Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3019462_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3715449
Besvarelse af spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
jm@jm.dk
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om baggrunden for, at regeringen forudsætter, at tjenesterne vil sikre tilstrækkelig dokumentation for PET’s søgninger i FE’s rådata, når anmodningerne sker mundtligt
Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at regeringen
forudsætter, at tjenesterne vil sikre tilstrækkelig dokumentation
for PET’s søgninger i FE’s rådata, når anmodningerne sker
mundtligt, som det fremgår af lovbemærkningerne.”
Svar:
Den foreslåede bestemmelse i PET-lovens § 4 a indebærer, at PET kan
anmode Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) om at foretage søgninger i
allerede tilvejebragte rådata, når søgningen må antages at have betydning
for varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. En
anmodning må ikke fremsættes, såfremt det efter dens formål, sagens
betydning og den krænkelse eller ulempe, som søgningen må antages at
forvolde den eller de personer, som omfattes, ville være en uforholdsmæssig
foranstaltning. En anmodning må endvidere ikke fremsættes med hensyn til
bestemte personers forbindelse med personer, som efter reglerne i
retsplejelovens § 170 er udelukket fra at give forklaring som vidne i sagen.
En anmodning må desuden ikke fremsættes med hensyn til oplysninger, som
har været sendt til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et
massemedie omfattet af § 1 i medieansvarsloven eller et udenlandsk medie,
der kan sidestilles hermed, og som er egnede til at afsløre kildeforhold,
medmindre den søgning, der anmodes om, må antages at have afgørende
betydning for PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, og at hensynet hertil klart
overstiger hensynet til kildebeskyttelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2, indebærer, at fremsættelse af
anmodninger til Forsvarets Efterretningstjeneste om søgninger i allerede
tilvejebragte rådata, der vedrører i Danmark hjemmehørende personer eller
personer, der opholder sig i Danmark, eller vedrører oplysninger, som har
været sendt til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et
udenlandsk medie, der kan sidestilles med et massemedie omfattet af § 1 i
medieansvarsloven, og som er egnede til at afsløre kildeforhold, sker efter
rettens kendelse. Retten påser, at betingelserne for at foretage en søgning er
opfyldt.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om baggrunden for, at regeringen forudsætter, at tjenesterne vil sikre tilstrækkelig dokumentation for PET’s søgninger i FE’s rådata, når anmodningerne sker mundtligt
Det er angivet i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at en
anmodning fra PET om søgning i FE’s rådata vil kunne ske mundtligt eller
skriftligt. Uanset i hvilken form anmodningen sker, forudsættes det, at
tjenesterne hver især sikrer tilstrækkelig dokumentation for anmodningen
og baggrunden herfor, således at Tilsynet med Efterretningstjenesterne kan
føre efterfølgende legalitetskontrol hermed.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne på samme måde som på områder, hvor PET i sine
efterforskninger er underlagt retsplejelovens regler, vil kunne føre kontrol
med, om tjenesten har ageret i overensstemmelse med en retskendelse.
Forudsætningen om, at tjenesterne hver især sikrer tilstrækkelig
dokumentation for en anmodning om søgning i rådata, skal således være
med til at sikre, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne kan føre effektiv
kontrol, uanset om en anmodning om søgning i FE’s rådata på grund af de
konkrete omstændigheder i sagen er sket mundtligt eller skriftligt.
Side 3/3