Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222 Bilag 4
Offentligt
3056826_0001.png
Advokaträdet
£S: ADVOKAT
SAMFUNDET
KRONPRINSESSEGADE 28
Forsvarsministeriet
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 18. juni 2025
SAGSNR.: 2025 - 1728
Sendt pr. mail til
[email protected]
Oog
[email protected]
ID NR.: 1111003
Høring over udkast til forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt
driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformåäl eller væsentlige
civile beredskabsformål
Ved e-mail af 19. maj 2025 har Forsvarsministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Anvendelse af anlægslov
Advokatrådet anerkender, at der i den nuværende sikkerhedspolitiske situation skal
være mulighed for hurtigt at igangsætte bygge- og anlægsprojekter samt
driftsaktiviteter, der tjener væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
beredskabsformål, og at der derfor kan være behov for at forkorte
sagsbehandlingstiden væsentligt og samtidig minimere risikoen for yderligere
forsinkelser i selve bygge-, anlægs- eller driftsperioden.
Dette skal dog så vidt muligt ske med fornøden hensyntagen til andre hensyn,
herunder retssikkerhedsmæssige hensyn, så der findes den rette balance mellem de
forskellige hensyn.
Det bærende hensyn bag lovforslaget er at undgå forsinkelser i forhold til
igangsættelse og drift af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter omfattet af
lovforslaget § 1.
Det er Advokatrådets opfattelse, at dette formål i mange tilfælde vil kunne opnås på
en mindre indgribende måde end ved at anvende de vidtgående bemyndigelser mv.,
der lægges op til i udkastet til lovforslaget.
Således vil der efter omstændighederne i mange tilfælde - som det også fremgår af
eksemplerne i lovforslagets bemærkninger - kunne laves en anlægslov eller
lignende, som vil kunne give hjemmel til fx en overdragelse af kompetence, afskæring
www.advokatsamfundet.dk - [email protected]
L 222 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 15/8-25 fra Advokatrådet
3056826_0002.png
Advokatradet
d y: ADVOKAT
SAMFUNDET
“rna
af klageadgang, ekspropriation og fravigelse af krav om tilladelser, dispensationer
mv
I bemærkningerne til § 1 i lovforslaget fremgår det, at den foreslåede lov — som
udgangspunkt - kun vil finde anvendelse, hvis formålet med det konkrete projekt
eller den konkrete aktivitet tilsiger, at det vil være uhensigtsmæssigt at gennemføre en
anlægslov eller lignende.
Det er Advokatrådets opfattelse, at de vidtgående bemyndigelser, der gives med
lovforslaget og den fravigelse af sædvanlig parlamentarisk indflydelse og kontrol,
som lovforslaget er udtryk for, kun skal anvendes, hvis det er absolut nødvendigt for
at opnå formålet med loven. Derfor bør den foreslåede lov efter Advokatrådet
opfattelse kun finde anvendelse, hvis formålet med det konkrete projekt eller den
konkrete aktivitet forspildes, hvis projektet eller aktiviteten gennemføres ved en
anlægslov eller lignende.
Derfor bør det fremgå direkte af lovteksten, at udgangspunktet er, at de omfattede
bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter gennemføres ved en anlægslov eller
lignende og at loven - og dermed bemyndigelserne - kun kan anvendesi tilfælde,
hvor formålet med bygge- og anlægsprojektet eller driftsaktiviteten forspildes ved en
konkret anlægslov. Samtidig bør det fremgå af lovteksten, at Folketinget i givet fald
forinden skal orienteres om, at bemyndigelserne i lovforslaget bringes i anvendelse.
Det er Advokatrådets opfattelse, at en anlægslov kan behandles forholdsvis hurtigt
af Folketinget og dermed ikke står i vejen for en hurtig igangsættelse og drift af
projekter og aktiviteter omfattet af loven.
Væsentlige nationale forsvarsmål og væsentlige civile beredskabsformål
Det afgørende for, om lovforslagets bemyndigelser finder anvendelse er, om der er
tale om bygge- og anlægsprojekter eller iværksættelse af driftsaktiviteter med
væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformåäl.
I lovforslagets bemærkninger er der enkelte eksempler på, hvad der er nationale
forsvarsformål og civile beredskabsformål.
I forhold til væsentlighedsvurderingen angives det, at det afhænger af
trusselsbilledet på det pågældende tidspunkt og afhænger af et sikkerhedsfagligt og
-politisk skøn. Advokatrådet har naturligvis forståelse for, at væsentlighedsbegrebet
er dynamisk, men henset til vigtigheden af begrebet i forhold lovforslaget, savnes der
nogle mere konkrete eksempler herpå -— evt. på formål, som ud fra den nuværende
trusselsbillede er henholdsvis væsentlige og uvæsentlige.
www.advokatsamfundet.dk - [email protected]
2
L 222 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 15/8-25 fra Advokatrådet
3056826_0003.png
Advokatradet
# ADVOKAT
S SAMFUNDET
Vurderingen
I bemærkningerne til lovforslaget forudsættes det, at ressortministeren skal foretage
en række konkrete vurderinger, herunder af, om forudsætningerne for lovens
anvendelse er opfyldt og om der er grundlag for at anvende bemyndigelser om
fravigelse af regler, afskæring af klageadgang eller ekspropriation. Denne vurdering
foretages efter forhandling med forsvarsministeren henholdsvis ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab.
I bemærkningerne til § 2 i lovforslaget fremgår det, at der ikke gælder formkrav for
den forhandling, som skal finde sted. Det eneste, der skal dokumenteres, er, at der
har fundet en forhandling sted. Samtidig anføres det, at der ikke foreligger en
afgørelse mellem ministerierne i forvaltningslovens forstand.
Advokatrådet finder dette betænkeligt, idet det umiddelbart kan gøre en
anvende
at
for
forudsætningerne
om
af,
prøvelse
efterfølgende
loven/bemyndigelserne er opfyldt, illusorisk. Det vil således være yderst vanskeligt
efterfølgende at dokumentere, hvilke konkrete vurderinger, der er lagt til grund for
beslutningen om at anvende loven. Derfor er det Advokatrådets opfattelse, at der -—
med respekt for statens sikkerhed og fortrolighed - i lovforslaget bør stilles krav om,
at de konkrete vurderinger, som ressortministeren skal foretage i medfør af
lovforslaget, foreligger på skrift.
Solnedgangsklausul
Ifølge § 9, stk. 2, i udkastet til lovforslaget ophæves loven automatisk den 31.
december 2028. En sådan solnedgangsklausul er efter Advokatrådets opfattelse af
stor retssikkerhedsmæssig betydning henset til de vidtgående beføjelser, som
regeringen tillægges ved den foreslåede lov uden sædvanlig parlamentarisk
indflydelse og kontrol.
Henset til lovens indgribende karakter er det dog Advokatrådets opfattelse, at
solnedgangsklausulen er uforholdsmæssig lang. Det bemærkes i denne
forbindelse, at der ved ændringen af epidemiloven i 2020 blev fastsat en
solnedgangsklausul, der indebar, at loven udløb inden et år efter vedtagelse.
Med
ilsen
Andrew
Hj
ler
richton
Genefal
sekretær
www.advokatsamfundet.dk - [email protected]
3