Socialudvalget 2024-25
L 201 Bilag 1
Offentligt
3007341_0001.png
Enhed
Handicap
Sagsnr.
2024 - 4693
Doknr.
5956690
Dato
14-03-2025
Høringsnotat – forslag til lov om ændring af lov om social service og bar-
nets lov (Ændring af betegnelsen merudgiftsydelse til kompensations-
ydelse og indførelse af et ensartet og forenklet udmålingssystem for
kompensationsydelse til børn, unge og voksne)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ......................................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode ......................................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................................. 2
2. Høringssvarene .............................................................................................. 3
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget .................................................. 3
2.3. Målgruppe ................................................................................................ 5
2.4. Indførelse af et ensartet og forenklet udmålingssystem for
kompensationsydelse til børn, unge og voksne .............................................. 6
2.4.1. Minimumsbeløbet .............................................................................. 6
2.4.2. Kompensationsydelse i form af et fast månedligt standardbeløb
(gruppe I) ..................................................................................................... 8
2.4.3. Kompensationsydelse svarende til de faktiske
kompensationsberettigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om
måneden (gruppe II) .................................................................................... 9
2.4.4. Positivlisten...................................................................................... 11
2.4.5. Borgerens/familiens valg mellem afgørelse om hjælp i form af
standardbeløbet (gruppe I) eller kompensationsydelse svarende til de
faktiske kompensationsberettigende udgifter (gruppe II) .......................... 13
2.5. Revurdering ............................................................................................ 14
2.6. Kravene til kommunalbestyrelsens sagsoplysning ................................ 15
2.7. Oversigt over vejledende gennemsnitsudgifter for gængse udgiftstyper
...................................................................................................................... 16
2.8. Forholdet til anden lovgivning ................................................................ 17
2.9. Kompensation for enkeltstående udgifter .............................................. 17
2.10. Borgere over folkepensionsalderen ..................................................... 19
2.11. Ikrafttrædelse og overgangsordning .................................................... 19
2.12. Evaluering ............................................................................................ 19
3. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet ................................... 20
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og barnets lov
(Ændring af betegnelsen merudgiftsydelse til kompensationsydelse og indfø-
relse af et ensartet og forenklet udmålingssystem for kompensationsydelse til
børn, unge og voksne) har i perioden fra den 23. januar 2025 til den 21. februar
1
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0002.png
2025 (29 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisatio-
ner m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 23. januar 2025 endvidere sendt til Folketingets
Socialudvalg til orientering om høringen. Herudover blev udkastet til lovforslag
offentliggjort på Høringsportalen den 23. januar 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisatio-
ner m.v. Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
Interessenter, som ikke er blandt myndigheder, organisationer m.v. på ministe-
riets høringsliste, men på egen foranledning har sendt bemærkninger til udka-
stet til lovforslag er i oversigten markeret med *.
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
3F - Fagligt Fælles Forbund
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Ankestyrelsen
Børne- og Kulturcheffor-
eningen
Børnerådet
Børns Vilkår
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Cøliaki Forening*
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Danske Handicaporganisa-
tioner (DH)
Danske Regioner
Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet –
DUKH
Det Centrale Handicapråd
Diabetesforeningen
Esbjerg Kommune*
FH – Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
FOA – Fag og Arbejde
For Lige Vilkår
Hjernebarnet
HK Kommunal
Institut for Menneskeret-
tigheder
KL
Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening
Kristelig Fagbevægelse
Landsorganisationen for
Sociale Tilbud – LOS
LEV*
Lolland Kommune*
Muskelsvindfonden*
Red Barnet
Rigsrevisionen
X
X
X
X
X
X
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0003.png
Sammenslutningen af Unge
med Handicap
Selveje Danmark
Sjældne Diagnoser
Socialchefforeningen
Socialpædagogernes
Landsforbund
ULF – Udviklingshæmme-
des Landsforbund
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
X
I pkt. 2 gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udka-
stet til lovforslag. Social- og Boligministeriets bemærkninger til høringssvarene,
herunder om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skre-
vet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som
ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på Social- og Bo-
ligministeriets egen foranledning.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Kulturchefforeningen
anerkender intentionen i lovændringen og
har desuden nogle konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Dansk Cøliaki Forening
er kritisk over for forslaget, idet det ikke forholder sig
til målgruppen for ydelsen. Derudover er foreningen kritisk over for minimums-
grænsen, idet udfordringen med det store ressourceforbrug i sagsbehandlingen
ikke løses, ligesom flere vil falde ud af målgruppen. Herudover fremføres nogle
konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Dansk Socialrådgiverforening
bakker op om forenkling, men stiller sig tviv-
lende over for, om der reelt forenkles svarende til det forudsatte. Det vurderes,
at der trods den administrative lettelse fortsat vil være en meget omfattende
sagsbehandlingsopgave. Desuden påpeges en række uklarheder i lovforslaget,
som gennemgås nedenfor.
Danske Handicaporganisationer
er stærkt kritiske overfor lovforslaget. Reelt
vil der være en lang række mennesker, der ryger ud af målgruppen for at
kunne få dækket merudgifter. Derudover vil mange blive betydeligt underkom-
penseret, ligesom der vil blive lagt et større dokumentationskrav ud til bor-
gerne. Det er grundlæggende problematisk for alle i målgruppen men også
etisk problematisk, da det særligt går ud over ressourcesvage borgere. Danske
Handicaporganisationer opfordrer på den baggrund på det kraftigste til, at for-
slaget bliver trukket tilbage. Herudover fremføres en række konkrete bemærk-
ninger, som gennemgås nedenfor.
Diabetesforeningen
mener ikke, at lovforslaget løser de udfordringer som bor-
gerne møder, og dermed heller ikke bidrager tilstrækkeligt til formålet om et en-
kelt og mere gennemskueligt system, øget retssikkerhed for borgerne og mar-
kant reduktion af kommunernes udgifter til administration. Herudover har forsla-
get store negative konsekvenser for blandt andet børnefamilier, som Diabetes-
foreningen ser meget alvorligt på. Diabetesforeningen bakker op om Danske
Handicaporganisationers opfordring til, at lovforslaget bliver trukket tilbage. Di-
abetesforeningen er kritiske overfor, at modellen ikke er mere automatiseret, så
der kan ske et endeligt opgør med den forskelligartede praksis for tildeling og
de unødvendige dokumentationsbyrder for borgerne. Herudover fremføres en
række konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Esbjerg Kommune
vurderer, at der med lovforslaget ikke vil ske en forenkling
af reglerne, ligesom borgernes retssikkerhed ikke øges, og der vil ikke ske en
administrativ lettelse for hverken borgere eller kommuner. Desuden fremføres
nogle konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
3
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0004.png
Institut for Menneskerettigheder
støtter ambitionen om at forenkle admini-
strationen af reglerne for at gøre det lettere for borgerne at få adgang til ydel-
sen og reducere dokumentationskrav samt sagsbehandlingstider og -fejl. Det
vurderes imidlertid, at lovforslaget i sin nuværende form vil kunne føre til en
markant underkompensation og øgede dokumentationskrav for visse borgere.
Herudover fremføres en række bekymringer og anbefalinger, som gennemgås
nedenfor.
KL
vurderer, at forslaget vil medføre en lettelse af de administrative byrder set i
forhold til det aktuelle regelsæt. Imidlertid vil der fortsat være dele af sagsbe-
handlingen, der vil medføre administrative byrder, herunder særligt person-
kredsvurderingen. Desuden fremføres nogle konkrete bemærkninger, som gen-
nemgås nedenfor.
LEV
opfordrer til, at lovforslaget trækkes tilbage. Det er meget problematisk, at
det politiske ønske om at imødegå kommunal overadministration og mistænke-
liggørelse af familierne og voksne med handicap på ingen måde realiseres.
Tværtimod vil lovforslaget samlet set føre til en forværring af situationen. Desu-
den vil endnu flere opleve ikke at få dækket merudgifter, der hidtil har været
støtte til. LEV bakker op om høringssvaret fra Danske Handicaporganisationer
og fremfører herudover nogle konkrete bemærkninger, som er særligt relevante
i forhold til LEVs målgruppe. Disse bemærkninger gennemgås nedenfor.
