Skatteudvalget 2024-25
L 194 Bilag 10
Offentligt
3022553_0001.png
16. maj 2025
J.nr. 2024-4606
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 194 - Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabs-
skatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Tilpasning til administrative ret-
ningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing
dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reg-
lerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og inde-
holdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskattelo-
ven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Tilpasning til administra-
tive retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om
transfer pricing dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i
visse lande, og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enhe-
der, begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat og royalty-
skat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.) (L 194)
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskattelo-
ven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Tilpasning til
OECD’s
admini-
strative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om
transfer pricing-dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse
lande og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, begræn-
set skattepligt af renter, indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sam-
beskatning og oplysningspligt m.v.)« omfattende §§ 1-6 og § 8.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om kollektiv forvaltning af ophavsret (Dele-
gation af tilskudsforvaltning til Copydan Verdens TV)« omfattende § 7 og § 8, stk.
1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 34, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
»4) Koncernen har valgt, at koncernenhederne eller medlemmerne af en joint ven-
ture-koncern i jurisdiktionen ikke skal være pålagt den anerkendte kvalificerede
indenlandske ekstraskat.«
[Koncerner, der har fravalgt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan
ikke anvende safe harbour-bestemmelsen]
Side 2 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0003.png
Til § 3
3)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 39, stk. 2,
affattes
nr. 4
således:
»4) Kontrollerede transaktioner med en juridisk persons deltagere, der opgør det
skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens § 13 F eller pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 14, når den skattepligtige er et underliggende dattersel-
skab ejet af den juridiske person, som ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt.
Tilsvarende gælder for en skattepligtig deltagers kontrollerede transaktioner med
underliggende datterselskaber, når den skattepligtige deltager opgør det skatteplig-
tige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens § 13 F.«
[Justering som følge af, at deltagere, der opgør det skattepligtige afkast efter pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 14, ikke er dokumentationspligtige]
Til § 8
4)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
»Har deltagerne ikke sammenfaldende indkomstår, får bestemmelserne virkning,
når den første deltager påbegynder et nyt indkomstår den 1. juli 2025 eller senere.«
[Virkningsbestemmelse for ændringerne af selskabsskattelovens § 2 C, når der er
flere deltagere i den transparente enhed, og de ikke har sammenfaldende ind-
komstår]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 7
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Overskriften
til kapitel 8 affattes således:
»Kapitel 8
Håndhævelse, tilsyn og sanktioner m.v.««
6)
I
nr. 2
indsættes i
den indledende tekst
efter »indsættes«: »i
kapitel 8«.
Side 3 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i to separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører tilpasning til administrative retningslinjer om mi-
nimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing dokumenta-
tion, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reglerne
om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og in-
deholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysnings-
pligt m.v.
Det andet lovforslag (B) vedrører delegation af tilskudsforvaltning til Copydan
Verdens TV.
Til nr. 2
Minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 48, fastsætter de kriterier, der skal være op-
fyldte for, at en regel om kvalificeret indenlandsk ekstraskat kan anses for at være
anerkendt.
Det er efter minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 48, litra b, bl.a. en betingelse for,
at en kvalificeret indenlandsk ekstraskat kan anses for anerkendt, at den er konsi-
stent med OECD’s modelregler. Den skal således indebære en skattesats svarende
til eller over minimumsskattesatsen og må kun fravige OECD’s modelregler, hvor
en sådan fravigelse enten er en betingelse for, at den kan anses for en kvalificeret
indenlandsk ekstraskat, eller udtrykkeligt er tilladt efter bestemmelsen.
Der er i januar 2025 af OECD offentliggjort en liste over de jurisdiktioner, hvis
regler om indenlandsk ekstraskat skal anses for kvalificerede og anerkendte. Listen
er baseret på en foreløbig afgørelse om, at reglerne må anses for kvalificerede og
anerkendte, og listen vil løbende blive opdateret. Der vil efterfølgende på basis af
en mere tilbundsgående gennemgang af de nationale regler blive truffet afgørelse
om, hvorvidt reglerne også fremadrettet vil kunne anses for kvalificerede og aner-
kendte.
Når en regel om kvalificeret indenlandsk ekstraskat er anerkendt, kan den multina-
tionale koncern normalt ansætte ekstraskatten for de koncernenheder, der er hjem-
mehørende i den pågældende jurisdiktion, til nul, jf. den såkaldte safe harbour-be-
stemmelse i minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2. Når en koncernenhed er
hjemmehørende i en jurisdiktion, der pålægger koncernenhederne i jurisdiktionen
en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, er det således ikke nødvendigt at
Side 4 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0005.png
gennemføre særskilte beregninger med henblik på at opgøre, hvad ekstraskatten
ville være ved en direkte anvendelse af minimumsbeskatningslovens regler på
disse koncernenheder.
