Transportudvalget 2024-25
L 209 Bilag 7
Offentligt
3031977_0001.png
Til lovforslag nr.
L 209
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov
om private fællesveje og jernbaneloven
(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra
kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne hilser det velkommen, at rege-
ringen har valgt at udskyde forslagene vedrørende ændring
af færdselslovens regler om fastsættelse af lokale hastig-
hedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkning. For
Danmarksdemokraterne er det afgørende, at kommunerne
fortsat skal indhente politiets samtykke til beslutninger om
lokalt fastsatte hastighedsgrænser og indførelse af færdsels-
indskrænkninger. Danmarksdemokraterne frygter, at hvis
kommunerne ikke længere skal indhente samtykke fra poli-
tiet, vil der opstå en risiko for, at en kommunes beslutning
om f.eks. skiltning med parkeringsforbud træffes på et usag-
ligt grundlag, hvor der tages hensyn til uvedkommende for-
hold. Der er efter Danmarksdemokraternes opfattelse fortsat
behov for inddragelse af politiets ekspertise for at sikre, at
en kommunal beslutning om begrænsning af muligheden for
at parkere sker på et sagligt grundlag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL):
Til § 1
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 97
affattes således:
»§ 97.
Anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i §
95, på private fællesveje omfattet af § 4 i lov om private
fællesveje og på private veje kræver politiets samtykke. Po-
litiet kan, hvor det skønnes nødvendigt, forlange, at en sådan
afmærkning tilvejebringes og bekostes af vejejeren. Politiet
kan, hvor færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at
afmærkning på disse veje, der ikke er i overensstemmelse
med de bestemmelser, der udfærdiges i medfør af § 95, stk.
1, fjernes.
Stk. 2.
Foranstaltninger til gennemførelse af et forbud
mod visse arter af færdsel ved opsætning af bomme
el.lign. må ikke etableres uden politiets forudgående stilling-
tagen til, om ansøgeren skal etablere afmærkning og belys-
AX031530
L 209 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 27/5-25
3031977_0002.png
2
ning af foranstaltningerne med henblik på at afværge fare
for færdslen på vejen og umiddelbart tilstødende veje. Poli-
tiet kan ligeledes træffe bestemmelse om foranstaltningernes
nærmere udformning med henblik på at tilgodese hensynet
til beredskabet.««
[Lovteknisk ændring, som følge af at der er tale om en ny
affattelse af færdselslovens § 97, og lovteknisk ændring af
henvisningen til, på hvilke veje anvendelse af afmærkning
nævnt i § 95 kræver politiets samtykke]
Til § 2
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 3, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »privat fællesvej«:
»eller den proces, hvor en statsvej ændrer status til en kom-
munevej«.«
[Præcisering af gældende ret]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 12,
ændres
»har foretaget« til: »foretager«.
[Sproglig justering]
4)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 14,
ændres
»Fællesbetegnelse« til: »Betegnelse«.
[Sproglig justering]
Til § 3
5)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 10, nr. 19,
ændres »har
foretaget« til: »foretager«.
[Sproglig justering]
6)
Efter nr. 15 indsættes:
»01.
I
§ 99 a, stk. 2,
ændres »§ 57, stk. 3,« til: »§ 57, stk.
4,«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget ændres affattelsen af færdselslovens §
97. I indledningen skal henvisningen til stk. 1 derfor ud-
gå. Det foreslås endvidere at ændre den foreslåede affattelse
af færdselslovens § 97, stk. 1, 1. pkt. Det foreslåede er en
lovteknisk ændring, og der foretages ikke materielle ændrin-
ger ved ændringsforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre affattelsen af nr. 3, således at der i
vejlovens § 3, stk. 1, nr. 11, indsættes, at nedklassificering
betegner den proces, hvor en statsvej ændrer status til en
kommunevej. Der er tale om præcisering af gældende ret.
Til nr. 3-5
Med ændringsforslagene foretages sproglige justeringer
med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Æn-
dringerne har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 6
Det foreslås, at »§ 57, stk. 3,« ændres til: »§ 57, stk. 4,«
i § 99 a, stk. 2, i lov om private fællesveje. Der er tale om
en konsekvensændring som følge af nyt stk. 1 i lovens § 57,
hvorefter stk. 3 bliver til stk. 4, jf. lovforslagets § 3, nr. 6.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til
1. behandling den 7. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 20. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
101. Den 30. april 2025 sendte transportministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Jens Joel (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Morten Klessen (S)
Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V)
Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF)
L 209 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 27/5-25
3031977_0003.png
3
Mads Olsen (SF) Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5