Lolland Kommune
ser positivt på den nye model for merudgifter, hvor der er
fokus på mindre bureaukrati og mere forudsigelighed, som letter sagsbehand-
lingen for kommunerne og giver mere forudsigelighed for borgerne. Desuden
fremføres nogle konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Muskelsvindfonden
finder, at lovforslaget desværre er meget langt fra den
forenkling, foreningen har håbet på og arbejdet for. Det anbefales derfor, at lov-
forslaget ikke gennemføres i sin nuværende form. Desuden fremføres nogle
konkrete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Sammenslutningen af Unge med Handicap
bifalder ønsket om at skabe
mere enkel og gennemsigtig hjælp til at bære den økonomiske byrde, der kan
være forbundet med et handicap, en diagnose eller sygdom. Lovforslaget imø-
dekommer dog ikke for alvor problemer med personkredsen, og det formår hel-
ler ikke entydigt at formindske administration bredt set for mennesker, som kan
være omfattet af merudgiftsydelsen. Ændringen er derfor langt fra sikret at
være positiv for mennesker med handicap. Herudover fremføres nogle kon-
krete bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
Social- og Boligministeriet bemærker, at lovforslaget har til formål at gennem-
føre en forenkling af merudgiftsydelsens udmålingssystem i overensstemmelse
med indholdet i aftale om en ny model for kompensationsydelsen (tidligere
merudgiftsydelsen) indgået den 21. januar 2025 mellem regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre. Det fremgår af denne aftale,
at partierne er enige om, at ydelsen skal være mere enkel og gennemsigtig og
skabe større forudsigelighed om hjælpen for borgerne, så dialogen mellem bor-
ger og kommune forbedres, samt reducere kommunernes udgifter til admini-
stration markant.
2.2. Ændring af betegnelsen merudgiftsydelse til kompensationsydelse
Danske Handicaporganisationer
er positive overfor, at merudgiftsydelsen
ændres til at hedde Kompensationsydelse, da det giver et mere retvisende bil-
lede.
Sammenslutningen af Unge med Handicap
ønsker at rose ændringen af
navnet fra merudgiftsydelse til kompensationsydelse. Ingen mennesker med
handicap skal have en følelse af at være en udgift, men de skal derimod ret-
mæssigt kompenseres.
4
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0005.png
Social- og Boligministeriet bemærker, at formålet med den med lovforslagets §
1, nr. 1-3, og § 2, nr. 1-3, foreslåede ændring af betegnelsen merudgiftsydelse
til kompensationsydelse i serviceloven og barnets lov og ændringen af begre-
bet merudgifter til kompensationsberettigende udgifter i de nævnte love er at
gøre betegnelsen for ydelsen og de omhandlede udgifter mere retvisende og
tydeliggøre hovedformålet med hjælpen, som er at kompensere for de handi-
capbetingede udgifter, som borgere med funktionsnedsættelse har sammenlig-
net med andre borgere på samme alder og i samme livssituation frem for, at
hovedvægten i ydelsens betegnelse og begrebsbrugen ligger på spørgsmålet
om, hvorvidt en given udgift kan anses som en merudgift eller ej. Der henvises
herved til afsnit 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.3. Målgruppe
Danske Handicaporganisationer
finder det ærgerligt, at det ikke er lykkedes
at finde en automatiseret model for målgruppeinddeling, og at der alene er til-
tag for at forenkle udmålingssystemet. Herved vil der fortsat blive anvendt en
del sagsbehandlingsressourcer på personkredsvurderingen.
Esbjerg Kommune
vurderer, at der med lovforslaget ikke sker en forenkling i
forhold til afklaring af, om borgeren er omfattet af målgruppen for kompensati-
onsydelsen, herunder særligt borgere, som er omfattet på grund af medicin.
LEV
opfordrer til, at der etableres en mere automatiseret model for merudgifter,
så kompensationen ikke kommer til at afhænge af, hvorvidt borgeren har forud-
sætninger for, eller bistand til, at ansøge og/eller påklage afgørelser om merud-
gifter.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det under arbejdet med omlægning af
merudgiftsydelsen har været forsøgt at opstille en mere automatiseret model
for målgruppeinddeling. Dette har imidlertid vist sig umuligt, uden at det ville
medføre en betydelig forskydning eller udvidelse i forhold til den nuværende
målgruppe, hvilket ikke findes hensigtsmæssigt.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at der med lovforslaget ikke vil blive
rettet op på et betydeligt praksisskred, som har fundet sted hen over mange år,
hvor flere målgrupper er røget ud. Målgruppen bør derfor præciseres.
Dansk Cøliaki Forening og Danske Handicaporganisationer
mener, at bor-
gere med cøliaki skal præciseres som målgruppe for kompensationsydelsen i
lighed med retstilstanden før Ankestyrelsens principmeddelelse 67-16, så bor-
gere med cøliaki igen får ret til at få dækket merudgifter til deres kost.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at årsagerne til faldet i modta-
gere af merudgiftsydelsen undersøges, og at det på dette grundlag overvejes,
om der er grundlag for at ændre eller præcisere personkredsen for ydelsen
med henblik på at sikre, at mennesker med handicap bliver tilstrækkeligt kom-
penseret for merudgifter, som er en følge af deres funktionsnedsættelse.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det er intentionen bag aftalen om en
ny model for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar
2025, at ydelsens målgruppe fastholdes uændret. Som følge heraf foreslås
med lovforslaget ikke ændringer i målgruppen.
Desuden bemærkes i forhold til det i høringssvarene omtalte fald i antallet af
modtagere af ydelsen, at der ikke er gennemført lovændringer med det formål
at indsnævre målgruppen. Ministeriet er i øvrigt ikke bekendt med årsagen til
faldet, men der er dermed heller ikke holdepunkter for at antage, at faldet skyl-
des uretmæssige frakendelser eller afslag.
Der vurderes i lyset af ovenstående ikke behov for at præcisere målgruppen for
ydelsen. På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændrin-
ger i lovforslaget på dette punkt.
5
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0006.png
I forlængelse heraf bemærkes, at det fremgår af aftalen om en ny model for
kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen af 21. januar 2025, at afta-
lepartierne er enige om at gøre status på omlægningen to og fire år efter lov-
ændringens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, herunder i forhold til antal modta-
gere.
2.4. Indførelse af et ensartet og forenklet udmålingssystem for kompensa-
tionsydelse til børn, unge og voksne
2.4.1. Minimumsbeløbet
Danske Handicaporganisationer
finder det meget problematisk, at en inten-
tion om at forenkle sagsbehandlingen medvirker til at skubbe personer ud af
personkredsen og mener derfor, at minimumsbeløbet skal sættes ned til 300
kr. pr. måned. Dette vil reducere den fortsatte kamp om at ligge over eller un-
der minimumsbeløbet markant. Det vil samtidig sikre, at et handicap i sig selv
ikke udløser en ydelse og bidrage til, at nuværende målgrupper ikke ryger ud af
personkredsen. Dansk Cøliaki Forening og LEV giver udtryk for samme syns-
punkt.
Diabetesforeningen
advarer om, at ensretningen af minimumsbeløbet, hvor
børneminimumsbeløbet hæves til 555 kr. pr. måned, vil få store konsekvenser
for en række familier, der har børn med diabetes, som nu risikerer at miste
merudgiftsydelsen. Der opfordres derfor til, at minimumsbeløbet for børnefami-
lier sænkes.
Muskelsvindfonden
finder, at en reel forenkling af ordningen vil omfatte en
fjernelse af minimumsbeløbet, hvorfor dette anbefales.
