Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208 Bilag 1
Offentligt
Vesterfælledvej 4, 2
1750 Kbh. V
Telefon: 26744969
E-mail:
info@adoptionspolitik.org
København den 01-04-2025
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.:
star@star.dk
Anders Østergaard
aos@star.dk
Birgitte S. Staffeldt
bst@star.dk
Høringssvar over udkast til Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold
til opholds- og beskæftigelseskravene).
Hermed sender Adoptionspolitisk Forum (fremover APF) sine kommentarer til
udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (med henblik på at
Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold til
opholds- og beskæftigelseskravene).
APF kan generelt ikke tilslutte sig en kontanthjælpslov, der i sit udgangspunkt
har et klart diskriminerende fundament mod den gruppe borgere, der
tilfældigvis har et stempel som indrejst i sin CPR registrering.
Af samme grund er APF betænkelig ved enhver form for ”særstempel” der
sættes på den adopterede eller de der er indført i Danmark med henblik på
adoption, idet lige præcist kontanthjælplovgivningen, som vi kommenterer på
her, er et stående bevis for, at vi ikke kender eller kan beregne fremtidig
konsekvens af en særlig mærkning for adopterede.
Mht. adopteredes juridiske stilling som dansk statsborger og at den første sag
om fratagelse af dansk statsborgerskab for en adopteret er sket, bør det sikres
at alle adopterede og andre, der blev indført i Danmark med henblik på
adoption ligestilles med danske statsborgere født i Danmark på alle områder
uanset om adoptionen indtraf og/eller opløses.
APF ønsker at adopterede i fremtiden ikke skal sikres deres rettigheder ved
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
undtagelsesbestemmelser, ligesom adopterede ikke skal være juridisk bundet
af deres status som adopteret nogen steder – dvs. deres forhold ikke ændres
ved evt. ophævelse af adoption eller ved manglende adoption efter indrejse til
Danmark.
Med venlig hilsen
Yong Sun Gullach
Adoptionspolitisk Forum
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Att.:
star@star.dk
med kopi til Anders Østergaard og
Birgitte S. Staffeldt på
aos@star.dk
og
bst@star.dk
København, 01. april 2025
Høringssvar over udkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene).
Danish Korean Rights Group (DKRG) takker for anmodning om bemærkninger til udkast til
lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (med henblik på at Adopterede fra
udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene).
DKRG anser det som udgangspunkt positivt, at adopterede fra udlandet, som i CPR
registeret er registreret som 'indrejst', bliver ligestillet med personer, som er født i Danmark
med henblik på opholds- og beskæftigelseskravene.
Som formuleret dækker udkastet dog ikke bredt nok over børn (under 18 år) fra udlandet,
som fik indrejsetilladelse med henblik på adoption.
DKRG henviser til, at langt de fleste adopterede fra udlandet indrejste som ’plejebørn’ og
at ikke alle blev adopteret. Lovforslaget rummer ikke de personer, som ikke blev adopteret.
DKRG er ikke i besiddelse af antallet af indrejste plejebørn med henblik på adoption, som
ikke blev adopteret, men i stedet indgik under værgemål, eventuelt statens, hvis
plejeforældrene valgte ikke at adoptere dem. Derfor bør lovforslaget dække over alle
indrejste børn (under 18 år), som efterfølgende fik indrejsetilladelse som plejebørn eller
som adopterede.
Dette har også konsekvenser for bevisførelsen af adoptionsstatus over for kommunen.
Ikke alle indrejste børn med henblik på adoption vil have et adoptionsbevis, hvis de ikke
blev adopteret af plejeforældrene (eller en anden familie).
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
DKRG henviser også til at bevisførelsen skal begrænses til indrejsetilladelsen med henblik
på adoption, ikke adoptionsstatus, da denne også kan ændre sig, hvis adoptionen
ophæves.
DKRG skal derfor i stedet for undtagelsesbestemmelsen foreslå, at der indsættes en
generel bestemmelse i adoptionsloven om, at adopterede i alle forhold ligestilles med børn
som er født i Danmark. Dermed kan fremtidig lovgivning som utilsigtet rammer adopterede
imødegås. DKRG opfordrer derfor Beskæftigelsesministeriet til at kontakte det
ressortområde, hvor adoptionsloven hører under med henblik på indsættelse af en generel
bestemmelse.