Ved lovforslagets § 1, nr. 19, er det foreslået, at der indsættes et nyt stykke efter
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, hvorefter den indberettende koncernen-
hed i tre tilfælde ikke kan træffe en beslutning om anvendelse af safe harbour-be-
stemmelsen i § 34, stk. 2. Det drejer sig om tilfælde, hvor den kvalificerede inden-
landske ekstraskat fraviger OECD’s modelregler, og hvor de koncerner, der drager
fordel af disse fravigelser, ikke bør kunne anvende safe harbour-bestemmelsen.
En indenlandsk ekstraskat, der kun pålægges koncernenhederne (og medlemmerne
af en joint venture-koncern) i en jurisdiktion, hvis koncernen selv beslutter, at de
skal være undergivet den indenlandske ekstraskat, er som udgangspunkt ikke kon-
sistent med OECD’s modelregler,
og den kan som udgangspunkt derfor heller ikke
anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Det er dog i OECD-regi besluttet, at regler om indenlandsk ekstraskat, der er gen-
nemført inden den 30. november 2024, foreløbigt skal kunne anses for regler om
en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, selv om den indenlandske ekstra-
skat kun pålægges koncernenhederne i jurisdiktionen, hvis koncernen selv beslut-
ter, at de skal være undergivet den indenlandske ekstraskat.
Det er endvidere besluttet, at det er en betingelse for, at en sådan valgfri inden-
landsk ekstraskat foreløbigt skal kunne anses for en anerkendt kvalificeret inden-
landsk ekstraskat, at de berørte koncerner ikke har mulighed for at fravælge skat-
ten med virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere.
Muligheden for, at en valgfri indenlandsk ekstraskat i de nævnte tilfælde foreløbigt
kan anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, tager hensyn til, at
der kan være tilfælde, hvor en jurisdiktion har ønsket at gennemføre en kvalificeret
indenlandsk ekstraskat med virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. de-
cember 2023 eller senere, men hvor den fornødne lovgivning først har kunnet ved-
tages i 2024, men dog inden den 30. november 2024, og ikke har kunnet tillægges
tilbagevirkende kraft.
Har de berørte koncerner i et sådant tilfælde mulighed for at tilvælge den inden-
landske ekstraskat med virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. decem-
ber 2023 eller senere, har det været vurderingen, at de koncerner, der vælger dette,
også skal have mulighed for at anvende safe harbour-bestemmelsen, hvis betingel-
serne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at der i det under lovforslagets nr. 19 foreslå-
ede § 34, stk. 3, indsættes et nyt nr. 4, hvorefter den indberettende koncernenhed
ikke kan træffe en beslutning om anvendelse af safe harbour-bestemmelsen i § 34,
Side 5 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0006.png
stk. 2, hvis koncernen har valgt, at koncernenhederne eller medlemmerne af en
joint venture-koncern i jurisdiktionen ikke skal være pålagt den anerkendte kvalifi-
cerede indenlandske ekstraskat.
Den foreslåede bestemmelse vedrører de tilfælde, hvor der er mulighed for, at en
valgfri indenlandsk ekstraskat i et begrænset tidsrum kan opnå status som en aner-
kendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat. Bestemmelsen vil sikre, at safe harbou-
bestemmelsen ikke vil kunne anvendes af en koncern, hvis koncernen har valgt, at
koncernenhederne eller medlemmerne af en joint venture-koncern i jurisdiktionen
ikke skal være pålagt den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat.
Til nr. 3
Efter skattekontrollovens § 38 skal skattepligtige med kontrollerede transaktioner i
oplysningsskemaet give Skatteforvaltningen oplysninger om art og omfang af de
pågældende transaktioner.
Oplysningspligten omfatter kun de skattepligtige, der skal indgive et oplysnings-
skema efter skattekontrollovens § 2, og dermed, for så vidt angår juridiske perso-
ner, kun de fuldt eller begrænset skattepligtige juridiske personer, dvs. selskaber,
foreninger m.v., der er omfattet af selskabsskattelovens §§ 1 og 2, og de fonde og
foreninger m.v., der er omfattet af fondsbeskatningslovens § 1. Der er således ikke
en oplysningspligt for juridiske personer, der er undtaget fra selskabsskattepligt ef-
ter selskabsskattelovens § 3, som f.eks. pensionskasser og arbejdsmarkedsrelate-
rede livsforsikringsselskaber.
Efter skattekontrollovens § 39 skal de skattepligtige, der er omfattet af skattekon-
trollovens § 38, udarbejde en skriftlig transfer pricing dokumentation, idet der dog
ikke skal udarbejdes skriftlig dokumentation for kontrollerede transaktioner, der i
omfang og hyppighed er uvæsentlige, jf. skattekontrollovens § 39, stk. 2.