Sammenslutningen af Unge med Handicap
udtrykker dyb bekymring over, at
ensretningen mellem børne- og voksenområdet med stor sandsynlighed vil risi-
kere at ekskludere børnefamilier fra ordningen, da minimumsgrænsen hæves
fra 460 kr. til 555 kr.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det med lovforslagets § 1, nr. 4, og §
2, nr. 4, foreslåede minimumsbeløb på 6.660 kr. pr. år svarende til 555 kr. pr.
måned er aftalt i aftalen om en ny model for kompensationsydelsen (tidligere
merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025. Det bemærkes desuden, at det foreslå-
ede minimumsbeløb udgør en ensretning af de nugældende minimumsbeløb
på børne- og voksenområdet. Ensretningen vil betyde, at børneminimumsbelø-
bet hæves, mens voksenminimumsbeløbet sænkes. Herved vil flere voksne
end i dag kunne modtage kompensationsydelsen, hvis de i øvrigt er omfattet af
personkredsen, mens færre børn vil kunne modtage ydelsen.
Desuden bemærkes, at det foreslåede udmålingssystem er udarbejdet ud fra
den forudsætning, at de samlede udbetalinger til ydelsen på tværs af børne- og
voksenområdet skal være uændrede, det vil sige udgiftsneutral. Hvis mini-
mumsbeløbet sænkes eller helt fjernes, må der forventes en markant tilgang af
nye borgere i ordningen. Under hensyn til forudsætningen om udgiftsneutralitet
vil dette indebære, at målgruppen for ordningen vil skulle indsnævres på anden
vis, hvilket vil betyde, at en del af de borgere, som i dag modtager ydelsen, vil
blive afskåret herfra.
Danske Handicaporganisationer
problematiserer, at i familier med flere børn
med funktionsnedsættelse skal hvert barn vurderes for sig i forhold til, om mini-
mumsbeløbet er opfyldt, hvilket kan føre til mindre kompensation end i dag,
hvor minimumsbeløbet skal være opfyldt for børnene tilsammen.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det er intentionen bag aftalen om en
ny model for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar
2025, at ydelsens målgruppe fastholdes uændret. Henset hertil vil det også
uændret gælde, at i familier med flere børn, som i øvrigt opfylder målgruppekri-
6
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0007.png
terierne, vil det være afgørende for retten til hjælp, at børnene tilsammen opfyl-
der minimumsbeløbet. Hvis børnene hver for sig skal opfylde minimumsbelø-
bet, vil det kunne føre til, at nogle familier afskæres fra hjælp sammenlignet
med i dag. Det findes derfor hensigtsmæssigt at tydeliggøre i bemærkningerne
til lovforslagets § 2, nr. 4, at i familier, hvor flere børn i øvrigt opfylder betingel-
serne, vil kompensationsydelsen kunne ydes, hvis der til børnene tilsammen
foreligger sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter på mindst
6.660 kr. pr. år svarende til 555 kr. pr. måned. På den baggrund er der foreta-
get ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Ankestyrelsen
anbefaler en præcisering i bemærkningerne til de enkelte be-
stemmelser af, hvordan det skal konstateres, om de sandsynliggjorte kompen-
sationsberettigende udgifter overstiger minimumsbeløbet herunder, hvorledes
dette adskiller sig fra de nuværende regler.
Børne- og Kulturchefforeningen
finder det afgørende for en reel effektivise-
ring, at kriterierne for, hvad der anses som kompensationsberettigende sand-
synliggjorte udgifter, fastholdes på det overordnede niveau beskrevet i be-
mærkningerne til lovforslaget, også når der gives afslag på ansøgning.
Dansk Socialrådgiverforening
bemærker, at den ønskede administrative let-
telse især vil berøre en gruppe borgere, der har nogle få omkostningstunge
merudgifter, som det er nemt at sandsynliggøre/dokumentere. Men for borgere
med en lang række mindre udgifter, vil der fortsat være en tung sagsbehand-
ling til selve udmålingen.
Diabetesforeningen
er bekymrede for, hvilke krav kommunerne i praksis kom-
mer til at stille med hensyn til at sandsynliggøre om borgerens kompensations-
berettigende udgifter overstiger minimumsbeløbet, og man forudser, at praksis
ikke kommer til at adskille sig væsentlig fra den yderligere sandsynliggørelse,
der allerede foretages mange steder i dag, og derved vil de nye regler hverken
frigøre administrative ressourcer i kommunerne eller lette sagsbehandlingen for
borgerne.
Esbjerg Kommune
er af den opfattelse, at der fortsat er behov for en detalje-
ret sandsynliggørelse og beregning af udgifter op til minimumsbeløbet for at
kunne vurdere, om udgifterne overstiger minimumsbeløbet.
Lolland Kommune
forventer, at der formentlig vil være nogle sager, hvor der
vil være en forenkling i at vurdere udgifterne med det nye minimumsbeløb. Der
vil dog være et flertal af sager, som fortsat vil kræve den samme tyngde sags-
behandling som i dag, idet der typisk vil være flere udgiftstyper der skal vurde-
res.
Sammenslutningen af Unge med Handicap
forventer ikke, at ændringen el-
ler ensretningen af minimumsgrænsen entydigt kan få substantielle eller signifi-
kante effekter på hverken sagsbehandlingstid eller administrationsbyrder. Dette
er en betydelig bekymring.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det af bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, fremgår, at med sandsynliggjorte kompensations-
berettigende udgifter menes, at der skal udarbejdes et overslag, men derimod
ikke en detaljeret beregning, over omfanget af de behov, som borgeren efter al
sandsynlighed vil få, og hvad det vil medføre af kompensationsberettigende ud-
gifter. Endvidere fremgår, at kommunalbestyrelsen ved udarbejdelsen af over-
slaget vil skulle begrænse sagsbehandlingen til en konstatering af, om borge-
rens sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter overstiger mini-
mumsbeløbet, og derefter vil kommunalbestyrelsen skulle yde kompensations-
ydelsen. Der vil dermed ikke skulle ske en sandsynliggørelse af den enkelte
kompensationsberettigende udgiftspost og dennes størrelse, idet det vil være
tilstrækkeligt med en konstatering af, at de sandsynliggjorte kompensationsbe-
rettigende udgifter samlet set overstiger minimumsbeløbet.
7
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0008.png
Det er ministeriets opfattelse, at det herved fremgår tilstrækkeligt klart, at der
ikke skal ske en detaljeret sandsynliggørelse af alle udgiftsposter og deres
størrelse, men at sagsbehandlingen skal ophøre, når det er konstateret, at de
samlede sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter mindst svarer til
minimumsbeløbet. På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Ankestyrelsen
anbefaler, at bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4, ens-
rettes med ordlyden af punkt 120 i delvejledning 6 af 6 til barnets lov om hjælp
og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier, hvoraf
det fremgår, at der kan ydes hjælp til forældres og eventuelt andre pårørendes
merudgifter som følge af nødvendig deltagelse i kurser, som går ud på at sætte
de pågældende i stand til at have barnet eller den unge hjemme, passe og
pleje, opdrage og kommunikere med barnet eller den unge.
Social- og Boligministeriet bemærker, at ministeriet er enigt i behovet for ens-
retning. På den baggrund er der foretaget en ændring i bemærkningerne til lov-
forslagets § 2, nr. 4, på dette punkt.
2.4.2. Kompensationsydelse i form af et fast månedligt standardbeløb
(gruppe I)
Danske Handicaporganisationer
anfører, at de som led i ønsket om en mere
enkel og automatiseret model har været indforstået med en vis under- og over-
kompensation af modtagerne. Dog findes spændet for modtagere af standard-
beløbet for stort.
Muskelsvindfonden
giver udtryk for samme synspunkt.
Institut for Menneskerettigheder
er bekymret for, om lovforslaget vil føre til
øget underkompensation, og at denne underkompensation for flere mennesker
og deres familier kan blive markant. Det kan resultere i, at kompensationsydel-
sen for disse personer ikke vil opfylde sin funktion i forhold til at kompensere
dem for de merudgifter, de har som følge af deres handicap, og dermed give
dem lige muligheder for at deltage i samfundslivet. Det anbefales derfor, at lov-
forslagets konsekvenser med hensyn til underkompensation belyses nærmere,
og at der på dette grundlag foretages relevante tilpasninger med henblik på at
undgå, at borgere oplever markant underkompensation.