Såfremt alle muligheder for at ændre adoptionsloven er udtømt, kan DKRG tilslutte sig
intentionen i udkastet til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik med respekt for vores
bemærkninger ovenfor.
DKRG skal endvidere bemærke, at der i så fald kan være behov for at indtænke en sådan
undtagelsesbestemmelse i samtlige fremtidige love. Dette vil DKRG forholde sig kritisk
overfor.
Indkaldelse til møde
DKRG skal samtidig oplyse, at vi den 25. marts 2025 bliver indkaldt til møde med
Beskæftigelsesministeren den 26. marts 2025. Grundet den meget korte tidsfrist kunne vi
ikke deltage. DKRG efterspurgte en dagsorden, da der var tvivl om agenda og
formalitetsgraden af mødet.
DKRG er efterfølgende orienteret om af Adoptionspolitisk Forum (APF), at mødet bl.a.
omhandlede, hvorvidt vi som adopterede kunne acceptere at blive registreret med status
som “adopteret” i cpr. register, fx ved afkrydsning i et felt.
Ud fra de oplysninger, og hvor der endnu ikke foreligger noget på skrift herom, vil vi
generelt fraråde ethvert register med adopterede. Det mener vi hverken er en farbar eller
lovlig vej. Vi deltager gerne en anden gang med en mere rimelig indkaldelsesfrist samt en
dagsorden.
Med venlig hilsen
På vegne af Danish Korean Rights Group
Anja Kær Kold
Cand.jur.
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
star@star.dk
med kopi til Anders Østergaard og Birgitte S. Staffeldt på
aos@star.dk
og
bst@star.dk.
Høring over lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles med
børn født her i riget i forhold til opholds- og beskæftigelseskravene)
Adoption & Samfund takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til forslag om ændring. Vi sætter
stor pris på dialogen med Ministeriet og ser frem til yderligere dialog om en varig løsning.
Kommentar til 1. indledning
Vi gør opmærk på, at en gruppe af unge adopterede, allerede nu rammes økonomisk af lovgivningen fra
2018. Vi anbefaler, at man lader undtagelsen virke med tilbagevirkende kræft således, at de unge
adopterede ligestilles og kan få kompensation for de penge de uretmæssigt er trukket i ydelse.
Kommentar til 2.2
I forbindelse med at kommunen skal undersøge om den enkelte berørte er førstegangsindrejst i riget som
mindreårig og adopteret af en adoptant her i riget, vil vi anbefale, at der laves en kort vejledning i godkendt
dokumentation. Flere adopterede har ikke selv adoptionsbevillingen liggende, så kunne det være muligt
eventuelt at få en adoptionserklæring fra Ankestyrelsen til dokumentation.
Mange hilsener
Næstforperson
Sanne Vindahl Nyvang
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Star@star.dk
Wilders Plads 8K
1403 København K
Telefon 3269 8888
Mobil 91325659
Trih@humanrights.dk
menneskeret.dk
Dok. nr. 25/00872-2
4. april 2025
Høringssvar over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 28. marts 2025
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (adopterede fra udlandet
sidestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene).
Henset til den korte tidsfrist, har instituttet alene enkelte overordnede
bemærkninger til lovudkastet.
Kort om lovudkastet
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering beskriver i lovudkastet, at Regeringen
ønsker at ligestille personer, der som mindreårige er adopteret fra et land uden for
Danmark af en adoptant med lovligt ophold her i Danmark, med personer, der er
født her i Danmark, hvis de får behov for hjælp til
forsørgelse og søger
kontanthjælp.
Årsagen er, at personer adopteret fra udlandet som mindreårige, ifølge forslaget,
ikke skal betragtes som indrejst, men derimod som født i Danmark. Derfor vil der
gælde lempeligere regler for denne gruppe end for øvrige personer
førstegangsindrejst i landet efter 2. april 1968.
