Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222 Bilag 1
Offentligt
3051955_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter
samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål
eller væsentlige civile beredskabsformål
Indholdsfortegnelse
1. Høringen .................................................................................. 1
1.1. Høringsperiode ................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer mv. ............................. 2
2. Høringssvar .............................................................................. 5
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ................................ 5
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ................. 7
2.2.1. Lovens anvendelsesområde .............................................. 7
2.2.2. Væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
civile beredskabsformål ............................................................. 9
2.2.3. Fravigelse af anden lovgivning ........................................ 11
2.2.4. Afskæring af klageadgang............................................... 12
2.2.5. Fravigelse af anden lovgivning uden offentlighedens
inddragelse ............................................................................ 14
2.2.6. Forhandling med forsvarsministeren og ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab ............................................. 15
2.2.7. Særlige regler om arbejder på ledninger ........................... 16
2.2.8. Ekspropriation ............................................................... 19
2.2.9. Forholdet til EU-retten .................................................... 21
2.2.10. Udløbsbestemmelse ..................................................... 22
2.2.11. Domstolsprøvelse ........................................................ 24
2.2.12. Parlamentarisk kontrol.................................................. 26
2.2.13. Øvrige bemærkninger ................................................... 28
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .......................................... 29
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsak-
tiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile
beredskabsformål har i perioden fra den 19. maj til den 16. juni 2025
(28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisatio-
ner mv.
Udkastet til lovforslag blev den 19. maj 2025 endvidere sendt til Folke-
tingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg til orien-
tering.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
11. juli 2025
Offentlig Ret
2025/007127
1099140
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
3051955_0002.png
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen
den 19. maj 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og orga-
nisationer mv.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er mod-
taget høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærknin-
ger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder, organisationer mv., men som på egen foranledning
har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessen-
ter er markeret med *.
Høringspart
Hørings-
svar
modta-
get
X
Bemærk-
ninger
Ingen
bemærk-
ninger
Ønsker ikke
at afgive
høringssvar
Advokatrådet
Akademikerne
(AC)
Amnesty Interna-
tional
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
Biobrændselsfor-
eningen
Copenhagen Busi-
ness School (CBS)
– CBS LAW
Crossbridge
Energy Fredericia
Daka
Danmarks Fiskeri-
forening
Danmarks Jæger-
forbund
Danmarks Natur-
fredningsforening
Danmarks Sports-
fiskerforbund
Danoil Exploration
A/S
X
X
X
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 2 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
3051955_0003.png
Dansk Botanisk
Forening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri
Dansk Ornitolo-
gisk Forening
Dansk Skovfor-
ening
Danske Advokater
Danske Vandvær-
ker*
Danske Havne
Danske Land-
skabsarkitekter
Danske Regioner
DANVA (Dansk
Vand- og Spilde-
vandsforening)
DCC Energi Natur-
gas
Den Danske Dom-
merforening
Drivkraft Dan-
mark
Energiklagenæv-
net
Energinet
Evida
FDO
FH (Fagbevægel-
sens Hovedorga-
nisation)
Forenede Danske
Antenneanlæg*
Forsikring & Pen-
sion (F&P)*
Fredericia Kom-
mune
Friluftsrådet
Greenpeace Dan-
mark
Green Power Den-
mark
Haderslev Kom-
mune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 3 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
3051955_0004.png
Ineos Danmark
Institut for Men-
neskerettigheder
Justitia
Kalundborg Refi-
nary
Kommunernes
Landsforening
(KL)
Københavns Uni-
versitet
Landbrug og Fø-
devarer
Landdistrikternes
Fællesråd
NOAH
Noreco
Olie Gas Danmark
Parcelhusejernes
Landsforening
Retspolitisk For-
ening
Roskilde Universi-
tet
Rådet for Grøn
Omstilling
Samtlige byrets-
præsidenter
Samtlige kommu-
ner
Samtlige regioner
Syddansk Univer-
sitet
Total S.A.
Tænketanken HAV
Vattenfall A/S
Vestre Landsret
WWF Verdensna-
turfonden
Ørsted
(Danish Oil Pipe
A/S)
Østre Landsret
Aalborg Universi-
tet
Aarhus Universitet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 4 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
2. Høringssvar
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag.
Forsvarsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med
kursiv.
Under afsnit 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i
forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men som er
foretaget på Forsvarsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Advokatrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Skovforening, Danske Vandværker, Danske Advo-
kater, Forenede Danske Antenneanlæg (FDA), Forsikring & Pen-
sion, Fredericia Kommune, Haderslev Kommune og Kommuner-
nes Landsforening (KL)
anerkender grundlæggende behovet for
og/eller nødvendigheden af lovforslaget.
Danske Advokater, DANVA og Forenede Danske Antenneanlæg
(FDA)
bemærker, at der er tale om vidtgående lovgivning.
Danske Advokater
bemærker, at anvendelsen af lovgivning af denne
karakter efter organisationens opfattelse alene må ske undtagelsesvist
og med videst mulig respekt for borgernes frihed, retssikkerhed og ejen-
dom.
Advokatrådet
bemærker, at anvendelsen af bestemmelserne i loven så
vidt muligt bør ske med fornøden hensyntagen til andre hensyn, herun-
der retssikkerhedsmæssige hensyn, så der findes den rette balance mel-
lem de forskellige hensyn.
Justitia
anerkender, at det er en særlig aktuel sikkerhedspolitisk situa-
tion, og at der kan være legitime grunde til midlertidigt at begrænse
visse rettigheder, hvis det er strengt nødvendigt. Justitia bemærker, at
lovforslaget efter organisationens opfattelse fremstår uklart og ikke i til-
strækkelig grad begrunder, hvilke konkrete hensyn der nødvendiggør så
vidtgående beføjelser til regeringen. Justitia bemærker desuden, at kon-
sekvenserne for borgernes rettigheder og retssikkerheden ikke i til-
strækkelig grad er beskrevet i lovforslaget. Justitia støtter ikke lovforsla-
get i den form, det er blevet forelagt i den offentlige høring.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 5 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Lovforslaget har til formål at gennemføre aftalen om en ny lov om bygge-
og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale for-
svarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål, der blev indgået
den 13. maj 2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Ven-
stre.
Som anført i afsnit 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fremgår
det bl.a. af aftalen, at aftalepartierne finder, at der i den nuværende
sikkerhedspolitiske situation er et særligt behov for at sikre opbygningen
af nye faciliteter på forsvars- og beredskabsområdet, herunder for at
styrke Danmarks samlede kampkraft. Det fremgår endvidere bl.a. af af-
talen, at aftalepartierne er enige om, at det ved en ny lov skal sikres, at
myndighederne har de nødvendige handlemuligheder for hurtigt at
kunne gennemføre konkrete bygge- og anlægsprojekter samt driftsakti-
viteter, der tjener væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
civile beredskabsformål. Dette vil væsentligt forkorte den sagsbehand-
lingstid, der normalt er forbundet med gennemførelsen af sådanne pro-
jekter og aktiviteter, ligesom det vil minimere risikoen for forsinkelser i
selve bygge-, anlægs- eller driftsperioden, f.eks. som følge af håndtering
af klagesager mv.
Det er således vurderingen, at loven – set i lyset af den sikkerhedspoli-
tiske situation – er nødvendig for at sikre, at bygge- og anlægsprojekter
samt driftsaktiviteter, der tjener væsentlige nationale forsvarsformål el-
ler væsentlige civile beredskabsformål, kan gennemføres hurtigere end
under normale omstændigheder.
Forsvarsministeriet finder på den baggrund, at der bl.a. bør etableres en
mulighed for at fravige regler i anden lovgivning, når de hensyn, der
ligger bag bestemmelserne i den anden lovgivning, efter en konkret vur-
dering findes at burde vige for hensyn til de væsentlige samfundsmæs-
sige interesser, som loven vil skulle varetage.
Det fremgår af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
det vil være forudsat, at vedkommende minister foretager en konkret
vurdering af, hvilke beføjelser efter anden lovgivning, som det er nød-
vendigt at overtage, hvilke regler i anden lovgivning der er nødvendige
at fravige, og hvilke klageadgange det er nødvendigt at afskære for at
opnå projektets eller aktivitetens formål.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1 og 2.2.3 nedenfor.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 6 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Det forudsættes desuden med lovforslaget, at Folketinget vil blive orien-
teret i forbindelse med anvendelsen af loven. Der henvises herom til af-
snit 2.2.12 nedenfor.
Loven foreslås endvidere ophævet den 31. december 2028.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Lovens anvendelsesområde
Advokatrådet
bemærker, at hensynet bag lovforslaget efter organisa-
tionens opfattelse kan opnås på en mindre indgribende måde.
Advokatrådet
og
Danske Advokater
anfører, at der er dele af be-
mærkningerne til lovforslaget, som bør fremgå af lovteksten. Advokat-
rådet anfører bl.a., at det af lovteksten bør fremgå, at den foreslåede
lov kun finder anvendelse, hvis formålet med det konkrete projekt eller
den konkrete aktivitet forspildes, hvis projektet eller aktiviteten gen-
nemføres ved en anlægslov eller lignende, og at Folketinget i givet fald
forinden skal orienteres om, at bemyndigelserne i lovforslaget bringes i
anvendelse. Danske Advokater anfører bl.a., at ordningens indgribende
karakter gør, at den tilsigtede regulering og forudsætningerne herfor i
videst muligt omfang bør fremgå af lovteksten fremfor af forarbejderne.
Justitia
bemærker, at brede bemyndigelsesbestemmelser bør undgås,
og at der bør være en så præcis lovhjemmel som muligt, særligt ved
lovgivning af indgribende karakter, hvor retssikkerheden udfordres.
