Retsudvalget 2024-25
L 204 Bilag 1
Offentligt
3008059_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2025
Strafferetskontoret
2022-02003
356330
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for
konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. i anledning af visse
strafbare handlinger, der har medført et udbytte)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...............................................................................................2
1.1.
1.2.
2.
Høringsperiode ..............................................................................2
Hørte myndigheder og organisationer m.v. ...................................2
Høringssvarene .....................................................................................8
2.1. De indkomne høringssvar .................................................................8
2.2. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...........................................8
2.3. Lovforslagets økonomi....................................................................10
2.4. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ........................10
2.4.1. Omfattede pensioner m.v.
.........................................................10
2.4.2. Omfattede kriminalitetsformer m.v.
.........................................13
2.4.3. Administration af ordningen m.v.
.............................................14
2.4.4. Adhæsionsprocessen
................................................................23
2.4.5. Genstanden for udlæg, herunder trangsbeneficiet
...................23
2.4.6. Forholdet til konkursloven m.v.
...............................................27
2.4.7. Beskatning m.v.
........................................................................27
2.4.8. Hæleri og hvidvask
...................................................................29
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .....................................................29
Side 1/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0002.png
1.
Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (kreditorforfølgning
i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. i
anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte) har i
perioden fra den 22. november 2024 til den 20. december 2024 været sendt
i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 22. november 2024 sendt til Folketingets
Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
22. november 2024.
Lovforslagets § 6 (forslaget til ændring af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige) har af Skatteministeriet været sendt i særskilt offentlig høring fra
den 26. marts 2025 til den 9. april 2025. Denne del blev offentliggjort på
Høringsportalen den 26. marts 2025. Der udarbejdes et særskilt høringsnotat
for denne ændring.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til
udkastet til lovforslag.
Høringspart
Høringssvar Bemærkninger Ingen
Ønsker
modtaget
bemærkninger ikke
at
afgive
høringssvar
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Østre Landsret
Vestre Landsret
Sø- og Handelsretten
Byretterne
Datatilsynet
Domstolsstyrelsen
Advokatrådet
Side 2/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0003.png
Aktive Ejere
Ankenævnet for Forsikring
Ankestyrelsen
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
ASE
Association
of
Danish
Intellectual Property Attorneys
(ADIPA)
ATP
Auktionslederforeningen
BDO
Statsautoriseret
Revisionsaktieselskab
Beskæftigelsesrådet
Bevismiddeltilsynet
BL – Danmarks Almene
Boliger
Borger-
og
retssikkerhedschefen
i
Skatteforvaltningen
Børsmæglerforening Danmark
CEPOS
Cevea
CO Industri
Copenhagen Business School
(Juridisk Institut)
Danish Venture Capital and
Private Equity Association
Danmarks
Automobilforhandler Forening
Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening
Danmarks
Jurist-
og
Økonomforbund (DJØF)
Danmarks Nationalbank
Danmarks Rederiforening
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Detail
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0004.png
Dansk
Ejendomsmæglerforening
Dansk Erhverv
Dansk Gallerisammenslutning
Dansk Industri
Dansk Inkassobrancheforening
Dansk Investor Relations
Forening – DIRF
Dansk Journalistforbund
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske
Guldsmede
og
Urmagere
Danske Regioner
Danske Seniorer
Danske Speditører
Den Danske Aktuarforening
Den Danske Dommerforening
Den
Danske
Finansanalytikerforening
Den
Danske
Fondsmæglerforening
Den Europæiske Centralbank
(ECB)
Det Kriminalpræventive Råd
Digitaliseringsstyrelsen
Dommerfuldmægtigforeningen
Eksportkreditfonden
Erhvervslejernes
Landsorganisation
Erhvervsstyrelsen – Område
for Bedre Regulering (OBR)
Faggruppen af Socialrådgivere
i Kriminalforsorgen
Faglige Seniorer
FH
-
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
Finans Danmark
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0005.png
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansiel Stabilitet A/S
Finansforeningen/CFA Society
Denmark
Finansrådet
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening
Finanstilsynet
Forbrugerklagenævnet
Forbrugerrådet Tænk
Forenede Danske Motorejere
Foreningen
af
Fængselsinspektører
og
Vicefængselsinspektører
Foreningen af J. A. K.
Pengeinstitutter
Foreningen
af
Offentlige
Anklagere
Foreningen af Statsadvokater
Foreningen Danske Revisorer
Forsikring & Pension
Forsikringsmæglerforeningen i
Danmark
Forsikringsmæglernes
Brancheforening
Hjælp Voldsofre
FSR - danske revisorer
Fængselsforbundet
Færøernes Landsstyre
Garantifonden for indskydere
og investorer
HK Landsklubben Danmarks
Domstole
HK
Landsklubben
Kriminalforsorgen
HK Landsklubben Politiet
HORESTA
Håndværksrådet
X
X
X
X
X
X
Side 5/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0006.png
Institut
for
Menneskerettigheder
InvesteringsForeningsRådet
Justitia
KL
KMD
Kraka
Kriminalforsorgsforeningen
Kuratorforeningen
Københavns Universitet (Det
Juridiske Fakultet)
LAFS – Landsforeningen Af
Fleks- og Skånejobbere
Landbrug og Fødevarer
Landsdækkende Banker
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen KRIM
Landsskatteretten
LD Fonde
Lejernes Landsorganisation
Lokale Pengeinstitutter
Miljøstyrelsen
Naalakkersuisut
(Grønlands
landsstyre)
Nasdaq Copenhagen A/S
Offerrådgivningen
Pengeinstitutankenævnet
Pension Danmark
Politidirektørforeningen
Politiforbundet
Retspolitisk Forening
Retssikkerhedsfonden
Rigsombudsmanden
i
Grønland
Rigsombudsmanden
Færøerne
SAVN
SEGES
X
X
X
X
X
X
Side 6/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008059_0007.png
SMVdanmark
Skatteankestyrelsen
SRF Skattefaglig Forening
Syddansk Universitet (Juridisk
Institut)
Tekniq Arbejdsgiverne
Udbetaling Danmark
Voldgiftsinstituttet
Voldgiftsnævnet for Bygge- og
Anlægsvirksomhed
VP Securities A/S
Western Union
Ældre Sagen
Aalborg Universitet (Juridisk
Institut)
Aarhus Universitet (Juridisk
Institut)
Aarhus Retshjælp
Det bemærkes vedrørende svarene fra Ankestyrelsen, Bevismiddeltilsynet
og Finanstilsynet, at disse myndigheder ved en fejl blev medtaget på
høringslisten.
2.
Høringssvarene
2.1. De indkomne høringssvar
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med
kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold
til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer,
som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på
Justitsministeriets egen foranledning.
2.2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Side 7/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Advokatrådet
fremhæver i sit høringssvar med henvisning til lovforslagets
baggrund, at man efter Rådets opfattelse bør være påpasselig med at ændre
lovgivning på baggrund af enkeltsager, navnlig når det fremgår af pkt. 6 i
de almindelige bemærkninger i lovforslaget som sendt i høring, at de
økonomiske konsekvenser forventes at være begrænsede.
Danske Advokater
støtter lovforslaget og anfører, at det er nødvendigt,
hvis man vil gøre det muligt effektivt at sikre, at staten eller anden forurettet
kan hente penge hos den kriminelle for den skade, som den kriminelle har
forvoldt.
