Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222 Bilag 6
Offentligt
3061568_0001.png
Til lovforslag nr.
L 222
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 00. september 2025
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med
væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål
[af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslags-
nummer 1, 2, 5, 7, 9-11 og Theresa Scavenius (UFG) har
stillet ændringsforslagsnummer 3, 4, 6, 8, 12 og 13.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalfget kan ikke støtte lovfor-
slaget. Det giver forsvarsministeren en helt usædvanlig magt
til at sætte ti centrale love ud af kraft – herunder planloven,
naturbeskyttelsesloven og miljøbeskyttelsesloven – uden of-
fentlighed, uden klageadgang og uden reel kontrol.
Det betyder, at man kan ofrer sårbar natur, truede arter
og drikkevandsressourcer til fordel for militære projekter –
uden at borgerne kan få indsigt eller retsgarantier.
Organisationer som Justitia, Danske Advokater og Dan-
marks Naturfredningsforening advarer alle om konsekven-
serne: koncentration af magt, tab af retssikkerhed og poten-
tielt uoprettelige miljøødelæggelser.
Alternativet anerkender behovet for handlekraft i en al-
vorlig sikkerhedspolitisk situation. Men det er netop i kri-
setider, at demokratiet og retsstaten består sin prøve. At
tilsidesætte natur, miljø og borgernes rettigheder på denne
måde er en farlig vej, som Alternativet ikke kan støtte.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninge
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af:
Til titlen
1)
I lovens titel udgår »samt driftsaktiviteter«.
[Præcisering af lovens titel]
Til § 1
2)
I
§ 1
udgår »samt driftsaktiviteter«.
[Begrænsning af lovens anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af:
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på bygge- og an-
lægsprojekter, der alene har afledte virkninger med beskæf-
tigelsesmæssige og økonomiske fordele for forsvars- og be-
redskabsformål.«
[Begrænsning af lovens anvendelsesområde]
DokumentId
Journalnummer
L 222 - 2024-25 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
3061568_0002.png
2
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Der nedsættes en forsvars- og beredskabskom-
mission til at foretage vurderingen af, hvornår loven finder
anvendelse og hvornår det vurderes, at der er “afgørende
hensyn til den nationale sikkerhed”. Kommissionen skal
inddrage faglige eksperter, relevante myndighedspersoner
samt politisk udpegede repræsentanter, der afspejler et bre-
dere parlamentariske grundlag.«
[Nedsættelse af en forsvars- og beredskabskommission]
Til § 2
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af:
5)
I
stk. 1
udgår »eller en konkret driftsaktivitet«.
[Begrænsning af bemyndigelse]
Af et
mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af:
6)
Stk. 1, nr. 3
affattes således:
»3) Der er klageadgang efter gældende lovgivning. Ved
særlige tilfælde, der kræver hurtig behandling, nedsæt-
tes sagsbehandlingstiden af klager ved at tilføje ek-
stra ressourcer til sekretariatet, der behandler klagerne,
således at klagerne kan behandles på maksimalt 14
dage.«
[Regler om klageadgang]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af:
7)
Stk. 1, nr. 3,
affattes således:
»3) klagefrister inden for nærmere angivet lovgivning.«
[Regler om klageadgang]
Af et
mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af:
8)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Regler, der fastsættes efter stk. 1, skal sendes i
fire ugers offentlig høring forud for udstedelse. Loven giver
ikke mulighed for en generel afvigelse fra den generelle
praksis med hensyn til en offentlig høring. En specifik afvi-
gelse vil kun kunne forekomme med en konkret begrundet
vurdering, hvis der er en klar sikkerhedspolitisk risiko for at
bringe aktivitetens formål og gennemførelse i fare.«.
[Krav om offentlig høring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af:
Til § 3
9)
I
stk. 1
udgår »eller en konkret aktivitet«.
[Begrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde]
10)
I
stk. 2
udgår »eller aktivitetens«.
[Begrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 4
11)
I
stk. 1
udgår »samt driftsaktiviteter«.
[Begrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af:
Til § 5
12)
I
§ 5, 2. pkt.,
udgår »og afholder udgifter hertil«, og
»samt« ændres til: »og«.
[Konsekvensændring]
13)
Som
stk. 2
og
3
indsættes:
»Stk. 2.
Den, som gennemfører et konkret bygge- og an-
lægsprojekt omfattet af § 1, afholder udgifter forbundet med
arbejder på ledninger i eller over arealer, hvor projektet skal
gennemføres.
Stk. 3.
Arbejder på ledninger i eller over arealer, hvor
bygge- og anlægsprojekter omfattet af § 1 skal gennemføres,
må kun udføres af hertil uddannet personale.«
[Afholdelse af udgifter til ledningsarbejder og krav om sær-
ligt uddannet personale ved ledningsarbejder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås lovens titel ændret såle-
des, at driftsaktiviteter udgår.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 1 ænd-
ret således, at driftsaktiviteter udgår af lovens anvendelses-
område. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at loven
alene vil finde anvendelse på gennemførelse af bygge- og
anlægsprojekter, og ikke også driftsaktiviteter.
Til nr. 3
Formålet med ændringsforslaget til nyt stykke 2 er at
sikre, at loven ikke finder anvendelse på andre projekter, der
ikke snævert set kan defineres som nationale forsvars- og
beredskabsformål. Det eksisterende lovforslag åbner nemlig
for denne mulighed ved at bruge formuleringen »i alminde-
lighed«.
Til nr. 4.
Ændringsforslaget skal sikre, at loven ikke centraliserer
al magt hos forsvars- og beredskabsministeren, men sikrer
en bredere forankring både parlamentarisk, lokalt og fagligt.
Når en minister ønsker at anvende afvigelserne i loven,
skal ministeren have godkendelse af et kvalificeret flertal i
forsvars- og beredskabskommissionen.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås bemyndigelsen i § 2, stk.
1, ændret således, at muligheden for at fastsætte regler ikke
omfatter driftsaktiviteter. Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at bemyndigelsen alene vil finde anvendelse på
gennemførelse af et konkret bygge- og anlægsprojekter, og
ikke også en konkret driftsaktivitet.
L 222 - 2024-25 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
3061568_0003.png
3
Til nr. 6
Formålet med ændringsforslaget er at sikre retssikkerhed
i Danmark ved at beholde klageadgangen og gældende
lov. Klager er en vigtig funktion for demokratisk forvalt-
ning. Klagemuligheden kvalificerer administrative beslut-
ningsprocesser og opretholder borgernes retssikkerhed.
Ved særlige tilfælde af tidsmæssig følsomhed vil der væ-
re mulighed for at hastebehandle klagerne ved at tilføje ek-
stra ressourcer hertil. Det er en ændring af regeringens lov-
forslag, der sigter imod at afskære borgernes klageadgang
pga. tidsfølsomhed.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 2, stk.
1, nr. 3, ændret, således at bemyndigelsen til at fastsætte
regler om afskæring af klageadgang erstattes af en mulighed
for at fastsætte regler om frister for klageadgang. Den fore-
slåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne fastsættes
regler om frister for indgivelse af klager inden for nærmere
angivet lovgivning. Det forudsættes, at vedkommende mi-
nister som minimum sikrer, at borgerne får 14 dages frist for
indgivelse af klager.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 2, stk.
3, at regler, der fastsættes efter stk. 1, skal sendes i fire ugers
offentlig høring forud for, at reglerne udstedes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at bemyndigel-
sen i stk. 1 til at fastsætte regler om fravigelse af anden
lovgivning m.v., kun kan anvendes, når et udkast til reglerne
har været i fire ugers offentlig høring.
Intentionen med ændringsforslaget er at sikre mest mulig
offentlighed om alle bygge- og anlægsprojekter, som det er i
gældende lovgivning og at sikre imod, at loven bliver brugt
bredere end hvad der sikkerhedspolitisk kan begrundes. Der-
for præciseres det, at paragraffen kun åbner for en specifik
undtagelse, hvis der er specifikke begrundelser relateret til
en specifik forestående sikkerhedspolitisk trussel.