Danmarks Naturfredningsforening, Kommunernes Landsforening
(KL)
og
Haderslev Kommune
bemærker, at lovens muligheder kun
bør anvendes i helt særlige tilfælde eller med forsigtighed. Danmarks
Naturfredningsforening og Haderslev Kommune bemærker desuden, at
loven kun bør anvendes, hvor det er dokumenteret, at andre mindre
indgribende eller skadelige løsninger eller placeringer ikke er mulige.
Danske Advokater
anbefaler, at justitsministeren eller Forsvarets Ef-
terretningstjeneste skal inddrages i forbindelse med lovforslagets § 2 og
§ 3.
Forsikring & Pension
bemærker, at lovens anvendelsesområde efter
organisationens opfattelse er afgrænset for snævert, idet de stigende
klimarelaterede risici ifølge organisationen ikke indgår i lovforslagets an-
vendelsesområde, hvilket udgør en grundlæggende og alvorlig mangel i
forhold til både nutidens og fremtidens risikobillede.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 7 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Justitia
bemærker, at der bør være en uddybning af, hvilke uforudsete
naturlige trusler, der vurderes at berettige en fravigelse af retssikker-
hedsmæssige garantier og anbefaler, at lovforslaget begrænses til kun
at omfatte menneskeskabte trusler.
Forsvarsministeriet lægger i den nuværende sikkerhedspolitiske situa-
tion vægt på at sikre, at den eksisterende lovgivning ikke skal forsinke
eller i værste fald forhindre bygge- og anlægsprojekter samt driftsakti-
viteter, der tjener væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
civile beredskabsformål.
Forsvarsministeriet vurderer derfor, at der under visse omstændigheder
bør være mulighed for at sikre, at bygge- og anlægsprojekter samt
driftsaktiviteter, der tjener væsentlige nationale forsvarsformål eller væ-
sentlige civile beredskabsformål, kan gennemføres hurtigere end nor-
malt.
Forsvarsministeriet vurderer i lyset af lovforslagets forholdsvist vidtgå-
ende beføjelser, at lovforslagets anvendelsesområde bør begrænses til
alene at finde anvendelse for aktiviteter, der tjener væsentlige nationale
forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål.
Det fremgår af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
det vil være forudsat, at vedkommende minister foretager en konkret
vurdering af, hvilke beføjelser efter anden lovgivning, som det er nød-
vendigt at overtage, hvilke regler i anden lovgivning der er nødvendige
at fravige, og hvilke klageadgange det er nødvendigt at afskære for at
opnå projektets eller aktivitetens formål. Dette indebærer bl.a., at der
vil skulle foretages en afvejning mellem på den ene side formålet bag
det konkrete anlægs- og byggeprojekt eller den konkrete driftsaktivitet
og på den anden side hensynet bag den regel, som fraviges. Heraf følger
det også, at fravigelser af mere indgribende karakter vil kræve særdeles
tungtvejende grunde. Af kravet om en afvejning følger det også, at ved-
kommende minister i almindelighed forudsættes at udforme de konkrete
fravigelser på den mindst indgribende måde.
Det fremgår videre af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, at bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der tjener
væsentlige civile beredskabsformål, vil bl.a. kunne være begrundet i al-
vorlige og uforudsete naturlige eller menneskeskabte trusler, herunder
hybride (sammensatte) trusler mod kritisk infrastruktur mv. Det fremgår
endvidere, at vurderingen af, hvad der på et givent tidspunkt udgør et
væsentligt nationalt forsvarsformål eller væsentligt civilt beredskabsfor-
mål, vil afhænge af trusselsbilledet på det konkrete tidspunkt, og vurde-
ringen vil således være dynamisk.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 8 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Endvidere bemærkes det, at det af bemærkningerne til lovforslagets § 1
fremgår, at i det omfang der er tale om statslige projekter eller statslige
driftsaktiviteter, vil loven – som udgangspunkt – kun finde anvendelse,
hvis formålet med det konkrete projekt eller den konkrete aktivitet tilsi-
ger, at det vil være uhensigtsmæssigt at gennemføre ved en anlægslov
eller lignende.
Endelig bemærkes det, at fravigelser vil være undergivet parlamentarisk
kontrol. Der henvises herom til afsnit 2.2.12 nedenfor.
2.2.2. Væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige ci-
vile beredskabsformål
Advokatrådet
og
Danske Advokater
udtrykker forståelse for, at væ-
sentlighedsbegrebet i loven er dynamisk. Advokatrådet og Danske Ad-
vokater savner, henset til betydningen af begrebet i lovforslaget, en
nærmere beskrivelse af væsentlighedsbetingelsen og eventuelt nogle
mere konkrete eksempler på formål, som ud fra det nuværende trus-
selsbillede er henholdsvis væsentlige og uvæsentlige.
Danske Advokater
bemærker, at det er uklart i lovforslaget, hvad for-
skellen er på lovforslagets begreber ”væsentligt nationalt forsvarsfor-
mål” samt ”væsentlige beredskabsformål” og begrebet ”væsentlige na-
tionale sikkerhedsinteresser”, som anvendes i øvrig regulering. Danske
Advokater fremhæver desuden, at det er naturligt, at væsentlighedsvur-
deringen skal afgøres af forsvarsministeren eller ministeren for sam-
fundssikkerhed og beredskab, og anbefaler, at det fremgår direkte af
loven, hvem der har kompetence til at vurdere, om et projekt eller en
aktivitet er omfattet af loven.
Green Power Denmark
bemærker, at det er uklart, hvorfor forsynings-
sikkerhed ikke indgår som et af de nævnte hensyn, der særskilt bør ind-
drages i vurderingsgrundlaget i henhold til §§ 2 og 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, at loven finder anvendelse på gennem-
førelse af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsent-
lige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål.
Det fremgår af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
ved nationale forsvarsformål forstås formål, der er relateret til rigets for-
svar og beskyttelse samt til forsvar og beskyttelse i henhold til Danmarks
internationale forpligtelser. Bygge- og anlægsprojekter og driftsaktivite-
ter, der tjener nationale forsvarsformål, vil bl.a. kunne være projekter
vedrørende allierede styrkers aktiviteter på dansk territorium i overens-
stemmelse med nationale og internationale forpligtelser. Bygge- og an-
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 9 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
lægsprojekter samt driftsaktiviteter, der tjener væsentlige civile bered-
skabsformål, vil bl.a. kunne være begrundet i alvorlige og uforudsete
naturlige eller menneskeskabte trusler, herunder hybride (sammen-
satte) trusler mod kritisk infrastruktur mv., såsom kritisk forsyningsin-
frastruktur.
Det fremgår endvidere af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at vurderingen af, hvad der på et givent tidspunkt udgør et
væsentligt nationalt forsvarsformål eller væsentligt civilt beredskabsfor-
mål, vil afhænge af trusselsbilledet på det konkrete tidspunkt, og vurde-
ringen vil således være dynamisk. Vurderingen, som vedrører spørgs-
målet om væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile be-
redskabsformål og dermed rigets sikkerhedspolitiske, forsvarspolitiske
og beredskabsmæssige interesser, er udtryk for et sikkerhedsfagligt og
-politisk skøn. I vurderingen vil kunne inddrages en række forskelligar-
tede hensyn, herunder eksempelvis hensynet til statens sikkerhed, den
offentlige sikkerhed, beredskab, infrastruktur og rigets forsvar, politiske,
økonomiske og militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder eu-
ropæiske og alliancemæssige, hensyn. Opregningen af hensyn i afsnit
3.1.2 er ikke udtømmende. Kravet om, at det konkrete forsvarsformål
eller civile beredskabsformål skal være væsentligt, vil indebære, at for-
målet er mere end blot ønskeligt eller hensigtsmæssigt. Et bygge- og
anlægsprojekt eller en driftsaktivitet, som foruden at varetage et natio-
nalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål, øger beskæftigelsen
i et område væsentligt eller tiltrækker udenlandsk ekspertise og arbejds-
kraft, vil i almindelighed ikke opfylde kravet om væsentlighed.
Som det også er beskrevet i afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, vil den foreslåede lov alene finde anvendelse i tilfælde, hvor
der foreligger væsentlige forsvarsformål eller væsentlige civile bered-
skabsformål. For at sikre tilstedeværelsen af sådanne formål vil vedkom-
mende minister alene kunne fastsætte regler om gennemførelse af det
konkrete projekt eller den konkrete aktivitet efter forhandling med hen-
holdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab, afhængigt af, om det pågældende projekt eller den pågældende
aktivitet tjener et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsfor-
mål. Vurderingen af, om der foreligger et væsentligt nationalt forsvars-
formål eller væsentligt civilt beredskabsformål, vil i relevant omfang
kunne foretages under inddragelse af relevante myndigheder, herunder
myndigheder med forsvars-, sikkerheds- og beredskabsfaglig ekspertise.
Herudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets § 2, at det
er henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed
og beredskab, som har den overordnede sagkundskab til at vurdere, om
et bygge- og anlægsprojekt eller en driftsaktivitet har væsentlige natio-
nale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål, og om det
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 10 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
må anses for nødvendigt at fastsætte regler i medfør af den foreslåede
bestemmelse af hensyn til disse formål.
2.2.3. Fravigelse af anden lovgivning
Danmarks Naturfredningsforening
og
Danske Vandværker
udtryk-
ker bekymring over, at lovforslaget giver mulighed for at tilsidesætte
lovgivning, som sikrer, at forurenende virksomheder placeres hensigts-
mæssigt og under hensyn til miljø- og naturbeskyttelse.
