Transportudvalget 2024-25
L 209 Bilag 1
Offentligt
3013324_0001.png
Transportministeriets Logo
HØRINGSNOTAT
30. april 2025
2024-1674
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om
private fællesveje og jernbaneloven (Opgavebort-
fald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighe-
dens dispositioner over veje samt hjemmel til
undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurde-
ring for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsfor-
mål og civile beredskabsformål)
Indholdsfortegnelse
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov
om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje ............................ 1
1. Høringen ...................................................................................... 2
1.1. Høringsperiode ...................................................................... 2
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 3
2. Høringssvarene...........................................................................14
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ..............................14
2.2. Regelforenkling og opgavebortfald ...................................... 15
2.2.1. Vejafmærkning .............................................................. 15
2.2.2. Ikke-trafikal råden over vejareal ...................................16
2.2.3. Reetablering af offentlig vej efter ulovligt gravearbejde17
2.2.4. Definitioner i vejloven og privatvejsloven .....................19
2.2.5. Private fællesveje og private veje...................................19
2.2.6. Andet statsveje .............................................................. 21
2.2.7. Ændring i administrativ rekurs (klageadgang) ............ 22
2.3. Undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej-
og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile
beredskabsformål ...................................................................... 25
2.3.1. Indskrænkende fortolkning af undtagelsesbestemmelser
................................................................................................ 25
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0002.png
Side 2/29
2.3.2.Udvidelse af de foreslåede undtagelsesbestemmelser .. 26
2.3.3 Den parlamentariske proces og høringsperiode ........... 27
2.3.4. Tilsyn med anvendelsen af undtagelsesbestemmelserne
................................................................................................ 27
2.3.5. Uddybning af ’forsvarsformål’ og ’civilt
beredskabsformål’
.................................................................. 28
2.3.6. Lovforslagets konsekvenser for miljøet og økonomien 28
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet......................................... 29
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Det bemærkes indledningsvist, at dette høringsnotat er en sam-
menskrivning af høringssvar til tre lovforslag, der har været sendt i
separate høringer. I høringsnotatet behandles kun høringssvar, der
vedrører bestemmelser, der indgår i det sammenskrevne lov-
forslag.
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskør-
sel, lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje
(Opgavebortfald på Transportministeriets område m.v.)
har i perioden fra den 3. september 2024 til den 1. oktober
2024 været sendt i høring hos en række myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 3.
september
2024 endvi-
dere sendt til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 3. september 2024.
Det er bestemmelser
om ændring i den administrative re-
kursordning i lov om offentlige veje m.v. og lov om private
fællesveje, der indgår i det sammenskrevne lovforslag.
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., og lov om pri-
vate fællesveje (Opgavebortfald og forenkling af sagsgange
ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og
private fællesveje m.v.) har i perioden fra den 20. december
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0003.png
Side 3/29
2024 til den 27. januar 2025 været sendt i høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 20. december 2024 endvi-
dere sendt til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 20. december 2024.
De dele af det pågældende lovforslag, der omhandlede æn-
dring af færdselslovens regler om fastsættelse af lokale ha-
stighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger,
indgår
ikke
i det sammenskrevne lovforslag.
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
vejloven
og jernbaneloven (Hjemmel til undtagelse fra kravet om
miljøkonsekvensvurdering for vej- og baneprojekter til for-
svarsformål og civile beredskabsformål) har i perioden fra
den 14. marts 2025 til den 28. marts 2025 (14 dage)
været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den
14. marts 2025
endvidere
sendt til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 14. marts 2025.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder, organisationer m.v., men som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne
interessenter er i oversigten markeret med *. Der er derudover
modtaget høringssvar fra en række borgere.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0004.png
Side 4/29
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Advokatsamfundet
Amager Vest Lokaludvalg*
Andel Energi A/S
Arbejdsgiverforeningen KA
Bestyrelsen for ”NEJ til Kat-
tegatforbindelsen og Højha-
stighedstog i Vejstsjælland”*
CO2010
Clever
Cyklistforbundet
Danmarks Atletkomite*
Danmarks Frie AutoCampere
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Danmarks Naturfrednings-
forening
DJØF
DA
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Energinet
Dansk Erhverv
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0005.png
Side 5/29
Dansk Erhvervsfremme
Dansk Fjernvarme
Dansk Handicapforbund
Dansk Industri
X
X
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Ledningsejerforum
Dansk Magisterforening
Dansk Ornitologisk For-
ening
Dansk Parkeringsforening
Dansk Transport og Logistik
DANVA
Dansk Vand- og Spilde-
vandsforening
Dansk Vejforening
Danske Advokater
Danske Handicaporganisati-
oner
Danske Kørelæreres Lands-
forbund
Danske Medier
Mediernes
Hus
Danske Motorcyklister
Danske Regioner
Datatilsynet
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0006.png
Side 6/29
Den Danske Dommerfor-
ening
De praktiserende landin-
spektører
Den Danske Landinspektør-
forening
Det Centrale Handicapråd
DIF*
DI Transport