CO-industri
bemærker i sit høringssvar, at det henset til baggrunden for
lovforslaget er muligt at indføre procedurer m.v., som imødegår muligheden
for at begå berigelseskriminalitet, og at det ikke er nødvendigt at lade
arbejdsmarkedspensioner etableret ved overenskomst være omfattet af
forslaget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
anfører i sit høringssvar, at
organisationen overordnet set anerkender intentionen med lovforslaget og
bakker
op
om,
at
pensionsordninger,
herunder
arbejdsmarkedspensionsordninger, ikke skal være et gemmested for udbytte
af kriminalitet. Derfor finder FH det også rimeligt at give adgang til
kreditorforfølgning i pensionsordninger, men bemærker dog, at de
eksisterende arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark har en særlig
karakter og også bør nyde en særlig beskyttelse. FH fremhæver, at
arbejdsmarkedspensionerne ikke kan overdrages, pantsættes eller gøres til
genstand for kreditorforfølgning, ligesom de kun i meget begrænsede
tilfælde kan genkøbes. Der bør derfor ifølge organisationen ikke lempes på
reglerne for kreditorforfølgning i arbejdsmarkedspensionerne, medmindre
man befinder sig i en situation som den beskrevne. FH hilser det
velkomment, at muligheden for kreditorforfølgning i pensioner begrænses
til at gælde krav mod den dømte i anledning af forbrydelsen, de er dømt for.
Forsikring og Pension (F&P)
anfører i sit høringssvar, at organisationen
overordnet bakker op om Justitsministeriets arbejde med at sikre, at
kriminelle fratages en opnået økonomisk vinding ved deres kriminalitet,
også når midlerne er placeret på en pensionsopsparing.
Justitsministeriet skal bemærke, at i det omfang udbytte fra kriminalitet er
indsat på en pensionsopsparing, vil det allerede i dag kunne vindiceres eller
Side 8/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
konfiskeres efter gældende ret. Der er i et sådant tilfælde ikke tale om
egentlig kreditorforfølgning. Lovforslaget retter sig derfor mod de tilfælde,
hvor midlerne på en pensionsordning ikke hidrører fra kriminalitet, men
hvor en domfældt har gæld som følge af kriminalitet. I sådanne tilfælde er
det ikke rimeligt, at en domfældt skal kunne nyde godt af en
pensionsordning, som samtidig er beskyttet mod kreditorforfølgning. Der
henvises til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Vedrørende lovforslagets baggrund kan Justitsministeriet henvise til det af
Folketinget vedtagne beslutningsforslag nr. B 46 (folketingssamlingen
2021-22) og omtalen heraf i pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Vedrørende arbejdsmarkedspensionsordninger henvises til pkt. 2.3.1
nedenfor.
2.3. Lovforslagets økonomi
Domstolsstyrelsen
fremhæver i sit høringssvar, at styrelsen vurderer, at
lovforslagets forventede merudgifter for domstolene på ca. 0,1 mio. kr.
årligt. Domstolsstyrelsen vurderer, at de estimerede merudgifter kan
afholdes inden for domstolenes eksisterende rammer.
Dommerforeningen
påpeger i sit høringssvar generelt vigtigheden af, at
domstolene fremover tilføres de fornødne midler i forbindelse med
lovændringer, som kan medføre merudgifter for domstolene. I modsat fald
vil den indgående flerårsaftale for domstolenes økonomi 2024-2027 løbende
blive udhulet.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at Domstolsstyrelsen
vurderer, at vedtagelse af lovforslaget vil medføre en årlig merudgift på 0,1
mio. kr., der kan afholdes inden for domstolenes eksisterende økonomiske
rammer. Vurderingen er behæftet med usikkerhed. Justitsministeriet
tilslutter sig styrelsens vurdering, hvorfor der ikke er tilført midler
tilsvarende den årlige merudgift.
2.4. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.4.1. Omfattede pensioner m.v.
Side 9/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
ATP
tager til efterretning, at krav på pension efter lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ikke vil være omfattet af den foreslåede ændring af § 512 i
retsplejeloven og derfor fortsat vil være beskyttet mod kreditorforfølgning,
jf. § 29 i ATP-loven.
CO-industri
bemærker, at lovforslaget rækker ind i den
arbejdsmarkedspensionsordning, der er etableret på industriens område, og
som er skrevet ind i de overenskomster, der er indgået mellem CO-industri
og Dansk Industri. Arbejdsmarkedspensionsordningen er således etableret
inden for rammerne af ”den danske model”, og det er på den baggrund CO-
industris opfattelse, at ordningen ikke bør være omfattet af lovforslaget. CO-
industri henleder endvidere opmærksomheden på, at indbetalinger til
pensionsordningen foretages af den arbejdsgiver, som har den konkrete
medarbejder ansat, og at størrelsen af pensionsindbetalingen fremgår af
medarbejderens lønseddel. Som følge heraf har CO-industri vanskeligt ved
at se, hvorfor det findes nødvendigt at gennemføre et lovgivningstiltag, som
omfatter arbejdsmarkedspensionsordninger.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
anfører i sit høringssvar, at
organisationen overordnet set anerkender intentionen med lovforslaget og
bakker
op
om,
at
pensionsordninger,
ej
heller
arbejdsmarkedspensionsordninger, ikke skal være et gemmested for udbytte
af kriminalitet. Derfor finder organisationen det også rimeligt at give adgang
til kreditorforfølgning i pensionsordninger, men bemærker dog, at de
eksisterende arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark har en særlig
karakter og også bør nyde en særlig beskyttelse. Organisationen fremhæver,
at arbejdsmarkedspensionerne ikke kan overdrages, pantsættes eller gøres
til genstand for kreditorforfølgning, ligesom de kun i meget begrænsede
tilfælde kan genkøbes. Der bør derfor ifølge organisationen ikke lempes på
reglerne
for
kreditorforfølgning
i
arbejdsmarkedspensionerne.
Organisationen hilser det i øvrigt velkomment, at muligheden for
kreditorforfølgning i pensioner begrænses til at gælde krav mod den dømte
i anledning af forbrydelsen, de er dømt for.
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker endvidere, at arbejdstagere
gennem arbejdsmarkedspensionsordningerne typisk har en række
forsikringsdækninger, som kommer til udbetaling ved eksempelvis tab af
erhvervsindkomst, ved alder eller ved invaliditet. Der bør ifølge
organisationen i forbindelse med lovændringen tages stilling til, om der kan
Side 10/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
ske udlæg i pensionsformuen i en grad, hvor borgeren mister sine
forsikringsdækninger.
Forsikring og Pension (F&P)
undrer sig i sit høringssvar over, at krav på
pension efter ATP-loven ikke er omfattet af den foreslåede ordning og
bemærker, at der her er tale om et uforståeligt hul i udmøntningen af det
politiske flertals ønsker. For så vidt angår tjenestemandspensioner har F&P
svært ved at tolke, om de er omfattet eller ej. F&P har en formodning om,
at tjenestemandspensioner er omfattede og beder Justitsministeriet bekræfte
dette.
Justitsministeriet bemærker hertil, at det er korrekt forstået, at ATP ikke er
omfattet af den foreslåede ordning. Disse ordninger vil fortsat være
beskyttede efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, der
ikke foreslås ændret.
Det bemærkes, ATP betragtes som en del af pensionssystemets søjle I, der
udgør den offentlige forsørgelse efter opnået folkepensionsalder. ATP er en
lovbaseret ordning, som både omfatter alle beskæftigede og personer på
overførselsindkomst. Det er således lovpligtigt for arbejdsgiverne eller
staten at indbetale et fast nominelt beløb til ATP-pensionen. Der er
endvidere kun begrænsede muligheder for frivillige indbetalinger.
I de få tilfælde, hvor det er frivilligt for ydelsesmodtagere at indbetale ATP-
bidrag, er ATP-bidraget så lavt, at det er et meget begrænset beløb, der kan
bringes i sikkerhed. Egenbetalingen til ATP af ledighedsydelse udgør f.eks.
aktuelt 99 kr. per måned.
