Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208 Bilag 11
Offentligt
3032165_0001.png
Til lovforslag nr.
L 208
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Ligestilling af adopterede fra udlandet med personer født her i riget i forhold til opholds- og beskæftigelseskravene)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og
15. Socialistisk Folkepartis, Enhedlistens og Radikale Ven-
stres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3-14 og 16.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, KF, M og DF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, ALT, EL og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL stem-
mer for lovforslaget, da det indebærer en nødvendig undta-
gelse fra arbejdspligten for internationalt adopterede. Det er
en væsentlig rettelse, der anerkender den urimelige behand-
ling, som denne gruppe hidtil har været udsat for.
EL finder det imidlertid problematisk, at arbejdspligten
som princip opretholdes. Ordningen er udtryk for en rigid
og generaliserende tilgang, hvor systemets krav prioriteres
over hensynet til den enkelte borgers livssituation, helbred
og arbejdsevne. Der ses i praksis alvorlige konsekvenser for
mennesker med fysiske eller psykiske lidelser, som risikerer
forværring af deres tilstand ved deltagelse i nytteaktivering.
EL stemmer for alle ændringsforslag, der er stillet, da de
sigter mod at undtage flere fra arbejdspligten.
Det er godt, at flere bliver undtaget fra arbejdspligten,
men lovforslaget illustrerer samtidig behovet for en grund-
læggende ændring af beskæftigelsessystemet, så det i højere
grad tager udgangspunkt i den enkelte.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Nr. 1
udgår.
[Nummeret udgår, idet det materielle indhold indgår i forsla-
get til et nyt § 11, stk. 12, jf. ændringsforslag nr. 2, nr. 05]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 11, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »resultat«: », jf.
dog stk. 11 og 12«.
02.
§ 11, stk. 3, 4.
og
5. pkt.,
ophæves.
03.
I
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
indsættes efter »måneder«: », jf.
dog stk. 11 og 12«.
04.
§ 11, stk. 8, 3. pkt.,
ophæves.
05.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nye stykker:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet regnes ikke som
ophold uden for riget efter stk. 3 og 8:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har været forhindret
i at vende tilbage til riget som oprindelig planlagt på
AX031542
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0002.png
2
grund af udefrakommende og uforudsete omstændighe-
der af helt ekstraordinær karakter.
2) Ophold i udlandet, hvor en person har været statsud-
sendt eller har været medfølgende ægtefælle eller sam-
lever til en statsudsendt. Ved statsudsendte forstås per-
soner, der er
a) udsendt af Danmark, Grønland eller Færøerne,
b) sekunderet til EU og internationale organisationer
eller
c) ansat i internationale organisationer, hvor det for-
udsættes, at Danmark, Grønland eller Færøerne bi-
drager med økonomi og med personel i form af
egne statsborgere.
3) Ophold i udlandet, hvor en person som mindreårig har
haft ophold i udlandet sammen med en eller begge
forældre under forældrenes samtidige ophold i udlandet
efter nr. 2.
Stk. 12.
Følgende personer ligestilles med personer født
her i riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år:
1) Personer, der som mindreårige er adopteret fra et land
uden for riget af en adoptant med lovligt ophold her i
riget.
2) Personer, der er født uden for riget, og som havde
mindst en forælder, der har været bopælsregistreret her
i riget i mindst 12 sammenhængende måneder på fød-
selstidspunktet, når personen er indrejst senest 6 måne-
der efter fødselstidspunktet.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 13.«
[Yderligere undtagelser til opholds- og beskæftigelseskrave-
ne og konsekvensændringer heraf]
Af et
mindretal
(SF, EL og RV), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
3)
Efter nr. 1 indsættes:
»06.
I
§ 11, stk. 10,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her
i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, og
kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år gælder endvidere ikke for syge og
sårbare med lav eller ingen arbejdsevne.««
[Syge og sårbare med lav eller ingen arbejdsevne undtages
fra opholds- og beskæftigelseskravene]
4)
Efter nr. 1 indsættes:
»07.
I
§ 11, stk. 10,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her
i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, og kra-
vet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder in-
den for de seneste 10 år gælder endvidere ikke for personer
med invaliderende handicap, væsentlig funktionsnedsættelse
eller særlige behov, som umuliggør arbejde.««
[Personer med invaliderende handicap, væsentlig funktions-
nedsættelse eller særlige behov, som umuliggør arbejde,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»08.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende personer ligestilles med personer født
her i riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år:
1) Personer, der er medlem af det danske mindretal i Syd-
slesvig.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[Medlemmer af det danske mindretal i Sydslesvig undtages
fra opholds- og beskæftigelseskravene]
6)
Efter nr. 1 indsættes:
»09.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har arbejdet for en
dansk ngo.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[Personer, som har arbejdet for en dansk ngo i udlandet,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
7)
Efter nr. 1 indsættes:
»010.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor børn under 18 år har haft
ophold sammen med en eller begge forældre under
forældrenes samtidige ophold i udlandet, hvor en af
forældrene har arbejdet for en dansk ngo.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, der som mindreårig haft ophold i udlandet
sammen med en eller begge forældre under en forælders
samtidige arbejde for en dansk ngo i udlandet, undtages fra
opholds- og beskæftigelseskravene]
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»011.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har arbejdet i udlan-
det som en del af sin ansættelse for en privat dansk
virksomhed.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[Personer, der har arbejdet i udlandet som en del af deres
ansættelse for en privat dansk virksomhed, undtages fra op-
holds- og beskæftigelseskravene]
9)
Efter nr. 1 indsættes:
»012.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0003.png
3
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor børn under 18 år har haft op-
hold sammen med en eller begge forældre under foræl-
drenes samtidige ophold i udlandet, hvor en eller begge
forældre som en del af deres ansættelse har arbejdet for
en privat dansk virksomhed.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, der som mindreårig har haft ophold i udlandet
sammen med en eller begge forældre under en eller begge
forældres samtidige arbejde for en privat dansk virksomhed,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
10)
Efter nr. 1 indsættes:
»013.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har arbejdet eller
studeret i udlandet som en del af ansættelsen eller stu-
diet ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[Personer, som har arbejdet eller studeret i udlandet som
en del af ansættelse eller studie ved en offentlig dansk ud-
dannelsesinstitution, undtages fra opholds- og beskæftigel-
seskravene]
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»014.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person som mindreårig
har haft ophold sammen med en eller begge forældres
under forældrenes samtidige ophold i udlandet som
følge af deres ansættelse eller studie ved en offentlig
dansk uddannelsesinstitution.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, der som mindreårig haft ophold i udlandet
sammen med en eller begge forældre under en eller begge
forælders samtidige ophold i udlandet som følge af deres
ansættelse eller studie ved en offentlig dansk uddannelsesin-
stitution, undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
12)
Efter nr. 1 indsættes:
»015.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har arbejdet i udlan-
det som en del af sin ansættelse ved en dansk offentlig
myndighed eller institution.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, som har arbejdet i udlandet som en del af sin an-
sættelse ved en dansk offentlig myndighed eller institution,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
13)
Efter nr. 1 indsættes:
»016.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person som mindreårig har
haft ophold sammen med en eller begge forældre under
forældrenes samtidige ophold i udlandet som følge af
deres ansættelse ved en dansk offentlig myndighed el-
ler institution.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, der som mindreårig har haft ophold i udlandet
sammen med en eller begge forældre under en eller begge
forældres samtidige ophold i udlandet som følge af deres an-
sættelse ved en dansk offentlig myndighed eller institution,
undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
14)
Efter nr. 1 indsættes:
»017.