Drivkraft Danmark
DTL’s arbejdsgiverforening
DTL Danske Vognmænd
DTU Transport
E.ON
Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation
X
X
X
X
X
X
Friluftsrådet
3F
FOA
Fodgængerforbundet
Foreningen Det Fælles Bed-
ste*
FDM
Funktionærernes og Tjene-
stemændenes Fællesråd
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0007.png
Side 7/29
Greenpower Denmark
Grundejeren.dk
HK Stat
HK Trafik og Jernbane
HMN Naturgas I/S
IDA
Ishøj Bylaug *
Institut for miljø, samfund og
rumlig forandring
Roskilde
Universitet
Institut for planlægning
Aalborg Universitet
Kommunal Teknisk Cheffor-
ening
Kommunal Vejteknisk For-
ening
Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte
Klimabevægelsen*
KL
Krifa
Landbrug og Fødevarer
og
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Landdistrikternes Fællesråd
Landbrugserhvervets Færd-
selsgruppe
Landdistrikternes Fællesråd
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0008.png
Side 8/29
LO
Ledernes Hovedorganisation
Midtbyens Fællesråd*
X
X
X
X
Midtjyske Jernbaner A/S
*
Norlys
NOAH-Trafik*
OAO
Parcelhusejernes Landsfor-
ening
Politiforbundet
Region Hovedstaden
Supercykelstisamarbejdet
Region Midtjylland
Supercykelstisamarbejdet
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Rigsadvokaten
Rigsrevisionen
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for grøn omstilling
Rådet for Sikker Trafik
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0009.png
Side 9/29
Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer
SEGES
Sikre Veje
Teknisk Landsforbund
Teknologisk Institut
Teleindustrien*
Trafikforbundet
Trafikforskningsgruppen,
Aalborg Universitet
Trafikselskaberne i Danmark
(TID)*
Tænketanken Trafiksikker-
hed*
Ørsted A/S
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Bornholms
Regionskommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Dragør Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0010.png
Side 10/29
Egedal Kommune
Esbjerg Kommune
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Furesø Kommune
Faaborg-
Midtfyn Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0011.png
Side 11/29
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0012.png
Side 12/29
Lyngby-Taarbæk
Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Middelfart Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Randers Kommune
Ringkøbing-Skjern
Kommune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0013.png
Side 13/29
Skive Kommune
Slagelse Kommune
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Svendborg Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0014.png
Side 14/29
Aarhus Kommune
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Høringssvarene fra Danske Erhverv, Dansk Industri, DTL, Telein-
dustrien og kommunerne er overordnet generelt positive over for
forenkling af sagsgange i vejsager.
Dansk Erhverv er enig i, at det bør være muligt at kunne fravige
reglerne om krav om miljøkonsekvensvurdering i visse situationer,
hvor det er nødvendigt hurtigt at etablere, ændre eller udvide stats-
lige vej- og jernbaneanlæg til varetagelse af nationale forsvarsfor-
mål eller civile beredskabsformål.
Dansk Industri støtter, at Vejdirektoratets og Banedanmarks pro-
jekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller et civilt be-
redskabsformål, undtages fra kravet om miljøkonsekvensvurde-
ring. Dansk Industri udtaler, at det er i overensstemmelse med den
centrale funktion, som selve infrastrukturen har i krisesituationer,
men også for transport- og logistikservice som ydelser.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0015.png
Side 15/29
Bestyrelsen for foreningen
”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højha-
stighedstog i Vestsjælland" er kritiske over for, at Vejdirektoratets
og Banedanmarks projekter, der alene tjener et nationalt forsvars-
formål eller et civilt beredskabsformål, undtages fra kravet om mil-
jøkonsekvensvurdering og indstiller, at den del af lovforslaget
trækkes tilbage.
Høringssvarene fra kommunerne tilkendegiver forskellige holdnin-
ger til, om politiet skal udgå af de foreslåede bestemmelser i færd-
selsloven, vejloven og privatvejsloven. En række kommuner ønsker
fortsat et samarbejde med politiet, mens andre kommuner udtryk-
ker tilfredshed med, at politiet ikke længere skal involveres i be-
slutningsprocessen.
Lovforslaget er blandt andet
en del af udmøntningen af ”Aftale
om kommunernes økonomi for 2024” fra maj 2023 og led i Rege-
ringens initiativ om regelforenkling og administrative lettelser.
Formålet med lovforslaget er at nedlægge en række lovbundne
opgaver på Transportministeriets ressortområde.
2.2. Regelforenkling og opgavebortfald
2.2.1. Vejafmærkning
Aarhus Kommune
ønsker det indskærpet, at politiet stadig skal
spørges om vejafmærknings udformning og anvendelse generelt, så
trafikanterne stadig kan regne med ensformig skiltning landet
rundt.
Københavns Kommune
mener ikke det fremgår tydeligt,
om politiet skal godkende afmærkning.
Fredericia Kommune
påpeger vigtigheden af politiet i en ensar-
tet anvendelse af skiltning i Danmark og giver udtryk for, at der
fremadrettet vil være et varieret brug af skilte på grund af differen-
tieret tolkning af anvendelse.
Transportministeriet bemærker hertil, at transportministeren
fastsætter bestemmelser om vejafmærkningens udformning og
betydning, samt om anvendelse af vejafmærkning. Det fremgår af
lovforslaget, at vejmyndigheden fortsat skal indhente politiets
samtykke i forbindelse med afmærkning, jf. bekendtgørelse om
anvendelse af vejafmærkning.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0016.png
Side 16/29
2.2.2. Ikke-trafikal råden over vejareal
Ballerup Kommune, Frederiksberg Kommune, Frede-
rikssunds Kommune, Hillerød Kommune
og
Holbæk
Kommune
er positive over for ændringerne i vejloven og privat-
vejsloven i forhold til, at det ikke længere er nødvendigt at ind-
hente politiets samtykke til f.eks. gravetilladelse, råden over veja-
real, vintervedligeholdelse.
Helsingør Kommune
bifalder den beskrevne sagsforenkling i
vejloven og privatvejsloven.
Fredericia Kommune
bemærker, at
der er gode tiltag i lovforslaget, herunder at kommunerne kan fore-
tage flere selvstændige beslutninger.
Teleindustrien
støtter, at vejmyndigheden får den fulde kompe-
tence til at behandle og træffe afgørelse i sagerne, og vurderer at
forenklingen og placering af ansvar og kompetence hos vejmyndig-
heden er i overensstemmelse med formålet om forordningen om
gigabitinfrastruktur.
