Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222 Bilag 3
Offentligt
3055703_0001.png
Lovforslag nr. L 222 om bygge- og anlægsprojekter
samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale
forsvarsformål eller væsentlige civile
beredskabsformål
Gennemgang af hovedelementerne i lovforslaget
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0002.png
Gennemgangens indhold
1. Lovforslagets baggrund
2. Generelt om lovforslaget
3. Hovedelementer i lovforslaget
4. Overordnet om bemærkningerne fra den offentlige høring
5. Ændringer i lovforslaget efter den offentlige høring
6. Afrundende om lovforslaget
3. Spørgsmål?
14. august 2025
2
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0003.png
Lovforslagets baggrund
Med den nuværende sikkerhedspolitiske situation er der et særligt behov for at sikre opbygningen af nye faciliteter på
forsvars- og beredskabsområdet.
I dag vil det ofte kunne tage 2-3 år, før sådanne bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter kan påbegyndes.
Regeringen og partierne i forsvarsforligskredsen indgik derfor den 13. maj 2025 en stemmeaftale om en ny lov, som
gør det muligt at gennemføre sådanne projekter og aktiviteter hurtigere.
Lovforslaget har til formål at gennemføre denne aftale.
Med lovforslaget vil myndighederne få de nødvendige handlemuligheder for hurtigt at kunne gennemføre konkrete
bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der tjener væsentlige nationale forsvars- eller væsentlige civile
beredskabsformål.
14. august 2025
3
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0004.png
Generelt om lovforslaget
Lovforslagets indhold
Formålet med lovforslaget er at skabe de lovgivningsmæssige rammer for hurtigere at kunne gennemføre bygge- og
anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der tjener forsvars- eller beredskabsformål.
Med lovforslaget vil konkrete projekter og aktiviteter kunne undtages fra sædvanlige krav om f.eks. byggetilladelser
eller miljøgodkendelser, hvis det er nødvendigt for at opnå formålet med projektet eller aktiviteten.
Loven finder anvendelse for bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål
eller væsentlige civile beredskabsformål.
14. august 2025
4
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0005.png
Hovedelementer i lovforslaget (1/3)
Fastsættelse af regler i bekendtgørelse
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling med henholdsvis forsvarsministeren
og ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om
1) overtagelse af beføjelser, der efter anden lovgivning er tillagt andre ministre eller myndigheder
2) hel eller delvis fravigelse af anden nærmere angivet lovgivning og
3) afskæring af klageadgang inden for nærmere angiven lovgivning
Reglerne skal være nødvendige for at opnå projektets eller aktivitetens formål.
Forsvarsministeren bemyndiges desuden til at kunne fastsætte regler om arbejder på ledninger i eller over arealer,
hvor bygge- og anlægsprojekter omfattet af loven skal gennemføres.
14. august 2025
5
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0006.png
Hovedelementer i lovforslaget (2/3)
Fravigelse af anden lovgivning uden offentlighedens inddragelse
Hvis formålet med et konkret projekt eller en konkret aktivitet ikke kan varetages ved, at der sker udstedelse af regler
i bekendtgørelsesform, indeholder lovforslaget en bestemmelse om, at vedkommende minister kan fravige anden
lovgivning uden udstedelse af bekendtgørelse.
Det er et krav, at formålet af hensyn til projektet eller aktivitetens fortrolighed ikke kan opnås ved at udstede en
bekendtgørelse.
Det er desuden et krav, at henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed konkret vurderer, at
fravigelsen af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendig for at opnå projektets eller aktivitetens
formål.
Orienteringer af Folketinget om fravigelser af anden lovgivning uden offentlighedens inddragelse vil ske i regi af
Udvalget for Efterretningstjenesterne, som har særlige rammer for fortrolighed mv.
14. august 2025
6
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0007.png
Hovedelementer i lovforslaget (3/3)
Ekspropriation
Lovforslaget indeholder en hjemmel til ekspropriation, så vedkommende minister kan erhverve de arealer og
rettigheder, der er nødvendige for gennemførelse og drift af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter omfattet
af lovforslaget.
Desuden foreslås det, at vedkommende minister kan ekspropriere arealer og rettigheder til fordel for statslige
selskaber, selvstændige offentlige virksomheder, kommunalbestyrelser, kommunale fællesskaber, regionsråd og private,
så længe de fornødne almene samfundsinteresser foreligger.
Når der eksproprieres til fordel for statslige selskaber, selvstændige offentlige virksomheder, kommunalbestyrelser,
kommunale fællesskaber, regionsråd og private, vil de skulle afholde alle omkostningerne til ekspropriationen.
14. august 2025
7
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0008.png
Overordnet om bemærkningerne fra den offentlige høring
Det overordnede fokus i den offentlige høring relaterede sig til:
Vidtgående lovforslag med konsekvenser for retssikkerheden
Lovforslaget er på visse punkter uklart
Negative konsekvenser for miljø og natur
Økonomiske risici og driftsmæssige konsekvenser for ledningsejere
FMN har i alt modtaget 19 høringssvar
14. august 2025
8
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0009.png
Ændringer i lovforslaget efter den offentlige høring
Overordnet om ændringerne i lovforslaget efter den offentlige høring:
Der er efter høringen foretaget en række tilpasninger af lovforslaget, men der er ikke ændret i lovforslagets centrale indhold.
I stedet for de detaljerede regler om ledninger er der indsat en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ledningsarbejder i bekendtgørelsesform.
Der er i lovforslagets bemærkninger indsat en beskrivelse af, at orienteringer af Folketinget om anvendelsen af lovforslagets
§
3 om
fravigelser af lovgivning uden offentlighedens inddragelse vil ske i regi af Udvalget for Efterretningstjenesterne.
Derudover er der foretaget en række mindre justeringer i lovforslaget.
14. august 2025
9
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0010.png
Afrundende om lovforslaget
Ikrafttrædelse, solnedgangsklausul og territorialbestemmelse:
Loven vil træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende (medio september 2025).
Loven ophæves den 31. december 2028 (solnedgangsklausul)
Loven vil ikke gælde for Grønland og Færøerne.
Lovforslagsprocessen:
Lovforslaget blev fremsat den 26. juni 2025.
Dato for 1. behandling: 14. august 2025.
Dato for 2. behandling: 4. september 2025.
Dato for 3. behandling: 9. september 2025.
14. august 2025
10
L 222 - 2024-25 - Bilag 3: Præsentation fra forsvarsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 12/8-25
3055703_0011.png
Spørgsmål?