Kontanthjælpsreform og arbejdspligt
Forslaget om at ligestille personer, der er adopteret fra udlandet som mindreårige,
med personer født i Danmark skal læses i sammenhæng med den for nyligt
vedtagne lovgivning indenfor kontanthjælpssystemet.
I december 2024 vedtog Folketinget således en større kontanthjælpsreform, som
blandt andet indebærer en skærpelse af optjeningsreglerne for kontanthjælp, så
flere personer end hidtil skal opfylde beskæftigelseskravet for at modtage den
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
højeste sats indenfor kontanthjælpssystemet.
1
Kravet indebærer, at en borger skal
have været i beskæftigelse i 2,5 år indenfor de seneste 10 år.
Hvis borgeren ikke
lever op til beskæftigelseskravet, vil vedkommende modtage laveste
kontanthjælpsydelse (den nye mindstesats).
Med de nye regler, skal personer, der er førstegangsindrejst eller genindrejst i
Danmark efter den 2. april 1968 opfylde beskæftigelseskravet. Før var det personer
indrejst/genindrejst efter 1. januar 2008, som skulle opfylde beskæftigelseskravet.
Konsekvensen er, at ca. 10.000 flere personer end før – størstedelen med etnisk
minoritetsbaggrund - kommer på den mindste ydelse.
Samtidig vedtog Folketinget
2
at indføre en ny arbejdspligt i kontanthjælpssystemet.
Arbejdspligten gælder for de personer, der ikke opfylder kravet om ophold i riget i
mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskravet) og beskæftigelseskravet.
Personer,
der ikke opfylder henholdsvis opholdskravet og beskæftigelseskravet, er
fra 1. januar 2025 således omfattet af 37 timers arbejdspligt som en forudsætning
for at modtage ydelser.
Instituttet skal henvise til høringssvar af henholdsvis
26. februar 2024
3
og 12. august
2024
4
, hvoraf fremgår, at det er instituttets vurdering, at der risiko for indirekte
diskrimination på grund etnisk oprindelse med udvidelsen af beskæftigelseskravet
og indførelsen af arbejdspligten.
Instituttets bemærkninger
Ingen menneskeretlig vurdering
Instituttet bemærker indledningsvist, at styrelsen ikke har foretaget nogen
menneskeretlig vurdering af forslaget om at undtage personer adopteret fra
udlandet i deres ansøgning om hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det er instituttets vurdering, at forslaget rejser væsentlige menneskeretlige
spørgsmål om indirekte forskelsbehandling på baggrund af etnicitet, fordi forslaget
undtager en specifik gruppe, mens andre grupper fortsat skal opfylde opholds- og
beskæftigelseskravet, hvis de er indrejst efter 2. april 1968. Langt størstedelen af de
personer, der fortsat skal opfylde beskæftigelseskravet, er personer med etnisk
minoritetsbaggrund.
Folketinget, til lovforslag nr. 13, Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, vedtaget den 17. december 2024. Tilgås via dette
link.
2
Folketinget, til lovforslag nr. 12, Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love. Tilgås via dette
link.
3
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar af 26. februar 2024. Tilgås via dette
link.
4
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar af 12. august 2024. Tilgås via dette
link.
1
2
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Fortsat risiko for diskrimination af den resterende gruppe
Instituttet er enig med styrelsen i, at personer adopteret fra udlandet er i en
sammenlignelig situation med personer, der er født i landet.
Imidlertid er det instituttets klare vurdering, at der fortsat er risiko for indirekte
diskrimination på baggrund af etnicitet af de øvrige personer, der rammes af de nye
regler om skærpelse af beskæftigelseskravet (virkning fra 1. juli 2025) og indførelse
af arbejdspligten (virkning fra 1. januar 2025).
5
Som anført i vores tidligere
høringssvar af 12. august 2024
6
, kræver forskelsbehandling på grund af nationalitet
eller etnicitet overbevisende eller meget tungtvejende grunde.
7
Personer, der er kommet til landet som mindreårige, vil i mange tilfælde være i en
sammenlignelig situation med personer, der er født i landet. En regel, der rammer
alle personer, der er indrejst i landet efter 2. april 1968, risikerer således at ramme
vilkårligt. Indrejsetidspunkt siger efter instituttets opfattelse ikke i sig selv noget om
en persons tilknytning til arbejdsmarkedet, som er den antagelse de nye regler
bygger på.
