Skatteudvalget 2024-25
L 194 Bilag 12
Offentligt
3022823_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2025
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven,
skattekontrolloven og forskellige andre love
(Tilpasning til administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing
dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reglerne om omkvalifikation af
transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning
og oplysningspligt m.v.)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningslo-
ven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige
andre love (Tilpasning til OECD’s administrative retnings-
linjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af regler-
ne om transfer pricing-dokumentation, aflønning af kvalifi-
cerede distributører i visse lande og justering af reglerne
om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skat-
tepligt af renter, indeholdelse af renteskat og royaltyskat,
international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)« om-
fattende §§ 1-6 og § 8.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om kollektiv forvalt-
ning af ophavsret (Delegation af tilskudsforvaltning til Co-
pydan Verdens TV)« omfattende § 7 og § 8, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 34, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
DokumentId
Journalnummer
L 194 - 2024-25 - Bilag 12: 1. udkast til betænkning
3022823_0002.png
2
»4) Koncernen har valgt, at koncernenhederne eller med-
lemmerne af en joint venture-koncern i jurisdiktionen
ikke skal være pålagt den anerkendte kvalificerede in-
denlandske ekstraskat.«
[Koncerner, der har fravalgt en anerkendt kvalificeret inden-
landsk ekstraskat, kan ikke anvende safe harbour-bestem-
melsen]
Til § 3
3)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 39, stk. 2,
affattes
nr. 4
således:
»4) Kontrollerede transaktioner med en juridisk persons
deltagere, der opgør det skattepligtige afkast efter reg-
lerne i selskabsskattelovens § 13 F eller pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 14, når den skattepligtige er
et underliggende datterselskab ejet af den juridiske per-
son, som ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt. Til-
svarende gælder for en skattepligtig deltagers kontrol-
lerede transaktioner med underliggende datterselskaber,
når den skattepligtige deltager opgør det skattepligtige
afkast efter reglerne i selskabsskattelovens § 13 F.«
[Justering som følge af, at deltagere, der opgør det skatte-
pligtige afkast efter pensionsafkastbeskatningslovens § 14,
ikke er dokumentationspligtige]
Til § 8
4)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
»Har deltagerne ikke sammenfaldende indkomstår, får be-
stemmelserne virkning, når den første deltager påbegynder
et nyt indkomstår den 1. juli 2025 eller senere.«
[Virkningsbestemmelse for ændringerne af selskabsskattelo-
vens § 2 C, når der er flere deltagere i den transparente
enhed, og de ikke har sammenfaldende indkomstår]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 7
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Overskriften
til kapitel 8 affattes således:
»Kapitel 8
Håndhævelse, tilsyn og sanktioner m.v.««
[Lovteknisk rettelse]
6)
I
nr. 2
indsættes i
den indledende tekst
efter »indsæt-
tes«: »i
kapitel 8«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i to
separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører tilpasning til OECD�½s
administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreg-
lerne, lempelse af reglerne om transfer pricing-dokumenta-
tion, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande
og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente
enheder, begrænset skattepligt af renter, indeholdelse af ren-
teskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplys-
ningspligt m.v.
Det andet lovforslag (B) vedrører delegation af tilskud-
sforvaltning til Copydan Verdens TV.
Til nr. 2
Minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 48, fastsætter de
kriterier, der skal være opfyldte for, at en regel om kvalifice-
ret indenlandsk ekstraskat kan anses for at være anerkendt.
Det er efter minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 48, litra
b, bl.a. en betingelse for, at en kvalificeret indenlandsk eks-
traskat kan anses for anerkendt, at den er konsistent med
OECD’s modelregler. Den skal således indebære en skatte-
sats svarende til eller over minimumsskattesatsen og må kun
fravige OECD’s modelregler, hvor en sådan fravigelse enten
er en betingelse for, at den kan anses for en kvalificeret
indenlandsk ekstraskat, eller udtrykkeligt er tilladt efter be-
stemmelsen.