I
§ 11
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Følgende ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har haft ophold i
udlandet som mindreårig sammen med en eller begge
forældre, når en af forældrene er danske, og hvor per-
sonen er indrejst i riget som mindreårig.«
Stk. 11 bliver herefter stk. 12.«
[En person, som har haft ophold i udlandet som mindreårig
sammen med en eller begge danske forældre, og som er
indrejst i riget som mindreårig, undtages fra opholds- og
beskæftigelseskravene]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
15)
Efter nr. 1 indsættes:
»018.
§ 86, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Kommunen yder et reduceret fritidstillæg svaren-
de til en fjerdedel af beløbet efter stk. 2 pr. måned pr. barn til
personer,
1) som forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret
til ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
2) som forsørger eget barn i hjemmet og ville have er-
hvervet ret til ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
såfremt personen opfyldte betingelserne i § 5, stk. 1,
nr. 1, og § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, eller
3) hvor kommunen vurderer, at det er sandsynligt, at
Udbetaling Danmark efterfølgende vil træffe afgørelse
om, at personen har ret til ekstra børnetilskud som en-
lig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag.««
[Sikring af, at personer, der modtager forhøjet sats og er
reelt enlige forsørgere, også omfattes af persongruppen, der
får reduceret fritidstillæg med en fjerdedel]
Af et
mindretal
(SF, EL og RV), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0004.png
4
Ny paragraf
16)
Efter § 1 indsættes:
»§ 01
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 280 af 1. marts 2024, som ændret bl.a.
ved § 1 i lov nr. 1654 af 30. december 2024 og senest ved §
12 i lov nr. 1687 af 30. december 2024, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 105 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »Ukraine,«: »eller
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.,«.«
[Personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 1, udgår.
Ændringsforslaget er en følge af, at det materielle ind-
hold af den i lovforslaget foreslåede regel indgår i forslaget
til et nyt stk. 12, nr. 1, i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
ændringsforslag nr. 2, nr. 05.
Med forslaget til et nyt stk. 12 samles de forhold, der – i
forhold til opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3
og 8, i lov om aktiv socialpolitik – skal føre til ligestilling
mellem personer, der er født her i riget, og personer, der er
adopteret fra udlandet, personer født i udlandet på grundlag
af en surrogataftale og personer født i udlandet under kort-
varige ophold m.v.
Dermed fremgår ligestillingen af internationalt adoptere-
de ikke længere af en særskilt undtagelsesbestemmelse som
i lovforslagets § 1, nr. 1, som det foreslås udgår, men indgår
i stedet samlet med de øvrige undtagelser med forslaget til et
nyt stk. 12.
Til nr. 2
Til nr. 01-04
De foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som føl-
ge af forslaget om indsættelse af stk. 11 og 12 i § 11.
Det foreslås således i nr. 01, at der i § 11, stk. 3, 2. pkt.,
efter »resultat« indsættes », jf. dog stk. 11 og 12«.
Det foreslås videre i nr. 02, at § 11, stk. 3, 4. og 5. pkt.,
ophæves. Det materielle indhold af de gældende 4. og 5. pkt.
indgår i forslaget til et nyt § 11, stk. 11, nr. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. ændringsforslagets nr. 05.
Det foreslås i nr. 03, at der som følge af de foreslåede
ændringer i nr. 02 og 05, i § 11, stk. 8, 2. pkt., indsættes
efter »måneder« », jf. dog stk. 11 og 12«.
Det foreslås i nr. 04, at § 11, stk. 8, 3. pkt., ophæves. Op-
hævelsen er en følge af forslaget om, at § 11, stk. 3, 4. og
5. pkt. ophæves, og det materielle forhold indgår i § 11, stk.
11, nr. 2, jf. ændringsforslagets nr. 02 og 05.
Til nr. 05
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
og de øvrige aftalepartier bag »Aftale om skærpede optje-
ningsregler for kontanthjælp« af oktober 2023 (Danmarks-
demokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti) og »Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav
til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke opfylder optje-
ningsreglerne« af oktober 2023 (Danmarksdemokraterne og
Dansk Folkeparti) er enige om, at der er en række yderligere
målgrupper, som skal undtages fra opholds- og beskæftigel-
seskravene i kontanthjælpssystemet.
Partierne er enige om, at de foreslåede ændringer er nød-
vendige justeringer af reglerne om opholds- og beskæftigel-
seskravene i lov om aktiv socialpolitik. Netop opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik er indført
for at beskytte det danske velfærdssamfund mod, at person-
er, der indrejser eller genindrejser efter en længere periode
i udlandet, kan få direkte adgang til de højere satser i det
danske kontanthjælpssystem.
