Socialudvalget 2024-25
L 201
Offentligt
3024325_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4693
Doknr.
12613033
Dato
20-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 23. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 201) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 22. april 2025 fra Lena Michelsen,
Morud, jf. L 201 – bilag 2?”
Svar:
I henvendelsen er der stillet syv spørgsmål til lovforslaget, som besvares
nedenfor.
Spørgsmål 1
Mener ministeren, at borgeren der vælger at søge efter bestemmelsen om
dokumenterede kompensationsberettigede udgifter, og får afslag på dette pga.
beløbets størrelse, efterfølgende skal starte en ny ansøgning op på
standardbeløbet. I så fald, mister borgeren så penge, jf. ansøgningstidspunkt
for 2. ansøgning bliver senere, samt at der nu skal sagsbehandles på ny?
Svar
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at hvis borgeren har søgt om,
at kommunen skal træffe afgørelse efter bestemmelsen om dokumenterede
kompensationsberettigende udgifter (gruppe II), og det under
sagsbehandlingen konstateres, at borgeren er i personkredsen for hjælp, men
der ikke er dokumenteret tilstrækkeligt med kompensationsberettigende
udgifter, hvorimod der er sandsynliggjort kompensationsberettigende udgifter,
der overstiger minimumsbeløbet på 6.660 kr. om året svarende til 555 kr. om
måneden (gruppe I), vil kommunen skulle yde hjælp i gruppe I. Der vil i denne
situation således ikke skulle indgives fornyet ansøgning, og hjælpen vil blive
ydet tilbage fra ansøgningstidspunktet, da kompensationsydelsen er en
kontantydelse.
Spørgsmål 2
Mener ministeren at det er foreneligt med retssikkerhedslovens § 5, at
borgeren skal pege konkret på hvilken lovparagraf, ansøgningen bedes
behandles efter, og derved ”lukke døren” for behandling efter alle muligheder?
Svar
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at kommunen i
overensstemmelse med den generelt gældende vejledningsforpligtelse efter
1
L 201 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/4-25 fra Lena Michelsen, Morud
3024325_0002.png
forvaltningsloven og den skærpede vejledningsforpligtelse på det sociale
område, jf. retssikkerhedslovens § 5, vil skulle vejlede borgeren i forhold til
borgerens ansøgning om hjælp efter gruppe I eller gruppe II. Vejledningen og
dens omfang vil skulle baseres på omstændighederne i den konkrete sag,
herunder borgerens egen vurdering uden nogen form for sagsbehandling i øvrigt
af størrelsen på borgerens kompensationsberettigende udgifter. Vejledningen vil
desuden skulle indeholde oplysninger om, at hvis borgeren vil ansøge om hjælp
efter gruppe I, vil borgeren skulle sandsynliggøre kompensationsberettigende
udgifter, som overstiger minimumsbeløbet på 6.660 kr. pr. år svarende til 555 kr.
pr. måned, og at hvis borgeren vil ansøge om hjælp efter gruppe II, vil borgeren
skulle dokumentere visse typer af kompensationsberettigende udgifter på over
24.000 kr. pr. år svarende til 2.000 kr. pr. måned.
Der påhviler således i kraft af den generelle vejledningsforpligtelse og den
skærpede vejledningsforpligtelse på det sociale område kommunen en pligt til
at yde vejledning til borgeren om, hvilken af de to bestemmelser borgeren skal
ansøge om at få truffet afgørelse efter. Endvidere vil kommunen, jf. også svaret
på spørgsmål 1, ad egen drift uden fornyet ansøgning fra borgerens side skulle
træffe afgørelse om hjælp i gruppe I, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, selv
om borgeren har søgt efter gruppe II og har fået afslag. Dette vurderes at være
i overensstemmelse med såvel indholdet i den generelle vejledningspligt som
retssikkerhedslovens § 5.
Spørgsmål 3
Mener ministeren det er foreneligt med officialprincippet, at sager ikke oplyses
korrekt og tilstrækkeligt, hvis borgeren søger om standardbeløbet?
Svar
Ifølge officialprincippet skal kommunen tilvejebringe de oplysninger, som er
nødvendige for, at der kan træffes afgørelse i en sag. Heraf kan det udledes, at
der ikke skal tilvejebringes yderligere oplysninger ud over de oplysninger, som
er nødvendige for afgørelsen.
I sager, hvor borgeren har søgt om hjælp efter gruppe I, vil der, jf. også
officialprincippet, skulle tilvejebringes de oplysninger, som er nødvendige for at
kunne vurdere, om borgeren er i kompensationsydelsens personkreds, og om
de sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter samlet set overstiger
minimumsbeløbet på 6.660 kr. om året svarende til gennemsnitligt 555 kr. om
måneden. Tilvejebringelse af oplysninger herudover vil ikke være nødvendige
for, at kommunen kan træffe afgørelse i sagen, og det vil derfor ikke være i
strid med officialprincippet ikke at oplyse sagen yderligere.
