Retsudvalget 2024-25
L 218 Bilag 16
Offentligt
Søjle 1
Forslag om oprettelse af enhed til håndtering af særlige risikogrupper
Navneforslag:
National Enhed for Koordination af Sikkerhedsrelevant Information og Data (NEKSID).
Resortministerium (forslag, rækkefølge):
1. Statsministeriet
2. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Formål 1:
Samkørsel af data, opbevaring af data, registerføring af data, behandling af data, samt analyse af
data, fra:
Forsvarets Efterretningstjeneste
Center for Cybersikkerhed
Politiets Efterretningstjeneste
Hærens Efterretningsregiment
Passenger Name Record (Politiets Passagerlistoplysninger)
Skattestyrelsen (Eks, Person – Udland – Udland 8); TS-Tele
National enhed for Særlig Kriminalitet
Formål 2:
Drift, vedligeholdelse, og varetagelse af dataregistrer med data indhentet fra de i Formål 1
beskrevne organisationer.
Særligt hjemmel til at opbevare, behandle, og ved de i Formål 3 beskrevne situationer,
videregive data til de i Formål 1 beskrevne organisationer, efter behov.
Særligt hjemmel til, at opbevare data uden tidsbegrænsning, uden orientering af personer i
dataregistrer, og uden orientering af personer ved behandling, eller videregivelse af data.
Formål 3:
Videregivelse af data til i formål 1 nævnte, ved mistanke om:
Overtrædelse af Strafferetsmæssige forhold.
Tilknytning til af EU eller Danmark beskrevne fremmede, fjendtlige, eller terrorliste-
forbundende personer, organisationer, eller netværk.
Sabotage, obstruktruktion, kollaboration, spionage, eller terrorvirksomhed, målrettet danske
eller EU interesser.
Formål 4:
Overvågning af:
Personer i Gruppe E & F, beskrevet i Risikogruppematricen for NEKSID (Søjle 1a).
Spioner, fremmede agenter, fremmede aktører, terrorister, m.v.
Formål 5:
Udvikling af analyser og vurderinger af risikobilleder vedrørende:
Brand og Redning
Politivirksomhed og Sikkerhed
Sundhed og ABC
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
Søjle 1a
Risikogruppematrice for NEKSID
Risikofaktorering af Sikkerhedsbehov.
Risikofaktorering altid højeste Type ved tvivl.
Risikogrupper:
Faktorgruppe A: 0 = Ingen interesse.
Faktorgruppe B: 1-4 = Laveste interesse.
Faktorgruppe C: 5-8 = Middel-lav interesse (Fortrolig Godkendelse anbefales, Løbende kontrol af
omgangskreds og økonomiske forhold i laveste indsats).
Faktorgruppe D: 9-12 = Middel interesse (Hemmelig Godkendelse anbefales, Løbende kontrol af
omgangskreds og økonomiske forhold i aktiv indsats).
Faktorgruppe E: 13-20 = Høj interesse (Yderst Hemmelig Godkendelse anbefales, Løbende kontrol
af omgangskreds og økonomiske forhold i aktiv forebyggende indsats).
Faktorgruppe F: 21+ = Højeste interesse (Yderst Hemmelig Godkendelse anbefales, løbende kontrol
af omgangskreds og økonomiske forhold i aktiv målrettet indsats).
Kommentar 1: Såfremt at en Faktor udelukkende skyldes en enkelt Type, se eksempelvis:
Vektor 1 = 1
Vektor 2 = 4
Faktor = 1 x 4 = 4
Bør personens stilling flyttes en faktorgruppe op, her eks fra Faktorgruppe B til C.
Kommentar 2: Såfremt at en Vektor er 3 eller over, mens den anden Vektor er 0, bør det følge at:
Vektor 3 = Tjenesteformål
Vektor 4 = Fortrolig
Vektor 5 = Hemmelig
Vektor 6 = Yderst Hemmelig
Eksempel 1:
Person A har følgende oplysninger.
Person A er rengøringsassistent, ansat af Kommune X, eller af Virksomhed Y som leverer rengøring
til Kommune X, i en tilfældig klynge af børnehaver.
