Retsudvalget 2024-25
L 199 Bilag 5
Offentligt
Kære Preben
Vi er jo stødt ind i hinanden nogle gange, blandt andet i forhold til temaet om forebyggelse af hvidvask,
terrorfinansiering og økonomisk kriminalitet, men nu tillader jeg mig at kontakte dig i forbindelse med
værgemålsloven, for at gøre opmærksom på nogle forhold vi betragter som uhensigtsmæssigheder i det
kommende forslag til Lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service.
Finans Danmark støtter formålet med at forenkle og nedbringe de meget lange sagsbehandlingsfrister i
Familieretshuset. Når borgere og pårørende både skal tackle livsforandrende omstændigheder og samtidig
skal klare økonomiske udfordringer, er der brug for, at de oplever systemer, der kan hjælpe dem bedst
muligt.
Derfor er det efter vores opfattelse problematisk, at man med lovforslaget får indført løsninger, der
vanskeligt kan administreres ude i virkeligheden, og som derfor ikke medfører kortere sagsbehandlingstider,
fordi bankerne vil henvise borgerne til Familieretshuset. Jeg tænker her på erklæringsmodellen.
Helt grundlæggende er den foreslåede erklæringsmodel ikke operationel i forhold til den måde, som
bankerne arbejder på. Lovforslaget forudsætter f.eks., at værgen er nødt til at møde op i en fysisk afdeling
for at betale et indbetalingskort. Men da bankerne i dag i høj grad er digitale, så håndteres de fleste
bankforretninger digitalt, hvilket er til gavn for langt de fleste borgere i Danmark.
Grundantagelsen om manuel ekspedition i en bankfilial spiller negativt ind flere steder i lovforslaget. Det
betyder bl.a., at afgrænsningen af, hvilke betalinger der kan foretages, bliver upræcis og uhensigtsmæssig.
Pengeinstitutterne kan ikke, som der bliver lagt op til, kontrollere begrænsning af fuldmagten eller
kontrollere betalingens formål, modtager m.v. Dels fordi oplysningen først er tilgængelig, når betalingen er
gennemført, dels fordi lov om betalinger forbyder brug af betalingsoplysninger til andre formål end at
ekspedere betalingen.
Derfor er det vigtigt, at lovforslaget udformes på en måde, der tager hensyn til gældende lovgivning på
andre områder og kan administreres i hverdagen. Spørgsmålet er også, om forslaget reelt afhjælper
udfordringerne med Familieretshusets sagsbehandlingstider for udstedelse af værgebeskikkelser, da
modellen kun løser en lille del af de udfordringer, en borger kan have i forhold til håndteringen af sin
økonomi. Hvis den skitserede erklæringsmodel indføres, risikerer vi at sætte en svag borger i et vakuum
mellem ingenting og et værgemål med en erklæring, der reelt ikke løser de økonomiske udfordringer.
Finans Danmark foreslår i stedet, at erklæringen giver den pårørende en dispositionsfuldmagt
(kontofuldmagt) til en specifik angivet indtægtskonto i et pengeinstitut. En kontofuldmagt vil give adgang til
at disponere over kontoens midler og til at få udstedt et betalingskort, og man vil som pårørende dermed
L 199 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 14/5-25 fra Finans Danmark
3022237_0002.png
reelt kunne hjælpe borgeren med betaling af løbende, også ikke-faste, udgifter, samtidig med at pårørende
vil have reel hjemmel til at gøre det jf. vores høringssvar.
Derudover opfordrer vi, som jeg tidligere har skrevet med dig om, Justitsministeriet til at tilvejebringe
hjemmel i værgemålslovgivningen i relation til plejeforældres rettigheder til at kunne oprette en bankkonto
for plejebørn.
Vi har vedlagt vores høringssvar, og selv om vi er opmærksomme på, at der pågår en høringsproces, synes vi
det er væsentligt at give vores input til dig, som vi ved arbejder intenst og seriøst med disse forhold. Hvis du
har behov for en uddybning kommer jeg meget gerne forbi, ligesom vi også sagtens kan tage et
telefonopkald eller teams-møde.
Vi er bekymrede for, at Folketinget i de bedste intentioner kommer til at vedtage en lov, der vanskeligt kan
administreres og derfor kun medfører øget og forståelig frustration hos borgere, pårørende og banker.
De bedste hilsner
Kjeld
Venlig hilsen
Kjeld Gosvig-Jensen
Juridisk direktør
Direkte nr:
+45 4083 8327
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
<image001.png> <image002.png>
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
__