Der er derfor ikke behov for at ændre på reglerne om kreditorforfølgning i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Justitsministeriet kan bekræfte, at tjenestemandspensioner er omfattede af
den foreslåede ordning. Sådanne pensioner kan sidestilles med en
arbejdsmarkedspension. Dette er præciseret nu i bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Justitsministeriet
kan
endvidere
bekræfte,
at
arbejdsmarkedspensionsordninger etableret ved overenskomst er omfattet
af lovforslaget. Dette skyldes, at der på sådanne pensionsordninger kan
findes store formuer, som det ikke er rimeligt, at en person, der er dømt for
et udbyttegivende strafbart forhold, der kan medføre frihedsstraf, skal holde
Side 11/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
uden for kreditorernes rækkevidde. Dette gør sig gældende, uanset at
indbetalingerne sker fra en arbejdsgiver og således formentlig kun sjældent
direkte vil hidrøre fra den dømtes kriminalitet. Der henvises til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at den foreslåede mulighed for
kreditorforfølgning i pensioner ikke ændrer i vilkårene for opsparing og
ikke giver kreditoren bedre ret til pensionen, end den dømte skyldner selv
har. Der henvises til pkt. 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Vedrørende det af Fagbevægelsens Hovedorganisation anførte om
forsikringsdækninger skal Justitsministeriet bemærke, at lovforslaget også
omfatter livrenter omfattet af forsikringsaftalelovens § 118, jf. § 116, der
eksempelvis kan være tegnet på det vilkår, at de kommer til udbetaling, når
forsikringstageren har opnået en vis alder. Der henvises til den med
lovforslagets § 3 foreslåede ændring af forsikringsaftaleloven samt
bemærkningerne hertil samt pkt. 2.3 sammenholdt med pkt. 2.1.6 i
lovforslagets almindelige bemærkninger. Det er i bemærkningerne til
lovforslagets § 3 præciseret, at den foreslåede ordning også vil omfatte
livrenter.
Med hensyn til forsikringsordninger vedrørende eksempelvis tab af
erhvervsevne eller lignende bemærker Justitsministeriet, at de eksisterende
regler om kreditorbeskyttelse heraf, jf. eksempelvis retsplejelovens § 513,
ikke berøres af lovforslaget.
Vedrørende
forsikringer
tegnet
i
tilknytning
til
en
arbejdsmarkedspensionsordning skal Justitsministeriet i øvrigt bemærke, at
lovforslaget ikke sigter til at ændre på, under hvilke betingelser en
forsikring vil kunne opsiges fra forsikringsvirksomhedens side. En
forsikring vil således eksempelvis fortsat kunne opsiges, hvis præmien ikke
indbetales rettidigt, jf. forsikringsaftalelens § 13. De nærmere betingelser
om, hvornår en forsikring kan opsiges fra forsikringstagers side, afgøres
formentlig bedre i de forskellige forsikringsaftaler samt efter lovgivningens
almindelige regler end i nærværende lovforslag.
2.4.2. Omfattede kriminalitetsformer m.v.
Side 12/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Danske Advokater
spørger i sit høringssvar, om Justitsministeriet har
overvejet, om inddragelse af pensionsmidler også skulle kunne anvendes i
tilfælde af konkurskarantæne.
Hjælp Voldsofre
hæfter sig i sit høringssvar ved, at det af bemærkningerne
til lovforslaget fremgår, at forslaget også omfatter den, der har krav på
eksempelvis svie og smerte samt krænkelsesgodtgørelse, dvs. krav i henhold
til erstatningsansvarsloven. Foreningen anser det endvidere for positivt, at
et økonomisk tab i tilknytning til en personforbrydelse i form af ødelagt
indbo vil kunne inddrives i den dømtes pensionsopsparing. Foreningen går
ud fra, at der ikke er påtænkt nogen ændring af reglerne i
offererstatningsloven.
Justitsministeriet skal bemærke, at den foreslåede ordning omfatter krav på
erstatning og godtgørelse i anledning af en strafbar handling, når
handlingen har medført et udbytte. Det fremgår eksempelvis af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 (retsplejelovens § 512, stk. 4), at
personfarlig kriminalitet, som eksempelvis vold og lignende, formentlig kun
sjældent i sig selv vil være af en sådan karakter, at det kan give et udbytte,
men at dette kan være tilfældet ved eksempelvis røveri, jf. straffelovens §
288. Ikke alle krav støttet på erstatningsansvarsloven vil derfor være
omfattet af den foreslåede ordning.
Erstatning som følge af hærværk, jf. straffelovens § 291, eksempelvis
ødelagt indbo, vil heller ikke være omfattet af den omfattede ordning, da der
ikke er tale om kriminalitet, der har medført et udbytte.
Justitsministeriet skal i øvrigt til det af Hjælp Voldsofre anførte bemærke,
at der ikke med lovforslaget sigtes til at ændre på forurettedes mulighed for
at få erstatning efter offererstatningsloven.
Justitsministeriet bemærker øvrigt, at lovforslaget skal ses på baggrund af
beslutningsforslag nr. B 46 (folketingssamlingen 2021-22), der vedrører
kreditorforfølgning i pensioner, hvis det skyldige beløb hidrører fra
berigelseskriminalitet.
En
mere
generel
fravigelse
af
kreditorbeskyttelsesreglerne for pensioner, herunder for personer, der er
pålagt konkurskarantæne, har ikke været overvejet.
2.4.3. Administration af ordningen m.v.
Side 13/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Fagbevægelsens Hovedorganisation
opfordrer i sit høringssvar til, at der
trods lovforslagets tekniske kompleksitet arbejdes for at skabe så enkel en
administrationsløsning
som
muligt,
der
ikke
pålægger
pensionsvirksomhederne og øvrige berørte parter unødigt mange
administrative udgifter til implementering og drift.
Finans Danmark
finder det i relation til kreditorforfølgning afgørende, at
dokumentationskrav, kontrolforpligtelse og herunder indhentelse af
legitimation vedrørende kreditor ikke skal påhvile pensionsbranchen. Det
skal ubetinget være kreditor og pensionskontohaver (debitor), som pålægges
dokumentationskrav, således at administrative omkostninger ved
kreditorforfølgning begrænses for pensionsinstitutter.
Finans Danmark fremhæver endvidere, at administration medfører store
byrder for pengeinstitutterne, det være sig selve noteringen af udlægget,
men i særdeleshed i tilfælde af, at pensionsmidlerne først kan udbetales til
kreditor flere år efter, at udlægget foretages. Her bør der tages stilling til,
hvordan pengeinstitutterne sikrer sig, at kreditor ikke i mellemtiden er blevet
indfriet, eller at udlægget i mellemtiden ikke er forældet.
Endvidere fremhæver Finans Danmark i sit høringssvar, at lovforslaget ikke
tager stilling til konsekvenser for deling af pensioner ved skilsmisse, og at
der ikke er taget stilling til, hvilke rettigheder der går forud, eller hvordan
det skal håndteres, konsekvenserne ved kontohavers død, herunder for de
begunstigede, samt bankernes mulighed for modregning.
Endelig påpeger Finans Danmark, at det bør fremgå af PensionsInfo, hvis
der er foretaget udlæg i en pensionsordning.
Forsikring og Pension (F&P)
anfører i sit høringssvar, at organisationen
som udgangspunkt er optaget af, at en kommende ordning, så vidt muligt,
skal imødekomme Folketingets enstemmige beslutning fra 2022 og samtidig
blive så smidig og administrativ let som muligt for både myndigheder
og pensionsvirksomheder. F&P ser frem til, at resultaterne af AMVAB-
målingen – de administrative byrder for pensionsvirksomhederne ved at
implementere og administrere kreditorforfølgning – bliver synliggjort og
taget hånd om i det endelige lovforslag.
F&P anfører desuden, at branchen er bekymret for, om
pensionsvirksomhederne kan ifalde ansvar i situationen, hvor der er
Side 14/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
manglende adgang til genkøb af pensionsordningen, og gennemførelse af
udlægget
skal
afvente
en
årrække.
Det
afgørende
for
pensionsvirksomhederne er, at det i perioden efter udlæg frem mod
gennemførelse af udlægget ikke bliver pensionsvirksomheden, der skal
foretage vurdering af kundens rådighed, fastsættelse af udlæggets størrelse
samt gennemførelse af udlægget, og derved påtage sig den heraf følgende
risiko.