Person A har til dagligt i følge med sit arbejde adgang til en klynge af børnehaver.
Derfor har Person A en Vektor 1 = 1.
Person A har adgang til et lokalt Mandskabsplanlægningssystem, men ingen yderligere
informationssystemsadgang.
Derfor har Person A en Vektor 2 = 0
Vektor 1 x Vektor 2 = 1 x 0 = 0.
Person A er derfor ikke interessant i sig selv at undersøge eller profilere, givet Person As' adgange.
Eksempel 2:
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
3065463_0003.png
Person B har følgende oplysninger.
Person B kommer i en række forskellige matrikler ejet af Skattestyrelsen, som følge af sit arbejde,
men kommer ikke (normal vis) i selve Skatteministeriet.
Derfor har Person B en Vektor 1 = 5.
Person B er kontorchef i Skattestyrelsen, og har som følge af sit arbejde en række adgange som
bruger i en række af Skattestyrelsens systemer. Disse systemer er særligt følsomme, og adgangen
betyder, at Person B har stor mulighed for, at påvirke individuelle eller flere personer, og samfundet
i helhed, gennem sin adgang.
Derfor har Person B en Vektor 2 = 5.
Vektor 1 x Vektor 2 = 5 x 5 = 25.
Person B bør derfor have en Yderst Hemmelig godkendelse, til at varetage sit arbejde, og er særligt
interessant for PET at holde øje med.
Vektor 1: Person med faglig adgang til Offentlige Faciliteter.
Type 0
Adgang til enkelt matrikel uden sikkerhedsinteresse.
Eks: Skole, Børnehave, eller lignende
Type 1
Adgang til klynge af matrikler uden sikkerhedsinteresse.
Eks: Skoleklynger, Børnehaveklynge, Plejehjemsklynge, m.v.
Type 2
Adgang til matrikel af laveste sikkerhedsinteresse.
Eks: Brandstation, Lokal Politistation, Lokal TV Station, eller lignende.
Type 3
Adgang til matrikel af middel-lav sikkerhedsinteresse, eller adgang til flere matrikler af
laveste sikkerhedsinteresse.
Eks: Central brandstation, central politistation, militærbase med værnepligtige uden særlig funktion,
styrelser under ministerier som ikke er i Type 5.
Type 4
Adgang til matrikel af middel sikkerhedsinteresse, eller adgang til flere matrikler af middel-
lav sikkerhedsinteresse.
Eks: Folketinget, Ministerier (Eksklusiv Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justistsministeriet,
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Statsministeriet, Skatteministeriet), Styrelser
under Type 5 ministerier, Militærbase eller Militærinstalation af sikkerhedsinteresse.
Type 5
Adgang til matrikel af middel-høj sikkerhedsinteresse, eller adgang til flere matrikler af
middel sikkerhedsinteresse.
Eks: Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for Samfundssikkerhed
og Beredskab, Statsministeriet, Skatteministeriet, FE/PET/NSK matrikler,
Dataopbevaringsmatrikler, NATO/EU Militæroperative Installationer.
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
3065463_0004.png
Type 6
Adgang til matrikel af høj sikkerhedsinteresse, eller adgang til flere matrikler af middel-høj
interesse.
Eks: NATO/EU/DK operative kommandoer, Datacentraler, FE/PET/NSK hovedkvarterer, eller
lignende.
Vektor 2: Person med faglig adgang til Offentligt Informationssystem
Type 0:
Adgang til lokalt informationssystem som bruger.
Eks: AULA (bruger), Mandsskabsplanlægning (brugeradgang), Fællesdrev (eks. i en børnehave).
Type 1:
Adgang til lokalt informationssystem som leder, jurist, eller økonom.
Eks: Budgetsystem til lokalt plejehjem/skole/børnehave eller lignende, HR-system til lokalt
plejehjem/skole/børnehave, Mandsskabsstyring i lokalt plejehjem/skole/børnehave, m.v.
Type 2:
Adgang til kommunalt informationssystem eller ikke samfundskritisk informationssystem.
