Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 207 Bilag 1
Offentligt
3015856_0001.png
Lovforslag nr.
L 207
Folketinget 2024-25
Fremsat den 23. april 2025 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsloven
(Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte børn og udvidet ret til dagpenge under sorgorlov)
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 114 af 29. januar
2025, som ændret ved § 8 i lov nr. 630 af 11. juni 2024 og
§ 11 i lov nr. 1703 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Behandling i hjemmet ved tidligt hjemmeophold side-
stilles med indlæggelse på sygehus.«
2.
I
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3 måneder« til: »12 måne-
der for hver forælder«.
3.
I
§ 15, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »indlæggelsen«:
»eller tidspunktet for ophør af tidligt hjemmeophold«.
4.
I
§ 21 d
ændres »§§ 9, 13 og 14« til: »§ 9«.
5.
I
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lov om social service eller
barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller« til: »§
87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfor-
tjeneste, efter § 24 i ældreloven«.
6.
I
§ 27, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»Ved overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der
endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets
lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.«
7.
I
§ 28, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »lov om social service eller
barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller er ydet
vederlag ved pasning af døende eller« til: »§ 87 i barnets lov
er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, efter §
24 i ældreloven er ydet vederlag ved pasning af døende,«.
8.
I
§ 28, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
»Ved overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der
endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets
lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.«
§2
I lov nr. 1703 af 30. december 2024 om ændring af lov
om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige
andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om
ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse af
reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og
praktisk hjælp i lov om social service) foretages følgende
ændringer:
1.
§ 11
ophæves.
2.
I
§ 21, stk. 3,
ændres »§§ 4 og 7-20« til: »§§ 4, 7-10 og
12-20«.
3.
I
§ 21, stk. 7,
udgår »og §§ 27 og 28 i barselsloven«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse for forældre til
børn, der er født eller modtaget før den 1. januar 2026. For
sådanne forældre finder de hidtil gældende regler anvendel-
se.
Stk. 4.
Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter
barselslovens § 27, stk. 1, og § 28, stk. 1, er opfyldt, jf.
§ 27, stk. 3, og § 28, stk. 2, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 5-8, indgår tillige perioder med plejevederlag for
pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem,
efter den dagældende § 120 i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025, og efter den
dagældende § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse
BE010180
2024-14849
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0002.png
2
nr. 890 af 19. juni 2024, samt perioder med godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet efter den dagældende § 42 i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte børn
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte børn
Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
Samlede økonomiske konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1. Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte
børn
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 114 af 29. januar 2025, at hvis barnet er indlagt på
sygehus, forlænges eller udsættes den periode, hvor der er
ret til fravær.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at hvis forælderen ikke
genoptager arbejdet under indlæggelsen af barnet, forlænges
den periode, hvor forælderen har ret til fravær med indlæg-
gelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted under de førs-
te 46 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet. Fravær-
sretten kan dog højst forlænges i 3 måneder.
Der er ret til barselsdagpenge i den forlængede fraværsperi-
ode efter barselslovens § 20.
Forlængelsen af fraværet med ret til barselsdagpenge be-
tyder, at forælderen ikke forbruger af den almindelige fra-
værsret med barselsdagpenge, der er tildelt forælderen efter
barselsloven, i den periode, hvor barnet er indlagt. Den fra-
værsret med barselsdagpenge, som forælderen har ret til
efter barselsloven, sættes således ”på pause”, mens barnet er
indlagt, og forælderen forbruger først af sin fraværsret med
barselsdagpenge fra og med kalenderdagen efter den dag,
hvor barnet udskrives.
Barnets indlæggelse på hospital kan ske enten i direkte for-
længelse af fødslen, f.eks. på grund af for tidlig fødsel eller
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har den 22. no-
vember 2024 indgået aftale om finansloven for 2025.
Som led i aftalen er regeringen og aftalepartierne enige
om at forbedre barselsvilkårene for forældre med indlagte
nyfødte børn. Initiativet indebærer, at forældrenes ret til
fravær og barselsdagpenge forlænges fra i alt tre måneder
til 12 måneder for hver forælder i forbindelse med barnets
hospitalsindlæggelse. Derudover sidestilles såkaldt ”tidligt
hjemmeophold” med behandling i hjemmet med hospitals-
indlæggelser. Det skal understøtte, at indlagte nyfødte børn
får bedre muligheder for en god start på livet sammen med
deres forældre.
Regeringen og aftalepartierne er endvidere enige om at ud-
vide retten til dagpenge under sorgorlov, når forældre mister
et barn. Initiativet skal skabe øget økonomisk tryghed for
familier, der mister et barn, men som har modtaget godtgø-
relse for tabt arbejdsfortjeneste i mere end to år på grund
af hjemmepasning af et sygt barn. Ændringen vil sidestille
disse forældre med forældre, der har modtaget godtgørelse
for tabt arbejdsfortjeneste i mindre end to år, når de mister
deres barn.
Dette lovforslag udmønter ovennævnte punkter i finanslovs-
aftalen for 2025.
2. Lovforslagets hovedpunkter
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0004.png
4
for lav fødselsvægt, eller på et senere tidspunkt inden for de
første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet. Be-
handling af barnet i hjemmet f.eks. ved udskrivelse af barnet
til fortsat behandling i hjemmet på ”tidligt hjemmeophold”
(THO) betragtes ikke som hospitalsindlæggelse, og medfø-
rer ikke mulighed for forlængelse af fraværsretten.
Loftet på de 3 måneders forlængelse af fraværet gælder
for forældrene tilsammen, og fordeles efter aftale mellem
forældrene. Begge forældre har således mulighed for at få
forlænget deres individuelle fraværsret, hvis de begge er
fraværende med barnet under indlæggelsen. Forældrene kan
f.eks. skiftes til at holde fravær under barnets hospitalsind-
læggelse og forlænge deres samlede fraværsret med op til 3
måneder.
Fravær, der kan forlænges som følge af barnets hospitalsind-
læggelse, er alt fravær, der tildeles forældrene efter barsels-
loven i forbindelse med barnets fødsel eller adoption, bortset
fra en surrogatmors fravær efter barselslovens § 8 a, stk. 4.
Endelig fremgår det af barselslovens § 14, stk. 3, at hvis
arbejdet fortsættes eller genoptages ved indlæggelsen, ud-
sættes retten til fravær for den resterende periode til efter
udskrivelsen. Det er en betingelse, at udskrivelsen finder
sted inden 60 uger fra fødslen eller modtagelsen.
En lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi barnet
er indlagt på sygehus inden for de første 46 uger efter føds-
len eller modtagelsen af adoptivbarnet, jf. § 14, skal uden
ugrundet ophold underrette sin arbejdsgiver om indlæggel-
sen, ligesom forældrene uden ugrundet ophold skal under-
rette deres arbejdsgivere om, hvornår barnet er modtaget i
hjemmet efter indlæggelsen, jf. barselslovens § 15, stk. 7, 1.
og 2. pkt.
Det fremgår af barselslovens § 21 d, at en forælder, der har
ret til barselsdagpenge efter § 20, § 21, stk. 1, og §§ 21 b og
21 c for fravær efter § 7, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§ 9, 13
og 14 og § 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter børnenes
fødsel eller modtagelse, kan få udbetalt barselsdagpenge un-
der fravær efter § 9 for det antal uger, forælderen har ret til
ud over 52 uger, der holdes senest 16 måneder efter barnets
fødsel eller modtagelse, jf. dog § 21, stk. 3.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Det følger af aftalen om finansloven for 2025, at aftaleparti-
erne er enige om at forbedre barselsvilkårene for forældre
med indlagte nyfødte børn.
For at understøtte, at indlagte nyfødte børn får bedre mulig-
heder for en god start på livet sammen med deres forældre
foreslås, at forældrenes ret til fravær og barselsdagpenge
forlænges fra i alt 3 måneder til 12 måneder for hver foræl-
der i forbindelse med barnets hospitalsindlæggelse. Forsla-
get vil betyde, at perioden, hvor der kan ske forlængelse af
fraværs- og barselsdagpengeretten bliver en individuel ret
for hver forælder, og perioden, hvor forældrene ikke forbru-
ger af deres ret til fravær og barselsdagpenge på grund af
barnets hospitalsindlæggelse, forlænges fra 3 måneder for
forældrene tilsammen til 12 måneder for hver forælder.
Som efter gældende regler vil begge forældre kunne forlæn-
ge deres individuelle fraværsret og ret til barselsdagpenge
samtidig. En udvidelse af loftet fra i alt 3 måneders forlæn-
gelse for forældrene tilsammen til 12 måneders forlængelse
til hver forælder vil i langt de fleste tilfælde medføre, at
retten til fravær og barselsdagpenge vil kunne forlænges i
takt med barnets indlæggelsesperiode.
Det vil eksempelvis betyde, at hvis barnet er indlagt på
hospitalet i 5 måneder, og begge forældre holder fravær
samtidig, forlænges hver forælders almindelige fraværsret
og ret til barselsdagpenge i 5 måneder, hvor denne ret efter
gældende regler kun kan forlænges med op til 3 måneder for
forældrene tilsammen.
