Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 207 Bilag 5
Offentligt
3031804_0001.png
Til lovforslag nr.
L 207
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsloven
(Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte børn og udvidet ret til dagpenge under sorgorlov)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet 3 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, LA, KF, M og RV)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (ALT, EL og DF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at EL støtter
lovforslaget, da det markant forbedrer vilkårene for forældre
i dybt sårbare situationer. Forældre til alvorligt syge eller
døende nyfødte skal kunne være nær deres barn uden at
bekymre sig om økonomi eller fraværsregler. EL finder det
helt afgørende, at barselsloven afspejler solidaritet med de
familier, der står i livskriser, og lovforslaget er et klart skridt
i den rigtige retning.
EL har stillet ændringsforslag nr. 1 (forlængelse af ret til
fravær ved graviditetsbetinget sygdom) for at sikre, at gravi-
de med komplikationer ikke presses unødigt og kan tage den
nødvendige tid til helbredelse uden tab af rettigheder.
EL har derudover stillet ændringsforslag nr. 2 og 3 (for-
længelse af perioden for barnets indlæggelse) for at sikre
kontinuitet og tryghed for forældre i længerevarende ind-
læggelsesforløb, hvor behovet for fravær strækker sig ud
over det nuværende omfang.
EL anerkender det store engagement fra forældre, som
selv har oplevet ubærlige tab, og som har bidraget med de-
res stemmer og erfaringer. Det er dybt rørende og en stærk
demokratisk kraft. Lovforslaget er et vigtigt fremskridt for
børnefamilier i Danmark. EL takker for det brede samarbej-
de og opfordrer til, at også forslagene i høringssvarene om
ensretning af barselsperioder inddrages fremadrettet.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og DF):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 8 a, stk. 4, 2. pkt.,
og
§ 13, stk. 3,
ændres »46 uger«
til: »52 uger«.«
[Forlængelse af ret til fravær ved graviditetsbetinget syg-
dom]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»02.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »under de første 46 uger«
til: »inden 1 år«.«
[Forlængelse af perioden for barnets indlæggelse]
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»03.
I
§ 15, stk. 7, 1. pkt.,
ændres: »for de første 46 uger« til:
»1 år«.«
[Forlængelse af perioden for barnets indlæggelse]
AX031529
L 207 - 2024-25 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28/5-25
3031804_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det i § 8 a, stk. 4, 2. pkt.,
og § 13, stk. 3, at forlænge morens fraværsret i tilfælde af
graviditetsbetinget sygdom fra højst indtil 46 uger til højst
indtil 52 uger efter fødslen.
Forslaget betyder, at i tilfælde, hvor en surrogatmor eller
en mor lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlænges
hendes fraværsret efter § 7, stk. 1, dog højst indtil 52 uger
efter fødslen, da fraværsret og dagpengeret regnes i uger og
ikke år.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes
overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9
og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældre-
orlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre § 14, stk. 2, 1. pkt., således at retten
til at forlænge fraværet på grund af barnets indlæggelse
udvides fra at omfatte indlæggelser, der finder sted inden 46
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet, til at omfatte
indlæggelser, der finder sted inden 1 år efter fødslen eller
modtagelsen af barnet.
Da der er tale om en referenceperiode for barnets indlæg-
gelse foreslås det, at perioden angives som 1 år i stedet for
52 uger i modsætning til ændringen i nr. 01, jf. ændringsfor-
slag nr. 1.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes
overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9
og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældre-
orlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre § 15, stk. 7, 1. pkt., som en konse-
kvens af den foreslåede ændring i § 14, stk. 2, 1. pkt., som
vil betyde, at hvis barnet er indlagt på et sygehus inden for
det første år efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, skal
lønmodtageren uden ugrundet ophold underrette sin arbejds-
giver om indlæggelsen.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes
overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9
og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældre-
orlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til
1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28.
januar 2025 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 116. Den 24. april 2025 sendte beskæftigelsesministe-
ren høringssvarene, høringsnotatet og ligestillingsvurderin-
gen til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
50
23
16
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
6
6
1
L 207 - 2024-25 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28/5-25
3031804_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
15
15
12
10
9
7
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
5