Indenrigsudvalget 2024-25
L 214 Bilag 5
Offentligt
3027629_0001.png
Enhed: POL
Sagsbeh.: Hans B. Thomsen
Sagsnr.: 2024 - 15159
Dok. nr.: 306272
Dato: 22-05-2025
Supplerende høringsnotat til lovforslag nr. L 214: Forslag til lov om ændring
af regionsloven og forskellige andre love (ny regional forvaltningsmodel med
sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssam-
arbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner,
kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærfinansiering samt
konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region
Hovedstaden og Region Sjælland m.v.)
1. Problemstilling
Danske Patienter fremsendte den 16. maj 2025 et høringssvar dateret den 7. marts 2025 til L 214
For-
slag til lov om en ny regional forvaltningsmodel m.v. Danske Patienters høringssvar er beklageligvis ikke
oversendt til Folketinget i forbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets oversendelse af hørings-
svarene til L 214 (L 214
bilag 1). Danske Patienters høringssvar er heller ikke gengivet i det høringsnotat,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oversendt (L 214
–bilag
1).
I dette supplerende høringsnotat redegøres i kort form for det væsentlige indhold af Danske Patienters
høringssvar og ministeriets bemærkninger hertil.
2. Høringssvar fra Danske Patienter
2.1. Sundhedsrådene
Danske Patienter mener, at sundhedsrådene sammen med den vedtagne flytning af en række kommunale
opgaver til regionalt regi har potentiale til at skabe bedre kvalitet og mere sammenhæng i patienternes
forløb i sundhedsvæsenet.
Danske Patienter bakker op om, at der med lovforslaget fastsættes en række initiativer, som sikrer et en-
tydigt regionalt ansvar i sundhedsrådenes opgavevaretagelse. For det første etableres
sundhedsrådene som et stående udvalg under regionsrådene. For det andet forudsættes det, at antallet
af regionale repræsentanter i et sundhedsråd fastsættes på baggrund af antallet af kommunale
repræsentanter i sundhedsrådet, således at de regionale medlemmer altid vil have flertal. For det tredje
fastsættes det, at selvom de kommunale medlemmer har stemmeret, taleret og initiativret i sundhedsrå-
dene, har de ikke standsningsret i forhold til sundhedsrådets beslutninger. Det er alene sundhedsrådets
formand eller mindst en tredjedel af sundhedsrådets regionale medlemmer, der kan anvende stands-
ningsretten i forhold til sager i sundhedsrådet. Danske Patienter finder, at der med denne særregel for
L 214 - 2024-25 - Bilag 5: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
sundhedsrådene er fundet en balance, hvor man på samme tid anerkender regionernes myndighedsan-
svar og kommunernes ligeværdige deltagelse i sundhedsrådene. Danske Patienter er positive over for, at
der med lovforslaget tages højde for potentielle dobbeltmandater i sundhedsrådene.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan tilslutte sig Danske Patienters synspunkter.
Danske Patienter noterer sig, at regionsrådet har det endelige ansvar, at sundhedsrådene i enhver hen-
seende er undergivet regionsrådets beslutninger, og at regionsrådet ikke vil kunne reducere sundhedsrå-
denes kompetence i en sådan grad, at det vil udvande sundhedsrådenes umiddelbare forvaltningsansvar.
Danske Patienter finder det uklart, hvad sundhedsrådenes mandat til at iværksætte lokale initiativer er,
og efterlyser en mere fyldestgørende og eksemplificerende forklaring af ansvarsdeling mellem sundheds-
råd, forretningsudvalg og regionsråd.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker hertil, at sundhedsrådene som anført i aftalen som sund-
hedsreform 2024 og i KL´s høringssvar skal være drivende i omstillingen af sundhedsvæsenet, og at sund-
hedsrådene i kraft af deres umiddelbare forvaltningsansvar vil have kompetence til inden for regionsrådets
rammer at træffe de beslutninger, der er et nødvendigt eller naturligt led i forvaltningen af sundhedsråde-
nes sagsområder, at sundhedsrådene i kraft af deres umiddelbare forvaltningsansvar vil have ansvaret for
forberedelsen af de sager, der vil skulle forelægges regionsrådet, og at regionsrådet i kraft af almindelige
kommunalretlige grundsætninger vil være begrænset i træffe generelle beslutninger, der vil indebære en
omfattende indskrænkning af sundhedsrådenes umiddelbare forvaltningsansvar. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet har indsat nogle flere eksempler i lovforslagets bemærkninger på beslutninger, der vil henhøre
under sundhedsrådenes sagsområder, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 1.