Aarhus Kommune
anmoder om at få afklaret, om ophævelse af
vejlovens § 89 betyder, at vejmyndigheden ikke skal forhandle med
politiet, inden der træffes afgørelse efter vejlovens § 73, 80, 82 og
86, om der skal indhentes samtykke til vejafmærkning, og spørger
om gravetilladelse, råden over vej m.m. skal gives efter færdselslo-
vens § 92.
Transportministeriet skal bemærke, at gravetilladelser, tilladelser
til råden over vej m.v. gives med hjemmel i de respektive bestem-
melser i vejloven, der er lex specialis. Det ændrer lovforslaget ikke
ved. Det fremgår af bemærkningerne, at ophævelse af vejlovens §
89 vil betyde, at vejmyndigheden ikke skal forhandle med politiet,
inden vejmyndigheden træffer afgørelse efter de nævnte bestem-
melser. Hvis der i forbindelse med en tilladt disposition over veja-
real etableres vejafmærkning, skal
politiets samtykke fortsat ind-
hentes, jf. bemærkningerne om vejafmærkning.
Vallensbæk Kommune
ønsker præciseret, at der er pligt til at
reetablere vejarealet, hvis der har været skader efter anden råden
over vej, jf. vejlovens § 80.
Aarhus Kommune
ønsker bedre mulighed for at håndtere aktø-
rer, der ikke overholder en tilladelse efter § 80, enten ved bod eller
hjemmel til reetablering svarende til forslagets til nyt stk. 7 til § 73.
Politiet vil ikke skulle håndtere ressourcetunge politianmeldelser
og bødeforlæg, som kommunen finder, ikke afspejler den
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0017.png
Side 17/29
økonomiske indtjening en aktør har ved at tilsidesætte vilkår i en
tilladelse. Kommunen
ønsker desuden hjemmel til at kunne ind-
regne vejens levetid i de direkte og indirekte udgifter, som vejmyn-
digheden kan opkræve i henhold til § 80, stk. 2, når udnyttelsen af
vejarealet sker i forretningsmæssigt øjemed.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det er eller burde
være et helt sædvanligt vilkår for tilladelser efter vejlovens § 80,
at indehaveren af tilladelsen skal erstatte de skader, som den til-
ladte råden medfører på vejen og dens udstyr. Endvidere skal in-
dehaveren af tilladelsen erstatte eventuelle skader på tredje-
mands ejendom, herunder naboejendomme. Erstatningskravet
behandles efter dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa-
ansvaret).
Transportministeriet har noteret Aarhus Kommunes ønsker, men
det giver ikke anledning til ændringer.
2.2.3. Reetablering af offentlig vej efter ulovligt gra-
vearbejde
Hillerød Kommune, Holbæk Kommune, Brøndby Kom-
mune, Frederikssund Kommune, Fredericia Kommune,
Vallensbæk Kommune
og
Aarhus Kommune
er tilfredse
med, at det bliver lettere at gennemføre reetablering for graveaktø-
rens regning, når der ikke er søgt om og ikke vil kunne gives grave-
tilladelse.
Dansk Industri
skriver, at det ikke er proportionalt at gennem-
føre fysisk lovliggørelse for graveaktørens regning uden påbud.
Graveaktøren bør have mulighed for selv at rette op på det. Dansk
Industri mener, at det er vigtigt, at det fremgår, at det er lednings-
ejeren, der får en evt. regning for retablering af ulovligt gravear-
bejde.
Teleindustrien
understreger, at der ved ethvert gravearbejde na-
turligvis skal foreligge den fornødne tilladelse og at man forstår det
færdselsmæssige hensyn til hurtigt reetablering, men foreslår en
modificering, så der gives påbud til graveaktøren om reetablering
med kort frist f.eks. på 5 dage.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at vejmyndigheden har
ejendomsret til den offentlig vej og som udgangspunkt til det til-
hørende udstyr, og at vejmyndigheden ifølge vejlovens § 8, stk. 1
og 2, har pligt til at sørge for at holde vejen i den stand, som tra-
fikkens art og størrelse kræver, samt bestemmer hvilke arbejder,
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0018.png
Side 18/29
der skal udføres på vejen. Det følger af vejlovens § 73, at der er
pligt til at søge om vejmyndighedens tilladelse inden, der foreta-
ges forandring af en offentlig vejs areal. Der er dog i gravebe-
kendtgørelsen hjemmel til at udføre bl.a. uopsætteligt reparati-
onsarbejder m.m. uden forudgående tilladelse.
Hvis en graveaktør har foretager forandringer af en offentlig vej
uden at have indhentet fornøden tilladelse, og vejmyndigheden ef-
terfølgende retligt lovliggør arbejdet, vil det som udgangspunkt
være med vilkår om, at graveaktøren reetablerer vejarealet.
Men hvis vejmyndigheden ikke efterfølgende retligt kan lovlig-
gøre gravearbejdet, vil den offentlige vej efter omstændighederne
skulle retableres af vejmyndigheden, jf. § 8, stk. 1 og 2. Transport-
ministeriet vurderer, at hensynet til beskyttelsen af vejanlæg, vej-
udstyr og anden infrastruktur i vejarealet, og hensynet til trafik-
afvikling og trafiksikkerhed vejer tungere end hensynet til den,
der uden at have indhentet fornøden tilladelse foretager indgreb i
en offentlig vej. Der skal i den forbindelse peges på, at langt de
fleste gravearbejder inden for vejens areal udføres af professio-
nelle aktører.
