Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208 Bilag 3
Offentligt
3032190_0001.png
UDEnlandsk Adopterede er UligestillEde
( Bemærkninger til lovforslag L208 - ændring af lov om aktiv socialpolitik )
Foretræde for Beskæftigelsesudvalget - kl.
13.15 - d.
28.maj - 2025
Deputation fra Næstved Kommune
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0002.png
AGENDA
Korte indlæg fra:
Charlotte Roest, byrådsmedlem, forkvinde for
Beskæftigelsesudvalget i Næstved Kommune.
Jakob Bigum Lundberg, beskæftigelsesdirektør i
Næstved Kommune, formand for Kommunale
Velfærdschefer.
Christian von Benzon, byrådsmedlem i Næstved
Kommune, jurist, adoptant.
Spørgsmål fra udvalget:
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0003.png
Charlotte Roest
Byrådsmedlem
&
forkvinde
for Beskæftigelses- og
Rekrutteringsudvalget i
Næstved Kommune.
Tak
til ministeren og udvalget
- Min stærkeste mærkesag er ligeværd og ligestilling
Christian og Jakob henvendte sig til mig
- Begge med stærke holdninger omkring L208 og adoption
- Derfor foreslog
jeg
et foretræde…
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0004.png
Jakob Bigum Lundberg
Direktør for Beskæftigelse,
Sundhed og Ældre i Næstved
Kommune - samt formand for
Kommunale Velfærdschefer.
Administrative bekymringer omkring L208
Dokumentation vil give kommunalt
bøvl”
- hvor er smidigheden?
Kontanthjælpsmodtagere har et akut behov
- statslige myndigheder, ej hindre forsørgelsesgrundlag
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0005.png
Christian von Benzon
Byrådsmedlem i Næstved
Kommune,
j
urist og adoptant.
NUVÆRENDE BEMÆRKNINGER TIL LOVFORSLAGET
6
.
Adm
inistrative konsekvenser for
borgerne:
”Da der ikke findes registeroplysninger over gruppen af
adopterede fra lande uden for riget, vil den enkelte
adopterede skulle fremkomme med dokumentation for sin
adoption over for komunen, hvis den pågældende ansøger
om kontanthjælp.”
Altså, dette ér et nyt krav om dokumentation, der kan pålægges den
adopterede. Lovforslaget har således negative administrative
konsekvenser for borgerne.
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0006.png
VORES OPFORDRING TIL UDVALGET
ed betænkningen bør tilkendegives
at kommunen selv efter indhentet samt kke fra borgeren står for fremskaffelse af
nødvendig og relevant dokumentation for en borgers adoption – så adopterede
selvfølgelig sidestilles med borger født her i riget.
at der ikke ved registrering i
om adoption ben ttes bestemte ifre som gør
det muligt for andre hvortil man udleverer sit
nummer at identifi ere
borgeren som adopteret.
at derligere bureaukrati ikke pålægges kommunerne unødvendigt.
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0007.png
L 208 ULIGESTILLER ADOPTEREDE
I sager om kontanthjælp og arbejdspligt indfører L 208 en urimelig ”privatisering” af
sagsoplysningen.
Sagsoplysningsprincippet pålægger ellers det offentlige at oplyse en sag - inden der
træffes afgørelse.
Her fraviges det forvaltningsretlige grundprincip udelukkende med begrundelse i, at
der ikke findes nødvendige oplysninger i IT-systemer - om borgerens status som
adopteret.
Lovforslaget anviser ingen andre veje for den sagsbehandlende kommune til selv at
fremskaffe de nødvendige oplysninger om en borgers adoption.
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0008.png
VORES BEKYMRINGER
Hvordan skal borgere, der siden 2.4.1968 er indrejst (som udenlandske adoptivbørn,
og som nu søger om kontanthjælp) nu bevise, at de er blevet adopterede af forældre
her i landet?
Det er jo ikke adoptivbørnene, men deres adoptivforældre, der i sin tid har fået
adoptionspapirerne - fra de statslige adoptions-bevillingende myndigheder.
Måske, den nu 57-årige adopterede borger ikke har bevillingen i sin besiddelse – og ej
heller kan fremskaffe den hos sine adoptivforældre?
Måske adoptivforældre er døde, papirer er bortkommet eller forholdet brudt?
Og, hvor man skal man henvende sig for at få en kopi af bevillingen?
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0009.png
FAKTA
Statsmyndigheden opbevarer kopi af i sin tid udsendte adoptionsbevilling.
Kommunen kan ikke via IT-systemer pt.
dokumentere borgerens status som adopteret
Kommunen bør selv, efter samtykke fra den adopterede fremskaffe nødvendig
dokumentation for borgerens adoption.
Ellers efterlades den adopterede - lidt på ”Herrens Mark” i en rodet jungle.
Siden 1968 har flere regionale myndigheder udstedt adoptionsbevillinger:
Amtsrådene/Magistraterne (indtil 1970), Statsamterne (1970-2007),
Statsforvaltningerne (2007-2018) og Familieretshusene (2019-)
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0010.png
MINISTERSVAR 20.MAJ 2025
Svar på vores henvendelse til udvalget af 6.maj 2025:
”I det omfang det er muligt for kommunerne at oplyse sagen selv, har kommunen pligt til
at gøre det.
I den sammenhæng har borgeren mulighed for at give kommunen samtykke til
at indhente den nødvendige dokumentation om adoptionsbevilling fra den relevante
myndighed”
” Der vil blive udarbejdet en vejledning til kommunerne om lovændringen, hvor der bl.a.
vejledes om indhentelse af dokumentation for adoption.
vil det fremgå, hvordan
Her
kommunen bedst hjælper en borger, der ikke selv er i besiddelse af dokumentation for
adoption, med oplysning om hvor dokumentation vil kunne indhentes.
vil være fra
Det
Rigsarkivet, Familieretshuset eller Ankestyrelsen.”
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0011.png
TVIVL - HVAD MENER MINISTEREN?
Kommunen bør vel være forpligtet til at benytte samtykke-proceduren, som første valg?
Giver borger ikke samtykke til kommunen, bør borgeren herefter vejledes om, hvordan egen
adoptions-dokumentation selv kan fremskaffes via relevant myndighed
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0012.png
Spørgsmål fra udvalget
L 208 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 2/5-25 fra Næstved Kommune Kommune (anmodning om foretræde for udvalget)
3032190_0013.png
TAK FOR JERES TID