Derudover foreslås det at ligestille ”tidligt hjemmeophold”
(THO) med hospitalsindlæggelse, således at perioden, hvor
det nyfødte barn er udskrevet til behandling i hjemmet, også
vil kunne medregnes i forlængelsen af fraværs- og barsels-
dagpengeretten.
Det vil være en betingelse, at indlæggelsen sker inden for
de første 46 uger efter barnets fødsel eller modtagelse. Det
vil derimod ikke være en betingelse for at kunne forlænge
fraværsretten med perioden på THO, at THO påbegyndes
inden for de første 46 uger efter barnets fødsel eller modta-
gelse, da indlæggelsen og perioden med THO ses som et
forløb. Gentagne hospitalsindlæggelser vil være omfattet af
reglen, såfremt indlæggelserne er påbegyndt inden for 46
ugers perioden.
Forslaget vil omfatte forældre til alle nyfødte børn, der ind-
lægges på hospital i de første 46 uger efter barnets fødsel,
uanset årsag til indlæggelsen på hospital.
Samtidig foreslås det at rette op på en utilsigtet begrænsning
i den gældende § 21 d i barselsloven, som betyder, at fravær,
der er forlænget eller udsat som følge af sorgorlov efter § 13
eller hospitalsindlæggelse efter § 14 med barselsdagpenge
efter § 20, også skal være afholdt inden 16 måneder efter
barnets fødsel. Konkret foreslås det, at §§ 13 og 14 udgår af
lovens § 21 d.
Forslaget vil betyde, at udsat eller forlænget fravær som
følge af en periode med sorgorlov, jf. § 13, eller hospitals-
indlæggelse m.v., jf. § 14, med barselsdagpenge efter § 20,
ikke skal være afholdt inden 16 måneder efter barnets fødsel
eller modtagelse, selvom forælderens samlede fravær med
barselsdagpenge er mere end 52 uger.
Det foreslåede kan illustreres med følgende eksempel. En
soloforælder til tvillinger, der har ret til 46 uger med barsels-
dagpenge efter lovens §§ 20 og 21 c for fravær efter lovens
§§ 7 og 9, og 13 uger med barselsdagpenge efter lovens § 20
for fravær efter lovens § 14 a. Soloforælderen har ret til i alt
59 uger med barselsdagpenge, der som udgangspunkt skal
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0005.png
5
holdes inden 16 måneder efter børnenes fødsel, jf. barselslo-
vens § 21 d.
Hvis børnene er indlagt i 4 måneder, vil perioden, hvor
forælderen kan afholde det samlede fravær kunne forlænges
med perioden for barnets indlæggelse på 4 måneder. Med
den foreslåede ændring, hvor det forlængede fravær efter §
14 ikke er omfattet af § 21 d, og derfor ikke skal holdes
inden for 16 måneder, vil forælderens forlængede fraværsret
efter § 14 med barselsdagpenge efter § 20 kunne holdes
indtil 20 måneder efter fødslen. De 59 uger, som en solofor-
ælder til tvillinger har ret til, skal som udgangspunkt holdes
inden for 16 måneder, jf. § 21 d. Da forælderens fraværsret
med barselsdagpenge er forlænget med 4 måneder på grund
af barnets hospitalsindlæggelse, kan forælderen afholde sin
fraværsret med barselsdagpenge inden for i alt 20 måneder
efter barnets fødsel eller modtagelse, da den forlængede
fraværsperiode på 4 måneder lægges til de 16 måneder.
2.2. Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af foræl-
drene har ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis
barnet er dødfødt eller dør inden det fyldte 18. år. Samme ret
til fravær gælder for adoptanter og kommende adoptanter,
der har modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres opfyldelse af et
beskæftigelseskrav for ret til barselsdagpenge fra Udbetaling
Danmark. Beskæftigelseskravet fremgår af bestemmelsens
stk. 1.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt,
ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov
om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller
efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge til forældre med
alvorligt syge børn.
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige erhvervsdrivendes
opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret til barselsdagpen-
ge. Beskæftigelseskravet fremgår af bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår af lovens § 28, stk. 2, 1. pkt., at ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt,
ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov
om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn
i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende
eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge til forældre
under fravær efter § 13 eller efter § 26 er ydet dagpenge til
forældre med alvorligt syge børn.
Ved § 11, nr. 1 og 2, i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og
forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven,
lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse
af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig
og praktisk hjælp i lov om social service), er der foretaget
konsekvensændringer i barselslovens § 27, stk. 3, 1. pkt., og
§ 28, stk. 2, 1. pkt. Disse ændringer har virkning fra 1. juli
2025.
Konsekvensændringerne er for det første en følge af, at ud-
betaling af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet
forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse, jf. den dagældende § 42 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august
2023, med lov nr. 721 af 13. juni 2023, er overflyttet til § 87
i barnets lov.
Der er endvidere indarbejdet konsekvensændringer som føl-
ge af, at plejevederlag for pasning af en nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, jf. den dagældende § 120 i lov om
social service og § 90, nr. 12, i barnets lov, med virkning fra
den 1. juli 2025 overflyttes til ældreloven, jf. lov nr. 1651 af
30. december 2024.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Det følger af aftalen om finansloven for 2025, at aftaleparti-
erne er enige om at udvide retten til dagpenge under sorgor-
lov, når forældre mister et barn. Initiativet skal skabe øget
økonomisk tryghed for familier, der mister et barn, men som
har modtaget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i mere
end to år på grund af hjemmepasning af et sygt barn. Æn-
dringen vil sidestille disse forældre med forældre, der har
modtaget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i mindre
end to år, når de mister deres barn.
Det foreslås, at der ved opgørelse af beskæftigelseskravet
for ret til barselsdagpenge under sorgorlov efter barselslo-
vens § 13, vil kunne ses bort fra alle perioder, hvor der
efter § 87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Ændringen foreslås at gælde for både
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende.
Det foreslås, at ændringen vil træde i kraft fra 1. juli 2025,
og at den vil få virkning for perioder med sorgorlov, som
påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.
For at opnå en bedre sproglig sammenhæng i barselslovens
§ 27, stk. 3, 1. pkt., og § 28, stk. 2, 1. pkt., foreslås at
ophæve de ændringer, som er gennemført ved lov nr. 1703
af 30. december 2024, og som har virkning fra 1. juli 2025,
og i stedet affatte disse på ny. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5 og 7 samt lovforslagets § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0006.png
6
3.1. Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte
børn
Forslaget forventes at medføre offentlige merudgifter. De
økonomiske konsekvenser skyldes, at perioden med ret til
fravær med barselsdagpenge udvides fra op til 3 måneder i
alt til op til 12 måneder pr. forælder.
Derudover vil ligestillingen af THO med hospitalsindlæg-
gelse øge antallet af uger, som forældrene kan udnytte den
forlængede barselsperiode.
De offentlige merudgifter til barselsdagpenge skønnes at
udgøre 17,3 mio. kr. før skat og tilbageløb fra 2026 og frem,
jf. tabel 1.
Administration af de udvidede barselsvilkår skal varetages
af Udbetaling Danmark, der forventer udgifter til implemen-
tering, herunder til it-udvikling og løbende drift. Det skøn-
nes, at Udbetaling Danmark vil have etableringsomkostnin-
ger til it-udvikling på 5,0 mio. kr. i 2025, mens der fra
2026 vil være udgifter på 3,0 mio. kr. årligt til drift af it og
sagsbehandling m.v., jf. tabel 1.
Skønnene over de økonomiske konsekvenser er behæftet
med usikkerhed, som blandt andet knytter sig til forventnin-
gerne til, hvor mange forældre der vil udnytte de nye mu-
ligheder for forlænget orlov, samt omfanget af nødvendige
it-tilpasninger og den løbende administration. Udbetaling
Danmark vil i dialog med relevante myndigheder løbende
konsolidere skøn over implementerings- og driftsudgifter i
takt med, at den konkrete model for administration af regler-
ne fastlægges.
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser af bedre barsel til forældre med indlagte nyfødte børn (2025-pl.)
2025
2026
2027
5,0
17,3
17,3
Samlede konsekvenser før skat og tilbageløb
14,3
14,3
0,0
Heraf stat
5,0
3,0
3,0
Heraf kommuner
5,0
20,9
20,9
Samlede konsekvenser efter skat og tilbageløb
0,0
17,9
17,9
Heraf stat
5,0
3,0
3,0
Heraf kommuner
Anm: Forslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026. Opdatering af UDK�½s IT-systemer m.v. vil
medføre merudgifter i perioden frem mod ikrafttrædelsen.
3.2. Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
Lovforslaget skønnes for så vidt angår udvidet ret til dag-
penge under sorgorlov for forældre, der har været på tabt
arbejdsfortjeneste i mere end to år, at medføre offentlige
merudgifter til barselsdagpenge.
Forslaget skønnes isoleret set at medføre merudgifter for det
offentlige til barselsdagpenge (før skat og tilbageløb) på 0,6
mio. kr. i 2025 og på 1,3 mio. kr. årligt fra 2026 og frem.