DANVA
bemærker, at man ikke bør fravige de sikkerhedsforskrifter, der
skal sikre drikkevandet mod forurening.
Fredericia Kommune
og
Haderslev Kommune
anbefaler, at der sker
inddragelse af de kommuner, der berøres af anvendelsen af loven. Ha-
derslev Kommune anbefaler desuden inddragelse af naboerne til kon-
krete projekter og bemærker, at loven kun bør bringes i anvendelse i
helt særlige tilfælde, hvor det er absolut nødvendigt.
Kommunernes Landsforening (KL)
anfører, at det ikke entydigt
fremgår af lovforslaget, at de foreslåede bestemmelser i §§ 2 og 3 fast-
sættes gennem en bekendtgørelse. KL bemærker endvidere, at hørings-
fristen vedrørende bekendtgørelser på fire uger bør fremgå af lovforsla-
get, og at fristen efter organisationens opfattelse er for kort.
Lovforslagets § 2, stk. 1, anvender formuleringen ”fastsætte regler”,
som er den sædvanlige formulering i bemyndigelsesbestemmelser, hvor-
efter der kan fastsættes regler ved bekendtgørelse.
Forsvarsministeriet bemærker, at en eventuel fravigelse af pligter efter
lovforslagets § 3, stk. 1, ikke vil ske ved fastsættelse af regler ved be-
kendtgørelse, som offentliggøres. Bestemmelsen tager sigte på bygge-
og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, som ikke kan komme til of-
fentlighedens kendskab og tjener afgørende hensyn til den nationale sik-
kerhed, hvilket er årsagen til, at formålet med projektet eller aktiviteten
ikke kan opnås ved fastsættelse af en bekendtgørelse efter den foreslå-
ede § 2.
Det fremgår bl.a. af lovforslagets afsnit 3.2.2, at udkast til bekendtgø-
relser udstedt i medfør af den foreslåede § 2 forudsættes – som ud-
gangspunkt – sendt i fire ugers høring, hvorved især de myndigheder,
som vil blive berørt af reglerne om overtagelse af beføjelser mv., vil have
mulighed for at afgive bemærkninger til den påtænkte foranstaltning.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 11 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
2.2.4. Afskæring af klageadgang
Danmarks Naturfredningsforening
bemærker, at klager ofte har til
formål at sikre og/eller skærpe vilkår for en given tilladelse eller dispen-
sation for at minimere skader på natur og miljø. Danmarks Naturfred-
ningsforening anfører, at såfremt klageadgangen helt ophæves med lov-
forslaget, skærpes behovet for, at man ad anden vej minimerer skader
på natur og miljø, uden at tilsidesætte baggrund og formål med lov-
forslaget.
Danske Advokater
bemærker, at klageadgang er en væsentlig del af
det danske retssystem og forvaltningskultur, og at en afskaffelse af kla-
geadgangen vil fratage borgerne muligheden for at få prøvet myndighe-
ders afgørelser. Danske Advokater anfører, at dette efter organisatio-
nens opfattelse vil svække åbenhed og gennemsigtighed, og at der er
risiko for, at retssikkerheden forringes. Danske Advokater finder det der-
for betænkeligt, at forslaget indebærer en begrænsning af klageadgan-
gen og anbefaler, at klageadgangen fastholdes. Danske Advokater fore-
slår, at der etableres en ordning svarende til f.eks. processen ved Kla-
genævnet for Udbud i forhold til vurderingen af klagers opsættende virk-
ning og sagsbehandlingstid for klageinstansen.
Fredericia Kommune
bemærker, at afskæring af administrativ klage-
adgang kan have konsekvenser for borgernes retssikkerhedsfølelse.
Kommunen anbefaler, at der gives mulighed for intern rekurs til den re-
levante minister, hvis klageadgangen afskæres.
Justitia
bemærker, at det er et grundlæggende retssikkerhedsmæssigt
princip, at der skal være adgang for den enkelte borger til en uafhængig
prøvelse af, om borgernes rettigheder er respekteret, og at administra-
tive klageadgange spiller en stigende rolle for borgernes adgang til ef-
fektive retsmidler. Justitia bemærker, at det ikke mindst skyldes lange
sagsbehandlingstider og høje omkostninger ved benyttelse af det tradi-
tionelle domsstolssystem. Justitia finder det derfor bekymrende, at lov-
forslaget indeholder begrænsninger i forhold til administrativ klagead-
gang og anbefaler, at der i højere grad sikres klageadgang.
Erfaringsmæssigt kan klagesager potentielt indebære betydelige risici og
usikkerheder for gennemførelse og fremdrift af et bygge- og anlægspro-
jekt eller en driftsaktivitet.
Det følger på den baggrund af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 2, stk. 1, at vedkommende minister kan fastsætte regler om gen-
nemførelse af et konkret bygge- og anlægsprojekt eller en konkret drifts-
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 12 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
aktivitet omfattet af lovforslagets § 1 og i den forbindelse bl.a. kan fast-
sætte regler om afskæring af klageadgang inden for nærmere angivet
lovgivning.
Som det fremgår af afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, vil det i den forbindelse være forudsat, at vedkommende minister
foretager en konkret vurdering af, hvilke klageadgange det er nødven-
digt at afskære for at opnå projektets eller aktivitetens formål. Dette
indebærer bl.a., at der vil skulle foretages en afvejning mellem på den
ene side formålet bag det konkrete anlægs- og byggeprojekt eller den
konkrete driftsaktivitet og på den anden side hensynet bag den klagead-
gang, som fraviges. Det følger også heraf, at fravigelser af mere indgri-
bende karakter vil kræve særdeles tungtvejende grunde. Af kravet om
en afvejning følger det desuden, at vedkommende minister i almindelig-
hed forudsættes at udforme de konkrete fravigelser på den mindst ind-
gribende måde.
Som det fremgår af afsnit 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger finder regeringen, at de retssikkerhedsmæssige hensyn, der ligger
bag den almindelige adgang til administrativ rekurs, bør kunne vige af
hensyn til de væsentlige samfundsmæssige interesser, som lovforslaget
varetager. Regeringen vurderer, at formålet med lovforslaget i form af
den hurtige og effektive gennemførelse af projekter og aktiviteter vil
kunne forspildes, hvis det er muligt at påklage afgørelser vedrørende
disse projekter og aktiviteter, der gennemføres af hensyn til væsentlige
nationale forsvarsformål eller af hensyn til væsentlige civile beredskabs-
formål og derved forsinke dem.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 2 i lovforslaget, vil det ved
vurderingen af, om det er nødvendigt at fastsætte regler i medfør af den
foreslåede bestemmelse, skulle indgå, om det ud fra hensynet til den
hastighed, som kræves for at opnå projektets formål, vil være tilstræk-
keligt f.eks. alene at overtage de beføjelser, der efter anden lovgivning
er tillagt andre ministre eller myndigheder, eller om det ud fra en konkret
vurdering også vil være nødvendigt helt eller delvist at fravige anden
lovgivning og afskære administrativ klageadgang.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 2, at vedkommende mi-
nister i forbindelse med fastsættelse af regler om afskæring af klagead-
gang vil skulle overveje, om der i stedet skal fastsættes regler om, at
myndighedernes afgørelser om det konkrete bygge- og anlægsprojekt
samt den konkrete driftsaktivitet kan indbringes for vedkommende mi-
nister.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer ved, at det fortsat vil være
muligt at indbringe en sag for domstolene.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 13 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
2.2.5. Fravigelse af anden lovgivning uden offentlighedens ind-
dragelse
Danske Advokater
anbefaler, at det bør præciseres i de almindelige
bemærkninger, at der ikke er lignende ordninger vedrørende fravigelse
af lovgivning med eller uden offentlighedens inddragelse.
Green Power Denmark
bemærker, at det er en nyskabelse i dansk ret,
at der kan ske fravigelse af lovgivningen uden offentlighedens inddra-
gelse. Omfanget af reglen er efter organisationens opfattelse uklar, og
der mangler en klar afgrænsning af, hvilke regler der kan fraviges. Green
Power Denmark anerkender, at der kan være behov for at begrænse
offentlighedens kendskab til installationer, men at det vil være forbundet
med en række uhensigtsmæssigheder ikke at inddrage ledningsejer.
Green Power Denmark bemærker, at det bør fremgå af lovforslagets be-
mærkninger, at meromkostninger til organisatoriske ændringer hos led-
ningsejere for håndtering af myndighedsbestemt fortrolighed kan ind-
regnes som en nødvendig meromkostning.
Efter den offentlige høring er det i bemærkningerne til lovforslagets § 3
beskrevet, at der efter gældende ret ikke er en generel mulighed for
vedkommende minister til at kunne fravige anden lovgivning uden of-
fentlighedens inddragelse for så vidt angår bygge- og anlægsprojekter
og driftsaktiviteter.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 3, at be-
stemmelsen, ligesom den forslåede § 2, som udgangspunkt forventes at
angå fravigelse af regler på bygge-, plan-, miljø- og naturområdet, men
ikke er afgrænset hertil. Sådanne fravigelser vil kun kunne finde sted,
hvis det konkret vurderes, at formålet af hensyn til projektets eller akti-
vitetens fortrolighed ikke kan opnås ved at fastsætte regler i medfør af
den foreslåede § 2, og henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab vurderer, at det af afgørende hensyn
til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller ak-
tivitetens formål. Fravigelser i medfør af den foreslåede § 3 vil altså
skulle holdes fortrolige og således unddrages offentlighedens kendskab,
hvilket er årsagen til, at formålet med projektet eller aktiviteten ikke kan
opnås ved fastsættelse af en bekendtgørelse efter den foreslåede § 2.
