Til lovforslag nr.
L 209
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov
om private fællesveje og jernbaneloven
(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra
kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne hilser det velkommen, at rege-
ringen har valgt at udskyde forslagene vedrørende ændring
af færdselslovens regler om fastsættelse af lokale hastig-
hedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkning. For
Danmarksdemokraterne er det afgørende, at kommunerne
fortsat skal indhente politiets samtykke til beslutninger om
lokalt fastsatte hastighedsgrænser og indførelse af færdsels-
indskrænkninger. Danmarksdemokraterne frygter, at hvis
kommunerne ikke længere skal indhente samtykke fra poli-
tiet, vil der opstå en risiko for, at en kommunes beslutning
om f.eks. skiltning med parkeringsforbud træffes på et usag-
ligt grundlag, hvor der tages hensyn til uvedkommende for-
hold. Der er efter Danmarksdemokraternes opfattelse fortsat
behov for inddragelse af politiets ekspertise for at sikre, at
en kommunal beslutning om begrænsning af muligheden for
at parkere sker på et sagligt grundlag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL):
Til § 1
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 97
affattes således:
»§ 97.
Anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i §
95, på private fællesveje omfattet af § 4 i lov om private
fællesveje og på private veje kræver politiets samtykke. Po-
litiet kan, hvor det skønnes nødvendigt, forlange, at en sådan
afmærkning tilvejebringes og bekostes af vejejeren. Politiet
kan, hvor færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at
afmærkning på disse veje, der ikke er i overensstemmelse
med de bestemmelser, der udfærdiges i medfør af § 95, stk.
1, fjernes.
Stk. 2.
Foranstaltninger til gennemførelse af et forbud
mod visse arter af færdsel ved opsætning af bomme
el.lign. må ikke etableres uden politiets forudgående stilling-
tagen til, om ansøgeren skal etablere afmærkning og belys-
AX031530