Forslaget giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag.
Der henvises til det allerede oversendte høringsnotat (L 214
bilag 1), pkt. 4.2.3.1., side 8-9.
Danske Patienter finder det demokratisk problematisk, hvis ikke de kommunale medlemmer af sundheds-
rådene skal repræsentere den enkelte kommune og være loyal over for beslutninger truffet af et flertal af
de folkevalgte i den pågældende kommune.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker hertil, at ministeriet af principielle grunde finder det vigtigt,
at det enkelte medlem af sundhedsrådet alene er bundet af sin overbevisning i sin vurdering af, hvorledes
regionens sundhedsopgaver m.v. bedst kan varetages. Hertil kommer hensynet til en smidig afholdelse af
sundhedsrådets møder, uden at enkelte medlemmer vil skulle se sig nødsaget til at begære behandlingen
af et dagsordenspunkt udsat med henblik på at indhente mandat i den kommune, medlemmet er udpeget
af. Forslaget giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget. Det fremgår derfor af den foreslåede be-
stemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 1, at et medlem af sundhedsrådet ikke er undergivet kommunalbe-
styrelsens beslutninger ved udøvelsen af sit hverv i sundhedsrådet. Som anført i bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen dog kunne vedtage gene-
relle og vejledende rammer for medlemmets virke i sundhedsrådet. Såfremt det kommunale medlem i hen-
hold til kommunens styrelsesvedtægt er formanden for et stående udvalg, vil det pågældende udvalg end-
videre kunne vedtage generelle og vejledende rammer for dets formands virke i sundhedsrådet. Medlem-
met af sundhedsrådet vil dog ikke være bundet heraf.
Forslaget giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag.
Der henvises til det allerede oversendte høringsnotat (L 214
bilag 1), pkt. 4.2.3.12., side 17.
2.2. Patient- og pårørendeudvalgene
Danske Patienter ser positivt på, at der med det fremlagte forslag er lagt op til at videreføre et lovforan-
kret forum for inddragelse af patienter og pårørende,
men er bekymret for, at de mange ”kan”-bestem-
melser skaber rum for etablering af forskellig inddragelsespraksis lokalt.
Side 2
L 214 - 2024-25 - Bilag 5: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Danske Patienter opfordrer til, at der i lovteksten etableres en mere klar forpligtelse til inddragelse af pa-
tient- og pårørendeperspektivet i relation til de 17 sundhedsråd. Det kan være i form af et mindre fasttil-
knyttet brugerråd, som består af repræsentanter fra det regionale patient- og pårørendeudvalg.
Danske Patienter ønsker, at patient- og pårørendeudvalget inddrages i drøftelserne og ikke blot høres
over beslutninger af relevans for patient- og pårørendeudvalget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal hertil bemærke, at sundhedsrådene fremadrettet skal drive udvik-
lingen af sundhedsvæsenet, og at patienter og pårørendes perspektiver er afgørende for denne udvikling.
Patient- og pårørendeudvalgene foreslås derfor forankret under de 17 sundhedsråd i stedet for under de 4
regioner. Denne ændring i forhold til høringsudgaven af lovforslaget, har været foranlediget af høringssvar
fra organisationer, som har fremhævet perspektiver svarende til Danske Patienters. Forankringen af pati-
ent- og pårørendeudvalgene understøtter en mere lokal inddragelse af patienter og pårørende. Det fore-
slås derfor i lovforslaget, at regionsrådet i tilknytning til hvert sundhedsråd nedsætter et patient- og pårø-
rendeudvalg, at sundhedsrådet systematisk inddrager patient- og pårørendeudvalget i deres drøftelser i
forbindelse med større planlægningsmæssige beslutninger i regionen, og at regionsrådet skal høre pati-
ent- og pårørendeudvalgene i regionen i forbindelse med større planlægningsmæssige beslutninger i regi-
onen, jf. de foreslåede bestemmelser i sundhedslovens § 204, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, som affattet ved lov-
forslagets § 4, nr. 8. Det fremsatte lovforslag (L 214) er således ændret på baggrund af høringen. Det fore-
slås endvidere i lovforslaget, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om patient- og pårørendeudvalg, herunder deres sammensætning og inddragelse i sundhedsrå-
dene, jf. den foreslåede bemyndigelse hertil i sundhedslovens § 204, stk. 4, som affattet ved lovforslagets §
4, nr. 8. Bekendtgørelsen sendes i offentlig høring.
