Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3019475_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3715434
Besvarelse af spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om regeringen finder det retligt og etisk forsvarligt, at PET potentielt kan tilgå data om danske borgere
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Kan ministeren bekræfte, om regeringen finder det retligt og
etisk forsvarligt, at PET potentielt kan tilgå data om danske
borgere, som er indsamlet via kommercielle datamæglere, på
trods af dokumenteret risiko for at sådanne data er indsamlet i
strid med GDPR og principperne om “lawfulness, fairness and
transparency”, jf. CJEU, Schrems II (C-311/18, 2020)?”
Svar:
1.
Af PET-lovens § 3 fremgår det, at PET kan indsamle og indhente
oplysninger, der kan have betydning for tjenestens virksomhed.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i § 3, jf. Folketingstidende
2012-13, tillæg A, L 161 som fremsat, side 57 f., at det med bestemmelsen
præciseres, at tjenestens indsamling og indhentning af oplysninger alene
skal opfylde en relevansbetingelse, det vil sige, at det ikke på forhånd kan
udelukkes, at oplysningen har relevans for tjenesten. Endvidere fremgår det,
at tjenestens arbejde i vidt omfang er forebyggende, hvilket indebærer, at
PET bør kunne indsamle oplysninger, selv om det er forbundet med
usikkerhed, om de personer, der undersøges, reelt har til hensigt at begå
strafbare forhold. Det bemærkes i den forbindelse, at efterretningsarbejde
ofte har karakter af »at lægge et puslespil«, hvor enkeltoplysninger ikke
nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen, når den
sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgørende betydning for
det terrorforebyggende arbejde.
Bemærkningerne til bestemmelsen angiver, at kriteriet »kan have
betydning« indeholder et krav om generel relevans i modsætning til kriteriet
»må antages at have betydning«, der i dag findes i bl.a. PET-lovens § 7, stk.
1, nr. 2, og § 8, stk. 1, nr. 2, og som indeholder et krav om konkret relevans
for, at en personoplysning kan behandles.
Det væsentligste formål med bestemmelsen er ifølge bemærkningerne at
understrege, at PET er berettiget til med henblik på en efterfølgende
behandling at indsamle og indhente data, blot disse data på indsamlings-
eller indhentningstidspunktet vurderes at kunne have betydning for
tjenestens virksomhed. Bestemmelsen pålægger ikke tredjemand, f.eks. en
offentlig myndighed, forening, organisation, virksomhed eller en privat
Side 2/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om regeringen finder det retligt og etisk forsvarligt, at PET potentielt kan tilgå data om danske borgere
person, at videregive oplysninger til PET, men fastslår alene, at PET »kan
indsamle eller indhente« enhver oplysning, som kan have betydning for
tjenestens virksomhed. Det fremgår derudover af bemærkningerne til
bestemmelsen, at ved »indsamling« af oplysninger forstås tilvejebringelse
af oplysninger, der er umiddelbart tilgængelige, f.eks. i form af avisartikler,
pjecer og oplysninger fra de elektroniske medier, og at der med
»indhentning« af oplysninger menes tilvejebringelse af oplysninger, der
ikke er umiddelbart tilgængelige, men som kan skaffes ved henvendelse til
tredjemand, f.eks. en offentlig myndighed, forening, organisation,
virksomhed eller en privat person.
Endelig fremgår det af bemærkningerne, at bestemmelsen gælder
oplysninger, som PET indsamler og indhenter, det vil sige oplysninger, der
tilvejebringes på initiativ fra PET og ved tjenestens foranstaltning. PET kan
imidlertid som led i sin opgavevaretagelse og virksomhed efter PET-lovens
§ 1 også modtage oplysninger, som fremkommer på initiativ fra andre
forvaltningsmyndigheder, private eller udenlandske samarbejdspartnere.
For sådanne oplysninger gælder i lighed med oplysninger indsamlet eller
tilvejebragt på anden måde af PET selv, at lovforslagets
behandlingsbetingelser finder anvendelse for den videre interne behandling
og for videregivelse af oplysningerne.
Bestemmelsen vedrører indsamling og indhentning af »oplysninger« både i
elektronisk og i ikke-elektronisk form og såvel fortrolige som ikke-
fortrolige oplysninger. Bestemmelsen vedrører ikke kun personoplysninger
(oplysninger om fysiske personer) men også andre oplysninger, herunder
om juridiske personer.