Det er efter instituttets opfattelse nødvendigt, at lovgivningen sikrer, at der
foretages en konkret og individuel vurdering af hver enkelt borgers tilknytning til
arbejdsmarkedet, og at forskelsbehandlingen ikke beror på generelle
forudindtagede antagelser om en bestemt gruppe.
8
Ifølge den politiske aftale om skærpelse af beskæftigelseskravet, er formålet, at for
mange personer med ikke-vestlig baggrund, har været på kontanthjælp for længe
og ikke har bidraget til arbejdsmarkedet.
9
Formålet med arbejdspligten er blandt
andet at aktivere kvinder med ikke-vestlig baggrund med henvisning til passiv
forsørgelseslogik.
10
Det er instituttets vurdering, at styrelsen fortsat ikke har fremført overbevisende
eller tungtvejende grunde til, hvorfor det er nødvendigt, at denne specifikke
målgruppe skal modtage mindstesats og omfattes af arbejdspligt, mens det ikke er
tilfældet for øvrige kontanthjælpsmodtagere. Blandt øvrige
kontanthjælpsmodtagere vil der således
også være personer, som har været uden
tilknytning til arbejdsmarkedet i længere perioder.
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar af 26. februar 2024, kan tilgås via dette
link
og høringssvar af 12.
august 2024, kan tilgås via dette
link.
6
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar af 12. august 2024. Tilgås via dette
link.
7
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Biao mod Danmark, dom af 24. maj 2016, sagsnummer 38590/10,
pkt. 114, tilgås via dette
link.
8
Ibid., pkt. 125 og 126.
9
Regeringen, politisk aftale om skærpede regler for kontanthjælp, oktober 2023, Tilgås via dette
link.
10
Regeringen, politisk aftale om arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke opfylder
optjeningsreglerne, oktober 2023. Tilgås via dette
link.
5
3
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at:
•
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering redegør for, hvilke
tungtvejende eller overbevisende grunde, der er til at forskelsbehandle
personer, der er indrejst i Danmark efter 2. april 1968 overfor personer, der
er født i Danmark i adgangen til kontanthjælp og i spørgsmålet om
arbejdspligt.
Med venlig hilsen
Tine Birkelund Thomsen
Juridisk Projektchef
4
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
drc@drc.ngo
www.drc.ngo
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
4. april 2025
DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 28. marts 2025 sendt ovenstående lovforslag
i høring med en frist for eventuelle bemærkninger den 4. april 2025.
DRC Dansk Flygtningehjælp sætter pris på muligheden for at komme med bemærkninger, men skal
beklage den meget korte høringsfrist på én uge.
Forslag til lovændring
Der er nu udarbejdet et lovforslag om, at en delmålgruppe skal undtages fra den nye arbejdspligt.
Vi vil gerne forslå, at en anden delmålgruppe også undtages, nemlig nyankomne kvoteflygtninge,
som kommer til landet efter aftale med UNHCR.
Vi ved fra mange års erfaring med modtagelse og integration af kvoteflygtninge fra mange lande
samt fra forskningsprojektet Reorienting Integration, at denne gruppe generelt har flere helbreds-
og integrations udfordringer, som kræver en særlig indsats, hvis de skal trives og opnå beskæftigelse
og uddannelse i Danmark. Vi kan allerede nu høre, at flere kommuner ser det som en stor udfordring
at skulle hjælpe kvoteflygtninge i gang med de mulige indsatser i arbejdspligten umiddelbart efter
ankomsten til Danmark uden at kunne give dem den nødvendige introduktion til det danske
samfund og arbejdsmarkedet samt hjælp til cv- og jobsøgning mv.