Det er ikke intentionen med opholds- og beskæftigelses-
kravene, at personer, der er udsendt i særlig dansk interesse,
og deres medfølgende familie skal fortabe rettigheder i for-
hold til adgang til de højere kontanthjælpssatser som følge
af udsendelsen. Det er heller ikke intentionen, at børn, der
er født i udlandet til familier bosiddende her i riget på fød-
selstidspunktet, skal behandles som udefrakommende eller
indrejste personer. Derudover vurderes det hensigtsmæssigt
at indsætte en bestemmelse om, at perioder, hvor personer
grundet ekstraordinære omstændigheder uforskyldt bliver
forhindret i at hjemrejse, ikke skal indgå i opgørelsen af
ophold i udlandet.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer kan gen-
nemføres inden for rammerne af den europæiske menneske-
rettighedskonvention (EMRK), herunder artikel 14 (forbud-
det mod diskrimination). Det er i lyset af indrejsekravet i
§ 11, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik som udgangspunkt
centralt for vurderingen, om man kan sidestille de grupper,
der er undtaget fra opholds- og beskæftigelseskravene, med
personer, der ikke er »indrejst« i riget, dvs. i hele deres liv
har haft bopæl i riget.
Det er vurderingen, at internationalt adopterede, børn
født af surrogatmødre i udlandet og personer, der er født
i udlandet (f.eks. under en ferie) og har mindst en foræl-
der, der har været bopælsregistreret her i riget i mindst 12
sammenhængende måneder på fødselstidspunktet, og selv er
indrejst inden 6 måneder efter fødslen, kan sidestilles med
personer, der ikke er indrejst, dvs. personer som i hele deres
liv har haft bopæl i riget. Det er endvidere vurderingen, for
så vidt angår statsudsendte, deres ægtefælle eller samlever
og børn, at de i denne henseende kan sidestilles med person-
er, som er beordret til tjeneste uden for riget, og som efter de
gældende regler i lov om Det Centrale Personregisters § 24,
stk. 5 og 6, ikke registreres som udrejst.
Med forslaget til et nyt stk. 11 i § 11 i lov om aktiv
socialpolitik sidestilles en række ophold i udlandet med op-
hold her i riget. Det betyder, at en persons indrejse efter
et sådant ophold i udlandet ikke får nogen betydning i re-
lation til opholds- og beskæftigelseskravene, idet personen
med forslaget til stk. 11 ikke anses for at have opholdt sig
i udlandet eller at være indrejst i relation til opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0005.png
5
Med forslaget til et nyt stk. 12 i § 11 i lov om aktiv
socialpolitik vil de omfattede personers indrejse som min-
dreårige ikke få betydning i forhold til opholds- eller be-
skæftigelseskravene, da de ligestilles med personer født i
Danmark. Dermed omfattes de ikke af arbejdspligten som
følge af indrejsen, jf. § 105 a i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Til stk. 11
I relation til det foreslåede nye § 11, stk. 11, i lov om
aktiv socialpolitik bemærkes, at opholds- og beskæftigelses-
kravene i lovens § 11, stk. 3 og 8, gælder for alle, herunder
danske statsborgere, medmindre der er en særskilt undtagel-
se i den danske lovgivning eller EU-retten fører til et andet
resultat.
Det foreslås i nr. 05, at der indsættes nye stk. 11 og 12 i
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter en række ophold
i udlandet sidestilles med ophold her i riget, når kommunen
skal vurdere, om en kontanthjælpsansøger opfylder opholds-
kravet, og om ansøgeren skal opfylde beskæftigelseskravet.
Det foreslås således fastsat i stk. 11, at følgende ophold i
udlandet sidestilles med ophold her i riget:
1) Ophold i udlandet, hvor en person har været forhindret
i at vende tilbage til riget som oprindelig planlagt på grund
af udefrakommende og uforudsete omstændigheder af helt
ekstraordinær karakter.
2) Ophold i udlandet, hvor en person har været statsud-
sendt eller har været medfølgende ægtefælle eller samlever
til en statsudsendt. Ved statsudsendte forstås personer,
a) der er udsendt af den danske stat, Grønland eller Færø-
erne,
b) der er sekunderet til EU og internationale organisatio-
ner, eller
c) der er ansat i internationale organisationer, hvor det
forudsættes, at Danmark, Grønland eller Færøerne bidrager
med økonomi og med personel i form af egne statsborgere.
3) Ophold i udlandet, hvor en person som mindreårig har
haft ophold i udlandet sammen med en eller begge forældre
under forældrenes samtidige ophold i udlandet efter nr. 2.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 1, omfatter personer, der
forhindres i at vende tilbage til riget som oprindelig plan-
lagt på grund af udefrakommende og uforudsete omstæn-
digheder, som er af helt ekstraordinær karakter. Undtagel-
sen omfatter personer, der er bopælsregistreret her i riget
før udrejse, og som i forbindelse med et udlandsophold
bliver fysisk forhindret i at vende tilbage til riget som plan-
lagt. Med forslaget vil den periode, som udlandsopholdet
er blevet forlænget grundet udefrakommende og uforudsete
omstændigheder af helt ekstraordinær karakter, blive side-
stillet med ophold her i riget. Perioden opgøres i hele dage.
Et udlandsophold planlagt til 9 måneder, som eksempel-
vis grundet pandemi og rejseforbud bliver forlænget med 4
måneder, vil i forhold til opholds- og beskæftigelseskravene
indgå som et udlandsophold på 9 måneder. Det kan få betyd-
ning for opholdskravet om sammenlagt 9 års lovligt ophold
i riget inden for de seneste 10 år, hvis personen i eksemplet
inden eller efter det aktuelle udlandsophold har haft eller får
udlandsophold på mere end 3 måneder og dermed samlet
har været udrejst i mere end 1 år inden for de seneste 10
år. Udlandsopholdet i eksemplet får derimod ikke betydning
for beskæftigelseskravet, idet personen med forslaget har
været udrejst i 9 måneder og dermed ikke i mindst 12 på
hinanden følgende måneder, som er en betingelse for, at
personen skal opfylde beskæftigelseskravet.