3.3. Samlede økonomiske konsekvenser
Tabel 2: Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget (2025-pl.)
2025
5,7
Samlede konsekvenser før skat og tilbageløb
0,6
Heraf stat
5,1
Heraf kommuner
2028
17,3
14,3
3,0
20,9
17,9
3,0
Udbetalingen af dagpenge under sorgorlov administreres af
Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har oplyst, at der
i 2025 er udgifter til tilpasning af deres systemer på 0,1 mio.
kr.
Skønnet over de økonomiske konsekvenser af den udvidede
ret til dagpenge under sorgorlov er behæftet med usikker-
hed, som knytter sig til forventningerne til den fremadrette-
de anvendelse af ordningen.
2026
18,6
15,6
2027
18,6
15,6
2028
18,6
15,6
3,0
22,5
19,5
3,0
3,0
3,0
5,9
22,5
22,5
Samlede konsekvenser efter skat og tilbageløb
0,8
19,5
19,5
Heraf stat
5,1
3,0
3,0
Heraf kommuner
Anm. : Der er foretaget afrundinger. Tallene er afrundet til nærmest 100.000 kr., og beløbene i
rækkerne summer derfor ikke nødvendigvis.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med kommunerne efter de gængse DUT-princip-
per. Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for re-
gionerne.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0007.png
7
Forslaget er udarbejdet efter de syv principper for digitali-
seringsklar lovgivning. Lovforslaget er i overensstemmelse
med princip 1 om klare og enkle regler, da der er tale om en
udvidelse af eksisterende regler i barselsloven.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med prin-
cip 2 om digital kommunikation, idet kommunikationen
mellem borgere, arbejdsgivere og Udbetaling Danmark, for-
udsættes at ske inden for eksisterende sagsbehandlingssyste-
mer og selvbetjeningsløsninger.
Lovforslaget vurderes at være delvist i overensstemmelse
med princip 3 om automatisk sagsbehandling. Udbetaling
Danmarks administration af den foreslåede regel om, at der
kan ses bort fra alle perioder med tabt arbejdsfortjeneste ved
opgørelse af beskæftigelseskravet ved sorgorlov samt forsla-
get om at sidestille tidligt hjemmeophold med indlæggelse
på hospital, forudsættes at foregå digitalt i eksisterende sy-
stemer, evt. med tilpasninger heraf.
Derudover forudsættes Udbetaling Danmarks indhentelse af
f.eks. oplysninger om tabt arbejdsfortjeneste via indkomst-
registeret at være automatiseret. Udbetaling Danmarks ind-
hentelse af oplysninger fra forældrene om tidligt hjemmeop-
hold, perioder med tabt arbejdsfortjeneste før 2017, afgørel-
ser om opfyldelse af beskæftigelseskravet samt forlængelse
eller udsættelse af forældrenes ret til fravær på grund af
tidligt hjemmeophold, forventes derimod ikke at blive auto-
matiseret.
Lovforslaget er i det væsentligste i overensstemmelse med
princip 4 om ensartede begreber og genbrug af data, da sags-
behandlingen delvist vil ske på baggrund af eksisterende
oplysninger, som Udbetaling Danmark enten har i forvejen
eller indhenter hos f.eks. borgerne selv, arbejdsgivere, prak-
tiserende læger, sygehuse m.v. Forældrene vil selv skulle
indhente dokumentation for perioden med tidligt hjemmeop-
hold, ligesom forældre efter gældende regler skal indhente
dokumentation for perioden, hvor barnet er indlagt. De fore-
slåede regler indebærer i det væsentlige brug af eksisterende
begreber, men introducerer ”tidligt hjemmeophold” som et
nyt begreb. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at dette vil
kunne understøttes ved tilpasning og videreudvikling af ek-
sisterende systemer.
Forslaget lever derudover op til princip 5 om sikker data-
håndtering, idet Udbetaling Danmark i forvejen foretager
sikker behandling af data på bl.a. barselsområdet og i øvrigt
vil skulle overholde de databeskyttelsesretlige regler, herun-
der krav til it-sikkerhed.
Lovforslaget lever endvidere op til princip 6 om anvendelse
af eksisterende offentlig infrastruktur, idet borgere vil kunne
søge om forlængelse eller udsættelse af orlov samt dagpenge
under sorgorlov via eksisterende selvbetjeningsløsninger, og
arbejdsgivere vil kunne indberette medarbejderens fravær i
NemRefusion.
Princip 7 om forebyggelse af snyd og fejl vurderes ikke at
være relevant.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at kunne medføre ubetydelige, ikke-
kvantificerbare administrative og økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet i de situationer, hvor arbejdsgiveren udbe-
taler løn til en forælder under dennes fravær på grund af
barnets indlæggelse/tidligt hjemmeophold.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konse-
kvenser for borgerne, idet dokumentationskravet svarer til,
hvad der allerede gælder for forældre, der ønsker forlængel-
se eller udsættelse af fravær efter barselslovens § 14 svaren-
de til den periode, hvor barnet er indlagt på sygehus.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 28. januar til
og med den 25. februar 2025 (29 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Akademikerne, Amnesty, Ankenæv-
net for ATP, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Ar-
bejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Business Danmark,
Børnenes bureau, Børnecancerfonden, BØRNESAGENS
FÆLLESRÅD, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), Dansk Teater, Det Faglige Hus, Dansk
Center for familier og sorg, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Artist forbund, Dansk Erhverv, Danske Handi-
caporganisationer, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistfor-
bund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund,
Dansk Psykologforening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advoka-
ter, Danske Arveretsadvokater, Danske Familieadvokater,
Danske Regioner, Danske Revisorer, Dare Danmark, DE-
LEBARN. DK ApS, Den Danske Dommerforening. Det
Centrale Handicapråd, Det Nationale Sorgcenter, DUKH -
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Fag-
bevægelsens Hovedorganisation (FH), Fagligt selskab for
sundhedsplejersker, Familieretshuset, Familier med kræft-
ramte børn, Familiepolitisk Netværk, Finansforbundet, F
og P Arbejdsgiver, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forenin-
gen Cancerramte Børn, Foreningen Far, Foreningen Mistet
Barn, Forhandlingsfællesskabet, Forældre & Fødsel, Frie
– a-kasse og fagforening, Gartneri-, Land og Skovbrugets
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0008.png
8
Arbejdsgivere (GLS-A), Hjerteforeningen, Ingeniørforenin-
gen (IDA), Institut for Menneskerettigheder (IMR), Jorde-
moderforeningen, KL, Kommunale Tjenestemænd og Over-
enskomstansatte (KTO), Kompetencecenter for Amning,
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægel-
10. Sammenfattende skema
se (KRIFA), Kræftens Bekæmpelse, Kvinderådet, KVINFO,
Landsforeningen Børn og Samvær, Lederne, LGBT komite-
en, LGBT+ Danmark, Mødrehjælpen, Producentforeningen,
Red Barnet, SMV Danmark, Sundhedskartellet, Tænketan-
ken Adoption og Udbetaling Danmark.
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgif-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
»Ingen«)
anfør »Ingen«)
Ingen
Stat:
2025: 0,6 mio. kr.
2026: 15,6 mio. kr.
2027: 15,6 mio. kr.
2028: 15,6 mio. kr.
Varigt: 15,6 mio. kr.
Implementeringsudgifter i Udbeta-
ling Danmark i 2025 på 5,1 mio.
kr. Hertil er løbende IT-driftsudgif-
ter i UDK på ca. 3,0 mio. kr. fra
2026.
Ingen
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for bor-
gerne m.v.
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de 5 principper for imple-
mentering af erhvervsrettet EU-regule-
ring (der i relevant omfang også gælder
ved implementering af ikke erhvervsret-
tet EU-regulering)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at såfremt arbejdet ikke
genoptages ved indlæggelsen, forlænges den periode, hvor
der er ret til fravær, med indlæggelsesperioden, hvis indlæg-
gelsen finder sted under de første 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 3, at hvis arbejdet fortsættes
eller genoptages ved indlæggelsen, udsættes retten til fravær
for den resterende periode til efter udskrivelsen. Det er en
betingelse, at udskrivelsen finder sted inden 60 uger fra
fødslen eller modtagelsen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af barselslovens § 14, stk. 1, at hvis barnet er
indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes den periode,
hvor der er ret til fravær.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0009.png
9
Barnets indlæggelse på hospital kan ske enten i direkte for-
længelse af fødslen f.eks. på grund af for tidlig fødsel eller
for lav fødselsvægt, eller på et senere tidspunkt inden for de
første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Behandling af barnet i hjemmet, som f.eks. udskrivelse af
barnet til fortsat behandling i hjemmet på ”tidligt hjemme-
ophold” betragtes ikke som hospitalsindlæggelse.
Det foreslås i
§ 14, stk. 1,
at indsætte et 2. pkt., hvorefter
behandling i hjemmet ved tidligt hjemmeophold sidestilles
med indlæggelse på sygehus.