Vi vil derfor gerne opfordre til, at beskæftigelsesministeren i sin dialog med aftalepartierne bag det
skærpede beskæftigelseskrav og den nye arbejdspligt, arbejder for at også kvoteflygtninge med
opholdstilladelse efter udlændingeloven § 8 ikke er omfattet af arbejdspligten. Kvoteflygtninge
ankommer direkte fra deres opholdsland til den kommune, hvor de skal bo og har ikke som
asylansøgere boet en længere periode på et asylcenter i Danmark, hvor de er påbegyndt
danskundervisning og er blevet introduceret til det danske samfund mv.
Overordnede bemærkninger
DRC Dansk Flygtningehjælp vil ligeledes gerne benytte lejligheden til at gentage nogle af vores
bemærkninger til arbejdspligten, som vi skrev i vores høringssvar til lov om ændring af lov om en
aktivbeskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven, danskuddannelsesloven og
ligningsloven (En ny arbejdspligt til borgere som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet).
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
DRC Dansk Flygtningehjælp deler målsætningen om at hjælpe flere personer i arbejde eller
uddannelse. Men vi mener, vi som samfund skal fastholde og videreføre den positive udvikling, vi
ser i beskæftigelsen for flygtninge og indvandrere med motivation, opkvalificering, uddannelse og
danskundervisning, småjobs og brancheorienterede indsatser. Vi skal også satse på målrettede og
langsigtede beskæftigelsesindsatser med fokus på individuelle behov for støtte og hjælp til også at
håndtere sociale og helbredsmæssige udfordringer. Det er de indsatser, vi ved, der virker fremfor
en arbejdspligt med nytteindsats som et væsentligt element, når vi nu ved, at nytteindsats ikke har
dokumenterede beskæftigelseseffekter.
Vi er kritisk overfor de forringelser i forhold til uddannelse, opkvalificering og højskoleophold,
sænkning af danskniveau på Danskuddannelse 1 og begrænsning i kommunernes mulighed for at
bruge vejledning og opkvalificering som tilbud i deres beskæftigelsesindsats. Vi ved
erfaringsmæssigt, at det er via denne type tilbud, at kommunerne har mulighed for at give den
nødvendige introduktion til arbejdsmarkedet og støtte i forhold til at søge job, som er afgørende for
særligt nyankomne flygtninges mulighed for at finde ordinær beskæftigelse.
Flere undersøgelser viser også, at danskuddannelse og uddannelse er vigtige forudsætninger for
flygtninge og indvandreres beskæftigelsesmuligheder og muligheder for at blive optaget på en
ordinær uddannelse mv.
Vi står gerne til rådighed for en drøftelse af vores forslag og arbejdspligtens indhold i det hele taget.
Med venlig hilsen
Charlotte Slente
Generalsekretær
DRC Dansk Flygtningehjælp
2/2
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
NOTAT
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt pr. mail til
star@star.dk, aos@star.dk
og bst@star.dk
Høringssvar til lovforslag om at sidestille adopterede
med børn født i riget
KL har den 28. marts 2025 modtaget lovforslag om, at adopterede fra udlan-
det ligestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og beskæftigel-
seskravene.
KL noterer sig, at internationalt adopterede fremover skal undtages fra op-
holds- og beskæftigelseskravene.
KL bemærker, at loven omhandlende et nyt kontanthjælpssystem trådte i
kraft den 1. januar 2025, og at de nye satser får virkning den 1. juli 2025.
Kommunerne vil frem til lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025 skulle
træffe afgørelse om, hvilket sats personer, der aktuelt er i kontanthjælpssy-
stemet, vil være berettiget til pr. 1. juli 2025. Perioden til at træffe afgørelse
skal ses i lyset af, at der er knap 100.000 borgere i kontanthjælpssystemet.
Da undtagelsen for internationalt adopterede først gælder fra den 1. juli
2025, vil der kunne være adopterede, som før den 1. juli modtager en agter-
skrivelse om, at de omfattes af opholds- og beskæftigelseskravene, og som
ikke kan undtages, før den træder i kraft. Det skyldes, at undtagelsesbe-
stemmelsen først træder i kraft på det tidspunkt, hvor kommunernes agter-
skrivelse vil få virkning.