F&P anfører i den forbindelse, at for pensionsordninger, hvor der ikke er
adgang til genkøb, vil gennemførelse af udlæg, i de fleste tilfælde, skulle
afvente en årrække, hvor pensionsordningen fortsat er underlagt kundens
rådighed og investering. I forbindelse med udbyttekonfiskationen bør der
derfor tages stilling til, om beløbet skal forrentes/tilskrives afkast m.v. I
modsat fald vil udlægget ikke udvikle sig i værdi hen over tidshorisonten
frem mod udbetaling, hvor kunden til gengæld oppebærer retten til at
modtage en evt. tilvækst på det konfiskerede/udlagte beløb. Desuden savner
F&P klarhed over, hvordan værditilvækst og morarenter håndteres for en
ordning, som der er foretaget et løbende udlæg i. Hvis udbetalinger ligger
lang tid ude i fremtiden som følge af, at der ikke kan foretages genkøb, er
det væsentligt, at pensionsvirksomheden har klarhed over kravets værdi
over perioden. Det samme gør sig gældende, når kravet begyndes udbetalt.
F&P bemærker i øvrigt, at hvis der skal gælde en rådighedsindskrænkning
for kunden til sikring af udlæggets værdi frem mod tidspunktet for
udbetaling, bør der tages stilling og skabes hjemmel hertil i det
lovforberedende arbejde. I modsat fald bevarer kunden rådighed over
ordningen og kan således bl.a. træffe investeringsmæssige beslutninger også
med effekt for det udlagte beløb.
F&P efterspørger i den forbindelse, at Justitsministeriet tager specifik
stilling til, hvordan forskellige situationer anses i henhold til netop reglerne
om rådighedsbegrænsning, herunder når der sker ændring af
investeringsvalg eller skift af pensionsleverandør. Ligeledes er det relevant,
at der tages stilling til, hvorvidt forsikringstager må ændre på sine
ordningers karakter og f.eks. fravælge en ydelsesgaranti m.v.
Derudover er F&P usikre på, om en ordning, hvor der er registreret
kreditorforfølgning, kan udloddes. Hvis pensionsvirksomheden skal sikre,
at skyldner ikke råder uretmæssigt over pensionen (udover at begrænse
udbetaling), er det vigtigt, at det præciseres, hvad skyldner ikke må foretage
af
dispositioner
sin
pensionsordning.
Ellers
risikerer
Side 15/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
pensionsvirksomheden ifølge F&P at tillade dispositioner på ordningen, der
begrænser kreditors ret, og pensionsvirksomheden kan hænge på et tab i den
forbindelse.
F&P anfører endvidere, at der ikke er taget stilling til i det lovforberedende
arbejde, hvorledes et udlæg i en løbende udbetaling skal gennemføres. Hvis
det er tiltænkt, at der ved udlæg skal ske konvertering til sumudbetaling
(med 60 pct. i afgift til følge), skal dette være tydeligt beskrevet og hjemlet.
I modsat fald vil udlægget skulle afvikles løbende i forbindelse med
gennemførelse af den løbende udbetaling af pensionsordningen. Det
afgørende for pensionsvirksomhederne er, at det i perioden efter udlæg,
frem mod gennemførelse af udlægget, ikke bliver pensionsvirksomheden,
der skal foretage vurdering af kundens rådighed, fastsættelse af udlæggets
størrelse samt gennemførelse af udlægget, og derved påtage sig den heraf
følgende risiko.
F&P bemærker herudover, at ved udlæg i skyldners pensionsordning vil
udlægget i mange (de fleste) tilfælde først kunne effektueres efter en del år,
hvorved krav om udlæg kan blive forældet efter de almindelige
forældelsesregler. F&P er i den forbindelse i tvivl om, hvordan
pensionsvirksomheden bliver oplyst om, hvis et udlæg ikke skal udbetales
til kreditor pga. forældelse. Uden en praksis herfor skal
pensionsvirksomheden – udover at notere på policen, at der er udlæg – også
administrere, at et udlæg kan udløbe pga. forældelse. F&P rejser spørgsmål
om, hvorvidt pensionsvirksomheden kan ifalde ansvar, hvis der er er
udbetalt et forældet udlæg til kreditor. F&P anmoder om, at
Justitsministeriet præciserer, hvordan forældelse skal håndteres i praksis.
F&P anfører, at der er en række forskellige parter i disse sager:
Pensionsvirksomhed, skyldner, kreditor, kreditors advokat og fogedret. Det
er vigtigt, at det er helt entydigt, hvilke parter der har hvilken rolle, så et
udlæg håndteres korrekt, og pensionsvirksomheden ikke udbetaler et udlæg
til kreditor, der ikke skulle være udbetalt, eller udbetaler et beløb til
skyldner, selv om der er et udlæg. Derudover går F&P ud fra, at der i en
igangværende sag om udlæg, der endnu ikke er meddelt
pensionsvirksomheden, stadig kan ske udbetaling til skyldner. Det er muligt
at forestille sig, at en skyldner hurtigt retter henvendelse til
pensionsvirksomheden og beder om udbetaling, inden en sag er afgjort og
meddelt pensionsvirksomheden.
Side 16/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Endvidere anmoder F&P i sit høringssvar i forhold til situationen, hvor en
forsikringstager, der har fået foretaget udlæg i sin pensionsordning efter
reglerne om kreditorforfølgning, dør, om at Justitsministeriet tager stilling
til og beskriver, hvorledes tvangsfuldbyrdelse skal ske i forbindelse med
udbetaling af en dødfaldsdækning. Er der f.eks. forskel på, om en
dødfaldsdækning udbetales til en genkaldeligt eller en uigenkaldeligt
begunstiget? Ligeledes efterspørger F&P en præcisering af, hvordan
udbetalinger af ægtefælledækninger, overlevelses- og børnerenter, hvor
udbetalingsmodtageren ikke er en begunstiget, skal håndteres.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at i det omfang udbytte fra
kriminalitet er indsat på en pensionsopsparing, vil det allerede i dag kunne
vindiceres eller konfiskeres efter gældende ret. Der er i et sådant tilfælde
ikke tale om egentlig kreditorforfølgning. Lovforslaget retter sig derfor mod
de tilfælde, hvor midlerne på en pensionsordning ikke hidrører fra
kriminalitet, men hvor en domfældt har en gæld som følge af kriminalitet.
Der henvises til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
samt de generelle bemærkninger ovenfor i pkt. 2.2.
Justitsministeriet skal endvidere bemærke, at kreditorforfølgning i visse af
de af lovforslaget omfattede ordninger allerede er muligt i dag i de tilfælde,
hvor en livsforsikring eksempelvis måtte være overdraget, jf.
forsikringsaftalelovens § 116, stk. 2. For disse tilfælde indebærer
lovforslaget ikke noget nyt, og de skitserede udfordringer vil derfor i nogen
grad allerede kunne forekomme efter gældende ret.
Herudover bemærker Justitsministeriet, at kreditorforfølgning i
pensionsordninger typisk vil ske efter de gældende regler om
kreditorforfølgning i simple fordringer. Disse regler pålægger enhver
debitor visse forpligtelser. Det være sig private eller erhvervsdrivende
debitorer. En bank vil være forpligtet til at notere udlæg i en bankkonto eller
lignende, jf. eksemplet fra retspraksis nævnt nedenfor, og en privat långiver
vil være forpligtet til at notere udlæg, der måtte være foretaget hos
låntageren. Med lovforslaget vil pensionsvirksomheder blive omfattet af de
samme regler.