Med lovforslagets § 3, nr. 4, er der foreslået en udbygning af reglen i skattekon-
trollovens § 39, stk. 2. Efter forslaget vil bl.a. skattepligtige, der opgør det skatte-
pligtige afkast efter pensionsafkastbeskatningslovens § 14, ikke skulle udarbejde
dokumentation for kontrollerede transaktioner med et underliggende datterselskab,
der ejes af en juridisk person, som ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt.
Reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens § 14 omfatter bl.a. pensionskasser og
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber.
Det giver dog ikke umiddelbart mening at medtage en særlig undtagelse i skatte-
kontrollovens § 39 fra kravet om udarbejdelse af skriftlig dokumentation specifikt
rettet mod pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber, i
og med at de pågældende enheder generelt er undtaget fra kravet om udarbejdelse
Side 6 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0007.png
af skriftlig dokumentation som følge af, at de ikke er omfattet af kravet om indgi-
velse af oplysningsskemaet.
Det foreslås ved ændringsforslaget at nyaffatte den ved lovforslagets § 3, nr. 4, fo-
reslåede regel i skattekontrollovens § 39, stk. 2, nr. 4, således at den får følgende
formulering:
”Kontrollerede
transaktioner med en juridisk persons deltagere, der
opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens § 13 F eller
pensionsafkastbeskatningslovens § 14, når den skattepligtige er et underliggende
datterselskab ejet af den juridiske person, som ikke udgør et selvstændigt skatte-
subjekt. Tilsvarende gælder for en skattepligtig deltagers kontrollerede transaktio-
ner med underliggende datterselskaber, når den skattepligtige deltager opgør det
skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens § 13 F.”
Ændringsforslaget indebærer, at 2. pkt. bliver til 1. pkt., og at 1. pkt., der bliver 2.
pkt., ændres, så den deri indeholdte regel om kontrollerede transaktioner med et
underliggende datterselskab ejet af en juridisk person, der ikke udgør et selvstæn-
digt skattesubjekt (dvs. en transparent enhed), begrænses, så den kun skal finde an-
vendelse i forhold til skattepligtige, der opgør det skattepligtige afkast efter reg-
lerne i selskabsskattelovens § 13 F, dvs. livforsikringsselskaber.
Livsforsikringsselskabet vil ligesom i det fremsatte lovforslag ikke skulle oplyse
om kontrollerede transaktioner med de underliggende datterselskaber, der ejes via
den transparente enhed, i den landespecifikke del af transfer pricing-dokumentatio-
nen, hvor den dokumentationspligtige virksomhed og de kontrollerede transaktio-
ner, som virksomheden er involveret i, beskrives. Hvis livforsikringsselskabet som
følge af andre kontrollerede transaktioner med koncernforbundne parter (fx et he-
lejet datterselskab) vil skulle udarbejde transfer pricing-dokumentation, vil livsfor-
sikringsselskabet
når det alene har begrænset indsigt i den underliggende inve-
stering
i den anden del af transfer pricing-dokumentationen (dvs. fællesdoku-
mentationen, hvor hele koncernen beskrives) kunne nøjes med at oplyse om inve-
steringen i den transparente enhed. Skatteforvaltningen må herefter spørge ind til
nærmere detaljer, hvis det måtte være nødvendigt.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 8, stk. 4, har ændringerne i lovforslagets § 2, nr. 2-5, virkning
for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere. Lovforslagets § 2, nr.
2-5, indeholder ændringer af selskabsskattelovens § 2 C, der medfører, at danske
enheder, der her i landet anses for skattemæssigt transparente, kan omkvalificeres
til selvstændige skattesubjekter omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2,
og selskabsskattelovens § 8 C om definitionen af tilknyttede personer i reglerne
om hybride mismatch.
Side 7 af 8
L 194 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3022553_0008.png
Virkningsbestemmelsen medfører, at ændringerne af selskabsskattelovens § 2 C
som foreslået ved lovforslaget får virkning, når deltageren påbegynder et nyt ind-
komstår den 1. juli 2025 eller senere. Har enheden flere deltagere, der ikke har
sammenfaldende indkomstår, er det ikke reguleret, hvornår ændringerne får virk-
ning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at har deltagerne ikke sammenfaldende ind-
komstår, får bestemmelserne virkning, når den første deltager påbegynder et nyt
indkomstår den 1. juli 2025 eller senere. Dette svarer til den virkningsbestem-
melse, der gjaldt, da selskabsskattelovens § 2 C blev indført ved lov nr. 530 af 17.
juni 2008 (lovens § 8, stk. 2).
Til nr. 5
Den foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 7, nr. 1, indebærer, at det udtrykke-
ligt fremgår, at der er tale om en ændret affattelse af overskriften til »Kapitel 8«.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget har til formål at præcisere, at lovforslagets § 7, nr. 2, indsættes i
kapitel 8 i lov om kollektiv forvaltning af ophavsret. Ændringsforslaget er således
uden indholdsmæssig betydning.
Side 8 af 8