Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3019481_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3715430
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en liste over centrale registre, f.eks. fra CPR, Skattestyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og andre centrale dataleverandører, som vurderes potentielt relevante
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Af bemærkningerne til udkast til om Lov om ændring af lov
om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af
Politiets Efterretningstjenestes mulighed for at udføre data- og
analysebaseret efterretningsvirksomhed m.v.) fremgår kun få
konkrete eksempler på, hvilke registre fra offentlige
myndigheder
PET ønsker adgang til. Vil ministeren fremlægge en liste over
centrale registre, f.eks. fra CPR, Skattestyrelsen,
Sundhedsdatastyrelsen og andre centrale dataleverandører, som
vurderes potentielt relevante? En sådan konkretisering er
nødvendig for, at Folketinget kan vurdere proportionaliteten og
rækkevidden i
henhold til kravene om forudsigelighed og gennemsigtighed i
bl.a. Big Brother Watch v. UK (EMD, 2021).”
Svar:
1.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at forslag til lov om ændring
af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af Politiets
Efterretningstjenestes mulighed for at udføre data- og analysebaseret
efterretningsvirksomhed m.v.), er blevet fremsat for folketinget den 25. april
2025.
Der foreslås i lovforslagets § 1, nr. 14, bl.a., at der indføres en bestemmelse
i PET-loven § 10 c, stk. 2, hvorefter PET skal kunne indhente og opbevare
større sammenhængende datasæt bestående af oplysninger fra andre danske
forvaltningsmyndigheder, når datasættet som helhed må antages at have
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. Derudover foreslås det, at
PET ikke efter denne bestemmelse skal kunne indhente eller opbevare større
sammenhængende datasæt fra Forsvarets Efterretningstjeneste.
Forslaget er en del af den foreslåede ordning, som vil medføre, at der
oprettes et særskilt »miljø« ved siden af de almindelige regler i PET-loven,
hvor det vil være muligt for PET inden for nærmere bestemte rammer at
opbevare og foretage bestemte ikke-personrettede behandlinger af større
sammenhængende datasæt. I det særskilte miljø vil PET f.eks. kunne
oversætte oplysninger og foretage generelle analyser til brug for
trusselsvurderinger som led i tjenestens arbejde med at tilvejebringe det
efterretningsmæssige grundlag for dansk sikkerhedspolitik. Ønsker PET at
foretage en behandling af oplysningerne, som er rettet mod bestemte
Side 2/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en liste over centrale registre, f.eks. fra CPR, Skattestyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og andre centrale dataleverandører, som vurderes potentielt relevante
personer, f.eks. ved at søge i et større sammenhængende datasæt på et
bestemt navn som led i en efterforskning, vil det ikke kunne ske inden for
det særskilte miljø, men vil skulle ske i henhold til de almindelige regler i
PET-loven for behandling af oplysninger, jf. den foreslåede § 10 d, jf. § 10
f, stk. 2. Det følger derudover af den foreslåede § 10 f, stk. 3, at hvis en
behandling af oplysninger i større sammenhængende datasæt medfører, at
er udfindes oplysninger om bestemte fysiske eller juridiske personer, eller
der i medfør af behandlingen udarbejdes efterretnings- eller
analyserapporter eller andet materiale, finder lovens almindelige regler om
behandling af oplysninger anvendelse.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at betingelserne for, at PET
vil kunne indhente og opbevare oplysninger fra andre danske
forvaltningsmyndigheder, herunder dele af andre myndigheders registre, vil
være, at det »må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens
opgaver«. Det fremgår derudover af bemærkningerne, at det forudsættes, at
det kun undtagelsesvis vil forekomme, at betingelserne for at indhente et
helt register er opfyldt.
Betingelsen »må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens
opgaver« vil være opfyldt, hvis der er en mere konkret formodning for, at
det datasæt, som PET ønsker at indhente, vil have betydning for
varetagelsen af tjenestens opgaver. Det vil tale for, at betingelsen er opfyldt,
at PET skal anvende oplysningerne som led i udarbejdelsen af væsentlige
analyser til brug for f.eks. trusselsvurderinger eller terrorbekæmpelse,
navnlig når oplysningerne ikke kan indhentes på andre måder – eller
analysen ikke kan laves ved brug af andre oplysninger – og oplysningernes
karakter og omfang står mål med det, der opnås ved at indhente det
pågældende datasæt. Det vil i den forbindelse bl.a. skulle tillægges vægt,
om der er tale om følsomme oplysninger, eksempelvis helbredsoplysninger,
idet der i sådanne tilfælde vil skulle være tale om varetagelse af særligt
vægtige hensyn til PET’s opgavevaretagelse.
2.
Efter de gældende regler i PET-lovens § 4, stk. 1, skal andre
forvaltningsmyndigheder videregive oplysninger til PET, hvis tjenesten
vurderer, at oplysningerne må antages at have betydning for varetagelsen af
tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. Bestemmelsen er ikke
begrænset til bestemte oplysninger, og bestemmelsen vil således kunne
Side 3/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en liste over centrale registre, f.eks. fra CPR, Skattestyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og andre centrale dataleverandører, som vurderes potentielt relevante
anvendes i forhold til alle typer af oplysninger, herunder oplysninger fra
andre offentlige myndigheders registre.
Med den foreslåede ordning om større sammenhængende datasæt vil det på
samme måde som efter de nugældende regler være en konkret vurdering,
om betingelserne for at indhente eksempelvis dele af en anden myndigheds
register er opfyldt. Af samme grund har Justitsministeriet fundet, at der ikke
på forhånd bør udarbejdes en liste over, hvilke typer af oplysninger, registre
mv. der kan blive tale om at indhente efter de foreslåede regler, idet det dog
bemærkes, at det det kun undtagelsesvis vil forekomme, at betingelserne for
at indhente et helt register er opfyldt. Derudover fremgår det som nævnt af
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 2, at det vil
skulle tillægges vægt, om der er tale om følsomme oplysninger, eksempelvis
helbredsoplysninger, idet der i sådanne tilfælde vil skulle være tale om
varetagelse af særligt vægtige hensyn til PET’s opgavevaretagelse, før
sådanne oplysninger vil kunne indhentes.
Det bemærkes, at de foreslåede regler ikke vil medføre, at PET kan indhente
f.eks. alle danskeres sundhedsoplysninger, idet en sådan indhentning ikke
vil opfylde de foreslåede betingelser. Som nævnt vil der således for de
enkelte dele af andre forvaltningsmyndigheders registre, som PET ønsker at
indhente, skulle være en mere konkret formodning for, at datasættet vil have
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver.
PET’s indhentning efter de foreslåede regler af eksempelvis dele af andre
danske forvaltningsmyndigheders registre vil være underlagt Tilsynet med
Efterretningstjenesternes kontrol. Tilsynet vil således føre kontrol med, at
PET’s indhentning af oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder
opfylder betingelserne herfor.
3.
Som det i øvrigt fremgår af mit brev af 8. maj 2025 til Folketingets
Retsudvalg, har jeg anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i
Folketinget udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger
med Folketingets partier.
Side 4/4