Socialudvalget 2024-25
L 203 Bilag 1
Offentligt
3007372_0001.png
Enhed
Handicap
Sagsnr.
2024 - 6237
Doknr.
979236
Dato
14-03-2025
Høringsnotat – lovforslag om lov om ændring af lov om social service
(Mulighed for opsigelse af ægtefælle, samlever eller registreret partner fra
et længerevarende botilbud)
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. januar 2025 til den 21. februar 2025
været sendt i høring hos høring hos en række organisationer, myndigheder,
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 21. februar 2025 også sendt til Folketingets So-
cialudvalg til orientering om høringen. Desuden blev udkastet til lovforslag of-
fentliggjort på Høringsportalen den 21. februar 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte organisationer og myndighe-
der og m.v. Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
X
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
3F - Fagligt Fælles Forbund
Advokatsamfundet
Alzheimerforeningen
Ankestyrelsen
Arbejdsgiverforeningen KA
ATP
Autisme- og Aspergerfor-
eningen*
Autismeforeningen
Bedre Psykiatri – Landsfor-
eningen for pårørende*
Beskæftigelsesrådet
BUPL – forbundet for pæ-
dagoger og klubfolk
Børne- og Kulturcheffor-
eningen
Børnerådet
Børns Vilkår
CP Danmark
Danish Care
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Psykiatrisk Selskab*
Dansk Selskab for Sam-
fundsmedicin*
X
X
X
1
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0002.png
Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Danske Advokater
Danske Familieadvokater
Danske Fysioterapeuter
Danske Handicaporganisa-
tioner (DH)
Danske Regioner
Danske Seniorer
Danske Ældreråd
Dataetisk Råd
Datatilsynet
DAV – De Anbragtes Vilkår
Den Danske Dommerfor-
ening
Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet –
DUKH
Det Centrale Handicapråd
Dommerfuldmægtigforenin-
gen
Epilepsiforeningen
Ergoterapeutforeningen
Familieretshuset
FH – Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
FOA – Fag og Arbejde
Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige
Foreningen Svær Autisme
– Forening for pårørende*
Handicapbranchen Dan-
mark
Hjernesagen
Hjerneskadeforeningen
HK Kommunal
Institut for Menneskeret-
tigheder
KL
Kommunale Velfærdsche-
fer
Kristelig Fagbevægelse
(KRIFA)
Landsorganisationen for
Sociale Tilbud – LOS
LEV
Muskelsvindfonden
Nationalt Videnscenter for
Demens
Psykiatri Fonden
Red Barnet
Rigsrevisionen
Røde Kors
Sammenslutningen af Unge
med Handicap
Selveje Danmark
SIND – Landsforeningen
for psykisk sundhed
Sjældne Diagnoser
Socialpædagogernes
Landsforbund
Socialt Lederforum
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
X
X
X
X
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
2
X
X
X
X
X
X
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0003.png
Socialtilsyn Hovedstaden
Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Nord
Socialtilsyn Syd
Socialtilsyn Øst
Udbetaling Danmark
ULF – Udviklingshæmme-
des Landsforbund
Ældre Sagen
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
X
X
Nedenfor under punkt 3 er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hø-
ringssvar samt Social- og Boligministeriets bemærkninger hertil. Ministeriets
bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
2. Ændringer på baggrund af høringssvarene
På baggrund af et af høringssvarene er der foretaget enkelte præciseringer i
bemærkningerne til lovforslaget. Der henvises til punkt 3.2 og 3.3 nedenfor.
Under pkt. 4 opsummeres, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det ud-
kast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som ikke
har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på ministeriets egen
foranledning.
3. Bemærkninger i høringssvarene
3.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
- Støtte til indførelse af en tidsgrænse for retten for en ægtefælle, samlever el-
ler registreret partner til en afdød borger med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne til at forblive i et længerevarende botilbud.
Kommunale Velfærdschefer
finder det positivt, at kommunalbestyrelsen får
mulighed for at opsige en ægtefælle, samlever eller partner, når en borger, der
er visiteret til § 108 dør, indenfor en periode på 6 måneder fra dødsfaldet og
med et varsel på 3 måneder. Det vil ifølge foreningen frigive flere § 108 boliger-
og tilbud til borgere, som har behov for dem.
