Skatteudvalget 2024-25
L 194 Bilag 8
Offentligt
3021700_0001.png
Deloitte Statsautoriseret Revi-
sionspartnerselskab
Weidekampsgade 6
DK-2300 Copenhagen S
Denmark
Phone: +45 89414141
www.deloitte.dk
Att. Folketingets Skatteudvalg
15. maj 2025
SPØRGSMÅL TIL LOVFORSLAG L 194 (FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF MINIMUMSBESKATNINGSLO-
VEN, SELSKABSSKATTELOVEN, SKATTEKONTROLLOVEN OG FORSKELLIGE ANDRE LOVE).
Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab har en række afklarende spørgsmål til lovforslagets elemen-
ter vedrørende transfer pricing.
Lovforslag L194 fremsat 9. april 2025 (vedrørende SKL § 39, stk. 2, nr. 1)
Det følger af lovforslaget, at
”den skattepligtige skal ikke udarbejde skriftlig dokumentation for følgende: 1) Kon-
trollerede transaktioner, hvis den skattepligtiges samlede kontrollerede transaktioner, bortset fra tilgodehaven-
der og gæld, i indkomståret udgør mindre end 5 mio. kr., og den skattepligtiges samlede kontrollerede tilgode-
havender og gæld ved indkomstårets udløb udgør mindre end 50 mio. kr. […]”.
I bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse fremgår følgende:
”Ved opgørelsen af de samlede kontrol-
lerede transaktioner vil tilgodehavender og gæld, der er opstået i indkomståret, ikke skulle medregnes i 5 mio.
kr. grænsen”
[vores understregning].
Skatteministeren bedes bekræfte, at kontrollerede transaktioner i form af tilgodehavender og gæld aldrig vil
indgå i opgørelsen af 5 mio. kr. grænsen men udelukkende i 50 mio. kr. grænsen, uanset hvornår tilgodehaven-
det og/eller gælden er opstået. Der henvises til nedenstående eksempel.
Eksempel
Koncernselskab A udsteder et 2-årigt stående lån på 6.000.000 kr. til koncernselskab B i år 20XX med tilbage-
betaling i 20XX+2.
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) ikke skal medregnes i 5 mio. kr. grænsen i 20XX?
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) ikke skal medregnes i 5 mio. kr. grænsen i 20XX+1,
selvom lånet fortsat eksisterer i dette indkomstår?
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) ikke skal medregnes i 5 mio. kr. grænsen i 20XX+2,
selvom lånet tilbagebetales i dette indkomstår?
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) skal medregnes i 50 mio. kr. grænsen i 20XX?
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) skal medregnes i 50 mio. kr. grænsen i 20XX+1, da
lånet fortsat eksisterer ved indkomstårs udløb?
Kan Skatteministeren bekræfte, at lånet (hovedstolen) ikke skal medregnes i 50 mio. kr. grænsen i 20XX+2,
såfremt lånet tilbagebetales senest den sidste dag i indkomståret?
Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab is the Danish affiliate of Deloitte NSE LLP, a member firm of Deloitte Touche
Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee (“DTTL”). DTTL and each of its member firms are legally separate
and
independent entities. DTTL and Deloitte NSE LLP do not provide services to clients. Please see www.deloitte.com/about to learn more
about our global network of member firms.
33 96 35 56
L 194 - 2024-25 - Bilag 8: Henvendelse af 15/5-24 fra Deloitte
3021700_0002.png
Page 2
Lovforslag L194 fremsat 9. april 2025 (vedrørende SKL § 39, stk. 2, nr. 2)
Det følger af lovforslagets indledning (afsnit 1, side 9), at det indeholder
”en række lempelser, der har til formål
at sikre, at der ikke stilles krav om udarbejdelse af transfer pricing dokumentation i situationer, hvor risikoen for
fejl eller aggressiv skatteplanlægning vurderes at være minimal”.
Til eksempel følger det således af lovforslaget,
at
”den skattepligtige skal ikke udarbejde skriftlig dokumentation for følgende: […] 2) Kontrollerede transaktio-
ner i form af udbytter, tilskud og lignende, der betales
kontant. […].
Fritagelsen for dokumentationspligten vil dog for ”kontrollerede
transaktioner i form af udbytter, tilskud og lig-
nende, der betales kontant”
ikke i praksis medføre en væsentlig reduktion i de administrative byrder for skatte-
yderne, da der fortsat påhviler skatteyderne en oplysningspligt efter Skattekontrollovens § 38. Skatteyderne er
således fortsat pålagt en væsentlig administrativ byrde i at identificere, opgøre og angive kontrollerede trans-
aktioner, hvor Skatteministeriet vurderer, at ”risikoen
for fejl eller aggressiv skatteplanlægning vurderes at være
minimal”.
Henset til vurderingen af, at ”risikoen
for fejl eller aggressiv skatteplanlægning vurderes at være minimal”
samt
den væsentlige administrative byrde i forbindelse med at indsamle informationer om disse dispositioner her-
under beløb og identifikation af modparter, så opfordres Skatteministeren til at redegøre for, hvorvidt en tilsva-
rende fritagelse for den korresponderende oplysningspligt i Skattekontrollovens § 38 kan implementeres for
”kontrollerede
transaktioner i form af udbytter, tilskud og lignende, der betales kontant”.
Lovforslag L194 fremsat 9. april 2025 (vedrørende SKL § 39, stk. 2, nr. 3)
Det følger af lovforslaget, at visse investeringer fritages fra dokumentationspligten - grænsen er i lovforslaget
sat til 5%, hvilket opgøres samlet for koncernforbundne parter.
Det bemærkes, at visse finansielle virksomheder har en ejer- og/eller stemmeandel over 5% i deres passive
investeringer og potentielt efter lovforslaget kan blive anset for værende kontrolleret i forhold til de passive in-
vesteringer via aftale om fælles bestemmende indflydelse. Det er til trods for, at de finansielle virksomheder i
den finansielle lovgivning er afskåret fra at udøve kontrol - se hertil eksempelvis §26 i Lov om finansiel virksom-
hed:
”Pengeinstitutter og realkreditinstitutter kan uanset
§§ 7, 8 , 24 og 25 i fællesskab med andre drive anden
virksomhed, hvis 1) den finansielle virksomhed ikke direkte eller indirekte har bestemmende indflydelse på virk-
somheden[…]”.
Som følge af den forhøjede selskabsbeskatning for disse finansielle virksomheder vil f.eks. et lån fra den finan-
sielle virksomhed (26% beskatning) til en dansk selskabsbeskattet passiv investering (22%) således skulle do-
kumenteres med lovforslagets nuværende formulering, hvis den finansielle virksomhed har en ejer- eller stem-
meandel over 5%. Der vil således ifaldes en dokumentationspligt for blandt andet rent danske transaktioner,
hvor de finansielle virksomheder i den finansielle lovgivning er afskåret fra at udøve kontrol. I praksis vil den
finansielle virksomhed endvidere ikke nødvendigvis være bekendt med, at lånet udstedes til en kontrolleret part
alene fordi der er tale om en porteføljeenhed i en passiv investering.
Henset til den minimale risiko for fejl eller skatteplanlægning opfordres Skatteministeren til at redegøre for,
hvorledes en undtagelse kan indføres for finansielle virksomheder og eventuelt andre virksomheder, der i med-
før af anden lovgivning eller regulering er afskåret fra at udøve kontrol og dermed påvirke de interne afregnings-
priser.