Det forudsættes, at bestemmelsen alene vil blive anvendt i yderst be-
grænset omfang, hvor afgørende hensyn til den nationale sikkerhed og
projektets eller aktivitetens fortrolighed indebærer, at de fravegne for-
pligtelser for det offentlige og rettigheder og pligter for private i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning. Det
forudsættes i den forbindelse, at Danmarks internationale forpligtelser
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 14 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
heller ikke vil kunne undtages eller fraviges i medfør af den foreslåede
bestemmelse.
Da bestemmelsen tager sigte på bygge- og anlægsprojekter samt drifts-
aktiviteter, som ikke kan komme til offentlighedens kendskab og tjener
afgørende hensyn til den nationale sikkerhed, er der ikke i lovforslaget
en nærmere eksemplificering af de tilfælde, som bestemmelsen vil kunne
finde anvendelse på.
Det bemærkes, at fravigelser efter den foreslåede § 3 vil være undergi-
vet parlamentarisk kontrol. Der henvises til afsnit 2.2.12 nedenfor.
Der henvises til afsnit 2.2.7 nedenfor vedrørende arbejder på ledninger.
2.2.6. Forhandling med forsvarsministeren og ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab
Advokatrådet
finder det betænkeligt, at der ikke gælder formkrav for
den forhandling, som skal finde sted med forsvarsministeren henholdsvis
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, idet det efter organisa-
tionens opfattelse kan gøre en efterfølgende prøvelse af, om forudsæt-
ningerne for at anvende loven er opfyldt, illusorisk. Det vil endvidere
være vanskeligt efterfølgende at dokumentere, hvilke konkrete vurde-
ringer, der er lagt til grund for beslutningen om at anvende loven. Det
er Advokatrådets opfattelse, at der i lovforslaget bør stilles krav om, at
de konkrete vurderinger foreligger på skrift.
Danmarks Naturfredningsforening
anbefaler, at det i lovbemærknin-
gerne anføres, at der som led i udarbejdelsen af bekendtgørelser skal
være en dialog mellem de relevante ministre med henblik på at minimere
negativ påvirkning af natur og miljø.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, at anvendelse af
bestemmelsen vil forudsætte, at vedkommende minister har forhandlet
med henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikker-
hed og beredskab, og at der opnås enighed. Herved vil det blive sikret,
at det påtænkte bygge- og anlægsprojekt eller den påtænkte driftsakti-
vitet har et væsentligt nationalt forsvarsformål eller et væsentligt civilt
beredskabsformål. Vurderingen af, om der foreligger et væsentligt nati-
onalt forsvarsformål eller væsentligt civilt beredskabsformål, vil kunne
foretages under inddragelse af relevante myndigheder med forsvars-,
sikkerheds- og beredskabsfaglig ekspertise.
Der vil ikke gælde formkrav for den forhandling, som efter forslaget skal
finde sted. Det er alene forudsat, at vedkommende minister skriftligt kan
dokumentere, at reglerne om det påtænkte projekt eller den påtænkte
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 15 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
aktivitet har været genstand for forhandling med forsvarsministeren for
så vidt angår vurderingen af, om projektet eller aktiviteten har et væ-
sentligt nationalt forsvarsformål, eller ministeren for samfundssikkerhed
og beredskab for så vidt angår vurderingen af, om projektet eller aktivi-
teten har et væsentligt civilt beredskabsformål, inden vedkommende mi-
nister fastsætter regler i medfør af bestemmelsen.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at arbejdsdelingen mellem ved-
kommende minister og forsvarsministeren henholdsvis ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab er tilstrækkeligt beskrevet i lovforsla-
gets bemærkninger.
2.2.7. Særlige regler om arbejder på ledninger
Dansk Fjernvarme
fremhæver, at lovforslaget medfører en øget øko-
nomisk og driftsmæssig risiko for alle typer ledningsejere, herunder også
fjernvarme – og dermed i sidste ende for forbrugere og borgere. Dansk
Fjernvarme anfører, at omlægninger af ledningsinfrastruktur ofte er eks-
tremt bekostelige. Omkostningerne vil ramme de lokale slutbrugere i det
enkelte forsyningsselskab. Dansk Fjernvarme finder ikke, at det er rime-
ligt, at borgerne skal betale for statslige projekter over regningen for
fjernvarme. Dansk Fjernvarme giver udtryk for, at omkostninger til om-
lægning af ledninger bør finansieres over statens budget og ikke finan-
sieres af kunderne i det enkelte forsyningsselskab.
Danske Vandværker
fremhæver, at det bør sikres, at det ikke bliver
de berørte forbrugerejede vandforsyninger, som ved flytninger af led-
ninger kommer til stå alene med betalingen. Danske Vandværker finder
det endvidere ikke hensigtsmæssigt, at ledninger, der i dag har en per-
manent tilstedeværelsesret, vil kunne blive omfattet af gæsteprincippet
i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder omfattet af loven. Danske
Vandværker foreslår, at det præciseres, at det er de gældende regler om
gæsteprincippet og praksis i forhold til pålagte omlægninger af vandled-
ninger, som skal følges på området. Danske Vandværker bemærker, at
det bør sikres, at det arbejde, der bliver udført på ledninger, bliver udført
af hertil uddannet personale. Danske Vandværker foreslår, at det tilføjes,
at alt ledningsarbejde skal følge nærmere angivet lovgivning.
DANVA
bemærker, at lovforslaget ikke bør påføre vandselskaberne og
vandforbrugerne omkostningen til omlægning af ledninger, der ikke gæ-
ster efter det lovbestemte eller ulovbestemte gæsteprincip. DANVA an-
befaler, at lovbemærkningerne gøres tydeligere, så vandselskaberne og
forbrugerne sikres mod risikoen for en utilsigtet ekstraregning. DANVA
påpeger endvidere, at ledningsomlægninger i medfør af lovforslaget bør
finansieres af staten.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 16 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Energinet
bemærker, at omlægningen af deres anlæg bl.a. er afhængig
af, at der kan skaffes udetid, og at det derfor kan tage længere tid at
gennemføre en omlægning, end det gør for andre ledningstyper. Energi-
net bemærker desuden, at de anlægsmyndigheder, som skal gennem-
føre denne type projekter, bør forsøge at planlægge projekterne sådan,
at der ikke skal ske omlægning af eksisterende eltransmissionsanlæg.
Energinet bemærker endvidere, at en fravigelse af bestemmelserne i
miljøvurderingsloven kan få stor betydning for fremdriften i forhold til
omlægning af eksisterende eltransmissionsanlæg.
Forenede Danske Antenneanlæg (FDA)
bemærker, at lovforslaget
vil medføre en øget risiko – både økonomisk og driftsmæssigt – for alle
typer ledningsejere, og at det vil kunne medføre ekstra udgifter og gener
for forbrugere og borgere. FDA bemærker, at det efter organisationens
opfattelse ikke er rimeligt, at kunderne hos den enkelte ledningsejer ri-
sikerer at betale for statslige projekter over regningen til deres – for
FDA’s vedkommende – antenneanlæg. FDA bemærker, at lovforslaget vil
medføre en uforudsigelighed i forhold til ledningsflytninger, idet lov-
forslaget lægger op til en fravigelse af normale varslinger for lednings-
arbejde. FDA udtrykker derudover bekymring for, at lovforslaget fratager
ledningsejeren kontrol over egen infrastruktur – uden ekspropriation.
Endelig anbefaler FDA klarere definerede rammer, og at der bør gen-
nemføres høring af de berørte ledningsejere.
Green Power Denmark
bemærker, at processen i lovforslaget kan
medføre en forsyningsudfordring, f.eks. ved flytning eller etablering af
net, hvis der ikke tages hensyn til ledningsejernes eksisterende forhold.
Green Power Denmark anbefaler, at der sikres en proces, som tager
højde for en balance mellem forskellige hensyn, herunder kritisk infra-
struktur. Green Power Denmark foreslår en præcisering af, at der bør
være en dialog mellem ledningsejere og bygherrer, da dette vil kunne
understøtte den hurtighed, som lovforslaget søger at skabe. Green Po-
wer Denmark bemærker videre, at der bør sikres hjemmel til, at det altid
er anlægsmyndighedens forpligtelse at finde genplacering til ledninger
omfattet af det kollektive net, der skal flyttes på grund af et anlægspro-
jekt, men at ledningsejer bør have indflydelse på både placering og vilkår
for de genetablerede ledninger. Green Power Denmark bemærker desu-
den, at beskrivelsen af det ulovbestemte gæsteprincip i lovforslagets af-
snit 3.7.1 om gældende ret efter deres opfattelse ikke stemmer overens
med gældende praksis.
Kommunernes Landsforening (KL)
anfører, at udgifter til omlægning
mv. af ledningsanlæg mv. bør betales af staten og ikke ledningsejerne.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 17 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Ørsted
oplyser, at virksomheden har sendt lovforslaget i høring hos Da-
nish Oil Pipe A/S (DOP), som bemærker, at en omlægning af DOP’s olie-
transportsystem vil indebære driftsstop af olieproduktionen i Nordsøen
med deraf følgende tab af indtægter for den danske stat samt for de
enkelte olieproducenter. DOP bemærker endvidere, at selskabet er un-
derlagt det såkaldte hvile-i-sig-selv-princip, hvorefter en omlægning af
deres olietransportsystem ikke kan finansieres af selskabet selv, og der-
for vil skulle opkræves hos selskabets kunder. DOP bemærker, at de på
den baggrund forudsætter, at omkostninger til en eventuel omlægning
omfattet af lovforslaget vil blive betragtet som en driftsomkostning om-
fattet af rørledningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, og at DOP vil kunne opkræve
omkostningen hos sine kunder.
