Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 13
Offentligt
3029664_0001.png
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 00. maj 2025
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede
Stater m.v.
[af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Radikale Venstres medlem af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1. Alternativets medlem
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
4 og 5. Forsvarsministeren har stillet ændringsforslag nr.
6-8.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at for-
svarssamarbejdsaftalen og lovforslaget er gennemsyret af, at
danske hensyn og interesser må vige for USA’s. Stort set
på hver eneste side af lovforslaget er der nye eksempler
på, at aftalen giver USA rettigheder, mens Danmark og den
danske befolkning skal bære alle forpligtelser, indrømmelser
og udgifter.
Enhedslisten ønsker at påpege, at argumentet om, at for-
svarssamarbejdsaftalen skulle give Danmark øget beskyttel-
se og forpligte USA til at bevare tætte bånd til Danmark
og Europa, ikke holder vand. Allerede i forsvarsministerens
svar på FOU alm. del – spm. 69 den 30. januar 2024, (folke-
tingsåret 2023-24) fremgår det, at: »Forsvarssamarbejdsafta-
len indeholder ikke en juridisk forpligtelse for USA til at
stationere personel eller opbevare udstyr i Danmark.« USA
forpligter sig altså ikke til noget med aftalen. Danmark for-
pligter sig derimod til at stille baseområder til rådighed for
USA’s militær.
Med aftalen og den dertil hørende lovgivning får USA�½s
militær meget vidtgående rettigheder. Områder skal stilles
eksklusivt til rådighed for USA, hvis USA ønsker det. USA
vil kunne kontrollere disse områder, uden at danske myndig-
heder kan kræve adgang. USA kan anvende dansk territori-
um til at forfølge amerikanske forsvarspolitiske interesser.
Vi ved ikke, hvilke våben USA i praksis vil opbevare på
baseområderne, og vi ved ikke, om USA vil tilbageholde
frihedsberøvede personer og udsætte dem for tortur. Alt det
unddrager sig dansk kontrol. Det er kendt viden, at USA så
sent som efter årtusindskiftet har udøvet tortur på amerikan-
ske baser, i bl.a. Polen, Rumænien og Litauen.
Efter forsvarssamarbejdsaftalen skal retssager, som måtte
involvere amerikanske soldater, som udgangspunkt foregå
ved amerikanske militærdomstole, hvor dommere og næv-
ninge er amerikanske militærpersoner. Det gælder for ek-
sempel i voldssager, voldtægtssager eller drabssager, hvor
gerningsmanden er amerikansk, og hvor offeret og gernings-
stedet er danske.
I månederne op til betænkningsafgivelsen har medierne
undersøgt baseaftalen nærmere. I dagbladet Politiken kom
det frem, at regeringen to steder i lovforslagets bemærknin-
ger har foretaget påfaldende ændringer i forhold til det lov-
udkast, der blev sendt i høring tilbage i december. Henvis-
DokumentId
Journalnummer
L 188 - 2024-25 - Bilag 13: Udkast til betænkning
3029664_0002.png
2
ningen til, at der ikke må stationeres atomvåben i Danmark
i fredstid, er blevet slettet. Det giver grund til at frygte, at
regeringen går med overvejelser om at ændre dansk atomvå-
benpolitik, så USA på et tidspunkt kan opstille atomvåben i
Danmark i fredstid. Svarene på Enhedslistens spørgsmål 95
og 96 til lovforslaget har ikke betrygget Enhedslisten i, at
regeringen ikke skulle have sådanne overvejelser.
I Jyllands-Posten er det fremgået, at medarbejdere ved
private amerikanske sikkerhedsfirmaer i kraft af forsvars-
samarbejdsaftalen vil få lov til at bære skydevåben i Dan-
mark. Det er en drastisk ændring i forhold til de forhold, der
hidtil har været gældende i Danmark.
Et af de vægtigste høringssvar til lovudkastet kom fra
Institut for Menneskerettigheder, som har fremsat 16 klare
anbefalinger til regeringen. Det er anbefalinger, som ville
styrke dansk suverænitet og klargøre vigtige forhold, som
der i øjeblikket hersker tvivl om. Det er bekymrende, at
regeringen kun i meget ringe grad eller slet ikke har valgt at
følge instituttets anbefalinger.
Enhedslisten konstaterer, at forsvarsministerens svar på
de mere end hundrede spørgsmål, som partiet har stillet
under udvalgsarbejdet, er meget mangelfuldt besvaret – ofte
blot med henvisning til aftalens ordlyd, der i sagens natur
var spørgeren bekendt, da spørgsmålet blev stillet. I en lang
række spørgsmål, der er uafklarede, henviser regeringen blot
til, at der eventuelt kan fastsættes nærmere regler på et sene-
re tidspunkt.