Eks: Kommunal budget/økonomisystem, kommunal ledelsessystem, kommunal fællesdrev, m.v., af
ikke sikkerhedsmæssig interesse,
Type 3:
Adgang til fler-kommunalt informationssystem eller regionalkritisk informationssystem.
(Sikkerhed- eller Forsvarssystemers Administratorer).
Eks: Regionernes interne dataregistre, system der påvirker drift af flere kommuners daglige
driftsopgaver, økonomistyringssystemer, juridiske styringssystemer, m.v.
Type 4:
Adgang til statslige driftssystemer som ikke påvirker kritisk infrastruktur, eller adgang til
datasystemer som påvirker samfundsvigtige virksomheder.
(Sikkerhed- eller Forsvarssystemers Programmører).
Eks: Novo driftssystemer, Maersk driftssystemer, bankvirksomheders driftssystemer, styrelsers
driftssystemer, sundhedssektorens driftssystemer, politiets driftssystemer, brand- og
redningstjenesterners driftssystemer, forsvarets driftssystemer.
Type 5:
Adgang til statslige driftssystemer som påvirker kritisk infrastruktur, eller adgang til
datasystemer som påvirker samfundskritiske virksomheder.
(Sikkerhed- eller Forsvarssystemers Ingeniører).
Eks: Operative driftssystemer, infrastrukturkritiske driftssystemer, samfundskritiske driftssystemer.
Type 6:
Adminstrator eller programmøradgang til statslige driftssystemer eller datasystemer som
påvirker samfundsvigtige til samfundskritiske virksomheders evne til at drifte.
(Sikkerhed- eller Forsvarssystemers Systemejere).
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
Søjle 2
Oprettelse af Nationalt Akademi for Uddannelser i Beredskab, Indsats, og
Sikkerhed
Navneforslag:
Nationalt Akademi for Uddannelser i Beredskab, Indsats, og Sikkerhed (NAUBIS).
Resortministerium (forslag, rækkefølge):
1. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
2. Indenrigsministeriet
3. Forsvarsministeriet
Formål 1:
Drift, udvikling, og implementering af uddannelser inden for:
Brand- og Redningstjeneste
Politi- og Sikkerhedstjeneste
Sundheds- og ABC-tjeneste
Indsatsledelse
Indsats ved Intentionel Menneskeskabt Trussel
Forebyggelsesindsats
Øvelser & Træning
Formål 2:
Drift, udvikling, og implementering af uddannelser inden for:
Tværsektoriel tjeneste
Tværsektoriel indsats
Efterretningstjeneste
Kontraefterretningstjeneste
OSINT
Dataanalyse
Systemanalyse
Organisationsanalyse
Netværksanalyse
Strukturel Analyse
Formål 3:
Drift, udvikling, og implementering af uddannelser inden for:
Driftsledelse
Teamledelse
Organisationsledelse
Taktisk Ledelse
Strategisk Ledelse
Efterretningsledelse
Netværksledelse
IT-ledelse
Informationssikkerhedsledelse
Formål 4:
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
Drift, udvikling, og implementering af uddannelser inden for:
Civilsektor – Militærsektor Indsats og Samarbejde
Civilsektor – Efterretningssektor Indsats og Samarbejde
Civilsektor – Sikkerhedssektor Indsats og Samarbejde
samt Kombinatorisk Indsats og Samarbejde
Formål 5:
Drift af Analyse, Læring, Udvikling, og Videnscenter (ALUV)
Søjle 2a
Strukturelt forslag til NAUBIS
Geografisk/Organisatorisk Strukturforslag:
Hovedkvarter placeret et ikke offentligt kendt sted.
