Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2673
Doknr.
12041006
Dato
20-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 5. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 3 (L
200) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren kommentere socialtilsynenes høringssvar til lovforslaget, jf. L
200 - bilag 1?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at Social- og Boligministeriet har noteret sig socialtilsynenes
synspunkter, og at ministeriet har forholdt sig til socialtilsynenes høringssvar i
høringsnotatet, hvortil der generelt henvises.
Der vil i det følgende blive kommenteret på socialtilsynenes bemærkninger til
de centrale dele af lovforslaget.
Socialtilsynene anfører i høringssvarene, at præmissen for lovforslaget,
herunder præmissen om, at 98 pct. af tilsynsbesøgene ikke fører til reaktioner
og præmissen om, at udgifterne til tilsyn har været stigende gennem årene, er
misvisende. Som det fremgår af høringsnotatet, er lovforslagets bemærkninger
præciseret på baggrund af socialtilsynenes høringssvar. Af bemærkningerne
fremgår således, at det er de kommunale udgifter til det specialiserede
socialområde, der generelt har været stigende over en årrække.
Socialtilsynene bemærker i høringssvarene, at når plejeplejefamilier alene
skal have tilsyn hvert andet år, og opholdssteder alene skal have tilsyn hvert
tredje år, bliver det sværere at gennemskue, om der er udfordringer med
kvaliteten. I den forbindelse skal oplyses, at det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at kravet om, at socialtilsynet ville skulle aflægges tilsynsbesøg
i tilbud hvert tredje år og i plejefamilier hvert andet år, er et minimumskrav.
Socialtilsynet vil derfor skulle tilrettelægge tilsynsbesøg ud fra en risikobaseret
tilgang, hvor vurderingen af behov for tilsynsbesøg i det konkrete tilbud
foretages på baggrund af risikoen for, at der ikke er eller vil være den
nødvendige kvalitet i tilbuddet eller plejefamilien. Socialtilsynets ressourcer skal
derfor centreres der, hvor der kan være eller er risiko for problemer.
Socialtilsynene anfører i høringssvarene, at der med en sænkelse af
tilsynsfrekvensen kommer til at mangle sammenhæng mellem det økonomiske
og faglige tilsyn. Til dette er det vigtigt at bemærke, at den nuværende
lovgivning indebærer, at socialtilsynet årligt fører kontrol med de enkelte
sociale tilbuds økonomiske forhold, herunder om pris og kvalitet hænger
1