Vedrørende de økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet og for borgerne kan Justitsministeriet henvise til pkt. 7 og 8 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 17/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Vedrørende lovforslagets administration skal Justitsministeriet generelt
bemærke, at lovforslaget er udarbejdet, så kreditorforfølgninger sker efter
dansk rets almindelige regler, dvs. reglerne om kreditorforfølgning i
fordringer. Et krav på pension ifølge en pensionsordning vil typisk være en
simpel fordring. Dette indebærer, at den retsforfølgende kreditor ikke får
bedre ret, end skyldneren (pensionstageren) har. Lovforslaget respekterer
således eksisterende aftaler, der måtte være indgået, idet en kreditor ikke
med lovforslaget får bedre ret, end skyldneren har ifølge disse aftaler. Der
henvises til pkt. 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Hvis pensionsordningen er indgået på et vilkår, hvor pensionstageren først
kan kræve pengene udbetalt efter flere år, vil kreditor også først kunne
kræve pengene udbetalt efter flere år. Tilsvarende vil kreditor ikke kunne
forlange pensionen udbetalt før tid eller genkøbt, hvis ikke skyldneren
(pensionstageren) har denne mulighed. Disse spørgsmål har
Justitsministeriet derfor ikke fundet anledning til at tage nærmere stilling til
i lovforslaget. Vedrørende sikkerhed for, at udlægget ikke er blevet indfriet,
kan der henvises til pkt. 2.1.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
hvoraf det fremgår, at beløbet skal udbetales til fogedretten, der herefter
fordeler det til kreditor (eller kreditorerne), samt til eksemplet givet i
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1, 2, 3 og 4 for den situation, hvor der
er foretaget udlæg i flere pensionsordninger.
Hvis ordningen er indgået på vilkår, hvorefter skyldneren (pensionstageren)
skal have den udbetalt løbende, har kreditor også kun krav på at få den
udbetalt løbende, og pensionsvirksomheden vil skulle udbetale den til
kreditor løbende. Hvis der er mulighed for at forlange pengene udbetalt som
en engangssum, vil kreditor tilsvarende kunne benytte denne mulighed.
I forhold til det af F&P anførte om, at udlæg og konvertering til
sumudbetaling har den følge, at der skal betales 60 pct. i afgift, skal det
bemærkes, at det fremgår af lovforslaget, at udlæg og arrest i en
pensionsordning efter den foreslåede udvidelse af muligheden for
kreditorforfølgning i pensioner umiddelbart vil medføre, at der efter de
gældende afgiftsregler i pensionsbeskatningsloven vil skulle betales
pensionsafgift til staten på tidspunktet for udlægget eller arresten. Som det
imidlertid også fremgår af lovforslaget, foreslås det, at der ikke skal betales
afgift ved udlæg og arrest i en pensionsordning efter den foreslåede
udvidede adgang til kreditorforfølgning i pensioner. Der vil således først
skulle betales pensionsafgift af udbetalinger fra pensionsordningen i
Side 18/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
forbindelse med, at sker udbetaling til fyldestgørelse af udlægget. Der
henvises til lovforslagets § 5 og bemærkningerne hertil.
Vedrørende spørgsmålet om forældelse og risikoen for, at kravet er indfriet,
skal Justitsministeriet bemærke, at disse problemstillinger ikke adskiller sig
grundlæggende fra problemstillinger, der allerede er kendt i gældende ret,
hvor det også vil kunne forekomme, at en person får dom for et krav og
måske først mange år senere søger den tvangsfuldbyrdet via fogedretten.
Justitsministeriet har derfor ikke fundet anledning til at tage særskilt stilling
til disse spørgsmål, udover den omtale der allerede findes i lovforslagets
bemærkninger.
Vedrørende spørgsmålet om forrentning og afkast er det Justitsministeriets
opfattelse, at der ikke i lovforslaget bør tages stilling hertil særskilt. Efter
retsplejelovens § 507, stk. 1, kan der foretages udlæg i så stor en del af
skyldnerens formue, som efter fogedrettens skøn er nødvendig til dækning
af kravet samt omkostninger ved forretningen og det udlagtes opbevaring
indtil auktion I det omfang skyldneren (pensionstageren) har krav på
forrentningen og afkastet som del af sin formue, vil kreditor også kunne
foretage retsforfølgning heri.
Vedrørende dokumentationskrav m.v. skal Justitsministeriet bemærke, at
lovforslaget følger dansk rets almindelige regler om kreditorforfølgning i
fordringer. Efter gældende ret vil en debitor ifølge en simpel fordring blive
frigjort ved betaling til den, hos hvem udlæg er gjort, under samme
betingelser som ved betaling efter overdragelse af fordringen, jf.
retsplejelovens § 524. Ved overdragelse af en fordring kan debitor med
frigørende virkning betale til overdrageren, medmindre debitor vidste, at
denne ikke længere havde ret til at modtage betalingen, eller debitor ikke
har udvist den agtpågivenhed, som forholdene krævede, jf. princippet i
gældsbrevslovens § 29. En debitor ifølge en udlagt fordring, og herunder
med lovforslaget en pensionsvirksomhed, vil således ikke kunne betale med
frigørende virkning til en person, der ikke har krav på pengene, hvis
vedkommende er bekendt med det foretagne udlæg eller i øvrigt ikke har
udvist den omhu, som forholdene krævede. Det vil være op til den
retsforfølgende kreditor, eller evt. fogedretten, at underrette debitor ifølge
den udlagte fordring om, at der er foretaget udlæg i fordringen.
Pensionsvirksomheden skal således på baggrund af underretningen notere
sig, at der er foretaget udlæg og sørge for, at pengene betales til den rette.
Side 19/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Det vil være op til debitor (pensionsvirksomheden) at sikre sig den relevante
dokumentation fra den retsforfølgende kreditor for, at dette er tilfældet. Det
ville eksempelvis kunne være, at den retsforfølgende kreditor fremlægger et
udskrift fra retsbogen fra fogedretten, hvoraf det fremgår, at der er foretaget
udlæg i krav ifølge pensionsordningen, jf. § 518, stk. 1, samt at en nærmere
bestemt person er antaget som inkassator og således bemyndiget til at
inddrive kravet, jf. herved retsplejelovens § 558. Der henvises i øvrigt til
omtalen af specificeringskravet i bemærkningerne nedenfor i pkt. 2.4.5 i de
tilfælde, hvor skyldner (pensionstager) har flere pensionsordninger. Det
fremgår heraf, at inkassator kan legitimere sig som berettiget til at indkræve
fordringerne ved en udskrift af udlægsforretningen forsynet med
fogedrettens påtegning om, at inkassator er antaget til og autoriseret som
inkassator, jf. § 558, stk. 2, 1. pkt. Fogedretten vil herefter fordele de
indbetalte beløb til kreditor (eller kreditorerne), jf. § 554, stk. 1. Hvis
kreditor også har foretaget udlæg for morarenter, vil de indkomne beløb
også skulle dække disse, jf. § 507, stk. 1, hvorefter udlæg kan omfatte så stor
en del af skyldnerens formue, som efter fogedrettens skøn er nødvendig til
dækning af kravet samt af omkostninger ved forretningen m.v.
Kreditor vil kunne vælge mellem at inddrive fordringen, som den forfalder,
eller sælge fordringen på tvangsauktion, jf. retsplejelovens § 538, § 538 a,
stk. 3, og § 558, stk. 1. Uanset hvilken fremgangsmåde, der vælges, vil
fogedretten skulle fordele provenuet til kreditorerne, jf. § 554.
Vedrørende det af Finans Danmark anførte om bankernes mulighed for at
foretage modregning skal Justitsministeriet bemærke, at også dette må
afgøres efter dansk rets almindelige regler om modregning ved
kreditorforfølgning i fordringer.
Som eksempel fra retspraksis kan Justitsministeriet henvise til Østre
Landsrets dom af 2. december 1999 i sag nr. B-1782-95, offentliggjort i
Ugeskrift for Retsvæsen 2000, s. 715 ff., vedrørende udlæg foretaget af en
pantefoged for et skattekrav hos en forretningsindehaver i kunders
dankortindbetalinger til en bank. Pantefogeden gav samme dag meddelelse
herom til bankens relevante lokalafdeling med en udskrift af fogedbogen.
Landsretten udtalte, at den meddelelse, som pantefogeden gav til banken om
udlæg i forretningens dankortindbetalinger, var en gyldig underretning,
hvorfor banken ikke med frigørende virkning havde kunnet nedskrive
Side 20/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
forretningens gæld med det udlagte beløb. Banken blev derfor dømt til at
betale Told- og Skattestyrelsen det skyldige beløb.