Spørgsmål 4
Mener ministeren at borgere risikerer at stå uden korrekt/tilstrækkelig hjælp,
såfremt borgerne – fx pga. psykisk handicap – ikke evner at vælge korrekt ift.
hvilken paragraf der søges efter?
Svar
Som det også er anført i svaret på spørgsmål 2, skal kommunen i
overensstemmelse med den generelle vejledningspligt og den skærpede
vejledningspligt på det sociale område vejlede borgeren i forhold til, om borgeren
bør ansøge om, at kommunen træffer afgørelse efter gruppe I eller gruppe II.
Vejledningen og dens omfang vil skulle baseres på omstændighederne i den
2
L 201 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/4-25 fra Lena Michelsen, Morud
3024325_0003.png
konkrete sag, herunder borgerens egen vurdering uden nogen form for
sagsbehandling i øvrigt af størrelsen på borgerens kompensationsberettigende
udgifter. Vejledningen vil desuden skulle indeholde oplysninger om, at hvis
borgeren vil ansøge om hjælp efter gruppe I, vil borgeren skulle sandsynliggøre
kompensationsberettigende udgifter, som overstiger minimumsbeløbet på 6.660
kr. pr. år svarende til 555 kr. pr. måned, og at hvis borgeren vil ansøge om hjælp
efter gruppe II, vil borgeren skulle dokumentere visse typer af
kompensationsberettigende udgifter på over 24.000 kr. pr. år svarende til 2.000
kr. pr. måned.
Endvidere vil kommunen, jf. også svaret på spørgsmål 1, ad egen drift uden
fornyet ansøgning fra borgerens side skulle træffe afgørelse om hjælp i gruppe
I, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, selv om borgeren har søgt efter gruppe
II og har fået afslag. På den baggrund vurderes det, at borgerne i tilstrækkelig
grad er sikret vejledning i forhold til deres konkrete sag, som sætter dem i
stand til at ansøge om at få truffet afgørelse efter den af de to grupper, de
umiddelbart må forventes at tilhøre.
Spørgsmål 5
Er ministeren enig i det er problematisk, at serviceloven kommer til at stå over
fx retssikkerhedsloven, med denne tilgang?
Svar
Der henvises i det hele til svarene på spørgsmål 2-4.
Spørgsmål 6
Vil ministeren erkende, at der lægges op til besparelser på standardbeløbet
for voksne, samt der synes at spekuleres i, at borgere kan vælge en
ufordelagtig ansøgningsparagraf, der langt fra kompensere dem
tilstrækkeligt?
Svar
Det er forudsat med aftalen om en ny model for kompensationsydelsen
(tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025, som lovforslaget udmønter, at
der efter omlægningen af udmålingssystemet skal anvendes det samme beløb
som i dag på udbetaling af hjælp til borgerne samlet set. Det er således ikke
hensigten, at lovforslaget skal medføre nogen form for besparelse i forhold til
de midler, som anvendes til udbetaling af ydelser til borgerne.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at det fremgår af ovennævnte aftale, at
aftalepartierne er enige om at gøre status på omlægningen to og fire år efter
lovændringens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, herunder i forhold til antal
modtagere og samlede udbetalinger.
Spørgsmål 7
Kan ministeren redegøre for, hvordan det ikke kan have administrative
konsekvenser for borgerne, når de nu forventes at læse sig dybere ind i
lovgivningen, for at skulle finde den rette paragraf. Herunder at borgeren
faktisk selv skal beregne sine udgifter først, forud for ansøgning, i håb om
at vælge den rette ansøgningsparagraf.
3
L 201 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/4-25 fra Lena Michelsen, Morud
3024325_0004.png
Svar
Det er vurderingen, at lovforslaget vil medføre en forenkling for borgerne,
særligt i gruppe I, hvor der fremadrettet alene vil skulle sandsynliggøres
kompensationsberettigende udgifter, som samlet set overstiger
minimumsbeløbet på 6.660 kr. om året svarende til 555 kr. om måneden som
forudsætning for at modtage hjælp I dag skal alle borgerens merudgifter
sandsynliggøres – særligt på børneområdet – med henblik på korrekt
indplacering i udmålingssystemet.
I gruppe II vil der også ske en vis forenkling, idet der med positivlisten vil blive
klarhed over, hvilke kompensationsberettigende udgiftstyper der skal
dokumenteres som forudsætning for at modtage hjælp.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
4