Afslutningsvist bemærker Transportministeriet, at udgangspunk-
tet er, at vejmyndighedens eventuelle udgifter til reetablering af
den offentlige vej pålægges den, der har udført det ulovlige grave-
arbejde. Er det ulovlige arbejde udført på vegne af andre, må det
reguleres mellem parterne på privatretligt grundlag. Vejloven
forholder sig ikke til kontraktlige forhold mellem en bygherre, en-
treprenør eller ledningsejer.
Frederikssund Kommune
efterlyser, at vejmyndigheden får
større beføjelser til at kræve samgravning og konsekvens ved
manglende samarbejdsvilje, idet ledningsejerne i dag kan blokere
for hinandens arbejde ved at undlade at svare eller tilbageholde op-
lysninger.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der er en forpligtelse
til reelt at forsøge koordinering af gravearbejder, jf. vejlovens §
74. Det følger af § 74, stk. 3, at den der ikke overholder forpligtel-
sen skal dække en anden graveaktørs dokumenterede tab eller
meromkostninger som følge af den manglende koordinering.
Derudover bemærker Transportministeriet, at vejmyndigheden
ved udstedelse af gravetilladelse kan stille vilkår om samgrav-
ning, jf. vejlovens § 76, stk. 1, nr. 5.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0019.png
Side 19/29
Transportministeriet kan desuden henvise til ministeriets afgø-
relse af 22. december 2020 (sagsnr. 2020-7319) og udtalelser fra
Vejdirektoratet om samgravning og koordinering af gravearbej-
der, som er tilgængelige på Vejdirektoratets afgørelsesportal.
2.2.4. Definitioner i vejloven og privatvejsloven
Teleindustrien
støtter, at den usikkerhed, der har været om be-
grebet graveaktørs anvendelse i vejlovgivningen, bliver afklaret.
Dansk Industri
henviser til, at definitionen på graveaktør ikke er
udarbejdet i overensstemmelse med standardvilkår for ledningsar-
bejde.
Aarhus Kommune
skriver, at man skal være opmærksom
på, at ledningsejernes ansvar ikke skives ud, for definitionen ikke
er enslydende ift. standardvilkår.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet ved ud-
arbejdelse af definitionen har været klar over, at der er forskel på
den foreslåede definition og den, som er udarbejdet i forbindelse
med standardvilkårene. I relation til vejloven har Transportmini-
steriet dog fundet det nødvendigt, at en definition på gravaktør
ikke kun omfatter den, der erhvervsmæssigt udfører gravearbej-
der, eller den i hvis interesse det udføres, f.eks. ledningsejer, men
enhver der udfører gravearbejder.
2.2.5. Private fællesveje og private veje
Frederiksberg Kommune
og
Aarhus Kommune
ser positivt
på, at det præciseres i privatvejsloven § 57, at private fællesveje i
byer indgår i det almindelige vejnet.
Haderslev Kommune
understreger, at enhver ændring i regule-
ringen af private fællesveje skal ske med stor forsigtighed, idet man
uden kravet om politiets tilladelse ved ændringer af de færdsels-
mæssige forhold af private fællesveje i by og på land, kan komme
ud for færdselsindretninger, der er betonet af politisk inddra-
gelse/påvirkning. Hvis ansvaret for vedligeholdelse og trafiksikker-
hed bliver flyttet fra kommune til privat vejretter, vil det kunne
medføre alvorlige udfordringer m.m. og i sidste ende føre til forrin-
gelser af vejforhold og øget risiko for trafikuheld.
Vejle Kommune
spørger, om der skal ske ændringer i færdsels-
lovens § 97, så politiet udgår.
Transportministeriet skal indledningsvis bemærke, at det er bru-
gerne af en privat fællesvej på landet og ejere af de tilgrænsende
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0020.png
Side 20/29
ejendomme til en privat fællesvej i by og bymæssigt område, der
er ansvarlige for vejens vedligeholdelse. Kommunen kan tage stil-
ling til, om en privat fællesvej er i god og forsvarlig stand i for-
hold til færdslens art og omfang, pålægge vedligeholdelsesarbej-
der og fordele udgifterne hertil blandt de vedligeholdelsesforplig-
tede. Kommunen kan desuden beslutte at lade vedligeholdelsesar-
bejdet udføre for de forpligtedes regning.
Privatvejsloven indeholder ikke bestemmelser om, at kommunen
skal godkende etablering af færdselsregulerende foranstaltninger
på private fællesveje på landet, f.eks. et skiltet forbud mod uved-
kommende færdsel, afspærring eller anden hindring på vejen med
henblik på at regulere færdslen. Efter gældende ret kan politiet
træffe afgørelse om afmærkningen af færdselsmæssig indretning
af de private fællesveje på landet.
Lovforslaget vil betyde, at på private fællesveje, der administre-
res som private fællesveje på landet, vil det være op til vejejer og
eventuelt de vejberettigede at træffe beslutninger om den færd-
selsmæssige regulering, i det omfang den konkrete regulering
ikke er særligt reguleret i færdselsloven, som det f.eks. er tilfældet
i § 42 om højst tilladt hastighed.
Færdselslovens § 97 vil blive nyaffattet med henblik på at præci-
sere anvendelsen
af afmærkning af private fællesveje på landet og
rent private veje.
Stevns Kommune
det betænkeligt, at der åbnes op for brugen af
uautoriseret afmærkning og spørger, hvordan den skal håndhæves,
og hvilke retningslinjer kommunen skal iagttage, når den skal vur-
dere, om en uautoriseret afmærkning er så uautoriseret, at den
ikke kan godkendes.
Aarhus Kommune
spørger, hvad uautorise-
ret afmærkning dækker over og finder det problematisk, at der kan
gives tilladelse hertil.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår af lov-
forslaget, at uautoriseret afmærkning er anden afmærkning end
den, der fastsat med hjemmel i færdselslovens § 95, stk. 1 og 3. På
private fællesveje vil der kunne afmærkes med uautoriseret af-
mærkning, når der træffes afgørelser efter det foreslåede til pri-
vatvejslovens § 57, stk. 2. Det svarer til gældende ret efter nuvæ-
rende § 57, stk. 1, i privatvejsloven.