Sammenslutningen af Unge med Handicap
udtrykker markant bekymring for
den underkompensation, som vil forekomme for mennesker med handicap,
som har udgifter mellem 1.105 kr. og 2000 kr. Mange unge med handicap har
mange ekstraudgifter til livet, mens deres indkomster ofte er begrænsede. At
havne i en betydelig underkompensation kan derfor have uoverskuelige udsig-
ter for mange og bringe stress, mistrivsel og unødig afhængighed af sin om-
gangskreds. Det bør derfor på sigt håndteres, så det ikke kan risikeres, at no-
gen havner med store månedlige ekstraudgifter uden passende kompensation.
Social- og Boligministeriet bemærker, at der med det i lovforslagets § 1, nr. 4,
og § 2, nr. 4, foreslåede udmålingssystem vil forekomme såvel øget over- som
øget underkompensation for borgere, der modtager standardbeløbet på 1.105
kr. om måneden. Dette er i overensstemmelse med, hvad der er aftalt i aftalen
om en ny model for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21.
januar 2025.
Det bemærkes endvidere, at det nugældende udmålingssystem på voksenom-
rådet også rummer såvel en vis over- som en vis underkompensation. Men
selv om det foreslåede udmålingssystem medfører en større beløbsmæssig
over- og underkompensation end det nugældende system, vurderes det, at
dette modsvares af den administrative lettelse ved, at sandsynliggørelsen af
kompensationsberettigende udgifter ikke vil skulle være så detaljeret som i
dag. På den baggrund er der ikke fundet grundlag for at foretage ændringer i
lovforslaget på dette punkt, hvilket også vil falde uden for aftalen om en ny mo-
del for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025.
8
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0009.png
2.4.3. Kompensationsydelse svarende til de faktiske kompensationsberet-
tigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om måneden (gruppe II)
Danske Handicaporganisationer
mener, at modellen for kompensationsbe-
rettigende udgifter over 2000 kr. pr. måned kunne have været fin, hvis det var
muligt samtidig at søge standardbeløbet på 1.105 kr. om måneden. Standard-
beløbet på 500 kr. om måneden, som kommer til udbetaling sammen med de
faktiske kompensationsberettigende udgifter, vil således ikke kompensere alle
tilstrækkeligt.
Institut for Menneskerettigheder
er bekymret for, om lovforslaget vil føre til
øget underkompensation, og at denne underkompensation for flere mennesker
og deres familier kan blive markant. Det kan resultere i, at kompensationsydel-
sen for disse personer ikke vil opfylde sin funktion i forhold til at kompensere
dem for de merudgifter, de har som følge af deres handicap, og dermed give
dem lige muligheder for at deltage i samfundslivet. Det anbefales derfor, at lov-
forslagets konsekvenser med hensyn til underkompensation belyses nærmere,
og at der på dette grundlag foretages relevante tilpasninger med henblik på at
undgå, at borgere oplever markant underkompensation.
Lolland Kommune
er positive over for det foreslåede standardbeløb på 500
kr. om måneden til dækning af udgifter, der ligger ud over, hvad der kan dæk-
kes efter positivlisten.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om en ny model
for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 og
af afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at hensynet bag den
foreslåede regel om kompensationsydelse svarende til de faktiske kompensati-
onsberettigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om måneden er at
undgå markant underkompensation inden for en række nærmere angivne ud-
giftstyper, som vurderes at have væsentlig betydning og være afledt af borge-
rens funktionsnedsættelse. De nærmere angivne udgiftstyper vil desuden
kunne lægges sammen, dog med undtagelse af kategorien ”øvrige markante
kompensationsberettigende udgifter”, således at det er de samlede særligt høje
dokumentationsberettigende udgifter, der skal være på over 24.000 kr. om året
svarende til 2.000 kr. om måneden som forudsætning for at modtage kompen-
sationsydelse svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter. Det
er ministeriets vurdering, at der ikke vil ske underkompensation af de borgere,
som vil modtage denne form for hjælp.
I forlængelse heraf bemærkes, at det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, at det foreslåede standardbeløb på 500 kr. (2025-
niveau) pr. måned, som vil skulle udbetales sammen med de faktiske kompen-
sationsberettigende udgifter, vil skulle dække borgerens mindre kompensati-
onsberettigende udgifter ud over de kompensationsberettigende udgifter, som
borgeren kan dokumentere, herunder udgifter som falder uden for listen over
kompensationsberettigende udgifter. Det vil således ikke være en forudsætning
for udbetaling af dette standardbeløb, at borgeren kan sandsynliggøre eller do-
kumentere yderligere kompensationsberettigende udgifter.
Borgerne er herved sikret kompensation dels for de kompensationsberetti-
gende udgifter, som indgår i den nærmere afgrænsning af udgifter, hvor der
kræves dokumentation, samt dels et beløb til kompensation for yderligere ud-
gifter herudover. Til sammenligning skal alle borgerens merudgifter efter den
nugældende regel på voksenområdet om særligt høje merudgifter være doku-
menterede som forudsætning for, at de kan indgå i udmålingen af hjælp.
På baggrund af ovenstående er der ikke fundet grundlag for at foretage æn-
dringer i lovforslaget på dette punkt.
Børne- og Kulturchefforeningen
bemærker, at ændringerne er mindre i for-
hold til nuværende lov og praksis, og at potentialet for effektivisering er mindre.
9
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0010.png
Dette findes rimeligt ud fra begrundelsen i lovbemærkningerne om, at det øko-
nomiske behov for konkret kompensation er større, for den borgergruppe der
har de største kompenserende udgifter.
Institut for Menneskerettigheder
vurderer, at lovforslaget – stik mod dets in-
tention – vil føre til øgede dokumentationskrav i en række situationer. Det an-
befales derfor, at lovforslagets konsekvenser med hensyn til dokumentations-
krav belyses nærmere, og at der på dette grundlag foretages relevante tilpas-
ninger med henblik på at sikre, at dokumentationskrav reduceres i videst muligt
omfang.
Muskelsvindfonden
finder, at en uheldig virkning af lovforslaget er, at mange
flere skal dokumentere de ekstraudgifter, der i dag blot skal sandsynliggøres.
Dokumentation kræver betydeligt mere administration af den enkelte borger/fa-
milie. Muskelsvindfonden frygter, at de omfattende dokumentationskrav har en
kraftig social slagside, fordi knapt så socialt stærke familier simpelthen opgiver.
Social- og Boligministeriet bemærker, at de dokumentationskrav, som stilles
med de i lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, foreslåede bestemmelser, og
som er aftalt i aftalen om en ny model for kompensationsydelsen (tidligere mer-
udgiftsydelsen) af 21. januar 2025, svarer til det nugældende dokumentations-
krav på voksenområdet for dækning af særligt høje merudgifter. Dokumentati-
onskravet vil kunne opfyldes ved fremvisning af udgiftsbilag eller anden rele-
vant dokumentation på samme måde som i dag. Endvidere bemærkes, at det
findes at udgøre en lettelse for borgerne, at der fremadrettet skabes klarhed
over, hvilke typer af kompensationsberettigende udgifter der skal kunne doku-
menteres som forudsætning for at modtage kompensationsydelse svarende til
de faktiske kompensationsberettigende udgifter. På den baggrund er der ikke
fundet grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Esbjerg Kommune
finder, at der med lovforslaget ikke skabes klarhed over,
hvilken dokumentation, der reelt kan anvendes som ”anden relevant dokumen-
tation”. Der spørges, om der heri ligger, at kommunalbestyrelsen kan afvise
fremsendt dokumentation, hvis det ikke vurderes at være relevant dokumenta-
tion.