Der er i januar 2025 af OECD offentliggjort en liste over
de jurisdiktioner, hvis regler om indenlandsk ekstraskat skal
anses for kvalificerede og anerkendte. Listen er baseret på
en foreløbig afgørelse om, at reglerne må anses for kvali-
ficerede og anerkendte, og listen vil løbende blive opdate-
ret. Der vil efterfølgende på basis af en mere tilbundsgående
gennemgang af de nationale regler blive truffet afgørelse
om, hvorvidt reglerne også fremadrettet vil kunne anses for
kvalificerede og anerkendte.
Når en regel om kvalificeret indenlandsk ekstraskat er
anerkendt, kan den multinationale koncern normalt ansætte
ekstraskatten for de koncernenheder, der er hjemmehørende
i den pågældende jurisdiktion, til nul, jf. den såkaldte safe
harbour-bestemmelse i minimumsbeskatningslovens § 34,
stk. 2. Når en koncernenhed er hjemmehørende i en juris-
diktion, der pålægger koncernenhederne i jurisdiktionen en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, er det således
ikke nødvendigt at gennemføre særskilte beregninger med
henblik på at opgøre, hvad ekstraskatten ville være ved en
direkte anvendelse af minimumsbeskatningslovens regler på
disse koncernenheder.
Ved lovforslagets § 1, nr. 19, er det foreslået, at der
indsættes et nyt stykke efter minimumsbeskatningslovens
§ 34, stk. 2, hvorefter den indberettende koncernenhed i
tre tilfælde ikke kan træffe en beslutning om anvendelse
af safe harbour-bestemmelsen i § 34, stk. 2. Det drejer sig
om tilfælde, hvor den kvalificerede indenlandske ekstraskat
fraviger OECD’s modelregler, og hvor de koncerner, der
drager fordel af disse fravigelser, ikke bør kunne anvende
safe harbour-bestemmelsen.
En indenlandsk ekstraskat, der kun pålægges koncernen-
hederne (og medlemmerne af en joint venture-koncern) i
en jurisdiktion, hvis koncernen selv beslutter, at de skal væ-
re undergivet den indenlandske ekstraskat, er som udgangs-
L 194 - 2024-25 - Bilag 12: 1. udkast til betænkning
3022823_0003.png
3
punkt ikke konsistent med OECD’s modelregler, og den kan
som udgangspunkt derfor heller ikke anses for en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Det er dog i OECD-regi besluttet, at regler om inden-
landsk ekstraskat, der er gennemført inden den 30. novem-
ber 2024, foreløbigt skal kunne anses for regler om en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, selv om den
indenlandske ekstraskat kun pålægges koncernenhederne i
jurisdiktionen, hvis koncernen selv beslutter, at de skal være
undergivet den indenlandske ekstraskat.
Det er endvidere besluttet, at det er en betingelse for,
at en sådan valgfri indenlandsk ekstraskat foreløbigt skal
kunne anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk eks-
traskat, at de berørte koncerner ikke har mulighed for at
fravælge skatten med virkning for regnskabsår, der begynder
den 1. januar 2025 eller senere.
Muligheden for, at en valgfri indenlandsk ekstraskat i de
nævnte tilfælde foreløbigt kan anses for en anerkendt kvali-
ficeret indenlandsk ekstraskat, tager hensyn til, at der kan
være tilfælde, hvor en jurisdiktion har ønsket at gennemfø-
re en kvalificeret indenlandsk ekstraskat med virkning for
regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller
senere, men hvor den fornødne lovgivning først har kunnet
vedtages i 2024, men dog inden den 30. november 2024, og
ikke har kunnet tillægges tilbagevirkende kraft.