Det gælder personer, der på grund af egen sygdom, eg-
ne børns sygdom, strejker i transportsektoren, uretmæssig
fængsling eller tilbageholdelse i udlandet, tvungne genop-
dragelsesrejser eller andre hjemrejsehindringer ikke når at
rejse hjem til riget som oprindelig planlagt.
For så vidt angår sygdom, skal det særligt bemærkes,
at lettere sygdom som f.eks. en forkølelse eller influenza
hos et barn eller voksen ikke vil være omfattet. Det skal
være helt ekstraordinære forhold vedrørende helbredet, som
fysisk hindrer de pågældende i at rejse hjem, f.eks. hospi-
talsindlæggelse, krav om karantæne, afvisning fra luftfarts-
selskabets side på grund af smitterisiko m.v.
Dette gælder også børn, som førstegangsindrejser i riget
senere end 6 måneder efter fødselstidspunktet på grund af
udefrakommende og uforudsete omstændigheder. Dermed
er børn, der fødes på baggrund af en surrogataftale, som
ikke indrejser inden 6 måneder efter fødslen på grund af
eksempelvis helbredsmæssige komplikationer i forbindelse
med fødslen, også undtaget, jf. forslaget til § 11, stk. 12, nr.
2, jf. § 11, stk. 11, nr. 1.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 2, omfatter statsudsendte
og eventuelt medrejsende ægtefælle eller samlever. Statsud-
sendte er personer, der er udsendt af den danske stat, Grøn-
land eller Færøerne, sekunderet til EU og internationale or-
ganisationer eller ansat i internationale organisationer, hvor
det er forudsat, at Danmark bidrager med økonomi og med
personel i form af egne statsborgere.
Undtagelsen omfatter personer, der udsendes til udlandet
på den danske stats, Grønlands eller Færøernes vegne for
at varetage en stilling af særlig interesse for riget, og deres
eventuelle medfølgende ægtefælle eller samlever. Det drejer
sig bl.a. om
1) ansatte i Udenrigsministeriet, der udsendes til de dan-
ske repræsentationer i udlandet, herunder politisk udnævnte
ambassadører,
2) personer, der udsendes via Udenrigsministeriets spe-
cialattachéordning (herunder udsendte fra Grønland og Fær-
øerne),
3) Danida-rådgivere, der udsendes til udlandet og er ansat
af Udenrigsministeriet eller andre dele af staten,
4) statsansatte, der har fået en sekunderet stilling i en
EU-institution og fortsat har ansættelseskontrakt med det
ministerium, som de er ansat i, og
5) sekunderede og ansatte i internationale organisationer,
hvor det er forudsat, at Danmark bidrager med økonomi og
med personel i form af egne statsborgere.
Fælles for målgruppen er, at der skal være tale om per-
soner, som er udsendt af den danske stat, Grønland eller
Færøerne eller på anden måde varetager en stilling af særlig
interesse på vegne af den danske stat, Grønland eller Færø-
erne. Det angår således stillinger af særlig interesse for Dan-
mark, Grønland og Færøerne, hvor riget har en forpligtelse
til at finansiere stillingen, og for så vidt angår de internati-
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0006.png
6
onale organisationer, hvor det tillige er forudsat, at riget i
kraft af sit medlemskab eksplicit eller forudsætningsvis har
påtaget sig at bidrage med økonomi og personel i form af et
passende antal statsborgere.
Undtagelsen omfatter den udsendte og eventuelt medføl-
gende ægtefælle eller samlever.
Forslaget til § 11, stk. 11, nr. 3, omfatter børn af statsud-
sendte og eventuelt medfølgende ægtefælle eller samlever,
jf. forslaget til § 11, stk. 11, nr. 2. Derved er en ægtefælles
eller samlevers særbørn også omfattet. Det betyder, at en
person som mindreårig skal have haft ophold i udlandet
sammen med en eller begge sine forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet som statsudsendte efter forsla-
get til § 11, stk. 11, nr. 2, for at blive omfattet. At være
mindreårig vil sige, at en person ikke er fyldt 18 år.
Undtagelsen betinges af, at barnet har haft ophold med
forælderen eller forældrene under udsendelsen. Hvis barnet
eksempelvis indrejser her i riget på et senere tidspunkt end
forælderen eller forældrene, som følge af at et skoleår skal
færdiggøres eller barnet ønsker at holde ferie med kammera-
ter, vil kommunen ikke skulle se bort fra den periode, der
går mellem forælderens indrejse og barnets indrejse.
Til stk. 12
I relation til det foreslåede nye § 11, stk. 12, i lov om
aktiv socialpolitik bemærkes, at opholds- og beskæftigelses-
kravene i lovens § 11, stk. 3 og 8, gælder for alle, herunder
adopterede og øvrige danske statsborgere, medmindre der er
en særskilt undtagelse i den danske lovgivning eller EU-ret-
ten fører til et andet resultat.
Af lovtekniske årsager foreslås det ved ændringsforslag
nr. 1, at lovforslagets § 1, nr. 1, om personer, der som min-
dreårige er adopteret fra et land uden for riget af en adoptant
med lovligt ophold her i riget, udgår som konsekvens af,
at det materielle indhold af den foreslåede regel om disse
adopterede personer videreføres uden indholdsmæssige æn-
dringer i forslaget til et nyt § 11, stk. 12, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. ændringsforslagets nr. 05.
Forslaget til § 11, stk. 12, nr. 2, vil med udvidelsen af
personer, der skal ligestilles med børn født her i riget, også
omfatte følgende personer:
1) Personer, der er født under ferie eller ophold i udlandet
og har mindst en forælder, der har været bopælsregistreret
her i riget i mindst 12 sammenhængende måneder på fød-
selstidspunktet, og selv er indrejst inden 6 måneder efter
fødslen, og
2) personer, der er født i udlandet på grundlag af en
surrogataftale, og som har mindst en forælder, der har været
bopælsregistreret her i riget i mindst 12 sammenhængende
måneder på fødselstidspunktet, og selv er indrejst inden 6
måneder efter fødslen.