Det fremsatte lovforslag er efter den offentlige høring ændret, således,
at der i lovforslagets § 5 er indsat en bemyndigelsesbestemmelse, hvor-
efter forsvarsministeren kan fastsætte regler om arbejder på ledninger i
eller over arealer, hvor bygge- og anlægsprojekter omfattet af § 1 skal
gennemføres. Forsvarsministeren kan herunder fastsætte regler om,
hvem der udfører arbejdet og afholder udgifter hertil, påbud om udfø-
relse af arbejdet samt processen for tvister for erstatning for lednings-
arbejder. Derved sikres det, at der i den kommende tid kan gennemføres
en nærmere dialog med interessenterne på ledningsområdet. Hovedind-
holdet i de regler, der vil kunne fastsættes efter den foreslåede § 5, vil
dog forventeligt svare til de regler, der fremgik direkte af det lovforslag,
der blev sendt i offentlig høring.
Det fremgår af afsnit 3.7.2 i de almindelige bemærkninger, at i forbin-
delse med et bygge- og anlægsprojekt, der gennemføres af hensyn til
væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabs-
formål, kan det blive nødvendigt at flytte eller omlægge en række for-
skellige typer forsyningsledninger. Den foreslåede § 5 indebærer, at for-
svarsministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om arbejder på
ledninger i eller over arealer, hvor bygge- og anlægsprojekter omfattet
af lovforslagets § 1 skal gennemføres. Reglerne vil tage udgangspunkt i
bestemmelser om arbejder på ledninger fastsat i anlægslove på Trans-
portministeriets område, og der vil i videst muligt omfang blive taget
hensyn til eventuelle forsyningsmæssige forhold. Reglerne vil blive ud-
formet efter forudgående inddragelse af transportministeren og klima-,
energi- og forsyningsministeren.
Med fastsættelse af reglerne vil det skulle sikres, at bygge- og anlægs-
projekter, der gennemføres af hensyn til væsentlige nationale forsvars-
formål eller af hensyn til væsentlige civile beredskabsformål, ikke stilles
ringere, end hvad der f.eks. gælder for statslige vejprojekter i henhold
til vejloven og i anlægslove på Transportministeriets område.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 18 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Som det fremgik af afsnit 3.7.2 i høringsversionen af lovforslaget, var
der ikke tilsigtet nogen ændring i praksis for betaling for flytning eller
omlægning af ledninger. Regler, der fastsættes om ledninger, vil således
afspejle gældende praksis på området, herunder gæsteprincippet og
praksis i forhold til pålagte omlægninger af vandledninger.
De modtagne bemærkninger fra høringsparterne vil blive inddraget i det
videre arbejde med at udforme en bekendtgørelse om arbejder på led-
ninger. Det bemærkes i den forbindelse, at der vil kunne være situatio-
ner, hvor et tavshedspålæg vurderes ikke at være tilstrækkeligt til at
kunne sikre afgørende hensyn til den nationale sikkerhed. Der kan derfor
i disse situationer fastsættes regler om, at anlægsmyndigheden gen-
nemfører ledningsarbejdet og afholder udgifterne hertil. Det forudsæt-
tes, at der vil være tale om ganske særlige og ekstraordinære tilfælde.
En bekendtgørelse udstedt efter lovforslagets § 5 vil blive sendt i offent-
lig høring, hvor høringsparterne har mulighed for at komme med be-
mærkninger.
Det bemærkes, at hvis der er tale om et projekt for kritisk forsyningsin-
frastruktur omfattet af lovforslagets § 1, der gennemføres af hensyn til
væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabs-
formål, vil de fastsatte regler om nødvendige arbejder på ledninger finde
anvendelse for ledninger, der måtte være placeret i eller over det areal,
hvor det pågældende projekt for kritisk forsyningsinfrastruktur skal gen-
nemføres.
2.2.8. Ekspropriation
Danske Advokater
anbefaler for at sikre den bedste retsstilling for bor-
gere og virksomheder, at følgende anføres direkte i lovteksten: ”Ekspro-
priation vil kun kunne ske mod fuldstændig erstatning”.
Dansk Skovforening
finder det væsentligt, at gældende erstatnings-
regler som følge af ekspropriation ikke sættes ud af kraft, og at ekspro-
priation kun kan ske mod fuldstændig erstatning. Dansk Skovforening
rejser desuden en bekymring i forhold til tilsidesættelse af eksisterende
skovbeskyttelseslinjer. Etablering af bygninger eller anlæg op ad en ek-
sisterende skovejendom vil kunne medføre en værdiforringelse for eje-
ren af de berørte arealer og for naboejendommen. Dansk Skovforening
finder det derfor afgørende, at der med lovforslaget gives erstatning for
den værdiforringelse, som en eventuel tilsidesættelse af skovbyggelinjen
vil have for potentielle naboer.
DANVA
bemærker, at der med loven ikke bør kunne ske ekspropriation
af vand- og spildevandsanlæg, hvis det medfører, at vandforsyning eller
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 19 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
spildevandsforsyning til den almindelige vandkunde må afbrydes i en
længere periode.
Fredericia Kommune
bemærker, at det er afgørende, at kommunerne
ikke pålægges økonomiske eller administrative byrder i forbindelse med
ekspropriationer, som de ikke selv har initieret.
Green Power Denmark
bemærker, at omfanget af behovet for ekspro-
priation efter organisationens opfattelse er uklart i lovforslaget. Green
Power Denmark bemærker desuden, at erstatningsfastsættelsen ved ek-
spropriation også bør omfatte forhold, der gælder for moderne og kom-
pleks infrastruktur under jorden, såsom højspændingskabler, fibernet og
andre ledninger. Dette bør efter Green Power Denmarks opfattelse også
omfatte erstatning for f.eks. driftstab, nødforanstaltninger, ligesom tek-
niske følgekonsekvenser bør erstattes i henhold til lovforslagets ekspro-
priationshjemmel.
Det vil til gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekter samt driftsakti-
viteter omfattet af den foreslåede lov kunne være nødvendigt at er-
hverve fast ejendom eller rettigheder enten midlertidigt eller permanent.
Det er på den baggrund vurderingen, at der er behov for en ekspropria-
tionshjemmel, så vedkommende minister ved ekspropriation kan er-
hverve arealer og rettigheder, der er nødvendige for gennemførelsen af
bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter omfattet af den fore-
slåede § 1.
Lovforslagets § 4 giver derfor hjemmel for vedkommende minister til at
ekspropriere til bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der
gennemføres af hensyn til væsentlige nationale forsvarsformål eller væ-
sentlige civile beredskabsformål.
Det følger af grundlovens § 73, at ekspropriation kun vil kunne ske mod
fuldstændig erstatning. Det indebærer, at erstatningen økonomisk skal
stille den, der er blevet eksproprieret, som var ekspropriationen ikke
sket. Det kan f.eks. være tab som følge af arealafståelse og servitutpå-
læg, men også tab i forbindelse med andre ulemper som følge af ekspro-
priationen, herunder både midlertidige og varige ulemper. Alle, hvis ret-
tigheder over den faste ejendom er blevet eksproprieret, vil have krav
på erstatning. Forsvarsministeriet har derfor ikke fundet anledning til at
præcisere dette i lovteksten i den foreslåede § 4, men det er efter den
offentlige høring præciseret i bemærkningerne til § 4, at ekspropriation
kun vil kunne ske mod fuldstændig erstatning, hvilket indebærer, at er-
statningen økonomisk skal stille den, der er blevet eksproprieret, som
var ekspropriationen ikke sket.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 20 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Det fremgår videre af den foreslåede § 4, stk. 3, at ved erstatningsfast-
sættelsen for ekspropriation efter den foreslåede lov finder § 103 i lov
om offentlige veje m.v. anvendelse. Det fremgår af § 103 i lov om of-
fentlige veje m.v., at erstatning for ekspropriation efter § 96 i lov om
offentlige veje m.v. og de forberedende undersøgelser, der er nævnt i §
99 i lov om offentlige veje m.v., fastsættes efter de almindelige erstat-
ningsregler.
2.2.9. Forholdet til EU-retten
Danske Advokater
bemærker, at det forholdsvis ofte ses, at større
bygge- og anlægsprojekter kommer i konflikt med de EU-baserede mil-
jøvurderings- og habitatregler, og at disse sandsynlige konflikter efter
organisationens opfattelse ikke behandles tilstrækkeligt grundigt i lov-
forslaget. Danske Advokater foreslår, at man i det lovforberedende ar-
bejde inddrager erfaringer fra Danmarks implementering og brug af EU's
nødforordning for så vidt angår fremme af VE-projekter, idet erfarin-
gerne derfra illustrerer det vanskelige i at tilsidesætte f.eks. EU's habi-
tatregler samt de tidsmæssige implikationer heraf, f.eks. ved brug af
habitatreglernes undtagelsesbestemmelser, hvilket lovforslaget også
lægger op til. Danske Advokater anfører, at proceduren for brug af TEU
art. 4, stk. 2, er beskrevet i forarbejderne, men det tidsmæssige per-
spektiv bør inddrages og undersøges, ligesom sammenhængen mellem
brugen af lovforslagets § 3 og forholdet til EU-baserede regler bør afkla-
res yderligere.
Green Power Denmark
bemærker, at elsektoren er underlagt bl.a. EU-
regulering, og at en fravigelse af dele af lovgivningen kan få afledte
uhensigtsmæssige konsekvenser.
