Erhvervsudvalget 2024-25
L 193 Bilag 12
Offentligt
3025830_0001.png
PER E-MAIL
Folketingets Erhvervsudvalg
Att.: Udvalgsassistent Signe Draabe Bruunsgaard
FORSLAG OM ÆNDRING AF LOV OM FINANSIEL VIRKSOMHED (L193)
ADVOKATFIRMA
WWW.KROMANNREUMERT.COM
CVR-NR. DK 62 60 67 11
Til rette vedkommende,
PARTNER
Denne henvendelse angår lovforslag L 193 (Forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., lov om investeringsfor-
eninger, hvidvaskloven og forskellige andre love), Folketingstidende 2024-25, Tillæg A, som
fremsat den 9. april 2025 ("Lovforslaget"), og mere specifikt bestemmelserne deri, som im-
plementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1619 af 31. maj 2024 om
ændring af direktiv 2013/36/EU for så vidt angår tilsynsbeføjelser, sanktioner, tredjelandsfili-
aler og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige risici ("CRD
VI").
Vi repræsenterer Bank Policy Institute og Loan Market Association (på vegne af disses med-
lemmer). Vi og vores klienter har identificeret hvad vi anser for at være en utilsigtet fejl i den
danske implementering i Lovforslaget, som vi ønsker at gøre opmærksom på, vedrørende
den såkaldte "MiFID-undtagelse" i artikel 21c(4) i CRD VI (som yderligere beskrevet neden-
for).
Artikel 21c i CRD VI (og den foreslåede nye § 2 i lov om finansiel virksomhed, som foreslået
i § 1, stk. 3, i Lovforslaget) forbyder generelt virksomheder, der er etableret i et tredjeland, at
udøve "kernebanktjenester" (værende aktiviteterne anført i punkt 1, 2 og 6 i bilag I til direktiv
2013/36/EU, som ændret ("CRD"), som er de samme aktiviteter som angivet i nr. 1, 2 og 6 i
bilag 2 til lov om finansiel virksomhed), medmindre aktiviteterne udøves af en dansk tilladel-
seshavende filial af virksomheden, med forbehold for visse undtagelser.
Artiklerne 21c(4) og 47(2) i CRD VI fastsætter en undtagelse – den såkaldte "MiFID-undta-
gelse" – hvorefter filial- og tilladelseskravet i artikel 21c(1) i CRD VI (jf. den foreslåede § 2,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed) ikke skal finde anvendelse, hvor de relevante kerne-
banktjenester udøvet af den relevante tredjelandsvirksomhed udgør "accessoriske tjeneste-
ydelser" til tjenesteydelser underlagt direktiv 2014/65/EU, som ændret ("MiFID"). Artiklerne
21c(4) og 47(2) i CRD VI henviser specifikt til, at sådanne undtagne "accessoriske tjeneste-
ydelser" vil omfatte accessorisk modtagelse af indskud (dvs. punkt 1 i bilag I til CRD) og ud-
lånsvirksomhed (dvs. punkt 2 i bilag I til CRD), omend undtagelsen er endnu bredere og
JACOB HØEG MADSEN
KØBENHAVN
DIR.
MOB.
+45 38 77 44 58
+45 40 30 30 16
[email protected]
JACOB HØEG MADSEN
14. MAJ 2025
SAGSNR. 1078579 JHM/JHM
DOK. NR. 1078579-1625703422-75
KØBENHAVN
SUNDKROGSGADE 5
DK-2100 KØBENHAVN Ø
AARHUS
RÅDHUSPLADSEN 3
DK-8000 AARHUS C
LONDON
LEVEL 19C, TOWER 42, 25 OLD BROAD STREET
GB-LONDON EC2N 1HQ
SIDE 1
L 193 - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 19/5-25 fra Arved Kolle, AFME
3025830_0002.png
dækker "eventuelle
accessoriske tjenesteydelser (...) hvis formål er at yde service i henhold til nævnte direktiv"
(inklu-
sive, men ikke begrænset til, garantier og tilsagn, jf. punkt 6 i bilag I til CRD; hvor "nævnte direktiv" henviser til MiFID).