Alzheimerforeningen
bemærker, at foreningen finder lovforslaget fornuftigt og
relevant ift. at sikre, at udelukkende borgere med behov for længerevarende
botilbud, får disse tilbud. Foreningen bemærker, at lovændringen samtidig på-
virker så få borgere, at lovændringen nærmere er af principiel karakter. For-
eningen har ingen ændringsforslag og bakker op om lovændringen.
Ældre Sagen
bemærker, at foreningen har forståelse for, at initiativet bag lov-
forslaget skyldes et ønske om øget fleksibilitet i forhold til bedre kapacitetsud-
nyttelse af botilbud, og at der er tungtvejende grunde til, at botilbud alene an-
vendes til personer, der har behov for denne type bolig. Foreningen bemærker,
at de er opmærksomme på, at der er tale om, at lovforslaget får betydning for
ganske få personer årligt.
-Kritik af indførelse af en tidsgrænse for retten for en ægtefælle, samlever eller
registreret partner til en afdød borger med betydelig og varigt nedsat fysisk el-
ler psykisk funktionsevne til at forblive i et længerevarende botilbud.
LEV
bemærker, at lovgiverne generelt bør beskæftige sig med løsning af pro-
blemer, som har reel betydning for borgere, virksomheder eller myndigheder.
Ifølge LEV gælder dette ikke mindst på socialområdet, som har at gøre med
særligt sårbare mennesker, hvor det ikke er rimeligt at udøve symbolpolitik.
Ifølge LEV har lovforslaget imidlertid i udpræget grad karakter af symbolpolitik,
3
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0004.png
og burde ikke være noget som Folketinget – samt embedsmænd i ministerier
og organisationer m.fl. – blev bedt om at anvende ressourcer på.
LEV finder det desuden ærgerligt, at lovgiver tilsyneladende føler behov for at
sende et signal til en ekstrem lille gruppe efterlevende til afdøde i botilbud om,
at de nok er sådan nogle, der bare er ude på at udnytte offentlige tilbud,
selvom de ikke har behov for det. LEV opfordrer til, at regeringen trækker lov-
forslaget tilbage for at undgå at spilde endnu flere administrative ressourcer
end der allerede er spildt.
LEV bemærker desuden, at lovforslagets begrundelse forekommer at være
ekstremt anekdotisk, og henviser i den forbindelse til, at det fremgår af be-
mærkningerne, at det vil være sjældent men, at der alt andet lige kan være ud-
fordringer for kommunerne, at en efterlevende til en afdød beboer i botilbud ef-
ter § 108, optager en plads i botilbuddet, som vedkommende ikke er berettiget
til. LEV henviser desuden til, at det fremgår af bemærkninger, at ministeriet an-
giver med betydelig usikkerhed omhandler under 5 personer.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at lovforslaget vil medvirke til, at
botilbud i højere grad bliver institutioner for mennesker med handicap og ikke
hjem. Det kæder ifølge instituttet borgerens valg af bolig sammen med deres
behov for støtte. Forslaget vil i særdeleshed ramme deres nære pårørende,
som kan blive tvunget til at flytte efter borgerens død.
Danske Handicaporganisationer (DH)
bemærker, at der er tale om meget få
tilfælde, hvor loven vil komme i anvendelse og stiller sig i den forbindelse kriti-
ske overfor at ændre på lovgivningen på så smalt et grundlag. Ifølge DH er det
fordi de opnåede besparelser ved at ændre loven er meget små, samtidig med
at det har store konsekvenser for de mennesker det berører.
DH bemærker, at det er helt afgørende, at de efterladte behandles medmenne-
skeligt i en i forvejen svær situation.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det er aftalt i rammeaftale om en lang-
sigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet indgået mellem regeringen
og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre den 2.
maj 2024 og i Aftale om kommunernes økonomi for 2025 (ØA25), at der indfø-
res en tidsgrænse på 3 måneder for den ret, som en ægtefælle, samlever eller
registreret partner til en afdød borger med handicap har til at blive boende i et
længerevarende botilbud.