Social- og Boligministeriet bemærker, at kravet om dokumentation i form af an-
den relevant dokumentation vil skulle administreres på samme måde, som til-
fældet er i dag, når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om dækning af
særligt høje merudgifter på voksenområdet. Her vil fremlagt dokumentation
kunne afvises, såfremt den ikke findes relevant. Beskrivelsen heraf vil blive ud-
dybet i den kommende vejledning. På denne baggrund er der ikke fundet
grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Ankestyrelsen
anbefaler, at det i afsnit 2.2.2 i de almindelige bemærkninger
uddybes, hvilke merudgiftstyper der vurderes at have væsentlig betydning og
være afledt af borgerens funktionsnedsættelse.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det ifølge aftalen om en ny model for
kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 frem-
går, at kategorier for, hvilke merudgiftstyper der vil kunne anses som særligt
høje merudgifter, vil afhænge af fastlæggelsen af positivlisten omtalt i afsnit
2.4.4 nedenfor, og det vil dermed ikke være muligt at indføje eksempler herpå i
afsnit 2.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. På den baggrund er
der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.4.4. Positivlisten
Ankestyrelsen
gør opmærksom på, at en snævert afgrænset og udtømmende
opremsning af typer af kompensationsberettigende udgifter på positivlisten kan
fremstå som i strid med kompensationsprincippet og formålsbestemmelsen i
serviceloven og barnets lov – uanset det foreslåede standardbeløb på 500 kr.
10
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0011.png
Børne- og Kulturchefforeningen
anerkender de positive intentioner, der lig-
ger til grund for positivlisten. Dog udtrykkes skepsis overfor, om brugen af posi-
tivliste vil medføre en væsentlig administrativ reduktion.
Dansk Socialrådgiverforening
bemærker, at det i praksis kan blive vanskeligt
at sammensætte en positivliste, der er dækkende.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at det er afgørende, at så mange
typer udgifter medtages som muligt på positivlisten for at mindske risikoen for
underkompensation af både større og mindre udgifter. Des færre typer udgifter,
der tages med på positivlisten, des større risiko er der for, at borgere kommer i
klemme mellem at skulle vælge mellem standardbeløbet eller dokumenterede
kompensationsberettigende udgifter. Dette afbødes ikke af kattelemmen på ud-
gifter over 1250 kr. pr. måned for atypiske udgifter.
Esbjerg Kommune
finder, at positivlisten skal være snævert afgrænset, hvis
den skal bidrage til en administrativ lettelse i kommunerne, ligesom der bør
være standardbeløb på de omfattede udgiftstyper.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at ministeriet sikrer bred og grun-
dig inddragelse af relevante handicaporganisationer og andre interessenter i
forbindelse med udarbejdelsen og den løbende opdatering af positivlisten, og
at positivlisten bliver bredt dækkende for de mest udbredte merudgifter samt
udgifter af sjældnere eller enkeltstående karakter med videre.
KL
finder det vigtigt for kommunerne og for at sikre en så enkel sagsbehand-
ling som muligt, at positivlisten reelt bliver snævert afgrænset, kort og ikke in-
deholder alt for brede udgiftskategorier. I modsat fald vil sagsbehandlingen i
kommunerne fortsat være tidskrævende og vanskelig, og det vil være uklart for
borgere og familier, hvad de kan forvente at få dækket.
Lolland Kommune
ser positivlisten som en hjælp i forhold til de nuværende
ansøgninger om mange forskellige udgifter. Der vil dog fortsat være en tyngde i
sagsbehandlingen svarende til i dag.
Muskelsvindfonden
anbefaler helt at opgive tankerne om at nægte at kom-
pensere mennesker med handicap via argumenter om at deres ekstra udgifter
ikke står på en positivliste. I stedet anbefales det at lave en række standardbe-
regninger, så både borgere og kommuner altid ved, hvad en given udgift skal
sættes i forhold til. Muskelsvindfonden er opmærksom på, at der er indsat en
”kattelem”. Men en grænse på 1.250 kr. pr. merudgift pr. måned efterlader et
kæmpe hul for ekstra udgifter, der ikke bliver kompenseret.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om en ny model
for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 og
af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, og § 2, nr. 5, at positivlisten vil
blive udformet som en snævert afgrænset og udtømmende opremsning af ty-
per af kompensationsberettigende udgifter, som erfaringsmæssigt medfører
særligt høje kompensationsberettigende udgifter og forekommer hyppigt i dag,
og hvor der typisk vil opstå markant underkompensation, hvis det ikke gøres
muligt at yde hjælp svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgif-
ter. På listen vil endvidere blive medtaget en ”kattelem”, som skal dække øv-
rige markante udgifter på gennemsnitligt 1.250 kr. pr. måned. Denne ”katte-
lem”, som kan omfatte flere kompensationsberettigende udgifter hos den en-
kelte borger, som hver især gennemsnitligt er på 1.250 kr. om måneden, har til
formål at sikre mod underkompensation for markante atypiske udgifter.
Desuden bemærkes, at det følger af aftalen om en ny model for kompensati-
onsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025, at den endelige
positivliste udformes med inddragelse af parterne på området og partierne bag
aftalen, hvorefter partierne skal nå til enighed om den endelige liste. Herved er
11
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0012.png
parterne på området inden for de i lovforslaget opstillede rammer sikret en mu-
lighed for at komme med input til listen baseret på deres erfaringer i forhold til,
hvilke typer af udgifter der er særligt høje.
I forhold til positivlistens overensstemmelse med kompensationsprincippet og
formålsbestemmelserne i serviceloven og barnets lov bemærkes, at kompen-
sationsprincippet og de to loves formålsbestemmelser ikke afskærer fra at fore-
tage ændringer i rammer og betingelser for at modtage indsatser efter de to
love. Kompensationsprincippet og lovenes formålsbestemmelser angiver såle-
des den overordnede ramme for udformningen af dansk handicappolitik og for-
målet med de kompenserende indsatser, hvorimod de konkrete betingelser og
visitationskriterier fastsættes i de specifikke lovbestemmelser, der regulerer
den enkelte indsats.
På baggrund af ovenstående er der ikke fundet grundlag for at foretage æn-
dringer i lovforslaget på dette punkt.
Dansk Socialrådgiverforening
finder, at der er behov for en afklaring af, om
der er tale om enkeltstående udgifter i ’kattelemmen’ eller om en løbende kom-
pensationsberettigende ydelse eller begge dele.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 5, og § 2, nr. 5, at ”kattelemmen” vil omfatte ”øvrige mar-
kante kompensationsberettigende udgifter, hvor den enkelte kompensationsbe-
rettigende udgift gennemsnitligt overstiger 1.250 kr. om måneden”. Såvel lø-
bende som enkeltstående udgifter vil kunne medtages, men forskellige typer af
udgifter vil ikke kunne lægges sammen. Ministeriet finder det hensigtsmæssigt
at tydeliggøre dette i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, og § 2, nr. 5,
og der er derfor foretaget ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.4.5. Borgerens/familiens valg mellem afgørelse om hjælp i form af stan-
dardbeløbet (gruppe I) eller kompensationsydelse svarende til de faktiske
kompensationsberettigende udgifter (gruppe II)
Børne- og Kulturchefforeningen
bemærker, at hvis hensigten med bestem-
melsen er, at der ikke samtidig kan ansøges ud fra begge bestemmelser, men
skal vælges en af dem, opfordres til, at dette fremgår mere entydigt og eksplicit
af selve lovteksten, henset til at det vil være en usædvanlig bestemmelse i lov-
givningen.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår direkte af ordlyden i lov-
forslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, at borgeren/familien vælger, om kommunal-
bestyrelsen skal træffe afgørelse efter bestemmelsen om kompensationsydelse
i form af et standardbeløb på 1.105 kr. om måneden eller efter bestemmelsen
om kompensationsydelse svarende til de faktiske kompensationsberettigende
udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om måneden. Det fremgår således
direkte af lovteksten, at borgeren/familien skal vælge mellem at få truffet afgø-
relse efter den ene eller den anden bestemmelse, hvorved der ud fra en mod-
sætningsslutning ikke kan vælges, at der skal træffes afgørelse ud fra begge
bestemmelser. På denne baggrund er der ikke fundet grundlag for at foretage
ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Dansk Socialrådgiverforening
ønsker afklaring af, hvordan vejledningsfor-
pligtelsen stiller sig i forhold til at vejlede om ansøgning efter den ene eller den
anden bestemmelse.
Danske Handicaporganisationer
mener, at der skal indføres en udvidet vej-
ledningsforpligtelse i forhold til valget mellem at søge standardbeløbet eller
søge om at få dækket dokumenterede kompensationsberettigende udgifter. De
nye regler – og ikke mindst konsekvenserne af valget mellem den ene eller an-
den type kompensation – er kompliceret at forstå. Det er derfor vigtigt, at bor-
geren vejledes korrekt, så det er muligt at tage et valg på et oplyst grundlag.