Forslaget vil betyde, at perioden, hvor det nyfødte barn i
forlængelse af en hospitalsindlæggelse vil blive udskrevet
til behandling i hjemmet på tidligt hjemmeophold (THO),
også medregnes i forlængelsen af fraværsretten, hvilket vil
indebære, at forældrene heller ikke vil forbruge af deres
fraværsret i den periode, hvor barnet er udskrevet til THO.
Det vil betyde, at både perioden med hospitalsindlæggelse
og perioden med THO vil forlænge forældrenes fraværsret,
således at forældrenes fraværsret først vil begynde at løbe
fra det tidspunkt, hvor THO ophører.
THO er et tilbud til forældre til et nyfødt barn om at passe
deres barn i hjemmet i den sidste del af et indlæggelsesfor-
løb. Tilbuddet gives først, når den medicinske behandling
på hospitalet er afsluttet, og barnet ikke længere har brug
for elektronisk overvågning. Barnet er som sådan raskt, men
er endnu ikke modent til at spise hele dets behov ved bryst
eller flaske og har derfor brug for at få suppleret med sonde-
mad. Det er frivilligt at tage imod tilbuddet, men forældrene
skal være i stand til at stå for den fortsatte behandling af
barnet i hjemmet i tæt kontakt med personalet på hospita-
let, f.eks. i form af hjemmebesøg af en THO-sygeplejerske,
ugentlige kontrolbesøg på hospitalet samt mulighed for at
kontakte hospitalet døgnet rundt.
THO kan være relevant både for forældre til et barn, der er
født for tidligt, og for forældre til et nyfødt barn, der har en
sygdom, som kræver behandling.
Barnet vil typisk blive udskrevet fra hospitalet, når det over-
går til THO. Barnet afsluttes fra behandling i THO, når
barnet kan spise hele sit behov ved bryst eller på flaske og
tager tilfredsstillende på i vægt.
Forslaget ændrer ikke på, at det vil være en betingelse for
at forlænge fraværsretten, at barnet indlægges på hospital
inden for de første 46 uger efter barnets fødsel eller modta-
gelse. Det vil derimod ikke være en betingelse for at kunne
forlænge fraværsretten med perioden på THO, at THO påbe-
gyndes inden for de første 46 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Hvis barnet er indlagt på hospital inden 46 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse, kan overgangen til THO derfor ske
efter den 46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse.
Hvis barnet udskrives til THO, vil perioden med THO skulle
dokumenteres på tilsvarende måde som hospitalsindlæggel-
sen, f.eks. ved journaludskrift fra hospitalet, udskrift fra
Sundhed.dk eller lignende, som dokumenterer, at barnet ef-
ter indlæggelsen er udskrevet til THO. Det skal af dokumen-
tationen fremgå, at barnet er udskrevet til THO og perioden
for THO.
Efter lovens § 20 vil forældrene have ret til barselsdagpenge
i hele den forlængede fraværsperiode, som efter forslaget
også vil omfatte THO.
Når THO efter forslaget vil blive sidestillet med indlæggel-
se, vil § 14, stk. 3, indebære, at hvis forældrene ikke holder
orlov, men fortsætter eller genoptager arbejdet i forbindelse
med barnets hospitalsindlæggelse, vil retten til fravær for
den resterende periode også blive udsat til efter ophøret
af THO, hvis udskrivelsen fra hospital til THO finder sted
inden 60 uger fra fødslen eller modtagelsen af barnet.
I tilfælde, hvor barnet er udskrevet til THO efter hospitals-
indlæggelsen, vil forælderen hermed få ret til at vente med
at påbegynde sin fraværsret til efter ophør af THO. Det kan
f.eks. have betydning for forældre, der ikke bor sammen,
og som ikke er sammen om at passe barnet, når barnet er
udskrevet til THO. I denne situation kan den forælder, der
ikke bor sammen med barnet, have behov for at vente med
at holde orlov, til efter barnet ophører i THO.
Det foreslåede kan illustreres med følgende eksempel. For-
ældrene bor ikke sammen på tidspunktet for barnets fød-
sel. Barnet bor hos moren, der holder orlov med barnet. Bar-
net indlægges på hospitalet i forbindelse med fødslen. Faren
er endnu ikke påbegyndt fravær, hverken efter lovens § 7
eller § 9. Barnet er indlagt på hospitalet i 40 uger, efterfulgt
af en periode på 8 uger med THO. Dvs. barnet er 40 uger
gammelt, når barnet udskrives fra hospital til THO, og bar-
net er 48 uger gammelt, når THO ophører.
Moren kan få forlænget sit fravær efter lovens §§ 7 og 9
med i alt 48 uger (40 uger, hvor barnet er hospitalsindlagt,
og 8 uger, hvor barnet er på THO), jf. den foreslåede æn-
dring til lovens § 14, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Da
barnet er under 60 uger ved udskrivelsen fra hospital til
THO, kan faren, efter THO ophører, dvs. når barnet er 48
uger gammelt, påbegynde sit fravær efter lovens §§ 7 og
9, jf. lovens § 14, stk. 3, sammenholdt med den foreslåede
ændring til lovens § 14, stk. 1.
Til nr. 2
Det fremgår af barselslovens § 14, stk. 1, at hvis barnet er
indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes den periode,
hvor der er ret til fravær.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at hvis forælderen ikke
genoptager arbejdet under indlæggelsen af barnet, forlænges
den periode, hvor der er ret til fravær, med indlæggelsespe-
rioden, hvis indlæggelsen finder sted under de første 46 uger
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0010.png
10
efter fødslen eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst
forlænges i 3 måneder.
Forældrene har efter barselslovens § 20 ret til barselsdag-
penge i den forlængede fraværsperiode.
Loftet på de 3 måneders forlængelse af fraværet gælder
for forældrene tilsammen, og fordeles efter aftale mellem
forældrene. Begge forældre har således mulighed for at få
forlænget deres individuelle fraværsret, hvis de begge er
fraværende med barnet under indlæggelsen.
Det foreslås i
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
at ændre »3 måneder« til
»12 måneder for hver forælder«.
Forslaget vil betyde, at perioden, hvor forældrenes fraværs-
ret kan forlænges på grund af barnets hospitalsindlæggelse
og THO, hæves fra i alt 3 måneder til 12 måneder for hver
forælder. Der vil med forslaget således være tale om en in-
dividuel ret for hver forælder til at kunne forlænge den fra-
værs- og barselsdagpengeret, som forælderen har ret til efter
barselsloven, med perioden for barnets hospitalsindlæggelse
og perioden for THO.
Begge forældre vil kunne forlænge deres individuelle fra-
værsret samtidig. Det vil f.eks. betyde, at hvis barnet er ind-
lagt i 5 måneder, og begge forældre holder fravær samtidig,
vil forældrenes fraværsret blive forlænget med 5 måneder
for hver. Dette er i modsætning til i dag, hvor fraværet kun
kan forlænges med op til 3 måneder i alt for forældrene
tilsammen.
Forældrene vil desuden fortsat kunne holde fraværet hver
for sig eller på skift, mens barnet er indlagt på hospital eller
er på THO. Dvs. at begge forældre ikke behøver at være
indlagt med barnet i hele indlæggelsesperioden for at kunne
udnytte retten til at forlænge deres fraværsperiode.
Der vil være ret til barselsdagpenge efter lovens § 20 i hele
den forlængede fraværsperiode, som højst kan forlænges op
til 12 måneder for hver forælder, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Den foreslåede ændring kan illustreres med følgende eksem-
pel. Barnet bliver hospitalsindlagt i forbindelse med fødslen
i 20 uger og udskrives herefter til THO, som varer i 10
uger. Både mor og far holder fravær. Mor er indlagt med
barnet i alle 20 uger, mens barnet er indlagt, og er herefter
sammen med barnet under THO i 10 uger. Det betyder, at
mors fravær efter lovens §§ 7 og 9 først begynder at løbe
efter ophør med THO, dvs. efter de første 30 uger efter
barnets fødsel.
Far er indlagt med barnet i 10 uger. Herefter genoptager
far sit arbejde i 10 uger, mens mor er indlagt med bar-
net. Når barnet udskrives til THO, holder far igen fravær i
10 uger. Det betyder, at fars fravær - ligesom mors fravær
efter lovens §§ 7 og 9 - først begynder at løbe efter ophør
med THO, dvs. efter de første 30 uger efter barnets fødsel.
I dette eksempel får mor fraværsperioden forlænget med
hele indlæggelsesperioden og med perioden med THO, i alt
30 uger, før hun forbruger af sin fraværsret efter lovens §§ 7
og 9.
Far får forlænget sin fraværsperiode med i alt 20 uger som
er de perioder, han har holdt fravær under barnets hospitals-
indlæggelse, og mens barnet var udskrevet til THO. Havde
far ikke genoptaget arbejdet, mens barnet var indlagt, ville
hele perioden med hospitalsindlæggelse og perioden med
THO kunne forlænge fraværet efter lovens §§ 7 og 9.