Efter Justitsministeriets opfattelse udelukker de nugældende bestemmelser
i PET-loven ikke, at PET i forbindelse med indsamling af oplysninger
eksempelvis indkøber data fra f.eks. datamæglere eller andre kommercielle
aktører, herunder fra lande uden for EU.
Oplysninger, som PET indsamler eller indhenter, skal som udgangspunkt
inden for 4 uger lagres i en journal eller database, jf. PET-bekendtgørelsens
§ 3, stk. 1. For den videre behandling af oplysningerne gælder betingelserne
i PET-lovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, der bestemmer bl.a., at PET kan
behandle – herunder opbevare – oplysninger om fysiske og juridiske
personer, hvis behandlingen må antages at have betydning for varetagelsen
af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
Side 3/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om regeringen finder det retligt og etisk forsvarligt, at PET potentielt kan tilgå data om danske borgere
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13 eller er nødvendig for
varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver.
Justitsministeriet bemærker derudover, at uanset reglerne for indsamling og
indhentning samt videre behandling af oplysninger kan PET alene indlede
undersøgelser mod fysiske og juridiske personer, hvis undersøgelserne må
antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13 eller er nødvendige til varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver, jf.
PET-lovens § 5. For PET’s efterforskning og tvangsindgreb mv. gælder
reglerne i retsplejeloven, jf. PET-lovens § 6.
2.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, lægges der op til at indføre en ordning, som
vil medføre, at der oprettes et særskilt »miljø« ved siden af de almindelige
regler i PET-loven, hvor det vil være muligt for PET inden for nærmere
bestemte rammer at opbevare og foretage bestemte ikke-personrettede
behandlinger af større sammenhængende datasæt. I det særskilte miljø vil
PET f.eks. kunne oversætte oplysninger og foretage generelle analyser til
brug for trusselsvurderinger som led i tjenestens arbejde med at tilvejebringe
det efterretningsmæssige grundlag for dansk sikkerhedspolitik. Ønsker PET
at foretage en behandling af oplysningerne, som er rettet mod bestemte
personer, f.eks. ved at søge i et større sammenhængende datasæt på et
bestemt navn som led i en efterforskning, vil det ikke kunne ske inden for
det særskilte miljø, men vil skulle ske i henhold til de almindelige regler i
PET-loven for behandling af oplysninger, jf. den foreslåede § 10 d, jf. § 10
f, stk. 2. Det følger derudover af den foreslåede § 10 f, stk. 3, at hvis en
behandling af oplysninger i større sammenhængende datasæt medfører, at
er udfindes oplysninger om bestemte fysiske eller juridiske personer, eller
der i medfør af behandlingen udarbejdes efterretnings- eller
analyserapporter eller andet materiale, finder lovens almindelige regler om
behandling af oplysninger anvendelse.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i PET-lovens § 10 c, stk. 1. som
er en del af den foreslåede ordning, at PET kan indsamle, indhente og
opbevare større sammenhængende datasæt bestående af oplysninger fra
offentligt tilgængelige kilder, når datasættet som helhed kan have betydning
for varetagelsen af tjenestens opgaver.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen bl.a., at oplysninger og
kilder, der er tilgængelige på almindelige kommercielle vilkår, f.eks.
Side 4/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om regeringen finder det retligt og etisk forsvarligt, at PET potentielt kan tilgå data om danske borgere
gennem betaling af abonnement eller andre former for betalingstjenester,
anses som offentligt tilgængelige.
Justitsministeriet har ved udarbejdelsen af lovforslaget vurderet, at
oplysninger, som er tilgængelige på almindelige kommercielle vilkår, bør
være omfattede af den foreslåede bestemmelse. Betingelsen for, at PET kan
indsamle, indhente og opbevare større sammenhængende datasæt bestående
af oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder, vil være, at datasættet som
helhed kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. Dette
svarer til, hvad der generelt i PET-loven gælder for PET’s indsamling og
indhentning af oplysninger, jf. lovens § 3. Det bemærkes i den forbindelse,
at der som nævnt heller ikke i dag gælder særskilte regler om indsamling af
oplysninger som er tilgængelige på almindelige kommercielle vilkår.
Justitsministeriet har ved udarbejdelsen af lovforslaget ikke fundet det
hensigtsmæssigt at ændre på dette udgangspunkt vedrørende PET’s
mulighed for at indsamle oplysninger, som er tilgængelige på almindelige
kommercielle vilkår.
3.
Som det i øvrigt fremgår af mit brev af 8. maj 2025 til Folketingets
Retsudvalg, har jeg anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i
Folketinget udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger
med Folketingets partier.
Side 5/5