Politiet kan kræve uautoriseret afmærkning på private fællesveje
på landet og af private veje og broer fjernet, når færdselsmæssige
grunde taler for det, ligesom politiet kan
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0021.png
Side 21/29
kræve uautoriseret afmærkning erstattet med autoriseret af-
mærkning. Det fremgår af færdselslovens § 97, stk. 2.
På offentlige veje må der kun anvendes autoriseret afmærkning.
2.2.6. Andet statsveje
Frederikssund Kommune
skriver, at der er tale om en skæv-
vridning af kommunernes contra Vejdirektoratets beføjelser, når
Vejdirektoratet administrativt kan foretage ændringer på de rute-
nummererede veje med landets højeste trafikintensitet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at forslaget til vejlo-
vens § 12 betyder, at når det ikke længere er nødvendigt at opret-
holde et statsvejsareal som offentlig vej, vil det kunne nedlægges
som offentlig vej, uden at Folketinget vil skulle inddrages. Det fo-
reslåede svarer til, at en kommune kan beslutte at nedlægge en
kommunevej, jf. vejlovens § 15, jf. § 124. Der henvises til lovforsla-
gets punkt 2.4.
Frederiksberg Kommune
bemærker, at transportministerens
beføjelser til at fastsætte bestemmelser for kommunevejes opta-
gelse som statsveje efterlader kommunerne med uafklarede konse-
kvenser for så vidt vejens tilstand og indretning.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bestemmelsen om
transportministerens beføjelser til administrativt at kunne optage
en statsvej, herunder fastsætte betingelser m.v., hvis der er uenig-
hed mellem vejmyndighederne i fremkommelighedsudvalg, og det
leder til en forringelse af fremkommeligheden i det pågældende
område, flyttes fra den gældende vejlovs § 12, stk. 4, til 2. pkt. i §
5, stk. 3, der netop vedrører fremkommelighedsudvalg. Lovforsla-
get ændrer ikke ved gældende ret.
Transportministeriet gør desuden opmærksom på aftale mellem
Kommunernes Landsforening og Vejdirektoratet om principperne
for omklassificering af statsveje til kommunale veje. Aftalen fra
januar 2021 er tilgængelig på Vejdirektoratets hjemmeside.
Trafikselskaberne i Danmark
skriver, at det er positivt, at lov-
forslaget muliggør en mere fleksible etablering af sideanlæg og la-
deinfrastruktur til elbusser til understøtning af den grønne omstil-
ling.
Stevns Kommune
spørger, hvorfor vejlovens § 11 ophæves i ste-
det for fjerne pligten til at indhente politiets samtykke.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0022.png
Side 22/29
Transportministeriet skal hertil bemærke, det der ikke ses at være
grundlag for at opretholde en bestemmelse om inddragelse af po-
litiet eller justitsministeren i forbindelse med, at anlæg af nye veje
eller ombygning af eksisterende veje skal forbeholdes visse arter
af færdsel. Transportministeriet vurderer, at vejmyndighederne
har de nødvendige kompetencer til at varetage de trafikale, færd-
selsmæssige og vejtekniske hensyn i den overordnede planlæg-
ning og projektering af og for det offentlige vejnet samt udform-
ning og udførsel heraf. Hensynene bag bestemmelserne varetages
allerede i dag af vejmyndighederne i planlægnings- og projekte-
ringsfasen, herunder sikring af særlige regler for færdslen på de
pågældende veje i overensstemmelse med færdselslovens kapitel
6.
2.2.7. Ændring i administrativ rekurs (klageadgang)
Vordingborg Kommune
er positiv overfor ændringerne.
Ballerup Kommune
bemærker, at hvis adgangen til at klage
over afgørelser fjernes, vil det have det resultat, at borgerne i stedet
vil klage til borgmesteren, hvilke vil give mere sagsbehandling for
kommunen. Kommunen påpeger desuden, at det klager gerne vil
klage over, oftest ikke er det, som kan påklages, hvorfor klagerne
virker som spild af tid for klager og Vejdirektoratet. Det vil være en
fordel for borgere og kommuner i stedet at lave en forbedret og ud-
videt klagemulighed. Kommunen finder ikke, at reduktion af kon-
trol og klagemulighed er den bedste løsning.
Lyngby-Taarbæk Kommune
udtrykker bekymring over de fak-
tiske konsekvenser for kommuner, borgere og retssikkerheden.
Kommunen skriver, at lovforslaget medfører, at borgeren ikke læn-
gere kan påklage kommunens afgørelser men skal anlægge sag ved
domstolene, hvilket vil få betydelige konsekvenser, da det vil kræve
at borgerne i højere grad er ressourcestærke og har økonomisk mu-
lighed for at føre en sag. Kommunen vurderer bl.a., at lovforslaget
vil føre til øgede omkostninger for kommunerne, og at de ressour-
cer Vejdirektoratet sparer ikke står mål med de omkostninger,
kommunerne pålægges i en forventet stigning i antallet af retssa-
ger. En simpel procedurefejl kan betyde at en afgørelse bliver kendt
ugyldig i retten.
