Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3076556_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. oktober 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3729389
Besvarelse af spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvad den forventede primære kilde til disse datasæt, som PER forventes at indsamle, er
Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Kan embedsværket nævne eksempler på datasæt, PET
forventes at indsamle under denne bestemmelse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der
sigtes til det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling
af større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
vil »større sammenhængende datasæt« skulle forstås som samlinger af
oplysninger, hvor der ikke foretages en vurdering af hver enkelt oplysnings
betydning for PET’s opgavevaretagelse.
Der vil være tale om store og omfangsrige samlinger af oplysninger, hvor
antallet af oplysninger i sig selv vil medføre, at der i praksis ikke vil kunne
foretages en manuel vurdering af hver enkelt oplysnings betydning for
PET’s opgavevaretagelse. Et større sammenhængende datasæt vil således
typisk være karakteriseret ved, at oplysningerne som udgangspunkt ikke
umiddelbart kan overskues og håndteres ved almindelig manuel behandling,
men at de kan gøres anvendelige og værdifulde for PET’s arbejde gennem
videre bearbejdning med brug af it-systemer.
Den foreslåede ordning vil ikke omfatte ethvert større sammenhængende
datasæt, men vil med den foreslåede bestemmelse i § 10 c være begrænset
både med hensyn til, hvor oplysningerne må indsamles eller indhentes fra,
og hvilke typer oplysninger der må være tale om.
2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 1, at PET kan
indsamle, indhente og opbevare større sammenhængende datasæt bestående
af oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder, når datasættet som helhed
kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver.
Større sammenhængende datasæt bestående af »oplysninger fra offentligt
tilgængelige kilder« vil omfatte oplysninger, som er alment tilgængelige for
offentligheden. Som hovedregel vil der være tale om oplysninger fra
internettet. Det er i den forbindelse ikke afgørende, hvor, hvorfor eller på
hvilken måde de pågældende oplysninger er gjort tilgængelige. Oplysninger
Side 2/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvad den forventede primære kilde til disse datasæt, som PER forventes at indsamle, er
fra offentligt tilgængelige kilder omfatter oplysninger fra f.eks. netaviser,
offentlige registre, offentlige diskussioner på sociale medier,
kommentarfelter, blogge, akademiske udgivelser, virksomheders
hjemmesider mv.
Et større sammenhængende datasæt bestående af de nævnte eksempler på
typer af oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder vil eksempelvis kunne
være en indsamling af indholdet af et bestemt tidsskrifts offentlige database
over udgivelser. Det vil eksempelvis også kunne være dele af indholdet på
et socialt medie. Der vil endvidere kunne være tale om oplysninger, der er
tilgængelige på almindelige kommercielle vilkår, f.eks. gennem betaling af
abonnement eller andre former for betalingstjeneste.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3.2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvor der er redegjort nærmere for betingelserne for at
indsamle, indhente og opbevare datasæt efter den foreslåede bestemmelse.
3.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 2, kan PET indhente og
opbevare større sammenhængende datasæt bestående af oplysninger fra
andre forvaltningsmyndigheder, når datasættet som helhed må antages at
have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. PET kan ikke efter
bestemmelsen indhente eller opbevare datasæt fra Forsvarets
Efterretningstjeneste.
Større sammenhængende datasæt bestående af »oplysninger fra andre
forvaltningsmyndigheder« vil omfatte oplysninger, som opbevares af andre
danske forvaltningsmyndigheder, herunder – i den udstrækning
betingelserne herfor er opfyldt – dele af en anden myndigheds register.
Et større sammenhængende datasæt bestående af oplysninger fra andre
forvaltningsmyndigheder vil eksempelvis kunne være en fortegnelse over
navne og kontaktoplysninger på indehavere af en udstedt autorisation. Der
vil eksempelvis også kunne være tale om oplysninger om udbetaling af
offentlige ydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvor der er redegjort nærmere for betingelserne for at
indhente og opbevare datasæt efter den foreslåede bestemmelse.
Side 3/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvad den forventede primære kilde til disse datasæt, som PER forventes at indsamle, er
4.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 3, 1.
pkt., at PET kan indsamle, indhente og opbevare større sammenhængende
datasæt, som langt overvejende må antages at indeholde oplysninger om
personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark, når datasættet som helhed
kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. PET kan ikke
efter bestemmelsen indhente eller opbevare datasæt bestående af rådata.
Større sammenhængende datasæt, »som langt overvejende må antages at
indeholde oplysninger om personer, der ikke er hjemmehørende i
Danmark«, vil omfatte forskellige typer af oplysninger, som efter
omstændighederne kan have væsentlig betydning for eksempelvis PET’s
undersøgelser og efterforskninger i sager om spionage eller terrorisme.
Et større sammenhængende datasæt omfattet af den foreslåede bestemmelse
vil f.eks. kunne være et register over primært udenlandske personer, der har
bestilt varer eller tjenesteydelser i udlandet. PET vil herefter kunne søge
efter adresser tilknyttet udenlandske efterretningstjenester med henblik på
at identificere enkeltpersoner, der er af interesse for PET’s
opgavevaretagelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3.2.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvor der er redegjort nærmere for betingelserne for at
indsamle, indhente og opbevare datasæt efter den foreslåede bestemmelse.
5.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg
(L 218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 4/4