Kære Preben
Vi er jo stødt ind i hinanden nogle gange, blandt andet i forhold til temaet om forebyggelse af hvidvask,
terrorfinansiering og økonomisk kriminalitet, men nu tillader jeg mig at kontakte dig i forbindelse med
værgemålsloven, for at gøre opmærksom på nogle forhold vi betragter som uhensigtsmæssigheder i det
kommende forslag til Lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service.
Finans Danmark støtter formålet med at forenkle og nedbringe de meget lange sagsbehandlingsfrister i
Familieretshuset. Når borgere og pårørende både skal tackle livsforandrende omstændigheder og samtidig
skal klare økonomiske udfordringer, er der brug for, at de oplever systemer, der kan hjælpe dem bedst
muligt.
Derfor er det efter vores opfattelse problematisk, at man med lovforslaget får indført løsninger, der
vanskeligt kan administreres ude i virkeligheden, og som derfor ikke medfører kortere sagsbehandlingstider,
fordi bankerne vil henvise borgerne til Familieretshuset. Jeg tænker her på erklæringsmodellen.
Helt grundlæggende er den foreslåede erklæringsmodel ikke operationel i forhold til den måde, som
bankerne arbejder på. Lovforslaget forudsætter f.eks., at værgen er nødt til at møde op i en fysisk afdeling
for at betale et indbetalingskort. Men da bankerne i dag i høj grad er digitale, så håndteres de fleste
bankforretninger digitalt, hvilket er til gavn for langt de fleste borgere i Danmark.
Grundantagelsen om manuel ekspedition i en bankfilial spiller negativt ind flere steder i lovforslaget. Det
betyder bl.a., at afgrænsningen af, hvilke betalinger der kan foretages, bliver upræcis og uhensigtsmæssig.
Pengeinstitutterne kan ikke, som der bliver lagt op til, kontrollere begrænsning af fuldmagten eller
kontrollere betalingens formål, modtager m.v. Dels fordi oplysningen først er tilgængelig, når betalingen er
gennemført, dels fordi lov om betalinger forbyder brug af betalingsoplysninger til andre formål end at
ekspedere betalingen.
Derfor er det vigtigt, at lovforslaget udformes på en måde, der tager hensyn til gældende lovgivning på
andre områder og kan administreres i hverdagen. Spørgsmålet er også, om forslaget reelt afhjælper
udfordringerne med Familieretshusets sagsbehandlingstider for udstedelse af værgebeskikkelser, da
modellen kun løser en lille del af de udfordringer, en borger kan have i forhold til håndteringen af sin
økonomi. Hvis den skitserede erklæringsmodel indføres, risikerer vi at sætte en svag borger i et vakuum
mellem ingenting og et værgemål med en erklæring, der reelt ikke løser de økonomiske udfordringer.
Finans Danmark foreslår i stedet, at erklæringen giver den pårørende en dispositionsfuldmagt
(kontofuldmagt) til en specifik angivet indtægtskonto i et pengeinstitut. En kontofuldmagt vil give adgang til
at disponere over kontoens midler og til at få udstedt et betalingskort, og man vil som pårørende dermed