Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3033030_0001.png
Folketinget
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juni 2025
Strafferetskontoret
2025-06702
3742585
Besvarelse af spørgsmål nr. 183 til L 188 fra Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 183 til L 188, som Folketingets
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har stillet til
forsvarsministeren og justitsministeren den 26. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om vielser med en mindreårig på et amerikansk baseområde i Danmark
Spørgsmål nr. 183 til L 188 fra Folketingets
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg:
Forsvars-,
”Da øverstbefalende på baser verden over har ret til at ægtevie
folk på deres base, vil dette også kunne ske på amerikanske
baser i Danmark. Hvis der finder en vielse sted med en
mindreårig på et amerikansk baseområde i Danmark, vil
Danmark så kunne retsforfølge denne for overgreb på barnets
rettigheder? Hvis den mindreårige er dansk, og sammen med sin
nye ægtefælle rejser til USA fra basen (altså udenom danske
myndigheder), hvordan kan det danske retssystem så sikre dette
barns rettigheder, når først denne person er i USA? Ministrene
bedes aftale indbyrdes, hvem af ministrene, der besvarer
spørgsmålet?”
Svar:
1.
Danmarks mulighed for at retsforfølge afhænger af, om der er dansk
straffemyndighed. Der er fastsat særlige regler om straffemyndighed i
NATO SOFA og forsvarssamarbejdsaftalen for så vidt angår strafbare
lovovertrædelser på dansk område, som er begået af medlemmer af de
amerikanske styrker eller disses pårørende.
Hvis en lovovertrædelse er strafbar efter både dansk og amerikansk ret,
følger det af de gældende NATO-regler, at USA har fortrinsret til at udøve
straffemyndighed over medlemmer af de amerikanske styrker, når
lovovertrædelsen er begået som led i tjenesten eller mod medlemmer af de
amerikanske styrker, deres pårørende, amerikansk ejendom eller sikkerhed,
jf. NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra a, nr. i-ii. Danmark har som
udgangspunkt fortrinsret til at udøve straffemyndighed i alle andre tilfælde,
jf. artikel VII, stk. 3, litra b, herunder over for pårørende, der ikke er
medlemmer af de amerikanske styrker, uanset karakteren af den strafbare
lovovertrædelse.
Efter NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra c, kan det land, der har fortrinsret
til at udøve straffemyndighed, beslutte at frafalde sin fortrinsret. Danmark
har i overensstemmelse hermed med forsvarssamarbejdsaftalen frafaldet sin
fortrinsret til at udøve straffemyndighed over medlemmer af de amerikanske
styrker for strafbare lovovertrædelser begået uden for tjenesten, jf. aftalens
artikel 12, stk. 1, 2. pkt. De danske myndigheder kan dog i konkrete tilfælde
af særlig vigtighed for Danmark vælge at tilbagekalde frafaldelsen, jf.
aftalens artikel 12, stk. 1, 3. pkt.
Side 2/4
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om vielser med en mindreårig på et amerikansk baseområde i Danmark
Hvis en lovovertrædelse kun er strafbar efter dansk ret, følger det af de
gældende NATO-regler, at Danmark har udelukkende (eksklusiv)
straffemyndighed, jf. NATO SOFA artikel VII, stk. 2, litra b. Om en
handling kun er strafbar efter dansk ret vil blive vurderet konkret i
samarbejde mellem danske og amerikanske myndigheder, hvis der måtte
opstå en sag.
Det bemærkes i øvrigt, at det følger af NATO SOFA artikel VII, stk. 4, at
de særlige jurisdiktionsregler i artikel VII, stk. 1-3, ikke giver de
amerikanske militære myndigheder nogen adgang til at udøve
straffemyndighed over personer, der er statsborgere i eller har fast bopæl i
Danmark, medmindre de er medlemmer af de amerikanske styrker.
Forsvarssamarbejdsaftalen ændrer ikke herved og fastsætter ikke i øvrigt
regler om amerikansk straffemyndighed over danske borgere eller personer
med fast bopæl i Danmark.
2.
Det fremgår af ægteskabslovens § 2, at den, som er under 18 år, ikke må
indgå ægteskab.
Det fremgår i forlængelse heraf af straffelovens § 260 a, stk. 1, at den som
forestår en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller indgåelse af et
andet ægteskabslignende forhold med en person under 18 år, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at den,
som lader sit barn indgå i en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller i
et andet ægteskabslignende forhold, og den, som efter at være fyldt 18 år
frivilligt indgår i en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller i et andet
ægteskabslignende forhold med en person under 18 år, straffes på samme
måde.
Justitsministeriet er ikke bekendt med amerikansk ægteskabslovgivning,
men det fremgår bl.a. af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle
aktiviteter skal udføres med fuld respekt for Danmarks lovgivning.
3.
Det bemærkes i øvrigt, at det fremgår af forsvarssamarbejdsaftalens
artikel 13, stk. 2, at i overensstemmelse med gensidigt fastlagte procedurer
skal et medlem af de amerikanske styrker eller en pårørende, som
efterforskes eller venter på at blive stillet for retten af de danske
myndigheder, efter anmodning fra de amerikanske militære myndigheder
forblive eller placeres under de amerikanske militære myndigheders
Side 3/4
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om vielser med en mindreårig på et amerikansk baseområde i Danmark
kontrol, indtil sagen (herunder en eventuel ankesag) er endeligt afsluttet, og
at de danske myndigheder skal tage de nødvendige skridt for at sikre dette.
I sådanne tilfælde skal de amerikanske militære myndigheder sikre, at
medlemmet af styrken er til stede under sådanne sager, og efter bedste evne
sikre, at et medlem af det civile element eller en pårørende er til stede under
enhver sag ved de danske myndigheder, hvor den pågældendes
tilstedeværelse er påkrævet. Hvis en dansk retssag endnu ikke er afsluttet
inden for et år fra dens indledning, bortfalder de amerikanske militære
myndigheders forpligtelser efter denne bestemmelse. Denne frist kan i
særlige tilfælde forlænges efter aftale mellem de amerikanske militære
myndigheder og de rette danske myndigheder.
4.
Danmark og USA har indgået en udleveringsaftale af 23. juni 2005. Af
artikel 10 i denne aftale fremgår det, at afgørelsen af, om en anmodning om
udlevering skal imødekommes, skal træffes i overensstemmelse med den
anmodede stats lovgivning.
Hvis en person er mistænkt eller sigtet i en dansk straffesag, kan
Rigsadvokaten efter omstændighederne anmode domstolene om at udstede
en arrestordre om udlevering af den pågældende fra USA. Udleveringen fra
USA vil afhænge af amerikansk lovgivning, jf. det ovenfor anførte om
artikel 10 i udleveringsaftalen mellem Danmark og USA.
Side 4/4