Den fraværsret, der vil kunne forlænges som følge af bar-
nets hospitalsindlæggelse eller THO er både forældrenes
fraværsret i 10 ugers perioden efter barnets fødsel eller mod-
tagelse efter lovens § 7, stk. 1 og 3, § 7 a, § 8, stk. 6, § 8 a,
stk. 1, § 8 b, stk. 2, og forældrenes fraværsret efter 10 ugers
perioden efter barnets fødsel eller modtagelse efter lovens
§§ 9 og 10. En surrogatmors fraværsret efter barselslovens
§ 8 a, stk. 4, kan derimod ikke forlænges på grund af det
nyfødte barns hospitalsindlæggelse.
Gentagne hospitalsindlæggelser vil være omfattet af reglen,
hvis de sker inden for de første 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen af barnet.
Forlængelsen af fraværet med ret til barselsdagpenge vil
betyde, at forælderen ikke forbruger af sin fraværsret med
barselsdagpenge i den periode, hvor barnet er indlagt og i
den periode, hvor barnet er udskrevet til THO. Fraværsretten
med barselsdagpenge begynder først at løbe (eller genopta-
ges) fra og med kalenderdagen efter den dag, hvor barnet
udskrives fra hospitalet eller efter ophør af perioden med
THO. Ved flerbarnsfødsler, hvor flere af børnene er indlagt,
regnes udskrivningstidspunktet fra den dag, hvor det sidste
barn bliver udskrevet.
Det er en forudsætning for at forlænge fraværsperioden med
ret til barselsdagpenge, at indlæggelsesperioden og perioden
med THO er dokumenteret ved journaludskrift fra hospitalet
eller lignende, f.eks. udskrift fra Sundhed.dk.
Til nr. 3
Det fremgår af barselslovens § 15, stk. 7, at en lønmodtager,
der udnytter sin ret til fravær, fordi barnet er indlagt på syge-
hus inden for de første 46 uger efter fødslen eller modtagel-
sen i hjemmet, jf. barselslovens § 14, uden ugrundet ophold
skal underrette sin arbejdsgiver om indlæggelsen. Forældre-
ne skal uden ugrundet ophold underrette deres arbejdsgivere
om, hvornår barnet er modtaget i hjemmet efter indlæggel-
sen. Hvis barnet er modtaget, inden der er afgivet varsel
efter (lovens § 15) stk. 2-5, forlænges fristen herfor med den
tid, barnet har været indlagt. Hvis barnet modtages efter, at
der er afgivet varsel efter (lovens § 15) stk. 2-5, bortfalder
de afgivne varsler, og der skal varsles på ny inden 2 uger
efter modtagelsen.
Det foreslås, at der i
§ 15, stk. 7, 2. pkt.,
efter »indlæggel-
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0011.png
11
sen« indsættes »eller tidspunktet for ophør af tidligt hjem-
meophold«.
Forslaget er en konsekvens af, at udskrivelse til behandling
i hjemmet ved tidligt hjemmeophold sidestilles med indlæg-
gelse på sygehus, jf. den foreslåede ændring til § 14, stk. 1,
som giver forældrene ret til at forlænge deres fraværsret.
Forslaget vil betyde, at forældre til et barn, der er udskrevet
til THO, uden ugrundet ophold skal varsle deres arbejdsgi-
ver om tidspunktet for ophør af THO.
Efter barnets modtagelse i hjemmet efter indlæggelsen eller
ophør af THO begynder forældrenes almindelige fraværsret
med barselsdagpenge.
Til nr. 4
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af foræl-
drene har ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis
barnet er dødfødt eller dør inden det fyldte 18. år. Samme ret
til fravær gælder for adoptanter og kommende adoptanter,
der har modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
Af lovens § 13, stk. 4, fremgår, at for en forælder, der udnyt-
ter retten til fravær efter stk. 1, udsættes retten til fravær
efter lovens § 9 for et andet barn. Udsat fravær skal være
udnyttet, inden barnet fylder 9 år.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 1, at hvis barnet er indlagt
på sygehus, forlænges eller udsættes den periode, hvor der
er ret til fravær.
Af lovens § 14, stk. 2, fremgår, at såfremt arbejdet ikke
genoptages ved indlæggelsen, forlænges den periode, hvor
der er ret til fravær, med indlæggelsesperioden, hvis indlæg-
gelsen finder sted under de første 46 uger efter fødslen
eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst forlænges i 3
måneder.
Af lovens § 14, stk. 3, fremgår, at hvis arbejdet fortsættes
eller genoptages ved indlæggelsen, udsættes retten til fravær
for den resterende periode til efter udskrivelsen. Det er en
betingelse, at udskrivelsen finder sted inden 60 uger fra
fødslen eller modtagelsen.
Det fremgår af lovens § 20, at ved fravær efter lovens § 6,
stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 13, 14 og 14 a og § 23 b, stk. 1 og
2, udbetaler Udbetaling Danmark barselsdagpenge beregnet
efter kapitel 9.
Det fremgår af lovens § 21 d, at en forælder, der har ret til
barselsdagpenge efter § 20, § 21, stk. 1, og §§ 21 b og 21 c
for fravær efter § 7, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§ 9, 13 og 14
og § 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter børnenes fødsel
eller modtagelse, kan få udbetalt barselsdagpenge under fra-
vær efter § 9 for det antal uger, forælderen har ret til ud over
52 uger, der holdes senest 16 måneder efter barnets fødsel
eller modtagelse.
Det foreslås i
§ 21 d
at
»§§
9, 13 og 14« ændres til »§ 9«.
Forslaget vil betyde, at udsat eller forlænget fravær som
følge af en periode med sorgorlov, jf. § 13, eller hospitals-
indlæggelse m.v., jf. § 14, med barselsdagpenge efter § 20,
ikke skal være afholdt inden 16 måneder efter barnets fødsel
eller modtagelse, selvom forælderens samlede fravær med
barselsdagpenge er mere end 52 uger.
Det foreslåede kan illustreres med følgende eksempel. En
soloforælder til tvillinger har ret til 46 uger med barselsdag-
penge efter lovens §§ 20 og 21 c for fravær efter lovens
§§ 7 og 9, samt 13 uger med barselsdagpenge efter lovens
§ 20 for fravær efter lovens § 14 a. I alt 59 uger, der som
udgangspunkt skal holdes inden 16 måneder efter børnenes
fødsel, jf. barselslovens § 21 d.
Hvis børnene er indlagt i 4 måneder, vil forælderens fra-
værsret kunne forlænges med 4 måneder efter den foreslåe-
de ændring til lovens § 14, stk. 2, fra 16 til 20 måneder. Med
den foreslåede ændring, hvor det forlængede fravær efter §
14 ikke er omfattet af § 21 d, og derfor ikke skal holdes
inden for 16 måneder, vil forælderens forlængede fraværsret
efter § 14 med barselsdagpenge efter § 20 kunne holdes
indtil 20 måneder efter fødslen. De 59 uger, som en solofor-
ælder til tvillinger har ret til, skal som udgangspunkt holdes
inden for 16 måneder, jf. § 21 d. Da forælderens fraværsret
med barselsdagpenge er forlænget med 4 måneder på grund
af barnets hospitalsindlæggelse, kan forælderen afholde sin
fraværsret med barselsdagpenge inden for i alt 20 måneder
efter barnets fødsel eller modtagelse, da den forlængede
fraværsperiode på 4 måneder lægges til de 16 måneder.
Tilsvarende vil en forælder til tvillinger, hvor den ene tvil-
ling dør kunne afholde det fravær, der udsættes efter lovens
§ 13, stk. 4, med barselsdagpenge efter lovens § 20 for
det andet barn senere end 16 måneder efter fødslen, selvom
forælderens samlede fravær med barselsdagpenge er mere
end 52 uger.
Til nr. 5
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres opfyldelse af et
beskæftigelseskrav for ret til barselsdagpenge fra Udbetaling
Danmark. Beskæftigelseskravet fremgår af bestemmelsens
stk. 1. Det fremgår af lovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at ved vur-
deringen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt,
ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov
om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller
efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge til forældre med
alvorligt syge børn.
Efter § 119 i serviceloven er personer, som passer en nært-
stående, der ønsker at dø i eget hjem, efter ansøgning beret-
tiget til plejevederlag efter lovens § 120. Efter § 90, nr. 12,
i barnets lov finder servicelovens §§ 119-122 om pasning
af nærtstående, som ønsker at dø i eget hjem, tilsvarende
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0012.png
12
anvendelse for børn, unge eller familier omfattet af barnets
lov, som har behov herfor.
Det foreslås, at i
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lov om social
service eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejds-
fortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
eller« til »§ 87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, efter § 24 i ældreloven«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen til serviceloven og
barnets lov i § 27, stk. 3, 1. pkt., i barselsloven, for så
vidt angår tabt arbejdsfortjeneste ændres til alene at være
en henvisning til § 87 i barnets lov, hvor reglerne om tabt
arbejdsfortjeneste aktuelt er. Forslaget vil endvidere betyde,
at henvisningen til serviceloven og barnets lov for så vidt
angår vederlag ved pasning af døende ændres til en henvis-
ning til ældreloven, hvor reglerne om vederlag ved pasning
af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, vil fremgå med
virkning fra 1. juli 2025, jf. lov nr. 1651 af 30. december
2024.