Det fremgår af afsnit 9 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at det
er forudsat, at internationale forpligtelser samt EU-retten (i det omfang
EU-retten finder anvendelse på de konkrete projekter) overholdes, og at
de eksisterende undtagelsesmuligheder i lovgivningen, herunder rele-
vante EU-regler, såsom VVM-direktivets artikel 1, stk. 3, udnyttes i nød-
vendigt omfang ved gennemførelse af konkrete projekter eller aktivite-
ter.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 2, at det vil
påhvile den ansvarlige minister at foretage en vurdering af, hvorvidt de
regler, der påtænkes fastsat i medfør af § 2, er i overensstemmelse med
EU-retten eller andre internationale forpligtelser. For det tilfælde, at pro-
jektet eller aktiviteten er omfattet af EU-retten, vil det være en forud-
sætning, at indholdet af reglerne fastsat i medfør af bestemmelsen er i
overensstemmelse med de direktiver og forordninger mv., som regulerer
det pågældende område. Der vil i et sådant tilfælde således ikke kunne
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 21 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
fastsættes regler om fravigelse af krav, som udgør implementering af et
direktiv, såfremt direktivet ikke giver mulighed for en sådan undtagelse
af hensyn til væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile
beredskabsformål. Et konkret projekt eller en konkret aktivitet vil efter
en konkret vurdering kunne være omfattet af TEUF artikel 346.
Der kan også være tale om konkrete projekter og aktiviteter, som efter
en konkret vurdering tillige er nødvendige af afgørende hensyn til den
nationale sikkerhed. Sådanne projekter eller aktiviteter vil efter omstæn-
dighederne være omfattet af TEUF artikel 4, stk. 2.
Desuden er det præciseret i lovforslaget, at begrebet national sikkerhed
i lovforslagets § 3, stk. 2, vil skulle fortolkes i overensstemmelse med
TEU artikel 4, stk. 2, og EU-Domstolens praksis herom.
2.2.10. Udløbsbestemmelse
Advokatrådet
bemærker, at lovforslagets solnedgangsklausul er af stor
retssikkerhedsmæssig betydning henset til de vidtgående beføjelser,
som regeringen tillægges ved den foreslåede lov uden sædvanlig parla-
mentarisk indflydelse og kontrol. Det er dog Advokatrådets opfattelse,
at solnedgangsklausulen er uforholdsmæssig lang. Advokatrådet be-
mærker i den forbindelse, at der ved ændringen af epidemiloven i 2020
blev fastsat en solnedgangsklausul, der indebar, at loven udløb inden et
år efter vedtagelse.
Danske Advokater, Dansk Skovforening, Fredericia Kommune
og
Kommunernes Landsforening (KL)
bifalder, at lovforslaget er tidsbe-
grænset, herunder varigheden af loven.
Danske Advokater
anfører, at bemærkningerne til udløbsbestemmel-
sen ikke motiverer behovet for solnedgangsklausulen og anbefaler, at
behovet beskrives. Danske Advokater anbefaler desuden, at det regule-
res, hvorledes der skal forholdes med projekter og aktiviteter, der er
igangsat med hjemmel i forslagets § 3, og som ikke er afsluttede den
31. december 2028.
Fredericia Kommune
foreslår, at der indføres en obligatorisk evalue-
ring, hvor kommuner og relevante interessenter inddrages, senest to år
efter ikrafttrædelsen.
Justitia
anbefaler, at der ved ophævelsen af loven ikke kun foretages
en vurdering af den sikkerhedspolitiske situation, men at det i lovforsla-
get også bør præciseres, at det ved beslutning fra Folketinget om for-
længelse eller ophævelse, desuden skal vurderes, om loven indtil videre
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 22 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
er blevet anvendt efter intentionerne, herunder om loven er anvendt
proportionalt.
Kommunernes Landsforening (KL)
bemærker, at en del af de byg-
ninger og anlæg, der er etableret i medfør af lovforslaget, må forudsæt-
tes at blive stående for eftertiden. Det kan således efter KL’s opfattelse
overvejes, at der i lovforslaget tilføjes en pligt til en form for genbehand-
ling af byggeriet eller anlægget, når sikkerhedssituationen er normalise-
ret, og hvor det kan vurderes, hvorvidt det byggede eller anlagte skal
bestå.
Lovforslagets § 7, stk. 2, vil indebære, at loven automatisk ophæves den
31. december 2028. Der vil således ikke efter dette tidspunkt kunne fast-
sættes regler om gennemførelse af nye projekter eller aktiviteter, lige-
som der ikke vil kunne ske fravigelse af anden lovgivning, ekspropriation
i tilknytning til sådanne projekter mv.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at perioden på ca. tre år er pas-
sende, henset til at den sikkerhedspolitiske situation ikke kan forventes
at blive bedret inden for denne periode. Forsvarsministeriet vil i forbin-
delse med lovens ophævelse udarbejde en evaluering af erfaringerne
med lovens anvendelse.
Det bemærkes, at der inden påbegyndelse af ethvert projekt eller enhver
aktivitet omfattet af lovforslaget vil skulle foretages en konkret vurdering
af trusselsbilledet. Dermed vil der ikke blive iværksat projekter eller ak-
tiviteter, der ikke tjener et væsentligt nationalt forsvarsformål eller et
væsentligt civilt beredskabsformål.
Det foreslås i lovforslagets § 7, stk. 3, at loven og regler udstedt i medfør
af lovforslagets §§ 2 og 5 efter lovens ophævelse finder anvendelse på
bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der er påbegyndt før
lovens ophævelse.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 7, stk. 3, at der i
tilfælde omfattet af lovforslagets § 2 skal være fastsat en bekendtgørelse
om et nært forestående konkret projekt eller aktivitet før lovens ophæ-
velse, for at projektet eller aktiviteten er omfattet af den foreslåede § 7,
stk. 3.
Det fremgår desuden, at den foreslåede § 7, stk. 3, indebærer, at be-
myndigelsesbestemmelserne i §§ 2 og 5 fortsat finder anvendelse i re-
lation til allerede påbegyndte projekter, og at vedkommende minister vil
have mulighed for at fastsætte og ændre regler i medfør af lovforslagets
§§ 2 og 5, som er nødvendige for den fortsatte gennemførelse af de
påbegyndte projekter eller aktiviteter. Der vil dog ikke i medfør af disse
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 23 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
bestemmelser efter lovens ophævelse kunne fastsættes sådanne regler,
som efter deres indhold vil give mulighed for at gennemføre nye bygge-
og anlægsprojekter eller iværksætte nye driftsaktiviteter. Vurderingen
af, om der er tale om et nyt bygge- og anlægsprojekt eller en ny drifts-
aktivitet vil afhænge af, om der er en naturlig og nær stedlig, tids- og
indholdsmæssig sammenhæng med de allerede igangsatte projekter el-
ler aktiviteter. For tilfælde, der er omfattet af lovforslagets § 3, indebæ-
rer den foreslåede bestemmelse, at vedkommende minister skal have
truffet beslutning om at gennemføre et nært forestående konkret projekt
eller en konkret aktivitet og i den forbindelse have fraveget anden lov-
givning før lovens ophævelse. Det fremgår desuden, at eventuelle afgø-
relser truffet efter lovforslagets § 3 vedrørende konkrete bygge- og an-
lægsprojekter samt driftsaktiviteter fortsat vil være gældende for det
konkrete projekt eller den konkrete aktivitet.
2.2.11. Domstolsprøvelse
Danske Advokater
anbefaler, at søgsmål om prøvelse af afgørelser
truffet i medfør af loven anlægges ved landsretten som første instans
med direkte appeladgang til Højesteret. Danske Advokater anbefaler
endvidere, at der etableres en ordning med en lovfastsat maksimal sags-
behandlingstid. Desuden anbefaler Danske Advokater, at det udtrykke-
ligt bestemmes, at domstolene kan foretage en fuld prøvelse af i al fald
betingelserne efter lovforslagets §§ 2 og 3, ligesom der efter organisati-
onens opfattelse bør gives domstolene lovhjemmel til at tillægge søgs-
mål om prøvelse af afgørelser efter loven opsættende virkning. Danske
Advokater fremhæver endvidere, at borgere – såvel privatpersoner som
erhvervsdrivende – bør have adgang til fri proces.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at det fortsat vil være muligt at prøve en
sag ved domstolene.
I forhold til muligheden for at anlægge sager ved landsretten som 1.
instans skal det bemærkes, at det fra 2007 har været den almindelige
ordning i dansk retspleje, at retssager starter ved byretten som 1. in-
stans. Retten har herefter mulighed for efter anmodning fra en part at
henvise sagen til behandling ved landsret som 1. instans, jf. retsplejelo-
vens § 226, stk. 1, hvis sagen er af principiel karakter og har generel
betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller væsentlig sam-
fundsmæssig rækkevidde i øvrigt.
Denne ordning blev indført ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 (politi- og
domstolsreformen) på baggrund af Retsplejerådets betænkning nr.
1401/2001. Om baggrunden for instansordningen hedder det således i
forarbejderne, jf. afsnit 3.2.1.1, i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 5259:
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 24 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
”Byretten bør efter Retsplejerådets opfattelse være den al-
mindelige førsteinstans, hvor langt de fleste sager finder de-
res endelige afgørelse. Ressourcemæssigt bør tyngden i dom-
stolssystemet således ligge i førsteinstansen. Byretten bør
desuden fungere som »indgangsinstans«, hvor sagerne sor-
teres og henvises til behandling dér, hvor det er mest hen-
sigtsmæssigt i den konkrete sag.
Retsplejerådet anfører, at der ved landsretterne generelt an-
vendes flere ressourcer på den enkelte sag end i byretten, og
at landsretterne også derfor bør koncentrere sig om førstein-
stanssager af principiel karakter.