I Aftale om udmøntning af tre initiativer i rammeaftale af 2. maj 2024 om en
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet indgået den 20. januar
2025 fremgår, at regeringen (SVM) og Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti samt Radikale Venstre, er enige om udmøntningen af tre af rammeafta-
lens initiativer, herunder initiativ 13: Ændrede regler for at forblive på botilbud
for ægtefæller til afdøde borgere med handicap.
I forhold til de høringssvar, som udtrykker kritik over for den foreslåede æn-
dring henviser ministeriet til, at bemærkningerne vedrører ønsker til ændringer,
som ligger uden for rammerne af de bagvedliggende aftaler.
3.2 Forslag til præcisering vedr. handlekommunen
Kommunale Velfærdschefer
bemærker, at begrebet ”kommunalbestyrelsen”
bruges uklart i lovforslaget, da det ifølge foreningen ikke fremgår, hvilken kom-
munalbestyrelse der har beføjelsen i tilfælde, hvor én kommune er handlekom-
mune og en anden kommune er driftskommune, og at hver kommune derfor
kan drives af forskellige incitamenter. Kommunale Velfærdschefer anbefaler, at
beføjelsen placeres hos kommunalbestyrelsen i driftskommunen.
Social- og Boligministeriet finder det hensigtsmæssigt, at det præciseres i be-
mærkningerne til lovforslaget, hvad der vil gælde i tilfælde, hvor de pågæl-
4
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0005.png
dende to personer, bor på et botilbud, som ligger i en anden kommune end de-
res handlekommune(r). I alle tilfælde, også hvor de pågældende to personer,
bor på et botilbud, som ligger i en anden kommune end deres handlekom-
mune(r), vil det være handlekommunen, som har beføjelsen til at opsige en ef-
terlevende ægtefælle, samlever eller registreret partner efter den foreslåede
bestemmelse efter at have fået oplysning om dødsfaldet fra f.eks. tilbuddet. Til-
buddet vil i øvrigt kunne kontakte handlekommunen med henblik på en dialog
om mulighederne for benyttelse af boligen i det pågældende botilbud. Det er
handlekommunen, som beslutter, om denne vil benytte muligheden for at op-
sige den efterlevende person.
Ministeriet har dermed på baggrund af Kommunale Velfærdschefers hørings-
svar foretaget enkelte præciseringer i bemærkningerne til lovforslaget. Der
henvises også til pkt. 4.
3.3 Forslag til præcisering vedr. vejledning af den efterlevende ægte-
fælle, samlever, registreret partner
Ældre Sagen
henviser til, at det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at
hvis den efterladte er berettiget til botilbud efter servicelovens § 108, så kan
vedkommende ikke opsiges, når den anden part dør, og det fremgår at kom-
munen skal sikre, at den efterladte person hjælpes videre inden for de forplig-
telser, som kommunerne har for at yde hjælp. Ældre Sagen bemærker, at disse
to forudsætninger imidlertid alene står beskrevet i bemærkninger til lovforslag,
hvilket medfører risiko for ukendskab hos den enkelte sagsbehandler og der-
med risiko for rettighedstab hos den enkelte efterladte. Ældre Sagen foreslår
derfor, at de to forudsætninger i stedet skrives direkte i lovbestemmelsen.
Institut for Menneskerettigheder
noterer, at det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at den efterlevende borger ikke kan opsiges, hvis de selv er beret-
tiget til et længerevarende botilbud, som vil kunne imødekommes af samme el-
ler et 3 tilsvarende botilbud. Instituttet anser denne forudsætning for at være så
væsentlig, at den bør fremgå af bestemmelsens ordlyd, så den ikke bliver over-
set.
Danske Handicaporganisationer (DH)
bemærker, at den kommune, den på-
rørende og efterladte ægtefælle tilhører, skal forpligtes til at hjælpe den efter-
ladte med at finde en ny bolig.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det allerede følger af de generelle for-
målsbestemmelser i servicelovens § 81 og 82, at kommunen har pligt til at
hjælpe. De forpligtelser der beskrives i bemærkningerne til lovforslaget gælder
uagtet, om det er beskrevet direkte i den foreslåede bestemmelse.
