Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3060544_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 21. august 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 33 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scave-
nius (UFG).
Spørgsmål nr. 33:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til § 1, så der
indsættes et stk. 2, hvorefter det fastsættes, at loven alene finder an-
vendelse på bygge- og anlægsprojekter, som falder indenfor stk. 1? For-
målet med ændringsforslaget er at fjerne kattelemmen i lovforslagets
bemærkninger afsnit 3.1.2 (side 7), hvor der
står, at det kun er “i almin-
delighed”
at andre ikke-militære
projekter ikke kan omfattes af loven.
Hele argumentationen for at give vidtgående beføjelser til ministeren er
den sikkerhedspolitiske trussel. Hvis loven kan omfatte ikke-militære
projekter, falder argumentationen sammen.”
Svar:
Det følger af den foreslåede § 1, at loven finder anvendelse på gennem-
førelse af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsent-
lige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål.
Det fremgår af afsnit 3.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, at hvis den pågældende aktivitet har afledte virkninger, herunder
eksempelvis beskæftigelsesmæssige eller økonomiske fordele for sam-
fundet, vil dette ikke udelukke projektet eller aktiviteten fra anvendel-
sesområdet. Det afgørende vil være, om den pågældende aktivitet
iværksættes med henblik på at tjene et væsentligt nationalt forsvarsfor-
mål eller væsentligt civilt beredskabsformål. Kravet om, at det konkrete
forsvarsformål eller civile beredskabsformål skal være væsentligt, vil in-
debære, at formålet er mere end blot ønskeligt eller hensigtsmæssigt.
Et bygge- og anlægsprojekt eller en driftsaktivitet, som foruden at vare-
tage et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål, øger be-
skæftigelsen i et område væsentligt eller tiltrækker udenlandsk eksper-
tise og arbejdskraft, vil i almindelighed ikke opfylde kravet om væsent-
lighed.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. august 2025
Lovgivning
2025/008491
1122515
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til § 1, så der indsættes et stk. 2, hvorefter det fastsættes, at loven alene finder anvendelse på bygge- og anlægsprojekter, som falder indenfor stk. 1
Den sidste sætning skal forstås således, at det netop er forsvarsformålet
eller det civile beredskabsformål, der i sig selv skal opfylde væsentlig-
hedskravet.
Der er således tale om en misforståelse, når det i spørgsmålet anføres,
at der
med begrebet ”i almindelighed” i afsnit 3.1.2 i
de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget er indført en
”kattelem”,
der indebærer, at
projekter, som ikke har væsentlige nationale forsvarsformål eller væ-
sentlige civile beredskabsformål, kan omfattes af loven.
Forsvarsministeriet ser på den baggrund ikke grundlag for at yde teknisk
bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag med det nævnte indhold.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122515
Side 2 af 2