Har de berørte koncerner i et sådant tilfælde mulighed
for at tilvælge den indenlandske ekstraskat med virkning
for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023
eller senere, har det været vurderingen, at de koncerner, der
vælger dette, også skal have mulighed for at anvende safe
harbour-bestemmelsen, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at der i det under lov-
forslagets § 1, nr. 19 foreslåede § 34, stk. 3, indsættes et nyt
nr. 4, hvorefter den indberettende koncernenhed ikke kan
træffe en beslutning om anvendelse af safe harbour-bestem-
melsen i § 34, stk. 2, hvis koncernen har valgt, at koncer-
nenhederne eller medlemmerne af en joint venture-koncern
i jurisdiktionen ikke skal være pålagt den anerkendte kvalifi-
cerede indenlandske ekstraskat.
Den foreslåede bestemmelse vedrører de tilfælde, hvor
der er mulighed for, at en valgfri indenlandsk ekstraskat
i et begrænset tidsrum kan opnå status som en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat. Bestemmelsen vil sikre,
at safe harbou-bestemmelsen ikke vil kunne anvendes af
en koncern, hvis koncernen har valgt, at koncernenhederne
eller medlemmerne af en joint venture-koncern i jurisdikti-
onen ikke skal være pålagt den anerkendte kvalificerede
indenlandske ekstraskat.
Til nr. 3
Efter skattekontrollovens § 38 skal skattepligtige med
kontrollerede transaktioner i oplysningsskemaet give Skat-
teforvaltningen oplysninger om art og omfang af de pågæl-
dende transaktioner.
Oplysningspligten omfatter kun de skattepligtige, der
skal indgive et oplysningsskema efter skattekontrollovens
§ 2, og dermed, for så vidt angår juridiske personer, kun de
fuldt eller begrænset skattepligtige juridiske personer, dvs.
selskaber, foreninger m.v., der er omfattet af selskabsskatte-
lovens §§ 1 og 2, og de fonde og foreninger m.v., der er
omfattet af fondsbeskatningslovens § 1. Der er således ikke
en oplysningspligt for juridiske personer, der er undtaget fra
selskabsskattepligt efter selskabsskattelovens § 3, som f.eks.
pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikrings-
selskaber.
Efter skattekontrollovens § 39 skal de skattepligtige, der
er omfattet af skattekontrollovens § 38, udarbejde en skrift-
lig transfer pricing-dokumentation, idet der dog ikke skal
udarbejdes skriftlig dokumentation for kontrollerede trans-
aktioner, der i omfang og hyppighed er uvæsentlige, jf. skat-
tekontrollovens § 39, stk. 2.
Med lovforslagets § 3, nr. 4, er der foreslået en udbyg-
ning af reglen i skattekontrollovens § 39, stk. 2. Efter forsla-
get vil bl.a. skattepligtige, der opgør det skattepligtige afkast
efter pensionsafkastbeskatningslovens § 14, ikke skulle ud-
arbejde dokumentation for kontrollerede transaktioner med
et underliggende datterselskab, der ejes af en juridisk per-
son, som ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt.
Reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens § 14 omfat-
ter bl.a. pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede livsfor-
sikringsselskaber.
Det giver dog ikke umiddelbart mening at medtage en
særlig undtagelse i skattekontrollovens § 39 fra kravet om
udarbejdelse af skriftlig dokumentation specifikt rettet mod
pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikrings-
selskaber, i og med at de pågældende enheder generelt er
undtaget fra kravet om udarbejdelse af skriftlig dokumen-
tation som følge af, at de ikke er omfattet af kravet om
indgivelse af oplysningsskemaet.