Roskilde Kommune
påpeger, at lovforslaget kan betyde, at
kommunerne skal bruge flere ressourcer i forbindelse med sagsbe-
handling, og at en manglede klagemulighed i sidste ende, kan få en
negativ økonomisk betydning for kommunerne. Det er kommu-
nens opfattelse af borgernes mulighed for at klage er en nødvendig
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0023.png
Side 23/29
retssikkerhed, men samtidig også en stor hjælp i kommunernes
sagsbehandling inden for vejlovgivningen. Kommunen oplever, at
borgernes mulighed for at påklage kommunernes afgørelser er en
hjælp i dialogen med borgerne. Borgerne har mulighed for at få en
afklaring i sagerne og få prøvet kommunernes afgørelser ved
uenighed. Kommunen er af den opfattelse, at borgerne i større om-
gang vil anlægge civile søgsmål mod kommunerne, hvis der opstår
uenighed mellem kommunerne og borgerne omkring de omfattede
bestemmelser. Det vil kræve betydelige ressourcer for kommu-
nerne at håndtere disse sager, som i sidste ende kan ende med en
økonomisk omkostning for kommunerne, hvis sagerne tabes.
Transportministeriet bemærker indledningsvist, at lovforslaget er
led i regeringens initiativ om politisk prioriteret opgavebortfald
og effektiv ressourceanvendelse. Formålet med lovforslaget er at
nedlægge en række lovbundne opgaver.
På baggrund af en gennemgang af vejlovens og privatvejslovens
bestemmelser, har Transportministeriet vurderet, om adgangen
til at klage administrativt vil kunne afskæres uden retssikkerheds-
mæssig betænkelighed. I vurderingen er der navnlig taget hensyn
til karakteren af afgørelsen og intensiteten af indgrebet i borger-
nes og andres retsforhold.
Transportministeriet henleder opmærksomheden på, at det kun er
afgørelser efter visse bestemmelser i vejloven og privatvejsloven,
som det foreslås ikke skal kunne prøves administrativt. Langt
størsteparten af kommunalbestyrelsens afgørelser efter vejloven
og privatvejsloven vil fortsat kunne påklages administrativt.
Transportministeriet bemærker desuden, at kommunen
uanset
om der er adgang til administrativ rekurs - er forpligtet til at
iagttage bestemmelserne i vejloven, privatvejsloven og forvalt-
ningsloven, herunder de almindelige regler om saglighed og pro-
portionalitet i sagsbehandlingen. Kommunen har pligt til at gen-
optage en sag, hvis der foreligger ikke uvæsentlige sagsbehand-
lingsfejl, jf. dansk forvaltningsrets uskrevne regler om ulovbe-
stemt genoptagelse.
Greenpower Denmark
har ingen indvendinger mod regerin-
gens ambition om at reducere antallet af statslige årsværk, men
finder det bekymrende, at der indgår et forslag om at afskære kla-
geadgang for kommunens afgørelser efter vejlovens § 80, stk. 1.
Green Power Denmark vurderer, at denne ændring vil kunne få ne-
gative konsekvenser for flere af medlemmer, og at det i yderste
konsekvens kan få betydning for udbygningen af
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0024.png
Side 24/29
energiinfrastrukturen og dermed den grønne omstilling. Greenpo-
wer Denmark henviser til, at vejlovens § 80, stk. 1, anvendes som
hjemmel til at fastsætte vilkår om bestemt farvekode og rensning af
graffiti som eksempler på fordyrende vilkår for deres medlemmer
og finder ikke at sådanne sager egner sig til domstolsprøvelse.
Greenpower Denmark henstiller til, at klageadgangen efter vejlo-
vens § 80, stk. 1, bevares.
Transportministeriet er af den principielle opfattelse, at i langt de
fleste tilfælde vil placering af teknikskabe være en del af ansøg-
ning om tilladelse til at foretage forandring, opgravning m.v. på
vejarealet i forbindelse med etablering eller udskiftning af lednin-
ger. Teknikskabe m.v. placeres således på vejareal i overensstem-
melse med vejmyndighedens tilladelse efter vejlovens § 73.
På den anden side er teknikskabe, modsat ledninger, også gen-
stande på vejarealet, hvorfor Transportministeriet ikke har be-
mærkninger til, at vejmyndighederne træffer afgørelse med hen-
visning til såvel § 73 (for så vidt gravearbejdet) og § 80 (for så
vidt placering af genstande på vejarealet).
Beslutningen om, hvor et teknikskab placeres, herunder om stør-
relse og udseende, træffes af vejmyndigheden på baggrund af en
afvejning af de nettekniske hensyn over for de vejtekniske, trafi-
kale og landskabs- og byarkitektoniske hensyn.
Transportministeriet finder ikke grundlag for at antage, at en af-
skæring af den administrative klageadgang for kommunalbesty-
relsens afgørelser efter vejlovens § 80, stk. 1, skulle udgøre en
særlig bebyrdende foranstaltning for Green Power Denmarks
medlemmer, eller at lovforslaget skulle få betydning for udbyg-
ningen af energiinfrastrukturen og den grønne omstilling.
DTL
skriver bl.a., at det er en central del af borgernes retssikker-
hed, at de har mulighed for at klage over offentlige afgørelser. En
afskæring af klageadgangen begrænser denne mulighed og kan føre
til, at borgere føler sig magtesløse over for forvaltningsafgørelser.
Klageadgangen fungerer som en kontrolmekanisme, der kan være
med til at sikre, at myndigheder som Vejdirektoratet agerer inden
for lovens rammer. Mange afgørelser på vejområdet kan have stor
indflydelse på borgernes dagligdag, herunder ændringer i trafikfor-
hold eller andre forhold, der påvirker deres livskvalitet. Mange
borgere har ikke ressourcer til at føre en retssag mod kommunen,
hvis de er utilfredse med en afgørelse. Klageadgangen giver en let-
tere og billigere måde at få deres sag behandlet på, hvilket sikrer, at
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0025.png
Side 25/29
alle borgere har lige muligheder for at blive hørt. Hvis klageadgan-
gen afskaffes, vil flere sager formentlig ende ved domstolene.