Ministeriet bemærker desuden, at det fremgår af punkt 2.3 i bemærkningerne
at, såfremt den efterlevende selv måtte have behov, som gør at vedkommende
er berettiget til et længerevarende botilbud efter § 108, stk. 1, som vil kunne
imødekommes af samme botilbud eller et tilsvarende, som det hvor den pågæl-
dende bor, vil vedkommende ikke kunne opsiges, når den anden part dør.
Ministeriet tilslutter sig imidlertid, at det er hensigtsmæssigt af klarhedshensyn,
at det også fremgår af bestemmelsen, at har den efterlevende også selv behov
for tilbud efter § 108, stk. 1, som kan imødekommes af samme tilbud eller et til-
svarende, som det, hvor den pågældende bor, kan kommunalbestyrelsen ikke
opsige vedkommende efter bestemmelsen i 3. pkt.
Ministeriet har dermed af lovtekniske grunde og på baggrund af høringssva-
rene foretaget en ændring i den foreslåede bestemmelse og bemærkningerne
til lovforslaget. Der henvises også til pkt. 4.
5
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0006.png
3.4 Forslag til længere opsigelsesvarsel
LEV
finder det urimeligt for de berørte borgere, at de kan opsiges med et me-
get kort varsel på tre måneder. Det bør minimum fordobles. Der vil trods alt
være tale om mennesker, der befinder sig i en i forvejen svær situation.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at et opsigelsesvarsel på tre må-
neder er ganske kort tid, særligt når det falder oven i en ægtefælles, samlevers
eller partners dødsfald. Det giver næsten ikke nogen tid til den efterladte part-
ner til at finde en ny bolig eller forberede flytning, navnlig hvis der var tale om et
pludseligt og uforudset dødsfald. Det vil således kunne udgøre uforholdsmæs-
sigt indgreb i deres ret til deres hjem.
Instituttet anbefaler, at der fastsættes et længere opsigelsesvarsel, for eksem-
pel på seks måneder.
Danske Handicaporganisationer (DH)
med henvisning til den generelle be-
mærkning om, at det er helt afgørende, at de efterladte behandles medmenne-
skeligt i en i forvejen svær situation bemærker DH, at de 3 måneders frist for
fraflytning, som der er lagt op til er for kort og foreslår at fristen forlænges til 6
måneder.
Social- og Boligministeriet bemærker, at et længere opsigelsesvarsel vil falde
uden for det aftalte i de bagvedliggende politiske aftaler. Opsigelsesvarslet på
3 måneder vurderes at udgøre et rimeligt varsel i en situation som denne, da
samme opsigelsesvarsel på 3 måneder gælder ved opsigelse fra botilbud som
følge af nedlæggelse eller reorganisering, og det vurderes at være rimelig tid til
at finde en anden bolig.
På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
3.5 Forslag til klagebestemmelse
LEV
finder det stærkt betænkeligt, at kommunens afgørelse om opsigelse af en
efterladt til en afdød beboer i botilbud efter § 108 ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed og opfordrer til, at afgørelsen kan påklages til Anke-
styrelsen. Det skyldes ifølge LEV særligt, at det anføres i forslaget, at en efter-
levende, som selv har behov for et botilbud, ikke kan opsiges efter den nye be-
stemmelse. Denne forudsætning er helt afgørende, og bør kunne efterprøves
via klagesystemet. Alternativt risikerer bestemmelsen at blive misbrugt af kom-
muner.
Social- og Boligministeriet bemærker, at der ikke i de bagvedliggende politiske
aftaler er tilføjet klageadgang. Ministeriet bemærker desuden, at et fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget (bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1),
at begrundelsen for, at kommunalbestyrelsens afgørelse ikke kan påklages er,
at der ikke som del af initiativet i de bagvedliggende politiske aftaler er afsat
midler til ressourcer til klagebehandling. Såfremt kommunalbestyrelsen ikke op-
fylder de formelle krav i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1,
har den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner ret til at
blive boende.