12
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0013.png
Esbjerg Kommune og Lolland Kommune
undrer sig over den foreslåede
ændring i lyset af den generelt gældende vejledningspligt og pligten til at fore-
tage en helhedsvurdering.
Institut for Menneskerettigheder
er bekymret for, at nogle borgere vil vælge
at blive på den lavere, faste ydelse, selvom de har merudgifter på over 2.000
kroner pr. måned. Det anbefales derfor, at det tydeliggøres, at kommunen har
pligt til at vejlede borgere om deres mulighed for at søge om fuld dækning af
deres merudgifter, når kommunen vurderer, at det ikke kan udelukkes, at bor-
geren har merudgifter for over 2.000 kroner pr. måned, samt desuden pligt til at
yde bistand med ansøgningen, hvis borgeren har behov herfor.
LEV
vurderer, at den foreslåede model, hvor borgerne selv – og inden der ind-
gives en ansøgning – skal vurdere, hvorvidt der skal ansøges efter standard-
ordningen (under 2.000 kr. om måneden) eller efter dokumenterede udgifter
over 2.000 kr. er problematisk i relation til særligt sårbare grupper med svage
forudsætninger. Denne komplekse, men samtidigt meget væsentlige, vurdering
vil være vanskelig for de fleste, men i ekstraordinær grad for mange menne-
sker med udviklingshandicap.
Social- og Boligministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse om bor-
gerens valg af, hvilken bestemmelse om kompensationsydelse der skal træffes
afgørelse efter, er i overensstemmelse med aftalen om en ny model for kom-
pensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025. Desuden
bemærkes, at det af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4,
fremgår, at kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med den generelt gæl-
dende vejledningsforpligtelse vil skulle vejlede borgeren i forhold til borgerens
valg af, hvilken af de to bestemmelser kommunalbestyrelsen skal træffe afgø-
relse efter. Vejledningen vil skulle baseres på omstændighederne i den kon-
krete sag, herunder borgerens egen vurdering uden nogen form for sagsbe-
handling i øvrigt af størrelsen på borgerens kompensationsberettigende udgif-
ter. I forlængelse heraf bemærkes, at hvis borgerens kompensationsberetti-
gende udgifter efterfølgende ændrer sig, f.eks. stiger til over 24.000 kr. (2025-
niveau) pr. år svarende til 2.000 kr. (2025-niveau) pr. måned, vil borgeren
kunne vælge, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om kompensati-
onsydelse efter den foreslåede bestemmelse om kompensationsydelse sva-
rende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter samt et standardbeløb
på 500 kr. om måneden.
Desuden fremgår det, at kommunalbestyrelsen ikke vil være forpligtet til at
sagsbehandle i forhold til at afdække, hvorvidt borgeren vil kunne modtage den
foreslåede kompensationsydelse efter den af de to foreslåede bestemmelser,
som borgeren ikke har valgt, medmindre det ved kommunalbestyrelsens sags-
behandling efter bestemmelsen om kompensationsydelse svarende til de fakti-
ske kompensationsberettigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om
måneden konstateres, at borgeren er i personkredsen for hjælp, men der ikke
er dokumenteret tilstrækkeligt med kompensationsberettigende udgifter, hvor-
imod minimumsbeløbet for sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgif-
ter er opfyldt. Her vil kommunalbestyrelsen skulle yde kompensationsydelsen
med standardbeløbet på 1.105 kr. om måneden.
Der påhviler således i kraft af den generelle vejledningsforpligtelse kommunal-
bestyrelsen en pligt til at yde vejledning om valget af, hvilken af de to bestem-
melser om kompensationsydelse der skal træffes afgørelse efter. Endvidere vil
kommunalbestyrelsen ad egen drift uden fornyet valg fra borgerens side skulle
træffe afgørelse om hjælp i form af standardbeløbet på 1.105 kr. om måneden,
hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, selv om borgeren har valgt den anden be-
stemmelse og har fået afslag. Dette vurderes at være i overensstemmelse med
såvel indholdet i den generelle vejledningspligt som retssikkerhedslovens § 5
om pligten til at foretage en helhedsvurdering. På denne baggrund er der ikke
fundet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
13
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0014.png
2.5. Revurdering
Ankestyrelsen
henleder opmærksomheden på kommunens pligt til løbende
opfølgning. Det anbefales, at bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestem-
melser harmonerer hermed.
Dansk Socialrådgiverforening
opfordrer til, at forholdet til servicelovens og
barnets lovs bestemmelser om kommunens pligt til løbende opfølgning ekspli-
citeres.
Esbjerg Kommune
og
Lolland Kommune
finder, at det i lovforslaget anførte
om revurdering ikke er i overensstemmelse med reglerne om opfølgning i ser-
viceloven og barnets lov.
Social- og Boligministeriet bemærker, at servicelovens § 148 og barnets lovs §
156 indeholder en pligt for kommunalbestyrelsen til løbende at følge op i de en-
kelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Det i bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, anførte om, at der ligesom i
dag alene vil skulle ske revurdering af en sag, hvis borgeren anmoder herom,
eller hvis der i øvrigt sker ændringer i f.eks. borgerens livssituation, som kan
medføre ændret hjælp, findes ikke at være i strid hermed. Disse bestemmelser
rummer således en generel opfølgningspligt, mens det i lovforslaget anførte
skal ses som en konkretisering heraf. På den baggrund er der ikke fundet
grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Diabetesforeningen
ser et behov for, at det tydeliggøres i lovgivningen, hvor-
når kommunerne har ret til at foretage genvurderingerne.
KL
foreslår, at reglerne om genberegninger i de nugældende bekendtgørelser
fastholdes, således at kommunen senest vil være forpligtet til at genberegne
ydelsen, når der er gået et år siden ydelsen blev fastsat sidst, i de tilfælde, hvor
en borger eller familie beder om at få ændret ydelsen. Hvis disse regler ikke vi-
dereføres vil det medføre øgede administrative byrder for kommunerne til gen-
beregninger.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det med aftalen om en ny model for
kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 aftalte
udmålingssystem, som foreslås udmøntet med lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2,
nr. 4, ikke er så detaljeret i forhold til udmåling af den udbetalte hjælp som det
nuværende system – særligt på børneområdet, når det gælder borgere, som
indplaceres på det faste ydelsestrin på 1.105 kr. om måneden. På baggrund
heraf er det ministeriets opfattelse, at borgerne skal kunne få omberegnet de-
res ydelse, så snart der opstår ændringer i de kompensationsberettigende ud-
gifter frem for at skulle vente, til der er gået et år fra seneste bevilling. Ministe-
riet finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at fastholde de nugældende regler
om, at borgeren først har ret til omberegning et år efter seneste bevilling. Gen-
vurdering skal derfor, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, og §
2, nr. 4, alene ske, hvis borgeren anmoder herom, eller hvis der i øvrigt sker
ændringer i f.eks. borgerens livssituation, som kan medføre ændret hjælp. På
denne baggrund er der ikke fundet grundlag for at foretage ændringer i lov-
forslaget på dette punkt.
2.6. Kravene til kommunalbestyrelsens sagsoplysning
Ankestyrelsen
anbefaler, at det omtales i lovbemærkningerne, hvad statistik-
databaser, forskningsrapporter eller lignende kan være, og at det præciseres
med konkrete eksempler. Desuden bør det eksemplificeres, hvilke kilder, kom-
munen kan inddrage, når der – ved mangel på offentlige tilgængelige statistik-
ker - skal fastsættes et skøn over det typiske forbrug med udgangspunkt i det
generelle prisniveau i lokalområdet. Endelig bemærkes, at det bør fremgå, at
officialprincippet fortsat skal iagttages.
Dansk Socialrådgiverforening
efterspørger klare retningslinjer for anvendel-
sen af skønnet.