Størrelsen af en pensionsformue kan have betydning for størrelsen af enkelte
offentlige ydelser, eksempelvis tidlig pension og efterløn, jf. sidst i pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger. I den forbindelse vil
ydelsesmodtageren kunne få brug for at kunne dokumentere overfor de
relevante myndigheder, at pensionsordningen er mindre, end det blev lagt
til grund ved beregningen af vedkommendes ydelse med henblik på at kunne
få omberegnet ydelsens størrelse. Pensionsvirksomheden vil derfor kunne
komme ud for, at en ydelsesmodtager henvender sig til virksomheden for at
få dokumentation for pensionsformuen og størrelsen af den udbetale
pension.
Vedrørende det af Finans Danmark anførte om den foreslåede ordnings
konsekvenser for deling af pensioner ved skilsmisse etc. finder
Justitsministeriet ikke anledning til på det foreliggende grundlag at tage
nærmere stilling til dette. Spørgsmålet må løses efter de almindelige regler
om formuedelingen mellem ægtefæller ved skilsmisse, jf. navnlig afsnit III i
lov om ægtefællers økonomiske forhold, hvor der bl.a. vil skulle tages
stilling til, om der er tale om en rettighed, der overhovedet indgår i
delingsformuen og i hvilket omfang, jf. § 26, stk. 1, nr. 3, jf. §§ 34 og 35, i
den nævnte lov.
Ligeledes har Justitsministeriet ikke fundet anledning til på det foreliggende
grundlag at tage nærmere stilling til konsekvenserne for forskellige
ordninger ved kontohavers død, herunder konsekvenserne for de
begunstigede, da også dette må følge dansk rets almindelige regler og de
individuelle forsikringsvilkår. Det skal dog bemærkes, at lovforslaget
bygger på det princip, at rettigheder, som skyldneren skal respektere, vil
kreditor også skulle respektere. Dette vil også gælde en uigenkaldelig
indsættelse af en begunstiget, som skyldneren ikke vil kunne omgøre. For så
vidt angår ordninger omfattet af forsikringsaftaleloven er denne retsstilling
også lagt til grund i forarbejderne til forsikringsaftalelovens § 116, jf.
bemærkningerne ad §§ 116 og 117 i Udkast til Lov om Forsikringsaftaler
med tilhørende Bemærkninger (1925), s. 154.
Vedrørende det af F&P anførte om rådighedsindskrænkning skal
Justitsministeriet
bemærke,
at
den
almindelige
regel
om
rådighedsindskrænkning i udlagte genstande, jf. retsplejelovens § 519, stk.
Side 21/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
1, også vil gælde for udlagte pensionsordninger, jf. pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Efter denne bestemmelse er skyldneren
(pensionstageren) uberettiget til at råde over det udlagte på en måde, som
kan være til skade for udlægshaveren. Det må vurderes konkret i forhold til
den enkelte pensionsordning og dens vilkår, i hvilket omfang dette vil være
tilfældet, herunder i hvilket omfang investeringsmæssige beslutninger kan
foretages efter udlægstidspunktet, og i hvilket omfang de vil være til skade
for udlægshaveren. Det er efter Justitsministeriets opfattelse ikke muligt –
og næppe heller hensigtsmæssigt – at forsøge en udtømmende og helt
entydig regulering af disse forhold i lovforslaget for alle de
pensionsprodukter, der måtte findes på markedet.
Vedrørende det af Finans Danmark anførte om indberetning til
PensionsInfo om foretagen kreditorforfølgning skal Justitsministeriet
bemærke, at lovgivningen ikke stiller krav til, hvilke oplysninger der findes
i PensionsInfo. Det vil således være op til foreningen og dens medlemmer,
herunder danske banker og sparekasser, sammen med brugerne at tage
stilling til, om foretagen kreditorforfølgning skal fremgå af PensionsInfo.
2.4.4. Adhæsionsprocessen
Danske Advokater
spørger i sit høringssvar, om Justitsministeriet har
overvejet at udvide brugen af adhæsionssøgsmål, så det bliver lettere at få
civilretlige krav behandlet under en straffesag.
Hjælp Voldsofre
opfordrer i sit høringssvar Justitsministeriet til at se på,
om der er grundlag for en præcisering eller opblødning af bestemmelsen i
retsplejelovens § 991, stk. 4, i lyset af det fremsatte lovforslag.
Justitsministeriet har ikke i forbindelse med udarbejdelse af nærværende
lovforslag overvejet at foreslå ændringer af reglerne om påtale af
borgerlige krav under straffesager i retsplejelovens kapitel 89
(adhæsionsprocessen), herunder af retsplejelovens § 991, stk. 4, hvorefter
retten på ethvert trin kan nægte et borgerligt kravs forfølgning under
straffesagen, når den finder, at dets behandling under denne ikke kan ske
uden væsentlig ulempe.
Formålet med lovforslaget har været at gennemføre beslutningsforslag nr.
B 46 (folketingssamlingen 2021-22). En ændring af behandlingen af
borgerlige krav under straffesager vil kræve bredere overvejelser og
Side 22/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
nærmere undersøgelser af, hvilken indvirkning dette vil have på
behandlingen af straffesagerne mere generelt.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at såfremt retten nægter
forfølgning af et erstatningskrav under straffesagen, jf. retsplejelovens §
991, stk. 4, og § 992, stk. 1, kan retten i forbindelse hermed bestemme, at en
beslaglæggelse til sikring af dette krav bevarer sin gyldighed, jf. § 807 b,
stk. 2, indtil erstatningsspørgsmålet er afgjort, forudsat at der inden 4 uger
anlægges sag i den borgerlige retsplejes former, jf. retsplejelovens § 807 d,
stk. 4. Det skal i den forbindelse bemærkes, at forurettede ved en forbrydelse
også har mulighed for at fremsætte begæring om beslaglæggelse til
sikkerhed for et erstatningskrav, jf. lovens § 806, stk. 1, 2. pkt. Der henvises
til det i pkt. 2.4.5 nedenfor anførte.
2.4.5. Genstanden for udlæg, herunder trangsbeneficiet
Advokatrådet
bemærker i sit høringssvar, at det er positivt, at
trangsbeneficiet i retsplejelovens § 509, stk. 1, fortsat skal finde anvendelse,
ligesom lovforslaget lægger op til, at der først skal betales pensionsafgift af
udbetalinger fra pensioner i forbindelse med, at der sker fyldestgørelse af
udlægget.
Danske Advokater
spørger i sit høringssvar, hvordan pensionsmidlerne
deles i et tilfælde, hvor det offentliges krav på bl.a. gæld til skat er 700 kr.
og det civilretlige krav er 700 kr., men domfældtes pensionsopsparing kun
er på 1.000 kr.
Forsikring og Pension
anfører i sit høringssvar, at der savnes en uddybning
af, hvordan trangsbeneficiet konkret spiller sammen med muligheden for at
foretage udlæg i pension.
F&P bemærker i øvrigt, at det fremgår af udkastet til lovforslaget, at udlæg
på et krav i pension vil kunne sælges på en tvangsauktion. Som
altovervejende hovedregel kan en forsikring ikke overdrages til en anden.
Det vil derfor, som F&P ser det, ikke være muligt at bortauktionere den
forsikredes krav på udbetaling fra forsikringsvirksomheden.
F&P bemærker i øvrigt, at størrelsen af den udbetaling, forsikrede får ret til,
bl.a. vil afhænge af, hvor meget der bliver indbetalt i perioden, afkastet i
Side 23/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
perioden og størrelsen af administrationsomkostningerne. Der er således
ikke for ugaranterede produkter nogen garanti for udbetalingernes størrelse.
Det ville være nyttigt med en tilkendegivelse af, hvornår lovgiver vurderer,
at den fremtidige ydelse er så usikker, at udlæg må antages at blive afvist,
jf. retsplejelovens § 508. I modsat fald kan der komme en periode, hvor der
i de enkelte fogedretter vil være usikkerhed, og hvor der kan opstå en risiko
for forskellig praksis.