Det foreslås ved ændringsforslaget at nyaffatte den ved
lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede regel i skattekontrollo-
vens § 39, stk. 2, nr. 4, således at den får følgende formule-
ring: »Kontrollerede transaktioner med en juridisk persons
deltagere, der opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i
selskabsskattelovens § 13 F eller pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 14, når den skattepligtige er et underliggende dat-
terselskab ejet af den juridiske person, som ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt. Tilsvarende gælder for en skat-
tepligtig deltagers kontrollerede transaktioner med underlig-
gende datterselskaber, når den skattepligtige deltager opgør
det skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens
§ 13 F.«
Ændringsforslaget indebærer, at 2. pkt. bliver til 1. pkt.,
og at 1. pkt., der bliver 2. pkt., ændres, så den deri indehold-
te regel om kontrollerede transaktioner med et underliggen-
de datterselskab ejet af en juridisk person, der ikke udgør
et selvstændigt skattesubjekt (dvs. en transparent enhed), be-
grænses, så den kun skal finde anvendelse i forhold til skat-
tepligtige, der opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i
selskabsskattelovens § 13 F, dvs. livforsikringsselskaber.
Livsforsikringsselskabet vil ligesom i det fremsatte lov-
forslag ikke skulle oplyse om kontrollerede transaktioner
med de underliggende datterselskaber, der ejes via den
transparente enhed, i den landespecifikke del af transfer
pricing-dokumentationen, hvor den dokumentationspligtige
L 194 - 2024-25 - Bilag 12: 1. udkast til betænkning
3022823_0004.png
4
virksomhed og de kontrollerede transaktioner, som virksom-
heden er involveret i, beskrives. Hvis livforsikringsselska-
bet som følge af andre kontrollerede transaktioner med
koncernforbundne parter (f.eks. et helejet datterselskab) vil
skulle udarbejde transfer pricing-dokumentation, vil livsfor-
sikringsselskabet – når det alene har begrænset indsigt i
den underliggende investering – i den anden del af transfer
pricing-dokumentationen (dvs. fællesdokumentationen, hvor
hele koncernen beskrives) kunne nøjes med at oplyse om
investeringen i den transparente enhed. Skatteforvaltningen
må herefter spørge ind til nærmere detaljer, hvis det måtte
være nødvendigt.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 8, stk. 4, har ændringerne i lovfor-
slagets § 2, nr. 2-5, virkning for indkomstår, der påbegyndes
den 1. juli 2025 eller senere. Lovforslagets § 2, nr. 2-5,
indeholder ændringer af selskabsskattelovens § 2 C, der
medfører, at danske enheder, der her i landet anses for skat-
temæssigt transparente, kan omkvalificeres til selvstændige
skattesubjekter omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2, og selskabsskattelovens § 8 C om definitionen af
tilknyttede personer i reglerne om hybride mismatch.
Virkningsbestemmelsen medfører, at ændringerne af sel-
skabsskattelovens § 2 C som foreslået ved lovforslaget får
virkning, når deltageren påbegynder et nyt indkomstår den
1. juli 2025 eller senere. Har enheden flere deltagere, der
ikke har sammenfaldende indkomstår, er det ikke reguleret,
hvornår ændringerne får virkning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at har deltagerne
ikke sammenfaldende indkomstår, får bestemmelserne virk-
ning, når den første deltager påbegynder et nyt indkomstår
den 1. juli 2025 eller senere. Dette svarer til den virknings-
bestemmelse, der gjaldt, da selskabsskattelovens § 2 C blev
indført ved lov nr. 530 af 17. juni 2008 (lovens § 8, stk. 2).
Til nr. 5
Den foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 7, nr. 1,
indebærer, at det udtrykkeligt fremgår, at der er tale om en
ændret affattelse af overskriften til »Kapitel 8«. Ændrings-
forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget har til formål at præcisere, at lovfor-
slagets § 7, nr. 2, indsættes i kapitel 8 i lov om kollektiv
forvaltning af ophavsret. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2025 og var til 1.
behandling den 30. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 3. april 2025
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 133. Den
9. april 2025 og den 10. april 2025 sendte skatteministeren
og kulturministeren høringssvarene og høringsnotater til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <11> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <5> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
[Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de-
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <11> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) Per Husted (S)
fmd.
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF)
Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Carl Valentin (SF) Karsten Filsø (SF)
Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
L 194 - 2024-25 - Bilag 12: 1. udkast til betænkning
3022823_0005.png
5
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5