På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
3.6 Øvrige bemærkninger
Alzheimerforeningen
henviser til formuleringen i lovforslaget om, at hvis den
efterlevende har behov, der berettiger dem til længerevarende botilbud, kan de
blive boende. Foreningen bemærker, at dette er et vigtigt element, som ifølge
foreningen bør blive understreget i den nye lov, da f.eks. pårørende til menne-
sker med demens er mere tilbøjelige til selv at udvikle demens. Foreningen fin-
6
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0007.png
der det vigtigt at tage hensyn til samt vurdere, den efterlevendes tilstand og be-
hov. Foreningen finder det yderst positivt, at i lovforslaget beskrives, at kommu-
nen har pligt til at sikre, at den efterlevende hjælpes og vejledes. Dette er ifølge
foreningen væsentligt, da den pårørende kan stå i en meget sårbar position, og
dermed have stort behov for hjælp og støtte. Foreningen opfordrer derfor til at
sikre, at begge disse formuleringer bevares i den endelige lov.
Social- og Boligministeriet henviser til ministeriets bemærkninger under punkt
3.3.
Institut for Menneskerettigheder
henviser til, at mennesker med handicap hi-
storisk været underlagt en betydelig institutionalisering og frem til 1970’erne og
80’erne levede mange mennesker med handicap i Danmark i en lukket verden
på store centralinstitutioner. I rettighedsbevægelsen har der derfor været stort
fokus på afinstitutionalisering. Respekten for menneskets iboende værdighed,
personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed
af andre personer er således det første grundprincip, der er fastsat i FN’s han-
dicapkonventions artikel 3.
Ved at tiltræde konventionen har Danmark påtaget sig at sikre, at alle personer
med handicap har lige ret til at leve i samfundet med samme valgmuligheder
som andre og har mulighed for at vælge deres bopæl, samt hvor og med hvem
de vil bo, på lige fod med andre (konventionens artikel 19).
Instituttet henviser til, at FN’s Handicapkomité sidste år udtrykte bekymring for,
at Danmark ikke har nogen handlingsplan for afinstitutionalisering på handicap-
området.
Instituttet ser med bekymring en række initiativer og forslag i de senere år, der
peger i retning af øget institutionalisering af mennesker med handicap. Ud over
nærværende forslag drejer det sig blandt andet om:
• Øgede beføjelser til at anvende magt over for mennesker med handicap og
til at låse yderdøre og døre mellem afdelinger på blandt andet botilbud
• Forslag om at udvide mulighederne for at flytte borgere til eller mellem botil-
bud uden deres samtykke
• Andre forslag om at skabe øget fleksibilitet i mulighederne for at flytte bor-
gere, hvis behov ikke matcher det tilbud, de er på
• Forslag om indførelse af beløbsgrænse for borgerens ret til at vælge et alter-
nativ botilbud
• Forslag om at fjerne socialtilsynets tilsyn med, om borgere på blandt andet
botilbud er i arbejde eller under uddannelse og indgår i sociale relationer og i
aktiviteter i det omgivende samfund.
Uden et klart og vedholdende fokus på fortsat afinstitutionalisering for menne-
sker med handicap er der betydelig risiko for, at institutionaliseringen i stedet vil
øges, og at der vil ske tilbageskridt i strid med FN’s handicapkonventions arti-
kel 19. Instituttet anbefaler derfor: At ministeriet tager initiativ til, at der bliver
udarbejdet en samlet, tværsektoriel handlingsplan for afinstitutionalisering.
Social- og Boligministeriet bemærker, at social- og boligministeren sammen
med aftalepartierne bag Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvik-
ling af handicapområdet (indgået mellem regeringen og Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre den 2. maj 2024) er optaget af at
forbedre vilkårene for personer med handicap, og drøfter anbefalingerne fra
FN’s Handicapkomité på social- og boligområdet med parterne og interessen-
ter på området, herunder i regi af Sammen om Handicap.