Om Højesterets rolle i instansordningen anfører Retsplejerå-
det, at Højesterets centrale opgaver er at sikre retsenheden
i landet og at træffe afgørelse i sager, som rejser spørgsmål
af generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen
eller i øvrigt er af væsentlig samfundsmæssig rækkevidde.
Derimod bør den øverste domstols ressourcer efter Retsple-
jerådets opfattelse som udgangspunkt ikke benyttes til at be-
handle sager, hvis udfald i det væsentlige afhænger af bevis-
mæssige vurderinger, eller som angår retsanvendelse på om-
råder, hvor de principielle retsspørgsmål allerede er afklaret.
Retsplejerådet bemærker, at Højesterets arbejdsform også
er mindre egnet til afklaring af bevisspørgsmål, idet bevisu-
middelbarhed (dvs. princippet om, at bevisførelse, f.eks. i
form af parts- og vidneforklaringer, sker umiddelbart for den
dømmende ret) spiller en ringe rolle ved Højesteret.”
Der findes ikke grundlag for at fravige den etablerede instansordning.
Det foreliggende lovforslag vil både kunne danne grundlag for søgsmål,
der eksempelvis er af principiel karakter og af generel betydning for rets-
anvendelsen, samt for søgsmål, der ikke er det. Det mest hensigtsmæs-
sige er derfor også i søgsmål efter det foreliggende lovforslag at benytte
byretten som indgangsinstans. Byretten vil herefter efter anmodning fra
en part kunne henvise sagerne til behandling ved landsret som 1. in-
stans.
For så vidt angår ønsket om fastsættelse af en maksimal sagsbehand-
lingstid, findes en sådan regel ikke hensigtsmæssig på det foreliggende
grundlag. Sagerne efter loven vil kunne variere i art og omfang. Alt efter
parternes påstande og anbringender, der sætter rammen for sagen, jf.
retsplejelovens § 338, vil nogle sager kræve omfattende bevisførelse,
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 25 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
mens andre vil kræve mindre bevisførelse. Sagsbehandlingstiden vil va-
riere derefter.
Danske Advokaters ønske om udtrykkelig lovregulering af domstolsprø-
velsens intensitet findes af de anførte grunde ikke hensigtsmæssigt at
regulere generelt. Prøvelsens intensitet vil afhænge af det konkrete
spørgsmål, der foreligger til prøvelse.
Som det fremgår af afsnit 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, forudsættes processen ved de danske domstole at leve op til kra-
vene i Århus-konventionen og VVM-direktivet mv. Efter dansk praksis
kan enhver, der har retlig interesse efter dansk rets almindelige regler,
herunder også organisationer omfattet af Århus-konventionens artikel 2,
stk. 5, således indbringe bl.a. spørgsmålet om en lovs forenelighed med
EU-retten for de danske domstole. Forpligtelser i henhold til Århus-kon-
ventionen er derfor opfyldt ved dansk rets almindelige adgang til at an-
lægge et civilt søgsmål.
For så vidt angår spørgsmålet om omkostninger ved domstolsprøvelse,
fremgår det af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6, stk. 2, at
retten ved søgsmål om miljøforhold skal påse, at omkostningerne ved
sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter. Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, at den vil skulle ses i sammenhæng
med de gældende regler i retsplejeloven om den tabende parts erstat-
ning af udgifter, som den vindende part har afholdt. Samtidig vil forsla-
get skulle ses i sammenhæng med reglerne i retsplejelovens kapitel 31
om bl.a. retshjælp og fri proces.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der ikke i øvrigt er behov for
at fravige den almindelige domstolsprøvelse, herunder de almindelige
regler om opsættende virkning.
2.2.12. Parlamentarisk kontrol
Danmarks Naturfredningsforening
anbefaler, at det angives, at ved-
kommende minister forud for fastsættelsen af regler efter loven skal ori-
entere et af Folketinget nedsat udvalg, herunder om de overvejelser,
hensyn og afvejninger der er foretaget i dialogen mellem ministerierne,
i forhold til minimering af skader på natur og miljø generelt.
Danske Advokater
anser det for påkrævet, at Folketinget orienteres,
men pligten dertil og pligtens indhold bør efter organisationens opfat-
telse fastlægges i selve lovteksten ved en samlet regulering af underret-
ningen af Folketinget i lyset af indgrebenes intensitet.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 26 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Justitia
bemærker, at lovforslaget efter deres opfattelse overlader be-
slutningskraften til et lukket kredsløb, hvor det reelt bliver regeringen
selv, der vurderer, hvornår der kan ses bort fra almindelige retssikker-
hedsmæssige garantier. Justitia anfører desuden, at regeringen gennem
ministerier og styrelser vil få mulighed for at gennemføre bygge- og an-
lægsprojekter ved at fravige gældende lovgivning og retsgarantier uden
grundig parlamentarisk og demokratisk kontrol.
Det fremgår af afsnit 3.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, at det forudsættes, at vedkommende minister før fastsættelsen af
regler i forhold til et konkret projekt eller en konkret aktivitet orienterer
Folketinget. Det vil ske ved orientering af Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg (FOU) og eventuelle andre ud-
valg, hvis emneområde måtte være relevante for de fastsatte regler.
Herudover bør forsvarsforligskredsen eller aftalekredsen på beredskabs-
området orienteres. Det vil ikke være en forudsætning for anvendelsen
af kompetencen, at det eller de orienterede udvalg foretager en egentlig
afstemning om den pågældende aktivitets gennemførelse. Formålet med
orienteringen er at sikre parlamentarisk kontrol, og udvalget vil således
efter sædvanlig praksis have mulighed for at stille spørgsmål til vedkom-
mende minister, ligesom udvalget vil have mulighed for at anmode mi-
nisteren om redegørelser mv. i relation til det bygge- eller anlægsprojekt
eller den driftsaktivitet, som vil skulle gennemføres på baggrund af be-
kendtgørelsen. Udvalget vil f.eks. i den forbindelse kunne høre ministe-
ren om begrundelsen for, at beføjelserne ikke forbliver hos den enkelte
myndighed.
Det fremgår endvidere af afsnit 3.5.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at det forudsættes, at Folketinget vil skulle orienteres i de
helt særlige tilfælde, hvor det på grund af afgørende hensyn til den na-
tionale sikkerhed i medfør af den foreslåede § 3 er nødvendigt at fravige
regler uden offentlighedens kendskab for at opnå projektets eller aktivi-
tetens formål, herunder om den sikkerhedsmæssige vurdering, som er
indgået i beslutningsgrundlaget. Det er desuden efter den offentlige hø-
ring præciseret i afsnit 3.5.2 og i bemærkningerne til § 3, at det følger
af § 2, stk. 2, i lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 937 af 26. august 2014
med senere ændringer, at regeringen orienterer Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne om væsentlige omstændigheder af sikkerheds-
mæssig karakter eller vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er
af betydning for efterretningstjenesternes virksomhed. Det er desuden
anført, at regeringens orientering af Folketinget i de omhandlede tilfælde
vil ske i regi af Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, som har
særlige rammer for fortrolighed og indseende med efterretningstjene-
sterne.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 27 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
2.2.13. Øvrige bemærkninger
Kommunernes Landsforening (KL)
bemærker, at lovforslaget giver
mulighed for at fravige de vejledende regler for støj, og at det dermed
principielt vil være muligt at påføre boliger et støjniveau, der potentielt
er skadeligt og i yderste konsekvens livstruende. KL anbefaler, at det i
stedet overvejes, om visse af disse nødvendige anlæg og aktiviteter bør
ske gennem ekspropriation af de påvirkede ejendomme. KL bemærker
desuden, at lovforslaget bør sikre, at aftaler i medfør af lovforslaget bli-
ver skriftligt dokumenteret i tilstrækkeligt omfang og på en måde, der
gør det muligt – når sikkerhedssituationen tillader dette – at få indblik i
begrundelserne og overvejelserne bag de byggerier og anlæg, der reali-
seres efter lovforslaget.
Green Power Denmark
bemærker, at der efter organisationens opfat-
telse i lovforslaget er et noget ensidigt fokus på de hensyn, som lov-
forslaget skal varetage, og at der kan være andre, mindst ligeså sam-
fundsvægtige hensyn, der skal inddrages i vurderingen. Green Power
Denmark bemærker, at det særligt gælder for et område som elforsy-
ning, der er udpeget som kritisk infrastruktur, og som har en væsentlig
samfundsunderstøttende rolle. Green Power Denmark bemærker, at det
bør fremgå klart af loven. Green Power Denmark bemærker, at det ikke
kan udelukkes, at en fravigelse af reglerne på dette område kan få di-
rekte og indirekte konsekvenser af økonomisk, kommerciel, sikkerheds-
mæssig og forsyningsmæssig karakter. Det er Green Power Denmarks
opfattelse, at lovforslaget bør forholde sig til dette. Der bør derudover
være en adressering af eventuelle erstatningsretlige konsekvenser ved
en sådan fravigelse. Green Power Denmark bemærker endelig, at Klima-
, Energi- og Forsyningsministeriet som ressortansvarlig myndighed for
energisektoren i forhold til sikkerheden og sektorberedskabet bør frem-
hæves som en myndighed, som skal inddrages i vurderingerne.
Ved gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter
skal det efter lovforslaget overvejes, om fastsættelse af regler må anses
som værende et ekspropriativt indgreb over for de berørte fysiske eller
juridiske personer.