Forslaget vil betyde, at der ved vurderingen af om beskæf-
tigelseskravet i § 27, stk. 1, i barselsloven er opfyldt, ud
over perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, også kan ses bort fra
perioder på indtil 2 år, hvor der efter § 24 i ældreloven er
ydet vederlag ved pasning af døende efter ældreloven.
Der henvises endvidere til lovforslagets § 3, stk. 4, hvor
det foreslås, at ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet
i barselslovens § 27, stk. 1, er opfyldt, indgår tillige perio-
der med plejevederlag for pasning af en nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem efter tidligere gældende regler
herom i lov om social service og barnets lov og perioder
med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved pasning
af et handicappet barn i hjemmet efter tidligere gældende
regler herom i lov om social service. Der henvises desuden
til bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 4.
De foreslåede ændringer er en følge af, at kapitel 23 (§§
119-122) i serviceloven, jf. § 1, nr. 13, i lov nr. 1703 af 30.
december 2024, er ophævet og overflyttet til ældreloven.
Der henvises til §§ 23-26 i ældreloven, jf. lov nr. 1651
af 30. december 2024, og bemærkningerne til forslaget til
ældreloven, jf. Folketingstidende 2024-25, A, L 89 som
fremsat, side 79-80, hvoraf det fremgår, at bestemmelserne,
med redaktionelle ændringer, er en videreførelse af de hidtil
gældende bestemmelser i servicelovens §§ 119 og 120. De
her foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle
ændringer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2.1.
Til nr. 6
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af foræl-
drene har ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis
barnet er dødfødt eller dør inden det fyldte 18. år. Samme ret
til fravær gælder for adoptanter og kommende adoptanter,
der har modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres opfyldelse af et
beskæftigelseskrav for ret til barselsdagpenge fra Udbetaling
Danmark. Beskæftigelseskravet fremgår af bestemmelsens
stk. 1.
Efter lovens § 27, stk. 1, opfylder en lønmodtager f.eks. be-
skæftigelseskravet, hvis den pågældende dagen før fraværet
eller på første fraværsdag er i beskæftigelse og har været
beskæftiget i mindst 160 timer inden for de seneste 4 afslut-
tede kalendermåneder forud for fraværsperioden og i mindst
3 af disse måneder har været beskæftiget i mindst 40 timer i
hver måned.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt,
ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov
om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller
efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge til forældre med
alvorligt syge børn.
Bestemmelsen indebærer, at der kan ses bort fra disse perio-
der op til 2 år ved opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Har lønmodtageren således f.eks. modtaget godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste i en del af en kalendermåned, og det
dermed betyder, at beskæftigelseskravet på mindst 40 timer
i kalendermåneden ikke kan opfyldes i forbindelse med på-
begyndelse af en fraværsperiode efter barselsloven, vil der
kunne ses bort fra denne kalendermåned, og måneden forud
for de 4 afsluttede kalendermåneder kan indgå i opgørelsen
af beskæftigelseskravet.
Det foreslås, at i
§ 27, stk. 3,
indsættes som 3. pkt., at
ved overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der
endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets
lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Forslaget vil betyde, at der ved opgørelse af beskæftigelses-
kravet for lønmodtageres ret til dagpenge under sorgorlov
efter barselslovens § 13, vil kunne ses bort fra alle perioder,
hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste. Det betyder bl.a., at beskæftigelses-
kravet vil kunne opfyldes ved perioder med beskæftigelse,
der ligger længere tilbage end 2 år. Der henvises til lovfor-
slagets § 3, stk. 4, i forhold til muligheden for at se bort
fra perioder med udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter
serviceloven.
Det vil være uden betydning, om forælderen på tidspunktet
for overgang til sorgorlov har genoptaget beskæftigelsen
efter en periode med tabt arbejdsfortjeneste, eller om foræl-
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0013.png
13
deren overgår til sorgorlov direkte fra en periode med tabt
arbejdsfortjeneste.
Det foreslåede kan illustreres med følgende eksempel. En
forælder har under pasning af sit syge barn i hjemmet mod-
taget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste siden 1.
januar 2021. Forud herfor har forælderen været i beskæfti-
gelse på fuld tid i 37 timer om ugen i 1 år. Forælderen starter
igen beskæftigelse den 1. juli 2025 efter en periode på 4
�½ år med tabt arbejdsfortjeneste. Barnet afgår ved døden
den 1. august 2025, og forælderen har ret til sorgorlov efter
barselslovens § 13.
Forælderen er i aktuel beskæftigelse ved overgangen til
sorgorlov, men opfylder ikke kravet om mindst 160 timers
beskæftigelse inden for de seneste 4 afsluttede kalendermå-
neder forud for fraværsperioden og om i mindst 3 af disse
måneder at have været beskæftiget i mindst 40 timer i hver
måned.
Med den foreslåede ændring vil der ved opgørelsen af be-
skæftigelseskravet for forælderen kunne ses bort fra hele pe-
rioden med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Pe-
rioden med beskæftigelse i 3 afsluttede kalendermåneder
forud for perioden med tabt arbejdsfortjeneste vil således
kunne indgå i opgørelsen af beskæftigelseskravet. Dvs. at
beskæftigelse forud for den 1. januar 2021 kan indgå i opgø-
relsen af beskæftigelseskravet.
Et andet eksempel er en forælder der under pasning af sit
syge barn i hjemmet har modtaget hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021. Forud
herfor har forælderen været i beskæftigelse på fuld tid i 37
timer om ugen i 1 år. Barnet afgår ved døden den 1. august
2025, og forælderen har ret til sorgorlov efter barselslovens
§ 13.
Med den foreslåede ændring vil der ved opgørelsen af be-
skæftigelseskravet for forælderen kunne ses bort fra hele pe-
rioden med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Kra-
vet om aktuel beskæftigelse ved overgangen til sorgorlov er
opfyldt, idet perioden med beskæftigelse umiddelbart forud
for perioden på 4 �½ år med tabt arbejdsfortjeneste vil kunne
indgå i opgørelsen.
Til nr. 7
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige erhvervsdrivendes
opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret til barselsdagpen-
ge fra Udbetaling Danmark. Beskæftigelseskravet fremgår
af bestemmelsens stk. 1. Det fremgår af lovens § 28, stk.
2, 1. pkt., at ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet
efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år,
hvor der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et han-
dicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning
af døende eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge
til forældre under fravær efter § 13 eller efter § 26 er ydet
dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.
Efter § 119 i serviceloven er personer, som passer en nært-
stående, der ønsker at dø i eget hjem, efter ansøgning beret-
tiget til plejevederlag efter lovens § 120. Efter § 90, nr. 12,
i barnets lov finder servicelovens §§ 119-122 om pasning
af nærtstående, som ønsker at dø i eget hjem, tilsvarende
anvendelse for børn, unge eller familier omfattet af barnets
lov, som har behov herfor.
Det foreslås, at i
§ 28, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »lov om social
service eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejds-
fortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller« til »§ 87 i
barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste, efter § 24 i ældreloven er ydet vederlag ved pasning af
døende,«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen til serviceloven og
barnets lov i § 28, stk. 2, 1. pkt., i barselsloven, for så
vidt angår tabt arbejdsfortjeneste ændres til alene at være
en henvisning til § 87 i barnets lov, hvor reglerne om tabt
arbejdsfortjeneste aktuelt er. Forslaget vil endvidere betyde,
at henvisningen til serviceloven og barnets lov for så vidt
angår vederlag ved pasning af døende ændres til en henvis-
ning til ældreloven, hvor reglerne om vederlag ved pasning
af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, vil fremgå med
virkning fra 1. juli 2025, jf. lov nr. 1651 af 30. december
2024.
Forslaget vil betyde, at der ved vurderingen af om beskæfti-
gelseskravet i § 28, stk. 1, i barselsloven er opfyldt, ud over
perioder, hvor der er efter § 87 i barnets lov er ydet hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, også kan ses bort fra
perioder på indtil 2 år, hvor der efter § 24 i ældreloven er
ydet vederlag ved pasning af døende efter ældreloven.
Der henvises endvidere til lovforslagets § 3, stk. 4, hvor det
foreslås, at ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet i
barselslovens § 28, stk. 1 er opfyldt, indgår tillige perioder
med plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker
at dø i eget hjem efter tidligere gældende regler herom i
lov om social service og barnets lov og perioder med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social
service. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
3, stk. 4.
De foreslåede ændringer er begrundet i, at kapitel 23 (§§
119-122) i serviceloven i § 1, nr. 13, i lov nr. 1703 af 30.
december er ophævet og overflyttet til ældreloven.
Der henvises til §§ 23-26 i ældreloven, jf. lov nr. 1651
af 30. december 2024, og bemærkningerne til forslaget til
ældreloven, jf. Folketingstidende 2024-25, A, L 89 som
fremsat, side 79-80, hvoraf det fremgår, at bestemmelserne,
med redaktionelle ændringer, er en videreførelse af de hidtil
gældende bestemmelser i servicelovens §§ 119 og 120. De
her foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle
ændringer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2.1.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0014.png
14
Til nr. 8
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af foræl-
drene har ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis
barnet er dødfødt eller dør inden det fyldte 18. år. Samme ret
til fravær gælder for adoptanter og kommende adoptanter,
der har modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige erhvervsdrivendes
opfyldelse af beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpen-
ge fra Udbetaling Danmark.