I forhold til komitéens bekymring om manglen på en afinstitutionaliseringsstra-
tegi bemærker ministeriet, at det er et generelt mål for regeringen at fremme, at
borgerne kan blive boende hjemme. Kommunerne skal allerede i dag tilbyde
boligindretning til den enkelte borger, så borgeren kan blive i eget hjem så
længe som muligt.
7
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0008.png
For borgere med meget specialiserede behov er det dog ikke altid muligt at til-
byde tilstrækkelig hjælp i eget hjem. Derfor er der fortsat behov for botilbud til
at sikre de rette rammer, samt den rette pleje og omsorg.
Der er foretaget en konventionsretlig vurdering af lovændringen, som konklude-
rer, at ændringen er i overensstemmelse med de konventionsretlige forpligtel-
ser.
Danske Handicaporganisationer (DH)
bemærker, at en af DHs medlemsor-
ganisationer bemærker, at de oplever udfordringer i forhold til plejeboliger
jævnfør almenboligloven, hvor det er vanskeligt at få en plejebolig, hvor den
pårørende ægtefælle kan få mulighed for at flytte med. Der er på den baggrund
en efterspørgsel på at få løst de generelle udfordringer med, at borgere med
forskellige behov for hjælp og støtte både kan få en ægtefælle med på et bo-
eller plejetilbud, samtidig med at de efterladte – ved ægtefællens død – får den
nødvendige rådgivning, tid og støtte til at finde en ny bolig efterfølgende.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det falder uden for de bagvedliggende
aftaler at ændre på reglerne for tildeling af plejeboliger. Ministeriet bemærker
desuden, at kommunalbestyrelsen ifølge serviceloven har myndigheds- og fi-
nansieringsansvaret, samt ansvaret for at de nødvendige ydelser leveres til
borgerne. Dette følger af servicelovens § 4, hvoraf det fremgår, at kommunal-
bestyrelsen skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter serviceloven.
Det følger desuden af § 4, stk. 2, at kommunalbestyrelsen opfylder sit forsy-
ningsansvar efter stk. 1 ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre
kommuner, regioner eller private tilbud. Kommunalbestyrelsen kan således
løfte sit forsyningsansvar ved brug af egne tilbud, regionale tilbud eller private
tilbud. Der kan endvidere indgås samarbejde med andre kommuner og regio-
ner.
Hertil kommer, at det fremgår af § 105, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., at
kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt omfang tilveje-
bringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre og personer med handi-
cap, som har særligt behov for sådanne boliger. Regionerne eller kommunerne
kan overlade til selvejende institutioner og almene boligorganisationer at være
byg- og driftsherre af almene ældreboliger, der tilvejebringes med særligt hen-
blik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. Boligerne kan tilve-
jebringes som almene ældreboliger efter almenboligloven eller som kommunalt
finansierede boliger. Bestemmelserne giver således kommunalbestyrelsen
både ret og pligt til at tilvejebringe ældreboliger, som der er behov for i kommu-
nen.
4. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
Der er foretaget en tydeliggørelse i bemærkningerne til lovforslaget for
at præcisere, hvad der vil gælde i tilfælde, hvor de pågældende to per-
soner, bor på et botilbud, som ligger i en anden kommune end deres
handlekommune(r). I alle tilfælde, også hvor de pågældende to perso-
ner, bor på et botilbud, som ligger i en anden kommune end deres
handlekommune(r), vil det være handlekommunen, som har beføjelsen
til at opsige en efterlevende ægtefælle, samlever eller registreret part-
ner efter den foreslåede bestemmelse efter at have fået oplysning om
dødsfaldet fra f.eks. tilbuddet.
Der er foretaget en ændring i den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 1, og bemærkningerne, sådan, at det fremgår af bestem-
melsen som 5. pkt., at har den efterlevende også selv behov for tilbud
efter § 108, stk. 1, som kan imødekommes af samme tilbud eller et til-
svarende, som det, hvor den pågældende bor, kan kommunalbestyrel-
sen ikke opsige vedkommende efter bestemmelsen i 3. pkt.
8
L 203 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007372_0009.png
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk ka-
rakter.
9