Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 189 Bilag 4
Offentligt
3017910_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
09-05-2025
J nr.
2025 - 184
Akt-id
629171
Vedr. tale til 1. behandling af L 189
Af min tale og den efterfølgende dialog til 1. behandlingen af L 189 (Ophævelse
af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO
2
-kvotebemyndigelse), fremgik
det bl.a., at CO
2
-effekten, som er skønnet til 0,1 mio. ton i 2030, ville være mid-
lertidig, fordi de kilder, som overskudsvarme kommer fra, vil være grønne, når vi
kigger længere frem.
Det er korrekt, at CO
2
-effekten skønnes at være midlertidig. For god ordens
skyld vil jeg dog gerne præcisere den regne-tekniske forklaring bag. At CO
2
-ef-
fekten skønnes at være midlertidig skyldes, at fjernvarmen skønnes at omstille
til billigere og mere rentable VE-alternativer frem mod 2035, og derved vil alter-
nativerne til overskudsvarme være mere konkurrencedygtige op i mod fossile
overskudsvarmeleverandører. Derfor skønnes fossile overskudsvarmeleveran-
dører i 2035 ikke at være væsentligt bedre stillet i en situation uden et prisloft
end i en situation med et prisloft. Der forventes stadig i 2035 at være dele af
overskudsvarme, der kommer fra industrier, som anvender fossile brændsler.
I lovforslaget er formuleringen i det sammenfattende skema over konsekvenser,
at det ”skønnes
med betydelig usikkerhed, at en ophævelse af prisloftet på over-
skudsvarme vil øge CO
2
-udledningerne med ca. 0,1 mio. ton CO
2
i 2030 og in-
debære begrænsede merudledninger i 2035.”
Afslutningsvis vil jeg gerne takke for en velvillig førstebehandling af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1