14
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0015.png
Esbjerg Kommune
påpeger, at der fortsat vil være et stort arbejde i at finde til-
gængelig statistik, og udøve skøn i de tilfælde, hvor der ikke findes tilgængelig
statistik, da det fortsat vil skulle undersøges, hvad det generelle prisniveau i lo-
kalområdet er
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 5, og § 2, nr. 5, at det med hjemmel i den foreslåede æn-
drede bemyndigelsesbestemmelse i serviceloven og barnets lov i en bekendt-
gørelse vil blive fastsat, at hvis der foreligger offentligt tilgængelige statistiske
oplysninger, f.eks. statistikdatabaser, forskningsrapporter eller lignende, om det
typiske forbrug for en borger uden funktionsnedsættelse på samme alder og i
samme livssituation, vil kommunalbestyrelsen skulle tage udgangspunkt heri
ved udarbejdelsen af overslaget eller stillingtagen til dokumentationen. Forelig-
ger der ikke sådanne oplysninger, vil kommunalbestyrelsen skulle foretage en
skønsmæssig fastsættelse af det typiske forbrug for borgere uden funktions-
nedsættelse på samme alder og i samme livssituation uden forudgående tilve-
jebringelse af faktiske oplysninger herom. Kommunalbestyrelsen vil ved udø-
velsen af sit skøn bl.a. kunne lægge vægt på det generelle prisniveau i lokal-
området for en given udgift og på, hvad der sædvanligvis anses som normalfor-
brug i lokalområdet.
Som eksempler på statistikdatabaser, forskningsrapporter m.v. kan nævnes
Forbrugsundersøgelsen, som belyser danskernes detaljerede privatforbrug, og
rapporten Vand i tal fra DANVA og Energistyrelsens nøgletal for af bl.a. forbrug
af el. Ministeriet finder det hensigtsmæssigt, at sådanne eksempler relateret til
en bestemmelse i en bekendtgørelse fremgår af den relevante vejledning frem
for af lovbemærkninger. Ministeriet vil derfor medtage eksempler i den vejled-
ning, som vil blive udsendt ved lovforslagets vedtagelse, og på den baggrund
er der ikke foretaget ændringer i lovforslaget på dette punkt.
Det bemærkes i forhold til rammerne for kommunalbestyrelsens skøn, at der, jf.
de ovenfor gengivne bemærkninger, alene vil skulle foretages en skønsmæssig
fastsættelse af det typiske forbrug for borgere uden funktionsnedsættelse på
samme alder og i samme livssituation uden forudgående tilvejebringelse af fak-
tiske oplysninger herom i de tilfælde, hvor der ikke foreligger offentligt tilgæn-
gelige statistiske oplysninger. Kommunalbestyrelsen vil ved udøvelsen af sit
skøn bl.a. kunne lægge vægt på det generelle prisniveau i lokalområdet for en
given udgift og på, hvad der sædvanligvis anses som normalforbrug i lokalom-
rådet. Der lægges således op til at foretage et administrativt skøn uden tilveje-
bringelse af forudgående faktiske oplysninger, og det vil dermed ikke være mu-
ligt at angive en nærmere opremsning af faktiske oplysninger, som skønnet
skal baseres på. På den baggrund er der ikke fundet grundlag for at foretage
ændringer i lovforslaget på dette punkt
.
Endelig bemærkes, at officialprincippet fortsat vil skulle iagttages parallelt med
de her beskrevne krav til kommunalbestyrelsens sagsoplysning. Dette gælder
helt generelt, og der vurderes derfor ikke at være behov for at nævne det ek-
splicit i bemærkningerne til lovforslaget. På denne baggrund er der ikke fundet
grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.7. Oversigt over vejledende gennemsnitsudgifter for gængse udgiftsty-
per
Dansk Socialrådgiverforening
anfører, at det vil være hjælpsomt og frigive
sagsbehandlerressourcer med et bruttokatalog over typiske årlige udgiftsni-
veauer for personer uden handicap i forskellige aldersgrupper/livssituationer.
KL
bemærker, at en oversigt over vejledende gennemsnitsudgifter for gængse
udgiftstyper vil skabe et standardiseret sammenligningsgrundlag, som dels vil
gøre sagsbehandlingen væsentligt lettere i kommunerne, dels ensarte kompen-
sationen for alle borgere, uanset hvilken kommune de bor i. KL anbefaler, at en
sådan oversigt bliver anvendelig i sagsbehandlingen både i forhold til vurderin-
gen af de mest gængse udgiftstyper for borgere, der søger om dækning af
15
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0016.png
sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter på minimum 555 kr./md.,
og i forhold til borgere, der søger om dækning af dokumenterede kompensati-
onsberettigende udgifter over 2000 kr./md.
Lolland Kommune
anbefaler, at der udarbejdes en centralliste over normalfor-
bruget på en lang række produkter, tjenesteydelser mv. med henblik på at lette
sammenligningsgrundlaget i sager om kompensationsydelse for kommunerne
og ensarte sagsbehandlingen på tværs af kommunerne.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om en ny model
for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025, at
der skal være en drøftelse mellem aftalepartierne og parterne i Sammen om
Handicap af, om der kan udarbejdes vejledende gennemsnitsudgifter for
gængse udgiftstyper. Stillingtagen til udarbejdelse heraf beror således på disse
drøftelser.
2.8. Forholdet til anden lovgivning
Dansk Socialrådgiverforening
anfører, at det vil være ønskeligt, hvis der kan
ses på muligheden for at lette lovgivningen omkring ydelsens subsidiære ka-
rakter og dermed administrationen på dette punkt, uden at det betyder, at bor-
ger stilles dårligere.
Esbjerg Kommune og Lolland Kommune
mener, at udgiftstyper, hvor der er
fastsat regler om tilskud i anden lovgivning, f.eks. tilskud til medicin, ikke bør
indgå som kompensationsberettigende udgifter, da borgerne herved stilles
bedre end den øvrige del af befolkningen.
Social- og Boligministeriet bemærker, at der med aftalen om en ny model for
kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 ikke er
aftalt ændringer i forhold til ydelsens subsidiære karakter, hvorfor sådanne æn-
dringer heller ikke indgår i lovforslaget. Dette skyldes, at det er nødvendigt at
videreføre denne betingelse uændret med henblik på at fastholde den nuvæ-
rende personkreds som forudsat i aftale. Hvis der lempes på betingelsen om
subsidiaritet, vil flere borgere komme i personkredsen, fordi flere udgiftstyper vil
kunne medtages i de sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter ved
stillingtagen til minimumsbeløbet, og det omvendte vil gøre sig gældende, hvis
betingelsen skærpes.
På denne baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget på dette punkt.
KLanbefaler,
at snitfladen til anden lovgivning og tolkningen af subsidiaritets-
princippet beskrives så tydeligt som muligt i en kommende vejledning.
Social- og Boligministeriet bemærker, at der ved udarbejdelsen af den kom-
mende vejledning vil blive foretaget en gennemgang af afsnittene om ydelsens
subsidiære karakter med henblik på at sikre størst mulig tydelighed i beskrivel-
sen heraf.
2.9. Kompensation for enkeltstående udgifter
Dansk Socialrådgiverforening
anfører, at det i lovforslaget ikke er helt klart,
hvor mange ansøgninger om enkeltstående merudgifter, der er i det nuvæ-
rende system, og hvordan retstilstanden for dem bliver før og efter implemente-
ringen af kompensationsydelsen.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det med aftalen om en ny model for
kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025 og der-
med med lovforslaget fortsat vil være muligt at få dækket enkeltstående merud-
gifter. Afhængigt af størrelsen på de samlede aktuelle enkeltstående merudgif-
ter på årsbasis vil det være op til borgeren at vælge, om kommunalbestyrelsen
skal behandle sagen efter den foreslåede bestemmelse om kompensations-
16
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0017.png
ydelse i form af et standardbeløb på 1.105 kr. om måneden eller efter bestem-
melsen om kompensationsydelse svarende til de faktiske kompensationsberet-
tigende udgifter samt et standardbeløb på 500 kr. om måneden.