Transportministeriet bemærker, at det kun er forvaltningsretlige
afgørelser, der kan påklages. Kommunens beslutning om, hvor-
dan en offentlig vej indrettes, f.eks. med bump, vejbelysning, etab-
lering af stier m.v. med henblik på at sørge for en fornuftig og for-
svarlig afvikling af trafikken, er udtryk for faktisk forvaltnings-
virksomhed, hvilket der ikke kan klages over.
Transportministeriet henleder opmærksomheden på, at det kun er
afgørelser efter visse bestemmelser i vejloven og privatvejsloven,
som det foreslås ikke skal kunne prøves administrativt. Langt
størsteparten af kommunalbestyrelsens afgørelser efter vejloven
og privatvejsloven vil fortsat kunne påklages administrativt.
2.3. Undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvur-
dering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsfor-
mål og civile beredskabsformål
2.3.1. Indskrænkende fortolkning af undtagelsesbe-
stemmelser
Dansk Industri understreger, at det set fra erhvervslivets side er af-
gørende, at almindelige projekter af samfundsmæssig betydning
diskuteres i åbne og involverende processer. Det er derfor også
centralt, som det også anføres i lovbemærkningerne, at undtagel-
sesbestemmelsen fortolkes indskrænkende således, at anvendelse
af bestemmelsen alene kan ske, hvor det er anvendelsen af hele
miljøvurderingsprocessen, herunder screeningsprocessen og den
offentlige høringsproces, som i det konkrete tilfælde vil kunne
skade det nationale forsvarsformål eller det civile beredskabsfor-
mål.
Dansk Erhverv hæfter sig ved, at der er tale om bestemmelser, der
skal fortolkes indskrænkende.
Foreningen ”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højhastighedstog i
Vestsjælland" udtaler, at de foreslåede undtagelsesbestemmelser er
for brede og derved kan (mis)bruges til at undtage alle bygge- og
anlægsprojekter.
Transportministeriet tilslutter sig Dansk Industris bemærkning
om, at projekter af samfundsmæssig betydning, herunder projek-
ter, der kan have miljømæssig og naturmæssig betydning, som
udgangspunkt skal diskuteres i åbne processer.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0026.png
Side 26/29
Ministeriet kan endvidere bekræfte, at de med lovforslaget fore-
slåede undtagelsesbestemmelser skal fortolkes indskrænkende.
Ministeriet er således ikke enigt i bemærkningen fra foreningen
”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højhastighedstog i Vestsjælland"
om, at undtagelsesbestemmelserne er for brede.
Udgangspunktet vil fortsat være, at projekter på vej- og jernba-
neområdet skal miljøkonsekvensvurderes med inddragelse af of-
fentligheden. Muligheden for at kunne undtage fra kravet om mil-
jøkonsekvensvurdering efter de foreslåede bestemmelser gælder
kun i de tilfælde, hvor det konkret vurderes, at det nationale for-
svarsformål eller det civile beredskabsformål med et projekt ville
gå til spilde, hvis der skulle foretages en miljøkonsekvensvurde-
ring.
Det vil således ikke være alle projekter, der efter forslaget kan
undtages fra kravet om miljøkonsekvensvurdering
men alene,
når forsvaret eller beskyttelsen af landet kræver det.
2.3.2.Udvidelse af de foreslåede undtagelsesbe-
stemmelser
Danske Regioner bemærker, at bestemmelserne alene omfatter
projekter på Vejdirektoratets og Banedanmarks områder, og at lo-
kalbanernes infrastruktur ikke nævnes. Danske Regioner udtaler i
den forbindelse, at der bl.a. er sidesporsanlæg til Oksbøl-lejren,
som udgår fra Vestbanens strækning Varde–Nørre Nebel, der ef-
terses og vedligeholdes af Vestbanen (v/Midtjyske Baner som for-
valter). Ved eksplicit at medtage lokalbanernes infrastruktur vil
lovforslaget bidrage til at forberede til en situation, hvor forsvaret
vil efterspørge, at nogle af lokalbanerne skal forstærkes til et øget
akseltryk som følge af forsvarets ønsker til at tunge militærtog skal
køre på disse baner.
Midtjyske Jernbaner A/S efterspørger, at bestemmelsen, for så vidt
angår jernbaneloven, også omfatter privatbanerne. Midtjyske
Jernbaner bemærker, at der også vil kunne opstå et behov for, at
projekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller alene
tjener et civilt beredskabsformål, kan undtages kravet om
miljøkonsekvensvurdering på de danske privatbaner.
Transportministeriet kan oplyse, at vejlovens kapitel 2 a og jern-
banelovens kapitel 6 a om miljøkonsekvensvurdering af statslige
vejanlæg henholdsvis jernbaneanlæg alene vedrører Vejdirekto-
ratets og Banedanmarks projekter, og at det derfor alene er disses
projekter, som med lovforslaget foreslås undtaget fra kravet om
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0027.png
Side 27/29
en miljøkonsekvensvurdering, hvis de alene tjener nationale for-
svarsformål eller civile beskyttelsesformål.
Miljøkonsekvensvurdering af projekter vedrørende letbaner, me-
tro, lokalbaner og privatejet baneinfrastruktur sker derimod i
henhold til miljøvurderingsloven under Ministeriet for Grøn Tre-
part. Miljøvurderingsloven indeholder allerede hjemmel til at
undtage projekter, der alene tjener nationale forsvars- eller civile
beskyttelsesformål, fra kravet om miljøkonsekvensvurdering.
