Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3060253_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 15. august 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 12 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Ras-
mussen (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor omfattende "væsentligt civilt bered-
skabsformål" på side 7 (under afsnit 3.2.2) kan tolkes?”
Svar:
Det følger af lovforslagets § 1, at loven vil finde anvendelse på gennem-
førelse af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsent-
lige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål.
Det fremgår af bemærkningerne til § 1, at ved civile beredskabsformål
forstås bl.a. bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der vil
kunne være begrundet i alvorlige og uforudsete naturlige eller menne-
skeskabte trusler, herunder hybride trusler, terror og sabotage mod kri-
tisk infrastruktur m.v. Derudover vil sådanne projekter eller aktiviteter
kunne være begrundet i aktuelle eller mulige kriser og væbnede konflik-
ter, hvor der eksempelvis kan være behov for at etablere eller renovere
beskyttelsesrum til civilbefolkningen eller særlige faciliteter til at sikre
regeringskontinuitet og videreførelse af samfundsbærende funktioner,
herunder faciliteter som er nødvendige for at imødegå trusler mod sik-
kerheden i det danske samfund.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 1, at kravet om, at det
konkrete forsvarsformål eller civile beredskabsformål skal være væsent-
ligt, vil indebære, at formålet er mere end blot ønskeligt eller hensigts-
mæssigt. Et bygge- og anlægsprojekt eller en driftsaktivitet, som for-
uden at varetage et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabs-
formål, øger beskæftigelsen i et område væsentligt eller tiltrækker uden-
landsk ekspertise og arbejdskraft, vil ikke opfylde kravet om væsentlig-
hed, medmindre det nationale forsvarsformål eller det civile beredskabs-
formål i sig selv må anses for at være væsentligt.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. august 2025
Lovgivning
2025/008282
1118012
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, hvor omfattende "væsentligt civilt beredskabsformål" på side 7 (under afsnit 3.2.2) kan tolkes
Vurderingen af, om et givent projekt eller en given aktivitet på et givent
tidspunkt tjener væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige ci-
vile beredskabsformål, er et udtryk for et sikkerhedsfagligt og -politisk
skøn, som vil afhænge af trusselsbilledet på det konkrete tidspunkt, og
vurderingen vil således være dynamisk.
I denne vurdering vil kunne inddrages en række forskelligartede hensyn,
herunder hensynet til statens sikkerhed, beredskab, infrastruktur og ri-
gets forsvar, politiske, økonomiske og militære kapaciteter og udenrigs-
politiske, herunder europæiske og alliancemæssige, hensyn. I de anførte
overordnede hensyn kan indeholdes en lang række hensyn, herunder
betydning for kritisk national infrastruktur, forsvarsinteresser, strategi-
ske betragtninger og den konkrete situations forhold, herunder spørgs-
mål om ejerskab, finansiering og lokale omstændigheder. Opregningen
af hensyn, som fremgår af bemærkningerne til § 1, er ikke udtømmende.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/008282
Dok.nr.: 1118012
Side 2 af 2