F&P anfører i sit høringssvar endvidere, at der kan foretages udlæg i
pensionsopsparing, men at en skyldner på samme pensionsordning kan have
flere opsparingsprodukter (rateforsikring, livrente, kapitalforsikring og
aldersforsikring). Det er uklart for F&P, hvorvidt det er
pensionsvirksomheden,
der
skal
vurdere,
hvilke
af
flere
opsparingsprodukter der skal gøres udlæg i. Det er også uklart, om det er
pensionsvirksomhedens vurdering f.eks. at beslutte at udbetale det produkt
med lavest afgift først? Som F&P ser det, må det være et krav, at den
afgørelse om udlæg, der kommer fra fogedretten, præciserer, hvilke dele at
pensionsopsparingen der primært og sekundært skal gøres udlæg i, så der
ikke opstår tvivl i en udbetalingssituation.
Vedrørende trangsbeneficiet kan Justitsministeriet henvise til det anførte i
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1, 2, 3 og 4, hvor det bl.a. fremgår, at
fogedretten eksempelvis vil kunne bestemme, at der foretages udlæg eller
arrest i et krav på pension, som løbende udbetales til skyldneren, men
således at et vist beløb dog hver måned udbetales til skyldneren. Ligeledes
redegøres der i bemærkningerne for muligheden for at få
udlægsforretningen genoptaget.
Justitsministeriet skal vedrørende spørgsmålet fra Danske Advokater
bemærke, at ministeriet forstår spørgsmålet således, at alle de skyldige
beløb hidrører fra udbyttegivende kriminalitet, og at den omtalte gæld til
skattemyndighederne er et erstatningskrav omfattet af den foreslåede
ordning, samt at det omtalte civilretlige krav er et erstatningskrav, der
tilkommer en privat part.
Hvis pensionsmidlerne i forbindelse med straffesagen har været beslaglagt,
jf. retsplejelovens § 802, stk. 2, vil de beslaglagte pensionsmidler først skulle
anvendes til fyldestgørelse af forurettedes krav på erstatning, dernæst til det
offentliges krav på sagsomkostninger, dernæst krav på konfiskation efter
straffelovens § 75, stk. 1, 1. pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, § 76 a, stk. 5,
Side 24/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
og § 77 a, 2. pkt., dernæst bødekrav og dernæst krav, der er under
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 807 d, stk. 2, 1. pkt.
Retten kan undtagelsesvist træffe bestemmelse om afvigende rækkefølge for
fyldestgørelse, jf. 2. pkt. Rettens afgørelse om dækningsrækkefølge har
retsvirkning som udlæg, jf. § 807 d, stk. 3, jf. lovens § 526, stk. 2.
Afgørelse om beslaglæggelse træffes som udgangspunkt af retten ved
kendelse, jf. retsplejelovens § 806, stk. 2. Afgørelsen træffes efter politiets
begæring, jf. § 806, stk. 1, 1. pkt. Begæring om beslaglæggelse til sikring af
erstatningskrav kan tillige fremsættes af forurettede, jf. § 806, stk. 1, 2. pkt.
Har der ikke været foretaget beslaglæggelse som led i strafforfølgningen,
vil de skyldige beløb blive dækket i overensstemmelse med de almindelige
regler om kreditorers prioritetsstilling. Efter retsplejelovens § 526, stk. 1, 1.
pkt., afgøres rækkefølgen mellem flere udlæg foretaget af fogedretten i
samme aktiv som udgangspunkt af tidspunktet for indgivelse af anmodning
om udlæg. Er udlægget foretaget af restanceinddrivelsesmyndighedens
pantefoged, fordi der er tale om et krav, der tilhører det offentlige, vil
udlægget få prioritetsvirkning fra udlæggets foretagelse, jf. § 526, stk. 2.
Rækker beløbet ikke til at dække alle krav, der omfattes af et
pantefogedudlæg, gælder for beløbets anvendelse dækningsrækkefølgen i §
4 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Herefter dækkes bøder forud
for f.eks. sagsomkostninger og erstatningskrav, og renter dækkes før
hovedkravet.
Vedrørende mulighed for udlæg i krav på pension, der ikke kan overdrages,
skal Justitsministeriet i relation til det af F&P anførte bemærke, at et sådant
krav vil være et krav, der ikke kan kræves udbetalt til andre end skyldneren
(pensionstageren) personligt, og som derfor efter gældende ret ikke kan
gøres til genstand for udlæg, jf. retsplejelovens § 512, stk. 1. Denne
bestemmelse foreslås imidlertid fraveget med lovforslagets § 1, nr. 2, med
det foreslåede § 512, stk. 4. Et sådant pensionskrav vil herefter kunne
inddrives efter de almindelige regler, herunder ved at sælge det på
tvangsauktion, eller ved at inddrive det, som det forfalder, jf. herved
retsplejelovens § 538, § 538 a, stk. 3, og § 558, stk. 1. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne i pkt. 2.4.3 ovenfor.
Vedrørende kreditorforfølgning i de situationer, hvor pensionen først kan
kræves udbetalt ude i fremtiden, skal Justitsministeriet i relation til det af
F&P bemærke, at det er vanskeligt i lovforslaget at give præcise
Side 25/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
anvisninger for, hvornår kravet på udbetaling fra en pensionsordning er så
usikkert, at der ikke kan foretages udlæg. Dette vil bl.a. afhænge af den
konkrete pensionsordning, pensionsvilkårene og hvor meget, der er
indbetalt på ordningen på udlægstidspunktet.
Hvis der er flere pensionsprodukter, vil der kunne foretages udlæg i de af
dem og i det omfang, som efter fogedrettens skøn er nødvendigt til dækning
af kravet, jf. retsplejelovens § 507, stk. 1. Skyldneren har som udgangspunkt
påvisningsret i forhold til, hvilket krav der kan gøres til genstand for udlæg,
jf. § 517, stk. 1. Skyldneren vil i den forbindelse kunne påvise de
afgiftsmæssigt mindst byrdefulde ordninger. Dog kan skyldneren ikke
forlange, at udlæg skal foretages i aktiver, hvis værdi er usikker, hvis
skyldner ejer andre aktiver, hvori udlæg kan ske, jf. stk. 3. Fogedretten
optegner de aktiver, hvori udlæg er foretaget, jf. § 518, stk. 1. Dette vil
eksempelvis ske ved anførelse af policenumrene på de udlagte ordninger.
Hvornår udbetaling i øvrigt kan ske må afgøres efter pensionsvilkårene, idet
det bemærkes, at der typisk vil være tale om udlæg i en simpel fordring,
hvorfor kreditor ikke får bedre vilkår, end skyldneren (pensionstageren)
havde, jf. ovenfor. Pensionsvirksomheden vil ikke med lovforslaget få tillagt
nogen særlig ret til at udbetale et produkt med en lavere afgift end et andet
produkt.
2.4.6. Forholdet til konkursloven m.v.
Danske Advokater
spørger i sit høringssvar, om Justitsministeriet har
overvejet at bruge hhv. genbruge de regler, der allerede gælder i
gældssaneringssammenhæng efter konkurslovens § 222 a.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke tilsigter at ændre på
eksisterende regler om omstødelse og lignende i konkursloven og andre
love, eksempelvis forsikringsaftalelovens § 117. Reglen i konkurslovens §
222 a, hvorefter et beløb svarende til et uforholdsmæssigt stort beløb, som
en skyldner har indbetalt på en pensionsordning, almindeligvis skal indgå i
skyldnerens forslag til gældssanering efter lovens § 213, vil således fortsat
kunne benyttes.
2.4.7. Beskatning m.v.
Finans Danmark
understreger i sit høringssvar, at det er afgørende, at
lovforslaget fastholder et princip om, at udlæg skal foretages til den
Side 26/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
obligatoriske 60 pct. afgift ved førtidig hel eller delvis ophævelse af en
pensionsordning i de tilfælde, hvor pensionstageren har mulighed for
genkøb.
Forsikring og Pension (F&P)
anfører i sit høringssvar, at lovforslaget
indebærer, at for pensionsordninger, hvor kunden har mulighed for genkøb,
skal/kan udlæg til kreditorer straks foretages til den gældende procentafgift
ved genkøb/udbetaling ved førtidig hel eller delvis ophævelse af en
pensionsordning.