NAUBIS "Geografisk"/"Strukturel" Koncernopdeling
NAUBIS Øst (Sjælland, Bornholm, Lolland, Falster)
NAUBIS Vest (Jylland, Fyn)
NAUBIS Færøerne/Grønland
NAUBIS Maratim (Aalborg, Gilleleje/Frederiksværk, Langeland)
NAUBIS Ledelse & Organisation
NAUBIS Efterretning & Sikkerhed
NAUBIS Analyse, Data, & IT
NAUBIS Analyse, Læring, Udvikling, og Videnscenter (ALUV)
NAUBIS ALUV (Aalborg, Odense, & Helsingør)
NAUBIS placering af "Træningsbaser"/"Uddannelsescentre"
Grønland og/eller Færøerne
Sjælland, Bornholm, Lolland, Falster
Holmen, København
Nordsjælland
Vestsjælland
Gedser
Rødby
Rønne
Fyn
Odense
Svendborg
Langeland
Jylland
Esbjerg
Aalborg
Aarhus
Sønderborg
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
Søjle 3
Styrkelse af Forebyggelseskapacitet vedrørende Forsvarets
Efterretningstjeneste, Hærens Efterretningsregiment, og Skattestyrelsen
Navneforslag:
Ikke relevant, da denne søjle omhandler en øget beføjelse til FE, HER, og Skattestyrelsen.
Resortministerium (forslag):
Ikke relevant, da FE, HER, og Skattestyrelsen allerede nu er placeret under ministerier.
Kommentar: Denne søjle er beskrevet uden stillingstagen til søjlerne 1 og 2.
Formål 1:
Forsvarets Efterretningstjeneste tilføres følgende myndighedsopgaver:
Overvågelse af Beredskabs-, Forsvars- og Sikkerhedsrelaterede danske nationale
forvaltningsorganisationer, eller disses underorganisationer, samt fysiske personer ansat
ved disse danske nationale forvaltningsorganisationer, eller disses underorganisationer.
Disse tydeliggøres i Søjle 3a.
Overvågelse af juridiske personer, samt fysiske personer, som indgår i
samarbejdsrelationer, som leverandører, eller som aftagerer af ydelser fra i Søjle 3a
nævnte danske forvaltningsorganisationer.
Formål 2:
Opbyggelse, varetagelse, drift, og vedligehold af dataregistre omhandlende fysiske eller
juridiske person af interesse, som beskrevet i Formål 1 & 3.
Opbevaring og behandling af disse data i mindst 10 år fra data er registreret.
Formål 3:
Identificering af fysiske eller juridiske personer, som har en eller kan have en kritisk
indflydelse på, IT-systemmæssig adgang til, eller personlig eller økonomisk interesse i, at
yde negativ indflydelse på danske kapaciteter til at føre effektivt forsvar, beredskab,
sundhedsindsats, sikkerhedsindsats, eller politivirksomhed.
Formål 4:
Videregivelse af saglige eller væsentlige data omhandlende de i Formål 1 eller 3 beskrevne
fysiske eller juridiske personer, til Politiets Efterretningstjeneste, National enhed for Særlig
Kriminalitet, Politiet, og/eller Anklagemyndigheden, med henblik på forebyggende eller
aktiv indsats.
Formål 5:
Hærens Efterretningsregiment tilføres myndighedsopgave at videregive data som beskrevet i
Formål 1 eller 3, til Forsvarets Efterretningstjeneste.
Formål 6:
Skattestyrelsen tilføres myndighedsopgave at videregive data som beskrevet i Formål 1 eller
3, til Forsvarets Efterretningstjeneste, hvis der er risiko for, at denne data kan betragtes som
væsentlig, for Forsvarets Efterretningstjeneste, Politiets Efterretningstjeneste, og/eller
National enhed for Særlig Kriminalitet.
L 218 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 6/9-25 fra David Rosengaard Jensen om forslag til udvikling af Danmarks Sikkerhed; 3 Søjler for Sikkerhed
Søjle 3a
Liste over danske forvaltningsorganisationer, som kan påvirke eller yde
indflydelse på Danmarks forvaltningsorganisationer, hvis myndighedsopgaver
omfatter: beredskabsvirksomhed, efterretningsvirksomhed, finansielle
sikkerhedsvirksomhed, forsvarsvirksomhed, politivirksomhed,
redningsvirksomhed, sikkerhedsvirksomhed, og sundhedsvirksomhed.
UDFYLDES AF RETSUDVALGET / RETSUDVALGSMEDLEMMERNES KONTORER