De foreslåede undtagelser vil betyde, at de omfattede per-
soner ikke ved ansøgning om hjælp i kontanthjælpssystemet
skal betragtes som indrejste, men derimod ligestilles med
en person født i riget. I forhold til opholdskravet betyder
forslaget, at personens ophold i riget regnes fra personens
fødselsdato og ikke fra tidspunktet for førstegangsindrejsen
som adopteret.
Ligestillingen af børn født i udlandet på grundlag af en
surrogataftale og børn født under korte udlandsophold med
børn født her i riget foreslås samlet i en fælles bestemmelse
i § 11, stk. 12, nr. 2. Bestemmelsen vil omfatte alle børn, der
er registreret indrejst her i riget senest 6 måneder efter fød-
selstidspunktet, såfremt mindst én af barnets forældre havde
været bopælsregistreret her i riget i mindst 12 måneder på
fødselstidspunktet.
Den tidsmæssige afgrænsning på 6 måneder har bag-
grund i CPR-lovens gældende regler, hvorefter ophold i
udlandet over 6 måneder skal anmeldes som fraflytning til
udlandet, jf. CPR-lovens § 24, stk. 1, 3. pkt.
Undtagelsen omfatter børn, som fødes under ferie eller
ophold i udlandet og er registreret indrejst her i landet se-
nest 6 måneder efter fødselstidspunktet, og hvor mindst en
forælder har været bopælsregistreret her i landet i mindst
12 sammenhængende måneder på fødselstidspunktet. Disse
børn har en høj grad af tilknytning til riget og ligestilles med
børn født i riget.
Undtagelsen omfatter børn født i udlandet på grundlag
af en surrogataftale, når barnet er registreret indrejst her i
landet senest 6 måneder efter fødselstidspunktet, og hvor
en forælder var bopælsregistreret her i landet på fødselstids-
punktet og havde været det i minimum 12 sammenhængen-
de måneder på fødselstidspunktet. Disse børn har en høj
grad af tilknytning til riget og ligestilles med børn født i
riget.
Med forslaget ændres der ikke ved, at opholdskravet lø-
bende skal være opfyldt. Når en person efter førstegangsind-
rejsen senere har været udrejst af riget i perioder, kan det
føre til, at personen ikke længere opfylder opholdskravet om
lovligt ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år. Når en person har opholdt sig i udlandet i
sammenlagt mere end 12 måneder inden for de seneste 10
år og dermed ikke længere opfylder opholdskravet, bliver
både opholdskravet og beskæftigelseskravet således aktuelt
for personen. I forhold til beskæftigelseskravet betyder det,
at personen skal opfylde kravet om ordinær beskæftigelse
her i riget i en periode, som sammenlagt svarer til fuldtids-
beskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år, medmindre beskæftigelseskravet allerede er opfyldt, idet
beskæftigelseskravet alene skal opfyldes en gang.
Forslaget vil ikke have betydning for beregningen af
opholdskrav i andre sammenhænge end efter lov om aktiv
socialpolitik.
Førstegangsindrejse og efterfølgende indrejse efter ud-
landsophold vil fremgå af folkeregistreringen i Danmark og
Grønland eller på Færøerne. Det fremgår ikke af folkeregi-
streringen, om personen er indrejst med henblik på adoption
eller som adopteret fra udlandet, eller om personen er født
i udlandet som følge af en surrogataftale. Kommunen vil
derfor i forbindelse med behandling af en ansøgning om
kontanthjælp, hvor personen er registreret som førstegangs-
indrejst fra et land uden for riget som mindreårig, skulle
undersøge, om personen har en forælder, der på indrejsetids-
punktet var bopælsregistreret i riget. Er det tilfældet, er per-
sonen muligvis indrejst som adopteret eller født i udlandet
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0007.png
7
af en surrogatmor m.v., hvilket kommunen vil skulle under-
Økonomiske konsekvenser
søge nærmere inden tilkendelse af kontanthjælp.
Forslaget indebærer, at borgere, der er omfattet af undta-
I kommunens vurdering vil der bl.a. kunne indgå doku-
gelserne, vil være berettiget til grundsats eller forhøjet sats
menter fra en adoptionssag, indrejsepapirer og -tilladelser og
frem for mindstesats i kontanthjælpssystemet. Modtagere af
andre dokumenter til støtte herfor.
grundsats og forhøjet sats er ikke omfattet af arbejdspligt.
For så vidt angår indrejse den 2. april 1968 eller sene-
De økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes pri-
re, regnes indrejse fra tidspunktet for pågældendes folkere-
mært at bestå af merudgifter til forsørgelse. Der skønnes
gistrering som indrejst og dermed også bopælsregistreret
desuden at være mindreudgifter til beskæftigelsesindsats og
i CPR, jf. § 16, stk. 5, i CPR-loven. For så vidt angår
administration, som følge af at de berørte borgerne ikke læn-
ophold uden for riget, regnes indrejse fra tidspunktet for på-
gere vil blive omfattet af arbejdspligt. Skønnet er behæftet
gældendes folkeregistrering i CPR som indrejst, og udrejse
med betydelig usikkerhed.
regnes tilsvarende for alle fra tidspunktet for pågældendes
Samlet set skønnes staten at have merudgifter på i alt 1,2
registrering i CPR som udrejst, jf. § 24 i CPR-loven. Ved
mio. kr. i 2025 og 2,5 mio. kr. i 2026 og frem, mens kom-
vurderingen af, om en person har haft ophold i riget i enten
munerne skønnes at have merudgifter for 3,2 mio. kr. i 2025
Danmark eller Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
og 5,6 mio. kr. i 2026 og frem. Varigt skønnes forslaget at
pågældende har været registreret i CPR i Danmark eller
indebære merudgifter på 8,0 mio. kr. før skat og tilbageløb
Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft ophold
svarende til 3,4 mio. kr. efter skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
på Færøerne, skal det undersøges, om ansøgeren har været
Det bemærkes, at undtagelsen af internationalt adoptere-
folkeregistreret på Færøerne efter den færøske folkeregistre-
de skønnes at indebære merudgifter på 0,1 mio. kr. årligt
ringslovgivning. Der henvises til bemærkningerne herom i
efter skat og tilbageløb, mens de øvrige undtagelser skønnes
punkt 2.1. i det fremsatte lovforslag.
at indebære merudgifter på 3,3 mio. kr. årligt efter skat og
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025
tilbageløb.
samtidig med virkningstidspunktet for det nye kontant-
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget
hjælpssystem og de skærpede betingelser for at opnå ret til
forhandles med de kommunale parter. Forslaget medfører
kontanthjælp.
ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser
2025 2026 2027 2028 Varigt
I alt statslige udgifter
1,2
2,5
2,5
2,5
2,5
Kontanthjælp
1,2
2,5
2,5
2,5
2,5
Heraf undtagelse af internationalt adopterede
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
Heraf øvrige undtagelser
1,2
2,4
2,4
2,4
2,4
I alt kommunale udgifter
3,2
5,6
5,6
5,6
5,6
Budgetgaranti
3,5
6,5
6,5
6,5
6,5
Kontanthjælp
4,0
8,0
8,0
8,0
8,0
Heraf undtagelse af internationalt adopterede
0,1
0,3
0,3
0,3
0,3
Heraf øvrige undtagelser
3,9
7,7
7,7
7,7
7,7
Aktivering
-0,5
-1,5
-1,5
-1,5
-1,5
Heraf undtagelse af internationalt adopterede
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Heraf øvrige undtagelser
-0,4
-1,5
-1,5
-1,5
-1,5
Administration
-0,3
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
Heraf undtagelse af internationalt adopterede
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Heraf øvrige undtagelser
-0,3
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
I alt offentlige udgifter (før skat og tilbageløb, inkl. adfærd)
4,5
8,0
8,0
8,0
8,0
I alt (efter skat, tilbageløb, inkl. adfærd)
2,2
3,4
3,4
3,4
3,4
Anm. Der er sket afrunding, hvorved summerne kan afvige. Der er halvårsvirkning i 2025.
Finansiering af undtagelsen af internationalt adopterede
vil ske ved nedskrivning af § 17.19.79.30. Reserver og bud-
getregulering, hvilket søges indarbejdet på lov om tillægsbe-
villing for 2025 og på finansloven for 2026.
Finansieringen af de øvrige undtagelser sker dels inden
for Beskæftigelsesministeriets eksisterende rammer og dels
fra centralt hold. Beskæftigelsesministeriets eksisterende
rammer vil finansiere 1,5 mio. kr. årligt, mens de resterende
merudgifter finansieres fra centralt hold.
Til nr. 3
Det foreslås, at kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år ikke gælder for syge og sårbare
med lav eller ingen arbejdsevne.
Det betyder, at personer, der er syge eller sårbare med
lav eller ingen arbejdsevne, får samme retsstilling efter lov
om aktiv socialpolitik som personer, der opfylder opholds-
og beskæftigelseskravene. Disse personer vil således kun-
ne modtage kontanthjælp med grundsats, forhøjet sats eller
hjemmeboende sats. De vil endvidere ikke blive omfattet af
arbejdspligt efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats. Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil forslagsstil-
lerne til 3. behandling stille de nødvendige konsekvensæn-
dringsforslag.
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0008.png
8
Til nr. 4
Det foreslås, at kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år ikke gælder for personer med
invaliderende handicap, væsentlig funktionsnedsættelse eller
særlige behov, som umuliggør arbejde.
Det betyder, at personer med invaliderende handicap, væ-
sentlig funktionsnedsættelse eller særlige behov, som umu-
liggør arbejde, får samme retsstilling efter lov om aktiv
socialpolitik som personer, der opfylder opholds- og beskæf-
tigelseskravene. Disse personer vil således kunne modtage
kontanthjælp med grundsats, forhøjet sats eller hjemmebo-
ende sats. De vil endvidere ikke blive omfattet af arbejds-
pligt efter § 105a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 5
Det foreslås, at personer, der er medlem af det danske
mindretal i Sydslesvig, ligestilles med personer født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og kravet om
ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år.
Det betyder, at personer, der er medlem af det danske
mindretal i Sydslesvig, og som indrejser her til landet fra
Sydslesvig, får samme retsstilling som personer født her i
riget, der ikke har været udrejst.
Til nr. 6
Det foreslås, at ophold i udlandet, hvor en person har
arbejdet i udlandet for en dansk ngo som f.eks. Danske
Sømands- og Udlandskirker, Røde Kors el. lign. sidestilles
med ophold her i riget.
Det betyder, at personer, der har arbejdet i udlandet for en
dansk ngo får samme retsstilling, som hvis de havde opholdt
sig og arbejdet for en dansk ngo her i riget.
Til nr. 7
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget for personer, der som mindreårige har haft ophold
sammen med en eller begge forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet, hvor forælderen har arbejdet
for en dansk ngo som f.eks. Danske Sømands- og Udlands-
kirker, Røde Kors el. lign.
Det betyder, at børns ophold i udlandet sammen med en
eller begge forældre sidestilles med ophold her i riget, når
udlandsopholdet er en følge af en af forældrenes arbejde for
en dansk ngo. Indrejse efter disse ophold i udlandet får der-
med ikke betydning for opholds- og beskæftigelseskravene i
lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 8
Det foreslås, at ophold i udlandet, hvor en person har
arbejdet i udlandet som en del af sin ansættelse for en privat
dansk virksomhed, sidestilles med ophold her i riget.
Det betyder, at personer, der som følge af ansættelse i
udlandet ved en privat dansk virksomhed, får samme rets-
stilling efter lov om aktiv socialpolitik, som hvis de havde
opholdt sig her i riget.