Forsvarsministeriet anser ikke forsvarsformål eller civile beredskabsfor-
mål for at være snævre hensyn. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, at ved civile beredskabsformål forstås bl.a. bygge-
og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter, der bl.a. vil kunne være be-
grundet i alvorlige og uforudsete naturlige eller menneskeskabte trusler,
herunder hybride trusler, terror og sabotage mod kritisk infrastruktur
mv. Derudover vil sådanne projekter eller aktiviteter kunne være be-
grundet i aktuelle eller mulige kriser og væbnede konflikter, hvor der
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 28 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
eksempelvis kan være behov for at etablere eller renovere beskyttelses-
rum til civilbefolkningen eller særlige faciliteter til at sikre regeringskon-
tinuitet og videreførelse af samfundsbærende funktioner, herunder faci-
liteter som er nødvendige for at imødegå trusler mod sikkerheden i det
danske samfund. Projekter for kritisk forsyningsinfrastruktur, der skal
gennemføres af hensyn til væsentlige nationale forsvarsformål eller væ-
sentlige civile beredskabsformål, vil også være omfattet af lovforslagets
§ 1.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Lovforslagets §§ 1, 2, 3 og 6 er omskrevet. Der er tale om sproglige
ændringer, og der er ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Det er blevet tydeliggjort i lovforslagets § 4, stk. 1, at der også kan
eksproprieres til fordel for kommunale fællesskaber. Dette skal ses i
lyset af, at det ikke på nuværende tidspunkt kan forudses, om der
bliver behov for ekspropriation til fordel for kommunale fællesskaber.
Lovforslagets § 4, stk. 4, er desuden justeret, således at kommunale
fællesskaber er tilføjet som følge af ændringen i § 4, stk. 1. Det er
blevet præciseret i § 4, stk. 4, at dem, der eksproprieres til fordel
for, skal afholde alle omkostninger forbundet med ekspropriationen
og ”m.v.” er udgået.
Lovforslagets §§ 5-7 om ledningsarbejder er udgået, og der er i ste-
det indsat en bemyndigelsesbestemmelse i lovforslagets § 5, hvoref-
ter forsvarsministeren kan fastsætte regler om arbejder på ledninger.
Det er tilføjet i § 7, stk. 3, at også regler, der er udstedt i medfør af
den nye bemyndigelsesbestemmelse i § 5, efter lovens ophævelse
finder anvendelse på bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktivite-
ter, der er påbegyndt før lovens ophævelse. Formuleringen ”iværksat
på tidspunktet for” er ændret til ”påbegyndt før”, men der er ikke
herved tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Lovforslagets § 7, stk. 4, er udgået, da det vurderes, at der ikke er
behov for at fastsætte overgangsregler.
Der er i afsnit 1 i de almindelige bemærkninger indsat en supplerende
beskrivelse af den politiske aftale, der blev indgået den 13. maj 2025.
Det er i afsnit 3.1.2 i de almindelige bemærkninger præciseret, at
kompetencen efter lovforslagets §§ 2 og 3 ikke kan delegeres til an-
dre myndigheder, herunder underliggende myndigheder.
Det er i afsnit 3.2.2 i de almindelige bemærkninger præciseret, at
vedkommende minister forudsættes at inddrage den eller de rele-
vante myndigheder, som ministeren ønsker at overtage beføjelserne
fra.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 29 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
Det er i afsnit 3.2.2 i de almindelige bemærkninger præciseret, at
udvalget ”efter sædvanlig praksis” vil have mulighed for at stille
spørgsmål til vedkommende minister.
Det er i afsnit 3.4.2 i de almindelige bemærkninger præciseret, at
der også kan ske afskæring af klageadgang til nævn.
Det er i afsnit 3.5.1 i de almindelige bemærkninger præciseret, at
der efter gældende ret ikke er en generel mulighed for vedkommende
minister til at kunne fravige anden lovgivning uden offentlighedens
inddragelse for så vidt angår bygge- og anlægsprojekter samt drifts-
aktiviteter. Der er dog i den sammenhæng også henvist til § 12 i lov
nr. 698 af 20. juni 2025 om forsvarssamarbejde mellem Danmark og
Amerikas Forenede Stater m.v.
Efterretningstjenesterne er ikke længere fremhævet i afsnit 3.5.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger som eksempler på myndig-
heder, der kan inddrages i vurderingen af fortrolighed efter lovforsla-
gets § 3, stk. 1. Der er ikke herved tilsigtet en indholdsmæssig æn-
dring. I afsnit 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det
i stedet præciseret, at forsvarsministeren samt ministeren for sam-
fundssikkerhed inddrager efterretningstjenesterne i vurderingen af,
om betingelsen i lovforslagets § 3, stk. 2, vedrørende afgørende hen-
syn til den nationale sikkerhed er opfyldt. Det er endvidere præcise-
ret i afsnit 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og i be-
mærkningerne til § 3, at det følger af § 2, stk. 2, i lov om etablering
af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester, at re-
geringen orienterer Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne
om væsentlige omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller
vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for ef-
terretningstjenesternes virksomhed. Regeringens orientering af Fol-
ketinget vil i de omhandlede tilfælde ske i regi af Udvalget vedrø-
rende Efterretningstjenesterne, som har særlige rammer for fortro-
lighed og indseende med efterretningstjenesterne.
Det er i afsnit 4 i de almindelige bemærkninger tilføjet, at prioriterin-
gen af ekspropriation til fordel for bygge- og anlægsprojekter samt
driftsaktiviteter omfattet af lovforslagets § 1 vil kunne indebære, at
ekspropriationsprocessen for andre statslige anlægsprojekter vil
blive forsinket. Det er også tilføjet, at det ikke kan udelukkes, at der
skal tilføres ressourcer til Kommissarius ved Statens Ekspropriationer
for Øerne og Kommissarius ved Statens Ekspropriationer for Jylland.
Det er i bemærkningerne til § 4 tilføjet, at det forudsættes, at Kom-
missarius ved Statens Ekspropriationer prioriterer ekspropriation til
fordel for bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter omfattet
af lovens § 1, hvor det vurderes nødvendigt, således at lovens formål
ikke forspildes. Det er endvidere præciseret i bemærkningerne til den
foreslåede § 4, at det forudsættes, at vedkommende minister vil
skulle meddele kommissarius, at det er nødvendigt at prioritere den
pågældende ekspropriation og i den forbindelse indgå i dialog med
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 30 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
kommissarius om et eventuelt behov for eventuelle fravigelser af be-
stemmelser i ekspropriationsprocesloven.
Beskrivelsen i afsnit 5 i de almindelige bemærkninger om, at der kan
opstå visse økonomiske konsekvenser for private ledningsejere, er
udgået i lyset af ændringerne i de foreslåede regler om arbejder på
ledninger.
Det er i afsnit 8 i de almindelige bemærkninger præciseret, at det
ikke kan udelukkes, at et sådant projekt eller en sådan aktivitet vil
have negative miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Det er i bemærkningerne til § 1 præciseret, at bygge- og anlægspro-
jekter også vil kunne omfatte projekter vedrørende afvikling af eksi-
sterende infrastruktur mv. Endvidere er der i bemærkningerne til §
1 indsat en beskrivelse af, hvad der forstås ved gennemførelse af en
driftsaktivitet. En beskrivelse af tidspunktet for, hvornår betingelsen
om væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile bered-
skabsformål skal være opfyldt, er desuden tilføjet i bemærkningerne
til § 1.
Det er i bemærkningerne til § 2 præciseret, at vedkommende mini-
ster forudsættes at inddrage de myndigheder, som måtte blive berørt
af de regler, som vil blive udstedt i medfør af bestemmelsen. Det er
endvidere præciseret i bemærkningerne til § 2, at såfremt det alene
er nødvendigt at fravige visse regler i en given periode, vil der kunne
fastsættes regler om en sådan fravigelse, der kun vil finde anven-
delse i den nødvendige periode. Endvidere er det i bemærkningerne
til § 2 tilføjet, at det vil være vedkommende ministers ansvar at sikre,
at de konkrete fravigelser udformes på den mindst indgribende
måde.
Det er i bemærkningerne til § 4 præciseret, at der endvidere kan
eksproprieres til afledte anlægsprojekter, f.eks. hvis det som følge af
et bygge- eller anlægsprojekt omfattet af § 1 er nødvendigt at om-
lægge ledninger til tredjemands ejendom. Formuleringen om, at ved-
kommende minister træffer egnede foranstaltninger til at mitigere en
eventuel skadevirkning på konkurrence mv., er udgået af bemærk-
ningerne til § 4. Det er præciseret i bemærkningerne til § 4, at ek-
spropriation kun vil kunne ske mod fuldstændig erstatning. Det er
tilføjet i bemærkningerne til § 4, at bestemmelser i ekspropriations-
procesloven helt eller delvist vil kunne fraviges ved bekendtgørelse,
jf. lovforslagets § 2, med henblik på at fremme ekspropriationspro-
cessen.
Det er i bemærkningerne til § 7 uddybet, at begrundelsen for, at
loven foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende, er, at der er behov for så snart som muligt at kunne påbe-
gynde konkrete projekter og aktiviteter i henhold til regler, som kan
udstedes i medfør af loven, og som forventes udstedt i forbindelse
med lovens ikrafttræden. Det er desuden i bemærkningerne til be-
stemmelsen præciseret, at det forhold, at projektet eller aktiviteten
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 31 af 32
L 222 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren
skal være påbegyndt før lovens ophævelse, indebærer, at der i til-
fælde omfattet af lovforslagets § 2 skal være fastsat en bekendtgø-
relse om et ”nært forestående” konkret projekt.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovtek-
nisk karakter.
Sagsnr.: 2025/007127
Dok.nr.: 1099140
Side 32 af 32