2.3.3 Den parlamentariske proces og høringsperiode
Bestyrelsen for foreningen ”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højha-
stighedstog i Vestsjælland" udtaler bl.a., at høringsperioden på to
uger er for kort. Derudover mener foreningen, at lovforslaget un-
derminerer demokratiet og den parlamentariske proces, idet res-
sortområdet flyttes fra Folketinget til forsvarsministeren og mini-
steren for samfundssikkerhed og beredskab, og at der bør være et
organ, der fører tilsyn med, at forvaltningen af undtagelsesbestem-
melserne anvendes korrekt.
Transportministeriet er enigt i, at der normalt bør gives en hø-
ringsperiode på minimum 4 uger. Der er dog tilfælde, hvor det
vurderes hensigtsmæssigt med en kortere høringsperiode. I dette
tilfælde har det været Transportministeriets vurdering, at lov-
forslaget bør behandles af Folketinget i denne folketingssamling,
så lovforslaget kan træde i kraft inden sommerferien. Det betyder
en kortere høringsperiode, så lovforslaget kan nå at blive behand-
let i Folketinget efter de normale processer, der sikrer en grundig
parlamentarisk behandling.
Vedtages dette lovforslag, har det været igennem en grundig be-
handling, som har medført, at Folketinget har fundet det hen-
sigtsmæssigt, at forsvarsministeren henholdsvis ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab tillægges kompetence til at vur-
dere, om et vej- eller jernbaneprojekt med et forsvars- eller civilt
beskyttelsesformål er omfattet af undtagelsesbestemmelsen
samme måde som det er sket i miljøvurderingsloven.
2.3.4. Tilsyn med anvendelsen af undtagelsesbe-
stemmelserne
Foreningen
”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højhastighedstog i
Vestsjælland" efterspørger, at der oprettes et tilsynsorgan, der kan
føre opsyn med og hjælpe med vurdering af, om et projekt tjener et
forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål.
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0028.png
Side 28/29
Transportministeriet bemærker, at det ikke er planen, at der skal
indføres et særligt organ, der skal føre tilsyn med forsvarsmini-
sterens eller ministeren for samfundssikkerhed og beredskabs for-
valtning af bestemmelsen, herunder deres vurdering af, om en
miljøkonsekvensvurdering vil kunne skade det pågældende for-
mål med projektet. Det er vurderingen, at de pågældende mini-
stre er kompetente til varetagelsen af denne opgave, da det hører
under deres ansvarsområde.
2.3.5.
Uddybning af ’forsvarsformål’ og ’civilt
bered-
skabsformål’
Foreningen
”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højhastighedstog i
Vestsjælland" efterspørger eksempler på, i hvilke tilfælde foretagel-
sen af en miljøkonsekvensvurdering vil skade det nationale forsvar
eller det civile beredskab ligesom der efterspørges beskrivelser af,
hvornår et projekt har et ’forsvarsformål’ eller et ’civilt beredskabs-
formål’.
Transportministeriet har i det endelige lovforslag indsat uddy-
bende beskrivelser af begreberne ’forsvarsformål’ og ’civilt bered-
skabsformål’ samt
indsat eksempler på, hvornår miljøkonse-
kvensvurderingen vil kunne skade formålene.
2.3.6. Lovforslagets konsekvenser for miljøet og
økonomien
Foreningen ”NEJ til Kattegatforbindelsen og Højhastighedstog i
Vestsjælland" har udtrykt bekymring for, at undtagelsen fra miljø-
konsekvensvurderinger vil få store konsekvenser for vores natur og
miljø samt for økonomien.
Transportministeriet kan oplyse, at bestemmelserne ikke i sig selv
har miljø- og naturmæssige konsekvenser, da bestemmelserne
alene indebærer, at visse vej- og jernbaneprojekter kan undtages
fra kravet om en miljøkonsekvensvurdering.
Det er muligt, at det i nogen grad kan medføre miljø- og natur-
mæssige konsekvenser, hvis der ikke foretages en miljøkonse-
kvensvurdering. Men bestemmelserne etablerer ikke hjemmel til
fravigelse af indholdsmæssige miljøregler.
Selvom sådanne forsvars- og civile beredskabsprojekter vil kunne
undtages fra kravet om en miljøkonsekvensvurdering, er projek-
terne således stadig underlagt øvrige regler. Indholdsmæssige
L 209 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
3013324_0029.png
Side 29/29
regler i f.eks. naturbeskyttelses- og miljøbeskyttelsesloven kan
med andre ord ikke fraviges uden særskilt hjemmel hertil.
Det bemærkes i denne forbindelse, at de foreslåede bestemmel-
serne alene vil kunne benyttes, når forsvaret og beskyttelsen af
landet kræver det.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Nyaffattelse af færdselslovens § 97 med henblik på at præ-
cisere anvendelsen
af afmærkning af private fællesveje på
landet og private veje.
Ankestyrelsens almindelige tilsyn afskæres ikke.
Det er præciseret, hvad der menes med forsvarsformål og
civile beredskabsformål
Det er indsat eksempler på, hvornår forsvarsformål og ci-
vile beredskabsformål vil kunne lide skade som følge af
miljøkonsekvensvurderingsprocessen.
Det er præciseret, at miljøundersøgelser af projekter i
Transportministeriets regi kan tage
ca. 2 år,
hvor der før
stod, at de kunne tage op til
ca. 2-3 år.
Denne ændring er
foretaget på ministeriets egen foranledning, da
ca. 2 år
er
mere retvisende.
Europa-Kommissionens vejledning til undtagelsesbestem-
melsen i VVM-direktivets artikel 1, stk. 3, er gengivet tekst-
nært i bemærkningerne.
Det er præciseret, at lovforslaget i sig selv ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser, men at det i sagens natur er
muligt, at det i nogen grad kan medføre miljø- og natur-
mæssige konsekvenser, hvis der ikke foretages en miljø-
konsekvensvurdering.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.