Efter lovens § 28, stk. 1, er retten til barselsdagpenge for en
selvstændig erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de
sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed
i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige
ugentlige arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste
måned forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed
været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder
med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Det fremgår af lovens § 28, stk. 2, 1. pkt., at ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt,
ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov
om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn
i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende
eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge til forældre
under fravær efter § 13 eller efter § 26 er ydet dagpenge til
forældre med alvorligt syge børn.
Bestemmelsen indebærer, at der kan ses bort fra disse perio-
der ved opgørelsen af beskæftigelseskravet, hvis perioderne
betyder, at beskæftigelseskravet i barselslovens § 28, stk. 1,
ikke kan opfyldes.
Har den selvstændige erhvervsdrivende således f.eks. mod-
taget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i en del af
12-måneders og/eller 1-månedsperioden forud for en fravær-
speriode efter barselsloven, kan 12-måneders og/eller 1-må-
nedsperioden forlænges bagud med et antal dage, svarende
til antallet af dage i en periode på indtil 2 år med godtgørel-
se for tabt arbejdsfortjeneste.
Det foreslås, at i
§ 28, stk. 2,
indsættes som 5. pkt., at
ved overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der
endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets
lov er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Forslaget vil betyde, at der ved opgørelse af beskæftigelses-
kravet for selvstændigt erhvervsdrivendes ret til barselsdag-
penge under sorgorlov efter barselslovens § 13 vil kunne ses
bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Der henvises til lovforslagets § 3, stk. 4, i forhold til mu-
ligheden for at se bort fra perioder med udbetaling af tabt
arbejdsfortjeneste efter serviceloven.
Det vil være uden betydning, om forælderen på tidspunktet
for overgang til sorgorlov har genoptaget beskæftigelsen
efter en periode med tabt arbejdsfortjeneste, eller om foræl-
deren overgår til sorgorlov direkte fra en periode med tabt
arbejdsfortjeneste.
Det foreslåede kan illustreres på følgende måde. En forælder
har under pasning af sit syge barn i hjemmet modtaget hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1.
januar 2021. Forud herfor har forælderen været selvstændig
erhvervsdrivende i 1 år. Forælderen starter igen selvstændig
virksomhed den 1. juli 2025 efter en periode på 4 �½ år med
tabt arbejdsfortjeneste. Barnet afgår ved døden den 1. august
2025, og forælderen har ret til sorgorlov efter barselslovens
§ 13.
I forhold til dagpenge under sorgorlov, opfylder forælderen
ikke kravet om inden for de sidste 12 måneder at have
udøvet selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den
normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst
6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet.
Med den foreslåede ændring vil der ved opgørelsen af
beskæftigelseskravet for forælderen, kunne ses bort fra he-
le perioden med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste. Perioden med selvstændig virksomhed umiddelbart for-
ud for perioden på 4 �½ år med tabt arbejdsfortjeneste vil
således kunne indgå i opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Et andet eksempel er en forælder, der under pasning af sit
syge barn i hjemmet har modtaget hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021. Forud
herfor har forælderen været selvstændig erhvervsdrivende i
1 år. Barnet afgår ved døden den 1. august 2025, og forælde-
ren har ret til sorgorlov efter barselslovens § 13.
I forhold til dagpenge under sorgorlov, vil der med den
foreslåede ændring ved opgørelsen af beskæftigelseskravet
for forælderen kunne ses bort fra hele perioden med hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Perioden med selvstæn-
dig virksomhed umiddelbart forud for perioden på 4 �½ år
med tabt arbejdsfortjeneste vil kunne indgå i opgørelsen af
beskæftigelseskravet.
Til § 2
Til nr. 1
Ved § 11, nr. 1 og 2, i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og
forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven,
lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse
af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig
og praktisk hjælp i lov om social service) blev der foretaget
ændringer af barselsloven.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0015.png
15
I barselslovens § 27, stk. 3, 1. pkt., blev »lov om social ser-
vice eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfor-
tjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller«
ændret til: »barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejds-
fortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet,
efter ældreloven«.
I barselslovens § 28, stk. 2, 1. pkt., blev »efter lov om social
service eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejds-
fortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller« ændret
til: »efter barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfor-
tjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet.
De ændringer af barselsloven, der følger af § 11, nr. 1 og 2, i
lov nr. 1703 af 30. december 2024, træder i kraft den 1. juli
2025.
Det foreslås, at
§ 11
ophæves.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 5 og 7. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 3, i lov nr. 1703 af 30. december
2024, at §§ 1 og 2, § 3, nr. 2, og §§ 4 og 7-20 træder i kraft
den 1. juli 2025.
Det foreslås, at i
§ 21, stk. 3,
ændres »§§ 4 og 7-20« til »§§
4, 7-10 og 12-20«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 1, hvorefter lovens § 11 foreslås ophævet. Der henvi-
ses til bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30. december
2024, at ved afgørelser efter §§ 32 og 42 i lov om sygedag-
penge og §§ 27 og 28 i barselsloven efter lovens ikrafttræ-
den indgår perioder med plejevederlag for pasning af en
nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, efter den hidtil
gældende § 120 i lov om social service, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 909 af 3. juli 2024, eller § 90, nr. 12, i barnets lov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, samt perioder
med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af
et handicappet barn i hjemmet efter den til og med den 31.
december 2023 gældende § 42 i lov om social service.
Det foreslås, at i
§ 21, stk. 7,
udgår »og §§ 27 og 28 i
barselsloven«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1. Der
henvises til bemærkningerne hertil samt til lovforslagets §
3, stk. 4, hvor det foreslås, at ved vurderingen af, om be-
skæftigelseskravet i barselslovens § 27, stk. 1, og § 28, stk.
1, er opfyldt, indgår tillige perioder med plejevederlag for
pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem,
efter tidligere gældende regler herom i lov om social servi-
ce og barnets lov, og perioder med hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn
i hjemmet efter tidligere gældende regler herom i lov om
social service. § 3, stk. 4, svarer med visse ændringer til §
21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30. december 2024.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2025,
jf. dog stk. 2.
Forslaget vil bl.a. betyde, at de foreslåede ændringer om
udvidet ret til dagpenge under sorgorlov, jf. lovforslagets §
1, nr. 5-8, som ændrer i barselslovens § 27, stk. 3, og § 28,
stk. 2, om opfyldelse af beskæftigelseskravet, træder i kraft
den 1. juli 2025.
Lovforslagets § 1, nr. 4, som ændrer barselslovens § 21 d
og lovforslagets § 2, som ændrer i lov om ændring af lov
om social service, lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre
love, vil ligeledes træde i kraft den 1. juli 2025.
For så vidt angår lovforslagets § 1, nr. 6 og 8, som ændrer
i barselslovens § 27, stk. 3, og § 28, stk. 2, betyder den fore-
slåede ikrafttræden, at for forældre, der påbegynder en peri-
ode med sorgorlov efter § 13 i barselsloven den 1. juli 2025
eller senere, kan der ved vurderingen af, om beskæftigelses-
kravet er opfyldt, ses bort fra alle perioder, hvor der er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Det bemærkes,
at der også vil kunne ses bort fra perioder med hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, som er påbegyndt før
den 1. juli 2025 ved opgørelsen af beskæftigelseskravet efter
barselslovens § 27, stk. 1 og § 28, stk. 1.
Det foreslåede kan illustreres på følgende måde. En forælder
har under pasning af sit syge barn i hjemmet modtaget hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1.
januar 2021. Forud herfor havde forælderen været i beskæf-
tigelse på fuld tid i 37 timer om ugen i 1 år. Barnet afgår ved
døden den 1. august 2025, og forælderen har ret til sorgorlov
efter barselslovens § 13.
Ved vurderingen af, om forælderen opfylder beskæftigelses-
kravet for ret til barselsdagpenge under sorgorloven, vil der
kunne ses bort fra perioden med tabt arbejdsfortjeneste før
lovens ikrafttræden, fordi forælderen overgår til sorgorlov
senere end den 1. juli 2025. Det vil betyde, at perioden med
beskæftigelse forud for perioden med tabt arbejdsfortjene-
ste, vil kunne indgå i opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Lovforslagets øvrige regler vil derimod først træde i kraft
den 1. januar 2026, jf. det foreslåede stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1.
januar 2026.