Denne læsning blev eksplicit støttet af Europa-Kommissionens implementeringsvejledning til Medlemsstaterne (Capital
Requirements Directive 6 (CRD 6), Directive (EU) 2024/1619, Answers to the questions received before the first Trans-
position Workshop (15 and 16 October 2024)),
som i svar 2 under afsnit II om tredjelandsfilialer specifikt bekræfter, at
modtagelse af indskud samt udlånsvirksomhed kan falde ind under denne undtagelse.
Den relevante implementeringsbestemmelse er den foreslåede § 2, stk. 3, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed, som fore-
slået i § 1, stk. 3, i Lovforslaget, hvoraf følger at "Stk.
1 finder ikke anvendelse (...) på virksomheder, der er omfattet af §§
41-43 eller bilag 1 i lov om fondsmæglerselskaber, investeringsselskaber og -aktiviteter, og".
Vi mener ikke, at den danske implementeringsbestemmelse i sin nuværende form er tilstrækkelig til fuldt ud at implemen-
tere artiklerne 21c(4) og 47(2) i CRD VI. Undtagelsen i CRD VI er påtænkt at omfatte enhver aktivitet (inklusive aktivite-
ter, der falder under punkterne 1, 2 og 6 i bilag I til CRD), som udøves som en accessorisk tjenesteydelse til investe-
ringstjenester, og ikke kun dem, der er angivet i bilag 1, afsnit B, til lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice
og -aktiviteter.
Vi er således af den opfattelse, at (i) den tilsigtede rækkevidde af MiFID-undtagelsesbestemmelsen i CRD VI er klar, og
at (ii) den nuværende danske implementering ikke afspejler denne tilsigtede rækkevidde af undtagelsen. Vi har ikke iden-
tificeret nogen indikation (i bemærkningerne til Lovforslaget eller andetsteds) på, at intentionen er, at Danmark skal af-
vige fra EU-lovgivningens position på dette område.
I lyset af ovenstående skriver vi således på vegne af vores klienter i håb om, at dette punkt vil blive adresseret (og tilret-
tet) i forbindelse med den næste behandling af Lovforslaget i Folketinget, så den danske implementering er fuldt ud i
overensstemmelse med MiFID-undtagelsen i CRD VI. Vores klienter mener, at undtagelsesbestemmelsen, som den er
formuleret på nuværende tidspunkt, vil begrænse de finansielle tjenester, der tilbydes danske virksomheder og finan-
sielle institutter, som ikke er banker, og at disse parter også pålægges øgede gebyrer og som følge heraf højere omkost-
ninger for slutbrugere af finansielle tjenester.
Hvis det er nyttigt, har vi nedenfor udarbejdet foreslåede ændringer til den aktuelle ordlyd i § 2, stk. 3, nr. 2, som denne
fremgår i § 1, stk. 3, i Lovforslaget, som vi mener afspejler intentionen bag artiklerne 21c(4) og 47(2) i CRD VI (foreslå-
ede tilføjelser markeret med rød skrift, sletninger gennemstreget):
"Stk. 1 finder ikke anvendelse, (...) 2) på virksomheder, der er omfattet af §§ 41-43 eller
som
leverer de tjenester eller aktiviteter, der er anført i
bilag 1 i
til
lov om fondsmæglerselskaber,
investeringsselskaber
og investeringsservice
og -aktiviteter,
herunder enhver accessorisk tjene-
steydelse dertil (inklusive aktiviteterne i nr. 1, 2 og 6 i bilag 2),
og"
Vi anmoder venligst om, at denne henvendelse ikke offentliggøres på Folketingets hjemmeside.
SIDE 2
L 193 - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 19/5-25 fra Arved Kolle, AFME
3025830_0003.png
Erhvervsudvalget er velkomne til at kontakt os, såfremt I måtte have spørgsmål eller bemærkninger til ovenstående.
Med venlig hilsen
Kromann Reumert
Jacob Høeg Madsen
Partner
Kopi til
SIDE 3