Forslaget giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag.
Der henvises til det allerede oversendte høringsnotat (L 214
bilag 1), pkt. 4.3.3., side 20 f.
Danske Patienter bakker op om, at patient- og pårørendeudvalget som foreslået skal bestå af repræsen-
tanter for patient- og pårørendeorganisationer, og at patient- og pårørendeudvalget som forudsat kom-
mer til at bestå af personer, der repræsenterer patienter med både somatiske og psykiske lidelser.
Danske Patienter noterer sig, at størrelsen på udvalgene ikke fremgår i lovforslaget, men vil blive fastsat
ved bekendtgørelse på et senere tidspunkt. Danske Patienter anbefaler, at patient- og pårørendeudval-
gene får en størrelse som tillader, at sundhedsrådene kan trække på deres kompetence. Danske Patienter
anbefaler endvidere, at patient- og pårørendeudvalgenes størrelse varieres forholdsmæssigt til regionens
størrelse og antallet af sundhedsråd i den pågældende region.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal hertil bemærke, at det foreslås i lovforslaget, at patient- og pårø-
rendeudvalget består af medlemmer, som er udpeget af patient- og pårørendeorganisationer, jf. den fore-
slåede bestemmelse i sundhedslovens § 204, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets § 4, nr. 8. Som
anført i bemærkningerne til bestemmelsen forudsættes det, at patient- og pårørendeudvalget vil komme
til at bestå af personer, der repræsenterer patienter med såvel legemlige (somatiske) lidelser som psykiske
lidelser. Det foreslås endvidere i lovforslaget, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fast-
sætte nærmere regler om patient- og pårørendeudvalg, herunder bl.a. deres sammensætning, jf. den fore-
slåede bemyndigelse hertil i sundhedslovens § 204, stk. 4, som affattet ved lovforslagets § 4, nr. 8. Be-
kendtgørelsen sendes i offentlig høring.
Forslaget giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag.
Der henvises til det allerede oversendte høringsnotat (L 214
bilag 1), pkt. 4.3.3., side 20 f.
Danske Patienter noterer sig, at det fremgår af lovforslaget, at regionsrådet kan beslutte at yde diæter,
erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til medlemmerne af patient-
og pårørendeudvalgene. Så vidt Danske Patienter ved, har ingen regioner truffet beslutning herom i dag.
Danske Patienter anbefaler, at vederlæggelsen af medlemmerne af patient- og pårørendeudvalgene gø-
Side 3
L 214 - 2024-25 - Bilag 5: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
res obligatorisk for regionsrådene. Danske Patienter fremhæver, at hvis det skal lykkes at rekruttere men-
nesker i den erhvervsaktive alder til udvalgene kræver det, at møder lægges uden for normal arbejdstid,
eller at regionsrådet er forpligtet til at give erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal hertil bemærke, at det foreslås i lovforslaget, at regionsrådet kan
beslutte at yde diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til med-
lemmerne af patient- og pårørendeudvalgene efter regionslovens § 11, jf. § 16 a, stk. 1-4, 7-10, i lov om
kommunernes styrelse og regler fastsat i medfør heraf. Medlemmerne af patient- og pårørendeudvalgene
er ikke forpligtet til at modtage diæter, erstatning for tabt arbejdsfortjeneste eller udgiftsgodtgørelse, der
tilkommer den pågældende efter 1. pkt. Se den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 204, stk. 3,
som affattet ved lovforslagets § 4, nr. 8.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig Danske Patienters bemærkninger og finder det ligesom
Danske Patienter hensigtsmæssigt, at regionerne søger at tilrettelægge udvalgsmøder i patient- og pårø-
rendeudvalg med hensyntagen til, at mennesker i den erhvervsaktive alder kan deltage. Ministeriet vil
drøfte dette med regionerne i forbindelse med det videre implementeringsarbejde om reformen. Der er
ikke med Aftale om en sundhedsreform 2024 lagt op til ændringer i de gældende regler for vederlæggelse.
Forslaget giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag.
Side 4