Forslaget vil betyde, at de foreslåede ændringer om bedre
barselsvilkår for forældre til indlagte nyfødte børn, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 1, 2 og 3, som ændrer i barselslovens § 14,
stk. 1 og 2, og § 15, stk. 7, træder i kraft den 1. januar 2026
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0016.png
16
og finder anvendelse for forældre til børn, der er født eller
modtaget den 1. januar 2026 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 1, nr. 1-3, ikke finder anvendelse
for forældre til børn, der er født eller modtaget før den 1.
januar 2026. For sådanne forældre finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Forslaget vil betyde, at muligheden for at sidestille behand-
ling ved tidligt hjemmeophold med hospitalsindlæggelse,
jf. den foreslåede ændring til § 14, stk. 1, og retten til at
forlænge fraværsretten til 12 måneder for hver forælder på
grund af barnets hospitalsindlæggelse, jf. den foreslåede æn-
dring til § 14, stk. 2, ikke vil gælde for forældre til et barn,
der er født eller modtaget før den 1. januar 2026.
Hvis barnet er født eller modtaget før den 1. januar 2026,
vil de hidtil gældende regler i barselsloven finde anvendel-
se. Det vil bl.a. betyde, at forældre til et barn, der er født
eller modtaget før 1. januar 2026, ikke omfattes af forslaget,
selvom barnet indlægges på hospital den 1. januar 2026 eller
senere. Det afgørende for at være omfattet af forslaget vil
således være tidspunktet for barnets fødsel, og for et adop-
tivbarn vil det afgørende tidspunkt være barnets modtagelse,
og ikke tidspunktet for barnets hospitalsindlæggelse.
Det foreslås i
stk. 4,
at ved vurderingen af, om beskæftigel-
seskravet efter barselslovens § 27, stk. 1, og § 28, stk. 1,
er opfyldt, jf. § 27, stk. 3, og § 28, stk. 2, som ændret
ved denne lovs § 1, nr. 5-8, indgår tillige perioder med
plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø
i eget hjem, jf. dagældende § 120 i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025, efter den
dagældende § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse
nr. 890 af 19. juni 2024, og perioder med godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet efter den dagældende § 42 i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023.
Den foreslåede bestemmelse svarer i det væsentlige til be-
stemmelsen i § 21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30. december
2024 om ændring af lov om social service, lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge
af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem
og udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen
om personlig og praktisk hjælp i lov om social service).
Forslaget vil betyde, at perioder med tabt arbejdsfortjeneste
efter den dagældende § 42 i lov om social service og perio-
der med plejevederlag efter den dagældende § 120 i lov om
social service og § 90, nr. 12, i barnets lov fortsat vil kunne
lægges til grund ved opgørelsen af, om beskæftigelseskrave-
ne efter barselslovens § 27, stk. 1, og § 28, stk. 1, er opfyldt.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland, og
kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
idet barselsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland,
jf. barselslovens § 60, og heller ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0017.png
17
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 114 af 29.
januar 2025, som ændret ved § 8 i lov nr. 630
af 11. juni 2024 og § 11 i lov nr. 1703 af 30.
december 2024, foretages følgende ændringer:
§ 14.
Hvis barnet er indlagt på sygehus, forlænges
eller udsættes den periode, hvor der er ret til fra-
vær.
Stk. 2.
Såfremt arbejdet ikke genoptages ved ind-
læggelsen, forlænges den periode, hvor der er ret
til fravær, med indlæggelsesperioden, hvis indlæg-
gelsen finder sted under de første 46 uger efter
fødslen eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog
højst forlænges i 3 måneder. Retten til at forlæn-
ge fraværsperioden gælder ikke forældrenes ret til
fravær efter § 7, stk. 3, eller adoptanters ret til
samtidigt fravær efter § 8, stk. 6.
Stk. 3. - - -
§ 15
Stk. 1-6. - - -
Stk. 7.
En lønmodtager, der udnytter sin ret til fra-
vær, fordi barnet er indlagt på sygehus inden for
de første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen
i hjemmet, jf. § 14, skal uden ugrundet ophold
underrette sin arbejdsgiver om indlæggelsen. For-
ældrene skal uden ugrundet ophold underrette de-
res arbejdsgivere om, hvornår barnet er modtaget
i hjemmet efter indlæggelsen. Hvis barnet er mod-
taget, inden der er afgivet varsel efter stk. 2-5,
forlænges fristen herfor med den tid, barnet har
været indlagt. Hvis barnet modtages efter, at der er
afgivet varsel efter stk. 2-5, bortfalder de afgivne
varsler, og der skal varsles på ny inden 2 uger
efter modtagelsen.
Stk. 8. - - -
3.
I
§ 15, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »indlæggel-
sen«: »eller tidspunktet for ophør af tidligt hjem-
meophold«.
1.
I
§ 14, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Behandling i hjemmet ved tidligt hjemmeophold
sidestilles med indlæggelse på sygehus.«
2.
I
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3 måneder« til:
»12 måneder for hver forælder«.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0018.png
18
§ 21 d.
En forælder, der har ret til barselsdagpenge
efter § 20, § 21, stk. 1, og §§ 21 b og 21 c for
fravær efter § 7, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§ 9, 13
og 14 og § 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter
børnenes fødsel eller modtagelse, kan få udbetalt
barselsdagpenge under fravær efter § 9 for det
antal uger, forælderen har ret til ud over 52 uger,
der holdes senest 16 måneder efter barnets fødsel
eller modtagelse, jf. dog § 21, stk. 3.
§ 27
Stk. 1-2. - - -
Stk. 3.
Ved vurderingen af, om beskæftigelseskra-
vet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder
på indtil 2 år, hvor der efter lov om social servi-
ce eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet
barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning
af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dag-
penge til forældre med alvorligt syge børn. End-
videre ses bort fra perioder, hvor der ville være
ret til barselsdagpenge efter § 21, men hvor den
anden forælder har fået udbetalt barselsdagpenge-
ne eller dennes arbejdsgiver har fået udbetalt re-
fusion, og fra perioder, hvor lønmodtageren har
været omfattet af en arbejdskonflikt.
Stk. 4.
- - -
§ 28 - - -
Stk. 2.
Ved vurderingen af, om beskæftigelseskra-
vet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder
på indtil 2 år, hvor der efter lov om social servi-
ce eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet
barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning
af døende eller efter denne lov er ydet barselsdag-
penge til forældre under fravær efter § 13 eller
efter § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvor-
ligt syge børn. Ved vurderingen kan endvidere helt
eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1.
marts 2020 til og med den 31. august 2020. Ved
vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort
fra perioden fra og med den 1. december 2020 til
4.
I
§ 21 d
ændres
»§§
9, 13 og 14« til: »§ 9«.
5.
I
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lov om social ser-
vice eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet
barn i hjemmet eller« til: »§ 87 i barnets lov er
ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
efter § 24 i ældreloven«.
6.
I
§ 27, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»Ved
overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses
der endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter
§ 87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.«
7.
I
§ 28, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »lov om social ser-
vice eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet
barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning
af døende eller« til: »§ 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, efter
§ 24 i ældreloven er ydet vederlag ved pasning af
døende,«.
8.
I
§ 28, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
»Ved
overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses
der endvidere bort fra alle perioder, hvor der efter
§ 87 i barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.«
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0019.png
19
og med den 30. april 2021. Ved vurderingen kan
desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra
og med den 1. december 2020 til og med den 30.
april 2021. For en selvstændig erhvervsdrivende,
der i løbet af perioden fra og med den 1. juli 2021
til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden
fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30.
september 2021.
Stk. 3. - - -
§2
I lov nr. 1703 af 30. december 2024 om ændring
af lov om social service, lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer
som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og
lov om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne
om madservice fra bestemmelsen om personlig og
praktisk hjælp i lov om social service) foretages
følgende ændringer:
§ 11
1.
I § 27, stk. 3, 1. pkt., ændres »lov om social
service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicap-
pet barn i hjemmet eller« til: »barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning
af et handicappet barn i hjemmet, efter ældrelo-
ven«.
2.
I § 28, stk. 2, 1. pkt., ændres »efter lov om
social service eller barnets lov er ydet godtgørelse
for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handi-
cappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved
pasning af døende eller« til: »efter barnets lov
er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved
pasning af et handicappet barn i hjemmet, efter
ældreloven er ydet vederlag ved pasning af døen-
de,«
1.
§ 11
ophæves.
L 207 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3015856_0020.png
20
§ 21
Stk. 1-2. - - -
Stk. 3.
§§ 1 og 2, § 3, nr. 2, og §§ 4 og 7-20 træder
i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 4-6. - - -
Stk. 7.
Ved afgørelser efter §§ 32 og 42 i lov om
sygedagpenge og §§ 27 og 28 i barselsloven efter
lovens ikrafttræden indgår perioder med plejeve-
derlag for pasning af en nærtstående, der ønsker
at dø i eget hjem efter den hidtil gældende § 120
i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
909 af 3. juli 2024 eller § 90, nr. 12, i barnets lov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024 samt
perioder med godtgørelse for tabt arbejdsfortjene-
ste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
efter den til og med den 31. december 2023 gæl-
dende § 42 i lov om social service.
Stk. 8. - - -
2.
I
§ 21, stk. 3,
ændres »§§ 4 og 7-20« til: »§§ 4,
7-10 og 12-20«.
3.
I §
21, stk. 7,
udgår »og §§ 27 og 28 i barselslo-
ven«.