Hvis borgeren ikke modtager kompensationsydelse i forvejen, vil borgeren
kunne vælge at få sagen behandlet efter enten den ene eller den anden af de
to bestemmelser (gruppe I eller gruppe II). Ved valg af bestemmelsen om
gruppe I skal det sandsynliggøres, at den enkeltstående merudgift overstiger
minimumsbeløbet på 6.660 kr. årligt svarende til gennemsnitligt 555 kr. om må-
neden. Ved valg af bestemmelsen om gruppe II skal borgeren kunne dokumen-
tere, at den enkeltstående merudgift er på over 24.000 kr. om året svarende til
2.000 kr. om måneden.
Hvis borgeren i forvejen modtager kompensationsydelse efter bestemmelsen
om gruppe I, skal borgeren vælge, om den pågældende i stedet ønsker sin sag
behandlet efter bestemmelsen om gruppe II grundet den enkeltstående merud-
gift. I givet fald vil borgeren skulle kunne dokumentere, at borgerens samlede
kompensationsberettigende udgifter (inkl. den enkeltstående kompensations-
berettigende udgift) overstiger 24.000 kr. pr. år svarende til gennemsnitligt
2.000 kr. pr. måned.
Ovenstående vil blive beskrevet i den vejledning, som vil blive udarbejdet. På
den baggrund er der ikke fundet grundlag for at foretage ændringer i lovforsla-
get på dette punkt.
Danske Handicaporganisationer
mener ikke, at enkeltstående udgifter skal
indregnes i ens samlede udgifter, men at det som i dag skal være muligt at
søge om at få dækket enkeltstående udgifter separat.
LEV
finder, at muligheden for at få kompensation for enkeltstående merudgifter
forringes voldsomt med den foreslåede model. Dette administrative benspænd
for sårbare mennesker findes helt urimeligt, og der opfordres indtrængende til,
at der også fremadrettet kan ansøges om enkeltstående merudgifter efterhån-
den som de opstår.
Muskelsvindfonden
finder, at afskaffelsen af muligheden for at få dækket en-
keltstående merudgifter ved siden af en løbende bevilling er aftalens klart stør-
ste fejl. Det fører dels til bunkevis af ekstra bureaukrati, og dels kommer det til
at betyde, at særligt børn med handicap bliver frataget muligheden for aktivite-
ter.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om en ny model
for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar 2025, at
der efter lovens ikrafttræden sættes et arbejde i gang i regi af Sammen om
Handicap i forhold til udvikling af udgiftsneutrale modeller for smidig overgang
mellem den foreslåede bestemmelse om kompensationsydelse i form af et
standardbeløb på 1.105 kr. om måneden og bestemmelsen om kompensati-
onsydelse svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter samt et
standardbeløb på 500 kr. om måneden. På denne baggrund er der ikke fundet
grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på dette punkt.
2.10. Borgere over folkepensionsalderen
Danske Handicaporganisationer
bemærker, at lovforslaget desværre ikke
ændrer på, at merudgiftsydelsen ophører ved overgang til folkepension og fore-
slår derfor, at der samtidig indføres en forpligtelse til at vejlede personer, der
overgår til folkepensionsalderen om mulighederne i socialpensionsloven om at
søge personligt tillæg og helbredstillæg, for de der står i en svær økonomisk si-
tuation.
Muskelsvindfonden
ønsker, at merudgiftsydelsen ikke skal ophøre ved over-
gang til folkepension.
17
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0018.png
Social- og Boligministeriet bemærker, at det er intentionen bag aftale om en ny
model for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen) af 21. januar
2025, at ydelsens personkreds fastholdes uændret. Som følge heraf foreslås
med lovforslaget ikke ændringer i personkredsen, hvilket indebærer, at ydelsen
uændret vil ophøre ved overgang til folkepension.
Endvidere bemærkes, at kommunalbestyrelsen som led i sin generelle vejled-
ningsforpligtelse i forbindelse med overgang til folkepension skal foretage en
grundig vejledning af borgeren, hvor hans eller hendes situation samlet tages
op til vurdering, både med hensyn til borgerens fremtidige økonomiske situa-
tion og behovet for praktisk og personlig hjælp, hjælpemidler m.v. Dette vil blive
indføjet i den kommende vejledning.
På baggrund af ovenstående er der ikke fundet grundlag for at foretage æn-
dringer i lovforslaget på dette punkt.
2.11. Ikrafttrædelse og overgangsordning
Ankestyrelsen
anbefaler, at der tilføjes bemærkninger, som regulerer verse-
rende klagesager. Der ses således ikke at være gjort overvejelser om betydnin-
gen for verserende klagesager, som kommunen har truffet afgørelse i før 1. juli
2025, hvor Ankestyrelsen træffer afgørelse efter 1. juli 2025.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det følger af det almindelige princip for
klageinstansens prøvelse, at klageinstansen behandler klagen ud fra det rets-
grundlag, som 1. instansen har behandlet sagen efter på tidspunktet, hvor 1.
instansens afgørelse blev truffet. Dette indebærer, at klager over kommunalbe-
styrelsens afgørelser truffet før lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, vil skulle
afgøres på baggrund af de nugældende regler, uanset at klagen behandles ef-
ter den 1. juli 2025. Klage over kommunalbestyrelsens afgørelser truffet efter
lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2025 vil skulle behandles efter de med dette
lovforslag foreslåede regler.
Henset til, at ovenstående følger af det almindelige princip for klageinstansens
prøvelse, finder ministeriet ikke behov for at indføje det i lovforslagets bemærk-
ninger. På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget på dette punkt.
2.12. Evaluering
Børne- og Kulturchefforeningen
anbefaler en evaluering umiddelbart efter lo-
vens ikrafttrædelse med henblik på at belyse, om lovændringen har haft det
ønskede formål.
Danske Handicaporganisationer og Muskelsvindfonden
kvitterer for evalu-
eringen af lovændringen.
Diabetesforeningen
anfører, at borgernes perspektiv på den nye model bør
medtages i den evaluering, som skal finde sted to og fire år efter lovændrin-
gens ikrafttræden.
Institut for Menneskerettigheder
støtter op om, at loven evalueres efter to og
fire år, og at disse evalueringer blandt andet belyser konsekvenserne for bor-
gerne, herunder i forhold til målgruppe, omfang af kompensation og dokumen-
tationskrav.
Social- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om en ny model
for kompensationsydelsen (tidligere merudgiftsydelsen af 21. januar 2025, at
aftalepartierne er enige om at gøre status på omlægningen to og fire år efter
lovændringens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, herunder i forhold til antal mod-
tagere og samlede udbetalinger. Ministeriet vil arbejde for, at konsekvenserne
18
L 201 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
3007341_0019.png
for borgerne ved det med lovforslaget foreslåede udmålingssystem, herunder i
forhold til underkompensation og dokumentationskrav, medtages i denne sta-
tus.
I forhold til at gøre status lige efter lovens ikrafttræden bemærkes, at dette ikke
findes hensigtsmæssigt henset til, at en status forudsætter, at loven har været
anvendt en vis periode.
3. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
Der er foretaget en tydeliggørelse i bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 5, og § 2, nr. 5, af, at i ”øvrige markante udgifter” kan medtages
såvel løbende som enkeltstående udgifter, men at forskellige typer af
udgifter ikke kan lægges sammen.
Der er foretaget en tydeliggørelse i bemærkningerne til lovforslagets §
2, nr. 4, hvoraf det fremgår, at i familier med flere børn, der i øvrigt op-
fylder betingelserne, vil kompensationsydelsen kunne ydes, hvis der til
børnene tilsammen foreligger sandsynliggjorte kompensationsberetti-
gende udgifter på mindst 6.660 kr. pr. år (2025-niveau) svarende til
mindst 555 kr. pr. måned.
Der er foretaget en ændring i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr.
4, således at der som eksempel på kompensationsberettigende udgif-
ter nævnes forældres og eventuelt andre pårørendes kompensations-
berettigende udgifter som følge af nødvendig deltagelse i kurser, som
går ud på at sætte de pågældende i stand til at have barnet eller den
unge hjemme, passe og pleje, opdrage og kommunikere med barnet
eller den unge
.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk ka-
rakter.
19