Det er op til forslagsstillerne at motivere ændringsforsla-
get yderligere. Der er ikke foretaget økonomiske beregnin-
ger af forslaget.
Til nr. 9
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget for personer, der som mindreårige har haft op-
hold sammen med en eller begge forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet, når forældrene som del af deres
ansættelse har arbejdet for en privat dansk virksomhed.
Det betyder, at børns ophold i udlandet sammen med en
eller begge forældre sidestilles med ophold her i riget, når
udlandsopholdet er en følge af en af forældrenes ansættelse
for en privat dansk virksomhed.
Indrejse efter disse ophold i udlandet får dermed ikke
betydning for opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 10
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget, når en person har arbejdet eller studeret i udlan-
det som en del af ansættelsen eller studiet ved en offentlig
dansk uddannelsesinstitution som f.eks. universiteter, pro-
fessionshøjskoler og erhvervsakademier.
Det betyder, at personer, der som en del af ansættelsen el-
ler studiet ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution som
f.eks. universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakade-
mier opholder sig uden for riget, får samme retsstilling efter
lov om aktiv socialpolitik, som hvis de havde opholdt sig
her i riget.
Til nr. 11
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget for personer, der som mindreårige har haft ophold
sammen med en eller begge forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet som følge af deres ansættelse
eller studie ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution
som f.eks. universiteter, professionshøjskoler og erhvervs-
akademier.
Det betyder, at børns ophold i udlandet sammen med en
eller begge forældre sidestilles med ophold her i riget, når
udlandsopholdet er en følge af en af forældrenes ansættelse
eller studie ved en offentlig dansk uddannelsesinstitution
som f.eks. universiteter, professionshøjskoler og erhvervs-
akademier.
Indrejse efter disse ophold i udlandet får dermed ikke
betydning for opholds- og beskæftigelseskravene i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 12
Det foreslås, at ophold i udlandet, hvor en person har
arbejdet i udlandet som en del af sin ansættelse ved en dansk
offentlig myndighed eller institution som f.eks. kommuner,
regioner og hospitaler, sidestilles med ophold her i riget.
Det betyder, at personer, der som en del af ansættelsen
ved en dansk offentlig myndighed eller institution opholder
sig uden for riget, får samme retsstilling efter lov om aktiv
socialpolitik, som hvis de havde opholdt sig her i riget.
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0009.png
9
Til nr. 13
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget for personer, der som mindreårige har haft ophold
sammen med en eller begge forældre under forældrenes
samtidige ophold i udlandet som følge af deres ansættelse
ved danske offentlige myndigheder eller institutioner som
f.eks. kommuner, regioner og hospitaler.
Det betyder, at børns ophold i udlandet sammen med en
eller begge forældre sidestilles med ophold her i riget, når
udlandsopholdet er en følge af en af forældrenes ansættelse
ved danske offentlige myndigheder eller institutioner som
f.eks. kommuner, regioner og hospitaler. Indrejse efter disse
ophold i udlandet får dermed ikke betydning for opholds- og
beskæftigelseskravene i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 14
Det foreslås, at ophold i udlandet sidestilles med ophold
her i riget for personer, der som mindreårige har haft ophold
i udlandet sammen med en eller begge forældre, når en af
forældrene er danske og personen er indrejst i riget som
mindreårig.
Det betyder, at børns ophold i udlandet som mindreårige
sammen med en eller begge danske forældre sidestilles med
ophold her i riget, når de indrejser i riget som mindreåri-
ge; dvs., inden de fylder 18 år. Indrejse i disse situationer får
dermed ikke betydning for opholds- og beskæftigelseskrave-
ne i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 15
Der er behov for at gennemføre en rettelse af lovforslag
nr. L 13 – Forslag til lov om ændring af lov om aktiv social-
politik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige
andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse
af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til
børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin, m.v.)
(folketingsåret 2024-25). Lovforslaget udmøntede den poli-
tiske aftale »Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i
arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst«, som
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har
indgået med Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Fol-
keparti og Radikale Venstre. Ved en fejl var der ikke blevet
taget højde for, at personer, der modtager forhøjet sats og er
enlige forsørgere og dermed har ret til børnetilskud, har ret
til et reduceret fritidstillæg på 113 kr. pr. barn pr. måned for
op til maks. tre børn. Rettelsen sikrer, at aftalen udmøntes i
henhold til den politiske aftale.
Med den gældende § 86 i lov om aktiv socialpolitik
indføres der den 1. juli 2025 et fritidstillæg på 450 kr. pr.
måned til forældre med børn under 18 år, hvis forældrene
modtager hjælp i kontanthjælpssystemet. § 86 i lov om aktiv
socialpolitik fremgår af den vedtagne lov nr. 1655 af 30. de-
cember 2024 om et nyt kontanthjælpssystem. Lov nr. 1655
af 30. december 2024 trådte i kraft den 1. januar 2025, men
har først virkning fra den 1. juli 2025.
Efter § 86, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik vil kommu-
nerne skulle yde et reduceret fritidstillæg til personer, som
får ret til et tillæg som enlig forsørger, og som i øvrigt
opfylder betingelserne for at få ret til fritidstillægget. Tillæg
til enlige forsørgere vil blive givet til personer, der modtager
kontanthjælp på grund- eller mindstesats, jf. § 18, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik.
Enlige forsørgere, der vil modtage kontanthjælp med for-
højet sats efter lovens § 16, stk. 1, nr. 2, modtager ikke
tillæg som enlig forsørger efter § 18 og vil derfor ikke få
fritidstillægget reduceret efter § 86, stk. 3. De vil i stedet
modtage et fuldt fritidstillæg, såfremt de i øvrigt opfylder
betingelserne for at få fritidstillæg.
Der fremgår følgende af aftalen om det nye kontant-
hjælpssystem (»Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst«): »En-
lige forsørgere har allerede i dag mulighed for at modtage
børnetilskud, som kan dække nogen af de samme udgifter
som fritidstillægget. Fritidstillægget til enlige forsørgere vil
derfor ligge på 113 kr. pr. barn pr. måned til maks. tre børn
pr. familie.«
Alle enlige forsørgere, der vil modtage kontanthjælp,
skulle dermed rettelig efter aftalens indhold modtage et re-
duceret fritidstillæg, såfremt de i øvrigt opfylder betingelser-
ne for at få fritidstillæg.
