Retsudvalget 2024-25
L 199
Offentligt
3020495_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2025
Proces- og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2025-05354
3723706
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service
(Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for
antal værgemål m.v.) (L 199)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.) (L
199), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12.
maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om erklæringsmodellen reelt kan være et enklere alternativ til værgemål, hvis attesten ikke kan understøttes af bankerne
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.)
(L 119):
”Vil ministeren redegøre for, om erklæringsmodellen reelt kan
være et enklere alternativ til værgemål, hvis attesten ikke kan
understøttes af bankerne?”
Svar:
Justitsministeriet anser attestordningen efter det foreslåedes § 1, nr. 10, som
et enkelt alternativ til værgemål, da etableringen ikke kræver en omfattende
sagsbehandling ved Familieretshuset, ikke er genstand for kontrol og alene
er omfattet af et reaktivt tilsyn.
Som det fremgår af pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 1, nr. 10, vil Familieretshuset skulle udstede attesten
umiddelbart efter modtagelsen af erklæringen, hvis erklæringen indeholder
de nødvendige oplysninger, og disse ikke giver anledning til yderligere
sagsbehandling. Dette adskiller sig grundlæggende fra etablering af et
værgemål.
Justitsministeriet er opmærksom på de indbyggede begrænsninger i den
foreslåede attestordning. Henset til formålet om at etablere et enkelt
alternativ til værgemål, som ikke vil kræve mere omfattende sagsbehandling
ved Familieretshuset, er det dog vurderingen, at ordningen ikke kan
indrettes på en måde, som bankerne teknisk kan understøtte. Som anført i
den kommenterede oversigt over høringssvarene til lovforslaget finder
Justitsministeriet f.eks., at en ordning, hvor en nær pårørende i medfør af en
attest får adgang til at disponere over en konto i et pengeinstitut som
foreslået i Finans Danmarks høringssvar, medfører en for høj
misbrugsrisiko, hvis den på tilsvarende vis skulle etableres på baggrund af
minimal sagsbehandling hos Familieretshuset, ikke være genstand for
kontrol og alene omfattet af et reaktivt tilsyn.
Med den foreslåede ordning kan den nære pårørende ved fremvisning af
attesten i en bankfilial anmode om, at et indbetalingskort fra en af de i
ordningen omfattede kreditorer betales fra en konto tilhørende den person,
Side 2/3
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om erklæringsmodellen reelt kan være et enklere alternativ til værgemål, hvis attesten ikke kan understøttes af bankerne
der har behov for bistand, og at de løbende betalinger til de omfattede
kreditorer tilmeldes betalingsservice.
Om end bankerne ikke kan understøtte ordningen teknisk, er det
Justitsministeriets vurdering, at den nære pårørende er stillet bedre med en
sådan attest end uden, at attestordningen vil kunne anvendes til at håndtere
i hvert fald nogle af de mest almindeligt forekommende praktiske
udfordringer forbundet med at varetage forskellige dagligdagsanliggender
for en nær pårørende, der har behov for bistand, og at attestordningen derfor
for nogle vil være et egnet alternativ til iværksættelse af værgemål.
Side 3/3