Der vil ikke være hjemmel til at kommunerne undtager adopterede, før loven
er trådt i kraft. Det skal også ses i lyset af, at der vil være begrænsede mu-
ligheder for at vejlede om undtagelsen for adopterede inden loven er trådt i
kraft, og at det ifølge lovforslaget er den adopterede selv, der skal komme
med dokumentation for indrejse i forbindelse med adoption.
Hvis en internationalt adopteret borger inden udbetaling af kontanthjælpen
ultimo juli henvender sig til kommunen med den relevante dokumentation, vil
kommunen dog kunne nå at træffe en ny afgørelse. Borgeren vil således
herefter få en højere ydelse, og dermed heller ikke vil være omfattet af ar-
bejdspligten.
Samme problemstilling vil gælde, hvis der undtages yderligere persongrup-
per fra opholds- og beskæftigelseskravet.
Dato: 2. april 2025
Sags ID: SAG-2025-01480
Dok. ID: 3563176
E-mail: KRHC@kl.dk
Direkte: 3370 3072
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Nicolas Johansen
Kristian Hvolbæk Christensen
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Ankestyrelsens svar på høring over lovforslag om ændring af lov
om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles med
børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved mail af 31. marts
2025 bedt Ankestyrelsen om bemærkninger til lovforslag om ændring af
lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født
her i riget i forhold til opholds- og beskæftigelseskravene).
Ankestyrelsens bemærkninger
Ankestyrelsen har følgende bemærkning til lovforslagets § 1, nr. 1:
Det fremgår, at det foreslås, at der i lov om aktiv socialpolitik § 11, stk.
10, indsættes et nyt punktum efter 1. pkt. med følgende ordlyd:
»Personer, der som mindreårige er adopteret fra et land uden for riget af
en adoptant med lovligt ophold her i riget, ligestilles med børn født her i
riget i forhold til kravet om lovligt ophold her i riget i sammenlagt 9 år
inden for de seneste 10 år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse
her i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år.«
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser fremgår det af
et eksempel, at et barn, der er indrejst i riget, men som først bliver
adopteret to år senere, vil være omfattet af beskæftigelseskravet, da
indrejsen ikke er sket som følge af adoptionen.
Ankestyrelsen bemærker, at det bør overvejes at indsætte i selve
lovteksten, at det er en betingelse for, at man som adopteret bliver
4. april 2025
J.nr. 25-32651
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
ast@ast.dk
sikkermail@ast.dk
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-tors kl. 9.00-15.00
fre kl. 9.00-13.00
Åbningstid - telefon:
man-tirs kl. 9.00-15.00
ons lukket
tors-fre kl. 9.00-15.00
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
ligestillet med børn født her i riget, at indrejse er sket som følge af
adoptionen.
Ankestyrelsen har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Katrine Harlou
2
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
SAND – De Hjemløses Landsorganisation
Sundholmsvej 34 st.
2300 København S.
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik
Hermed høringssvar fra SAND – De Hjemløses Landsorganisation.
I vedlagte høringsbrev fremgår følgende:
Sideløbende med, at lovforslaget sendes i ekstern høring, er beskæftigelsesministeren i dialog
med aftalepartierne bag det skærpede beskæftigelseskrav og den nye arbejdspligt om,
hvorvidt der er flere persontyper, der kan og skal undtages fra opfyldelse af
beskæftigelseskravet ved ansøgning om kontanthjælp. Såfremt der er juridisk grundlag for og
politisk ønske om at foretage yderligere undtagelser, vil disse blive stillet som ændringsforslag
til dette lovforslag.
SAND ønsker endnu en gang at gøre opmærksom på at hjemløse og andre målgrupper med
komplekse problemstillinger såsom svære psykiske diagnoser og misbrug, ikke underlægges
det skærpede beskæftigelseskrav. Vi vil forslå at man tilbageruller den del af ”Nyt
kontanthjælpssystem”, der omhandler den særlige sats for kontanthjælpsmodtagere under 30
år med visse psykiske diagnoser, ved at genindføre den særlige sats for dem, så de modtager
forhøjet sats eller på anden måde kompenserer det økonomiske tab reformen har givet dem.