Ændringsforslaget sørger for, at det kun er muligt at
afvige fra offentlige høringer i særlige tilfælde, hvor der
er specifikke sikkerhedspolitiske hensyn til væsentlige for-
svarsformål og civile beredskabsformål, defineret af lovens
nedsatte sikkerhedsudvalg.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 3, stk.
1, ændret, således at muligheden for at fravige pligter for
det offentlige og privates rettigheder og pligter over for det
offentlige i anden lovgivning eller i afgørelser truffet af
det offentlige i medfør af anden lovgivning ikke omfatter
driftsaktiviteter. Den foreslåede bestemmelse vil medføre,
at muligheden for at fravige pligter m.v. alene vil finde
anvendelse på gennemførelse af et konkret projekt, og ikke
også en konkret aktivitet.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 3, stk.
2, ændret således, at der ved fravigelse af pligter m.v. efter
stk. 1 ikke lægges vægt på hensyn til formålet med en drifts-
aktivitet. Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af
ændringsforslaget i nr. 8.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 4, stk.
1, ændret således, at muligheden for at foretage ekspropri-
ation ikke omfatter driftsaktiviteter. Den foreslåede bestem-
melse vil medføre, at ekspropriation alene vil kunne foreta-
ges med henblik på gennemførelse af bygge- og anlægspro-
jekter, og ikke også driftsaktiviteter.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås det, at i § 5, 2. pkt. ud-
går »og afholder udgifter hertil«. Derudover foreslås det, at
»samt« ændres til »og«. Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvens af det foreslåede ændringsforslag nr. 12, og be-
stemmelsen vil indebære, at forsvarsministeren ikke vil kun-
ne fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse, om hvem
der afholder udgifter forbundet med arbejder på ledninger
i eller over arealer, hvor bygge- og anlægsprojekter med
væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile
beredskabsformål skal gennemføres.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 5, stk.
2, at den, som gennemfører et konkret bygge- og anlægs-
projekt omfattet af § 1, afholder udgifter forbundet med
arbejder på ledninger i eller over arealer, hvor projektet skal
gennemføres.
Det vil således altid være den, som gennemfører bygge-
og anlægsprojekter med væsentlige nationale forsvarsformål
eller væsentlige civile beredskabsformål, som afholder ud-
gifter til ledningsarbejder som led i projektet eller aktivite-
ten. Bestemmelsen vil indebære, at ledningsejere ikke vil
skulle afholde udgifter forbundet med flytning af ledninger,
som følge af bygge- og anlægsprojekter med væsentlige
nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabs-
formål.
Med ændringsforslaget foreslås der endvidere indsat et
stk. 3, hvorefter arbejder på ledninger i eller over arealer,
hvor bygge- og anlægsprojekter omfattet af § 1 skal gen-
nemføres, kun må udføres af hertil uddannet personale. Den
foreslåede bestemmelse vil indebære, at det alene vil være
uddannet personale, som må udføre ledningsarbejderne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. juni 2025 og var til 1.
behandling den 14. august 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Forsvars-, Samfundssik-
kerheds- og Beredskabsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
L 222 - 2024-25 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
3061568_0004.png
4
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 19. maj
2025 dette udkast til udvalget, jf. FOU alm. del – bilag
142. Den 11. juli 2025 sendte forsvarsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Teknisk gennemgang
Forsvarsministeren gav udvalget en teknisk gennemgang
af lovforslaget den 12. august 2025.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <53> spørgs-
mål til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, [som mini-
steren har besvaret. ]
Benny Engelbrecht (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S)
Mogens Jensen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Simon Kollerup (S) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Aaja Chemnitz (IA)
Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Theresa Scavenius (UFG) Rasmus Jarlov (KF)
fmd.
Mai Mercado (KF) Mads Fuglede (DD) Alex Ahrendtsen (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Trine Pertou Mach (EL) Søren Søndergaard (EL) Stinus Lindgreen (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5