Enlige forsørgere på forhøjet sats har ligesom enlige for-
sørgere på mindstesats og grundsats mulighed for at modta-
ge børnetilskud efter børnetilskudsloven, hvis de opfylder
betingelserne herfor, og børnetilskuddet kan dække nogle af
de samme udgifter som fritidstillægget. Baggrunden for at
reducere fritidstillægget for enlige forsørgere er således den
samme, uanset om den enlige forsørger modtager forhøjet
sats eller modtager mindste- eller grundsats.
Det foreslås derfor, at enlige forsørgere, der vil modtage
kontanthjælp med forhøjet sats, og som vil opfylde betingel-
serne for at få ret til fritidstillægget, omfattes af målgruppen
for et reduceret fritidstillæg i overensstemmelse med kon-
tanthjælpsaftalens intention.
Det foreslås endvidere, at enlige forsørgere på forhøjet
sats afgrænses på samme måde, som enlige forsørgere af-
grænses efter den gældende regel i § 86, stk. 3, om et
reduceret fritidstillæg til enlige forsørgere på mindste- og
grundsats. Afgrænsningen følger principperne for retten til
børnetilskud som reelt enlig, jf. børnetilskudsloven. Vurde-
ringen af, om en person betragtes som reelt enlig forsørger,
afhænger således ikke kun af, om en person modtager en
egentlig udbetaling af det ekstra børnetilskud.
Der kan være personer, der opfylder betingelserne for
at blive betragtet som enlige forsørgere, men som ikke får
udbetalt ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven. Der
kan f.eks. være personer, der endnu ikke har ansøgt om eller
modtager (et ekstra) børnetilskud, eller som ikke opfylder
kravene om bopæl her i landet m.v. for at få ret til et ekstra
børnetilskud efter børnetilskudsloven. Det foreslås, at disse
også vil få udbetalt et reduceret fritidstillæg.
Med nyaffattelsen af § 86, stk. 3, sikres det, at personer,
der modtager forhøjet sats og er reelt enlige forsørgere, også
omfattes af persongruppen, der får reduceret fritidstillæg til
en fjerdedel. Den foreslåede bestemmelse betyder, at kom-
munen skal yde et reduceret fritidstillægget svarende til en
fjerdedel af beløbet efter § 86, stk. 2, pr. måned pr. barn til
personer,
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0010.png
10
1) som forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret
til ekstra børnetilskud som enlig forsørger,
2) som forsørger eget barn i hjemmet og ville have er-
hvervet ret til ekstra børnetilskud som enlig forsørger, så-
fremt personen opfyldte betingelserne i § 5, stk. 1, nr. 1,
og § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, eller
3) hvor kommunen vurderer, at det er sandsynligt, at
Udbetaling Danmark efterfølgende vil træffe afgørelse om,
at personen har ret til ekstra børnetilskud som enlig forsør-
ger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Personer, der ville have erhvervet ret til ekstra børnetil-
skud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, hvis deres barn ikke havde været anbragt uden
for hjemmet efter barnets lov, jf. § 5, stk. 1, nr. 4, i lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,
er ikke omfattet af retten til et fritidstillæg, da disse personer
ikke forsørger eget barn i hjemmet. Disse personer er derfor
heller ikke omfattet af reglen om et reduceret fritidstillæg.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at såfremt Udbe-
taling Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan
anses for enlig forsørger efter børnetilskudsloven, skal kom-
munen lægge denne afgørelse til grund for udbetaling af
tillæg efter § 86, stk. 3. Kommunen vil med forslaget skulle
udbetale et reduceret fritidstillæg til personer på forhøjet
sats, der allerede modtager ekstra børnetilskud som enlig
forsørger, og til de personer, der har fået en afgørelse fra
Udbetaling Danmark om, at de har erhvervet ret til ekstra
børnetilskud som enlig forsørger og vil modtage dette bør-
netilskud fra næste kvartal.
Det foreslåede indebærer videre, at når Udbetaling Dan-
mark ikke forinden har truffet afgørelse om, at personen kan
anses for enlig forsørger efter børnetilskudsloven, træffer
kommunen afgørelse om udbetaling af et reduceret fritidstil-
læg efter § 86, stk. 3, hvis det er sandsynligt, at Udbetaling
Danmark efterfølgende vil træffe afgørelse om, at personen
kan anses for enlig forsørger efter børnetilskudsloven i den-
ne situation. I denne situation udbetales et reduceret tillæg
efter stk. 3 med forbehold for, at ansøgningen om ekstra
børnetilskud imødekommes af Udbetaling Danmark.
Kommunen skal senest ved udbetalingen af tillæg oplyse
modtageren om, at det udbetalte tillæg er foreløbigt redu-
ceret og med forbehold for efterbetaling fra kommunens si-
de. Eventuel efterbetaling er betinget af, at Udbetaling Dan-
mark ikke efterfølgende træffer afgørelse om ret til ekstra
børnetilskud som enlig forsørger efter børnetilskudsloven
Kommunens afgørelse vil, uanset om Udbetaling Dan-
marks afgørelse er lagt til grund, kunne indbringes for An-
kestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 98, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 16
Det foreslås, at personer med opholdstilladelse efter lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghani-
stan har bistået danske myndigheder m.v., skal undtages fra
arbejdspligten på lige fod med personer med opholdstilla-
delse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine.
Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil forslagsstillerne
til 3. behandling stille de nødvendige konsekvensændrings-
forslag, herunder til lovforslagets titel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til
1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 31.
marts 2025 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 175. Den 23. april 2025 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til mundtlig besvarelse, som beskæftigelsesministeren
forventes at besvare i et åbent samråd med udvalget inden 3.
behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 31 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
L 208 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 28. maj 2025
3032165_0011.png
11
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5