Både denne gruppe og gruppen af unge langvarigt hjemløse har haft meget ringe mulighed for
at have haft 2�½ års fuldtidsbeskæftigelse indenfor de sidste 10 år. De har også en meget ringe
mulighed for at benytte sig af det nye mere enkle indkomstfradrag og herved supplere deres
kontanthjælp. Det straffes de for. Det finder vi ikke rimeligt.
Nye politiske vinde i de igangværende forhandlinger
I de igangværende forhandlinger om beskæftigelsesreformen lægges der op til at give
kommunerne friere tøjler ift. hvilke grupper der skal fritages for kravet om
beskæftigelsesindsat:
”Det foreslås, at kommunerne får mulighed for helt at kunne fritage aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere fra en beskæftigelsesindsats og et kontaktforløb i op til seks
måneder ad gangen med mulighed for forlængelse, hvis borgeren vurderes at have svært ved
at deltage i og profitere af beskæftigelsesindsatsen i perioden. Med denne fritagelse kan
borgere undtages helt fra indsats og kontakt med kommunen, herunder fra at skulle deltage i
kontaktforløb, samtaler og tilbud m.v.”
Hvis kommunen fritager en borger fra beskæftigelsesindsatsen fordi vedkommende ikke kan
profitere af det, uden at vedkommende fritages for beskæftigelseskravet, sætter man
borgeren i en dårligere situation rent ydelsesmæssigt end tiltænk. Det er ikke intentionen med
forslaget, som vi læser det. Intentionen er at give borgeren bedre muligheder for at fokusere
på andre områder i sin livsførelse end beskæftigelse, f.eks. sociale forhold,
misbrugsbehandling, psykiatrisk behandling. Vi oplever at hjemløse borgere med fordel kan
1
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
SAND – De Hjemløses Landsorganisation
Sundholmsvej 34 st.
2300 København S.
lægge deres begrænsede ressourcer på en mere fokuseret og ofte hensigtsmæssig måde. Det
er en stressfaktor at have skulle have regelmæssig kontakt til fx jobcenter, mens man samtidig
har aftaler med psykiatri og misbrugsbehandler. Hjemløse har oftest svære psykiske lidelser
eller misbrug, som gør at de ikke kan deltage i eller profitere af en beskæftigelsesindsats. Men
straf dem ikke økonomisk for det. Det vil blot forværre deres problemer, dvs. være
kontraproduktivt.
I beskæftigelsesreformsudkastet lægges der samtidig op til at
”borgere længere fra
arbejdsmarkedet som udgangspunkt ikke mødes med sanktioner”.
Det kan sidestilles med en
sanktion at underlægge borgere i hjemløshed og borgere med psykiske problemer et øget
beskæftigelseskrav, hvorfor vi mener, at disse grupper også bør undtages kravet.
2
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Anders Østergaard (aos@star.dk), Birgitte Stengaard Staffeldt (bst@star.dk)
STAR (star@star.dk)
Søren Carøe (Rflam.org) (sc@rflam.org)
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet
ligestilles med børn født her i riget) - frist 4. april 2025
E-mailtitel:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet
ligestilles med børn født her i riget) - frist 4. april 2025 (STAR Id nr.: 18298012)
31-03-2025 14:27
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Vi har ingen bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
mobil: 2811 0020
mail:
sc@rflam.org
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
Fra:
Anders Østergaard <aos@star.dk>
Sendt:
28. marts 2025 19:57
Til:
mjp@adoption.dk; AdoptionSamfundUngdom@gmail.com; Adoptionspolitisk Forum
<info@adoptionspolitik.org>; aniellas.terapi@gmail.com; Akademikerne <ac@ac.dk>; Ankestyrelsen <ast@ast.dk>;
Arbejdsløshedskassen ASE <ase@ase.dk>; post@businessdanmark.dk; brd@brd.dk; Komitéen til støtte af Børns
Vilkår <bv@bornsvilkar.dk>; DANSK ARBEJDSGIVERFORENING <da@da.dk>; FF FORSIKRING A/S <kontakt@frie.dk>;
jura@danes.dk; info@danishkorean.dk; Danske A-kasser <DAK@danskeakasser.dk>; mail@danskeadvokater.dk;
DANSK ERHVERV <info@danskerhverv.dk>; DANSK FLYGTNINGEHJÆLP <drc@drc.ngo>; Brancheforeningen for vask