F&P anfører endvidere, at afgiften af løbende udbetalinger af en
pensionsordning ses at følge de almindelige satser for genkøb. Disse satser
er højere, end hvis ordningen blev udbetalt mod betaling af indkomstskat.
F&P er bevidst om, at der eksisterer en række politiske begrundelser for ikke
at lade udbetalingerne inkludere i parternes årsopgørelser, men for nogle
pensionsselskaber vil det kræve ekstra ressourcer at afregne afgift af
løbende udbetalinger, som i langt de fleste tilfælde vil være månedlige
udbetalinger. Nogle pensionsselskabers it-systemer og processer er
udformet til at afregne skat, ikke afgift, af løbende udbetalinger. Det kan
undgås, hvis der gives valgfrihed sådan, at pensionsselskabet enten kan
bruge de almindelige afgiftssatser for genkøb eller en afgift svarende til den
indkomstskat af løbende udbetalinger, som der ville være afregnet, hvis de
løbende udbetalinger var tilfaldet skyldneren.
Justitsministeriet kan bekræfte, at man ikke har fundet anledning til at
foreslå ændringer i, at førtidig ophævelse eller tilbagekøb af
pensionsordningen vil blive belagt med en afgift på op til 60 pct., hvis der
som følge af et udlæg sker udbetaling før tid.
Justitsministeriet skal dog understrege, at lovforslaget bygger på det
princip, at kreditor ikke får bedre ret, end skyldner (pensionstageren)
havde, jf. pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, og at
lovforslaget således ikke giver kreditor nogen videregående ret – eller pligt
– til at benytte sig af en ret til førtidig udbetaling eller genkøb af pensionen,
end pensionstageren har ifølge pensionsvilkårene.
Skatteministeriet bemærker endvidere, at indførelse af en række nye
afgiftssatser
i
pensionsbeskatningsloven
svarende
til,
hvad
pensionsinstituttet ville have indeholdt i kildeskat af løbende udbetalinger
til skyldneren, ikke synes at ville være en forenkling. Pensionsinstituttet vil
Side 27/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
således stadig skulle beregne afgift af hver udbetaling, endda med en
differentieret afgiftssats, som vil kunne ændre sig i løbet af året afhængigt
af skyldnerens forskudsregistrering.
Afgiftsberegningen vil i givet fald være forskellig fra skyldner til skyldner
og vil i sidste ende ikke kun bero på skyldnerens indkomstforhold, men også
på hvorledes skyldneren har forskudsregistreret sin indkomst. Og da de
afgiftspligtige pensionsudbetalinger ikke indgår i skyldnerens skattepligtige
indkomst og dermed ikke påvirker skyldnerens trækprocent, ville den
konkrete afgift alt andet lige typisk være lavere end den indkomstskat, som
skyldneren ville have skullet betale af pensionsudbetalingerne.
En lavere afgift med afsæt i skyldneres trækprocent vil i øvrigt være i strid
med de almindelige principper i pensionsbeskatningsloven, hvorefter
udbetalinger, der ikke sker i anledning af pensionsopsparerens
pensionering, død eller invaliditet, er afgiftspligtige med forholdsvist høje
afgiftssatser.
Endelig bemærkes, at pensionsbeskatningsloven ikke hindrer, at løbende
udbetalinger sker som årlige ydelser i stedet for månedlige ydelser. Dermed
vil pensionsinstituttet kun skulle foretage én årlig afgiftsberegning i stedet
for 12 månedlige, hvilket vil reducere ressourcetrækket markant.
2.4.8. Hæleri og hvidvask
Forsikring og Pension
anfører i sit høringssvar, at det fremgår af udkastet
til lovforslaget, at den, der modtager indbetaling af midler, der stammer fra
en forbrydelse, efter omstændighederne vil kunne dømmes for hæleri, hvis
de har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Pensionsleverandørerne er
også omfattet af reglerne i hvidvaskloven, hvor tærsklen for at ifalde et
ansvar er lavere. Hvis midler, der stammer fra en forbrydelse, er endt på en
pensionsordning, kan pensionsleverandøren ifalde et ansvar, og i visse
tilfælde kan enkelte ansatte hos pensionsleverandøren også ifalde et
personligt ansvar. Hvis hæleri nævnes, bør hvidvaskreglerne også nævnes,
da hvidvaskreglerne har til formål at forhindre, at udbytte fra en forbrydelse
ender på en pensionsordning.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke tilsigter at ændre på de
forpligtelser, der måtte gælde for pensionsvirksomheder efter
hvidvaskloven. Den person, der modtager udbytte fra kriminalitet ved
Side 28/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
indbetaling på sin pensionsordning, vil efter omstændighederne også kunne
straffes for hvidvask, jf. straffelovens § 290 a.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
-
Der er indsat en ny § 6 om ændring af gældsinddrivelsesloven, hvor
der skabes hjemmel til, at restanceinddrivelsesmyndigheden hos
pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber, pensionskasser og andre
udbydere af pensionsordninger kan indhente oplysninger om
værdien af skyldnerens pensionsordning. Der skabes også hjemmel
til,
at
restanceinddrivelsesmyndigheden
kan
anvende
pensionsoplysninger hos Skatteforvaltningen til brug for sin
opgavevaretagelse. Denne ændring har været sendt i særskilt
offentlig høring fra den 26. marts 2025 til den 9. april 2025.
I pkt. 6 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
implementeringskonsekvenserne for det offentlige blevet udbygget
for at tage højde for, at en række offentlige myndigheder ikke på
nuværende tidspunkt vil kunne understøtte ordningen, og at
fordringer fra disse myndigheder derfor ikke vil kunne inddrives ved
kreditorforfølgning i pensioner efter den foreslåede ordning. Det
forventes, at politiet og anklagemyndigheden samt Skattestyrelsen
vil kunne understøtte brugen af den foreslåede ordning. Politiet og
anklagemyndigheden vil dog ikke kunne understøtte ordningen for
så vidt angår sagsomkostninger.
De økonomiske konsekvenser for det offentlige er udbygget i pkt. 6
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 (retsplejelovens
§ 512) blevet præciseret, at den foreslåede ordning også omfatter
tjenestemandspensioner.
Det
er
i
bemærkningerne
til
lovforslagets
§
3
(forsikringsaftaleloven) præciseret, at den foreslåede ordning også
vil omfatte livrenter.
-
-
-
-
Side 29/30
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
-
Det er i pkt. 2.1.4.3, 2.1.5 og 2.1.6 i lovforslagets almindelige
bemærkninger
præciseret,
at
kreditorbeskyttelsen
efter
retsplejeloven, firmapensionskasseloven og forsikringsaftaleloven
omfatter både skattebegunstigede pensionsordninger, jf.
pensionsbeskatningslovens kapitel 1, dvs. fradragsberettigede
ratepensioner og livrenter m.v. samt aldersopsparinger, og
livsforsikringer, der ikke er omfattet af de almindelige regler i
pensionsbeskatningslovens
kapitel
1,
men
af
pensionsbeskatningslovens § 53 A. Det er i den forbindelse i pkt. 3.1
og 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger præciseret, at
udbetalinger
af
pensionsordninger
omfattet
af
pensionsbeskatningslovens § 53 A, dvs. ikke skattebegunstigede
pensionsordninger,
er
skatte-
og
afgiftsfri,
jf.
pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5. Dog er udbetalinger til
ejeren, den pensionsberettigede eller den, der efter ejerens eller den
pensionsberettigedes død i henhold til bestemmelserne i policen m.v.
er berettiget til de pågældende udbetalinger, skattepligtige, hvis
ejeren undtagelsesvist har haft fradragsret for indbetalingerne til
ordningen. Udbetalinger af livsforsikringer omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 53 A, dvs. ikke skattebegunstigede
pensionsordninger, efter den forslåede udvidelse af muligheden for
kreditorforfølgning i pensioner, vil være skatte- og afgiftsfri, jf.
pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
Side 30/30