og tekstiludlejning <di@di.dk>; ds@socialrdg.dk; mail@danskeadvokater.dk; mail@danskefamilieadvokater.dk;
Danske Handicaporganisationer <dh@handicap.dk>; Danske Regioner <regioner@regioner.dk>;
sekretaer.retspolitik@gmail.com; FSR - danske revisorer <fsr@fsr.dk>; dch@dch.dk; direktion@familieretshuset.dk;
FINANSFORBUNDET <post@finansforbundet.dk>; Forhandlingsfællesskabet <post@forhandlingsfaellesskabet.dk>;
Institut for Menneskerettigheder -Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution <info@humanrights.dk>;
info@jobraadgiverne.dk; GeoDanmark <kl@kl.dk>; Kommunale Velfærdschefer <info@velfaerdschefer.dk>;
info@koreaklubben.dk; Landsforeningen af Nuværende og Tidligere Psykiatribrugere <lap@lap.dk>; LEDERNE
<Lederne@lederne.dk>; moedrehjaelpen@moedrehjaelpen.dk; Psykiatrifonden <pf@psykiatrifonden.dk>; Red
Barnet <redbarnet@redbarnet.dk>; sekretaer.retspolitik@gmail.com; Rigsrevisionen <info@rigsrevisionen.dk>;
info@rodekors.dk; rem@siri.dk; info rflam <rflam@rflam.org>; Rådet for Socialt Udsatte <post@udsatte.dk>; SAND -
De hjemløses landsorganisation <sand@sandudvalg.dk>; landsforeningen@sind.dk; info@taenketankenadoption.dk;
pote@atp.dk; aeldresagen@aeldresagen.dk
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles
med børn født her i riget) - frist 4. april 2025 (STAR Id nr.: 18298012)
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Hermed sendes udkast til
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles
med børn født her i riget i forhold til opholds- og beskæftigelseskravene)
til bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til vedlagte høringsbrev, udkast til lovforslag og høringsliste.
Styrelsen skal venligst bede om evt. bemærkninger til udkastet til lovforslaget
senest fredag den 4. april 2025 kl.
12.00.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til
star@star.dk
med kopi til
Anders Østergaard og Birgitte S. Staffeldt på
aos@star.dk
og
bst@star.dk.
Venlig hilsen
Venlig hilsen
Anders Østergaard
Chefkonsulent
Ydelser
Mobil +45 72 21 74 81 |
aos@star.dk
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 |
star@star.dk
|
www.star.dk
Følg os på
LinkedIn
Læs på
www.star.dk
om styrelsens håndtering af personfølsomme oplysninger
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Anders Østergaard (aos@star.dk), STAR (star@star.dk), Birgitte Stengaard Staffeldt (bst@star.dk)
Thea Gade-Rasmussen (TGA@regioner.dk)
Liva Hartvig Hansen (LIVHH@regioner.dk)
Høringssvar over lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik - J.nr. 2025-4288
01-04-2025 10:56
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Danske Regioner har ingen bemærkninger til høring over lovforslag om ændring af lov om aktiv
socialpolitik (Adopterede fra udlandet ligestilles med børn født her i riget i forhold til opholds- og
beskæftigelseskravene).
Med venlig hilsen
Liva Hartvig Hansen
Student
Team Psykiatri og Social
Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
M 23616403
E
livhh@regioner.dk
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 81 00
L 208 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
STAR (star@star.dk)
Birgitte Stengaard Staffeldt (bst@star.dk), Anders Østergaard (aos@star.dk)
Christian Bille-Sandø (cbs@rigsrevisionen.dk)
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (STAR Id nr.: 18298012)
03-04-2025 14:40
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Styrelsen har 28. marts 2025 sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget/bekendtgørelsen og kan konstatere, at det/den ikke omhandler revisions- eller
regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Christian Bille-Sandø
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 86 50
cbs@rigsrevisionen.dk
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Bekræft venligst, at denne e-mail er modtaget.
Please confirm receipt of this e-mail.