Samlet set har det været et for det danske demokrati util-
fredsstillende forløb, hvor regeringen og folketingsflertallet
har undladt at lytte til den udbredte folkelige modstand og
utryghed og undladt at tage bestik af den ændrede udenrigs-
og sikkerhedspolitiske situation efter indsættelsen af præsi-
dent Trump i januar 2025.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget kan, bl.a. set i lyset af
den geopolitiske situation, usikre forfatningsretlige spørgs-
mål, usikkerhed om jurisdiktion ved straffesager og omfat-
tende bemyndigelser til regeringen vedrørende miljø og vå-
bentilladelser, ikke støtte lovforslaget. Derudover finder Al-
ternativet det kritisabelt, at regeringen ikke vil yde teknisk
bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, som der ellers er
praksis for i Folketinget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark
og Amerikas Forenede Stater« omfattende §§ 1-14, § 15,
stk. 1, §§ 16-23, § 25 og bilag 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om våben og eks-
plosivstoffer m.v. (Udførsel af våben m.v. af udenlandske
militære styrker og militært personel)« omfattende §§ 15, 24
og 25.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
Til § 12
2)
Efter »Forsvarsministeren kan« indsættes: »alene med
Folketingets samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til at fravige regler på byg-
ge-, plan-, natur- og miljøområdet]
Til § 14
3)
I
stk. 2
indsættes efter »med forsvarsministeren«: »og
indhentelse af Folketingets samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til regler om forsvarssam-
arbejdsaftalens artikel 4 og 18]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 15
4)
I
stk. 1
indsættes efter »ikrafttræden«: », idet loven
dog ikke kan træde i kraft, før den amerikanske præsident
har afgivet en skriftlig garanti om, at han ikke, så længe
forsvarssamarbejdsaftalen er i kraft, vil annektere Grønland
imod Naalakkersuisuts og regeringens ønsker«.
[Skriftlig garanti fra den amerikanske præsident]
Ny paragraf
5)
Efter § 15 indsættes:
»§ 01.
Der skal afholdes en vejledende folkeafstemning
forud for, at regeringen kan tiltræde forsvarssamarbejdsafta-
len.«
[Afholdelse af folkeafstemning om tiltrædelse af forsvars-
samarbejdsaftalen]
Af
forsvarsministeren,
tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 15
6)
I
stk. 2
ændres »1. juni 2025« til: »1. juli 2025«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt for lovens § 24]
7)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 1, stk. 4-7, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 958 af 22. juni 2022, som ændret ved § 1 i lov
L 188 - 2024-25 - Bilag 13: Udkast til betænkning
3029664_0003.png
3
nr. 1555 af 12. december 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 1, stk.
5-8, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
denne lovs § 21, nr. 1.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 1, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 5 og 6« til:
»stk. 6 og 7«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lov-
forslag, således at der kan stemmes separat om delen om
den lovgivningsmæssige implementering af aftale om for-
svarssamarbejde af 21. december 2023 mellem regeringen
i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (for-
svarssamarbejdsaftalen) og delen om udførsel af våben m.v.
af udenlandske militære styrker og militært personel.
Til nr. 2
Det foreslås, at hvis forsvarsministeren vil tillade fravi-
gelser af regler på bygge-, plan, natur- og miljøområdet i det
omfang det er nødvendigt for amerikanske styrkers opgave-
varetagelse i Danmark efter forsvarssamarbejdsaftalen, kan
det kun ske, hvis Folketinget giver sit samtykke hertil.
Til nr. 3
Det foreslås, at det kræver Folketingets samtykke, hvis
justitsministeren efter aftale med forsvarsministeren ønsker
at fastsætte nærmere regler om at gennemføre forsvarssam-
arbejdsaftalens artikel 4 og 18.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 15, at forsvarsministe-
ren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Med æn-
dringsforslaget foreslås det, at loven ikke kan træde i kraft,
før den amerikanske præsident har afgivet en skriftlig garan-
ti om, at han ikke, så længe forsvarssamarbejdsaftalen er
i kraft, vil annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og
regeringens ønsker.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forsvarsmi-
nisteren ikke kan fastsætte, at loven skal træde i kraft, før
den amerikanske præsident har afgivet en skriftlig garanti
om, at han ikke, så længe forsvarssamarbejdsaftalen er i
kraft, vil annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og re-
geringens ønsker.
Dette skal ses i lyset af, at forsvarssamarbejdsaftalen
først vil træde i kraft, når Danmark og USA ved noteud-
veksling har orienteret hinanden om, at de hver især har
gennemført deres respektive nationale implementeringspro-
cesser, jf. herved forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk.
1.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 16, at
der skal afholdes en vejledende folkeafstemning forud for, at
regeringen kan tiltræde forsvarssamarbejdsaftalen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil skulle
afholdes en vejledende folkeafstemning forud for, at regerin-
gen ved noteudveksling orienterer USA om, at Danmark har
gennemført sin nationale implementeringsproces. Dette skal
ses i lyset af, at forsvarssamarbejdsaftalen først vil træde
i kraft, når Danmark og USA ved noteudveksling har orien-
teret hinanden om, at de hver især har gennemført deres
respektive nationale implementeringsprocesser, jf. herved
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1. Regeringen vil
ikke kunne orientere USA om, at Danmark har gennemført
sin nationale implementeringsproces, inden den vejledende
folkeafstemning er gennemført. Regeringen vil imidlertid
ikke være retligt bundet af resultatet af folkeafstemningen.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 15, stk.
1 og 2, træder i kraft den 1. juni 2025.
ændre ikrafttrædelsestidspunktet til den 1.
foreslåede ændring er en konsekvens af, at
behandling er planlagt til den 11. juni 2025.
2, at § 24, nr.
Det foreslås at
juli 2025. Den
lovforslagets 3.
Til nr. 7
Det foreslås i § 15, stk. 3, at regler udstedt i medfør
af § 1, stk. 4-7, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023, forbli-
ver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 1, stk. 5-8, i lov om radioudstyr og elektromag-
netiske forhold, jf. denne lovs § 21, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensrettelse
som følge af, at bemyndigelsesbestemmelserne i § 1, stk.
4-7, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold fore-
slås rykket til § 1, stk. 5-8, jf. lovforslagets § 21, nr. 1.
Til nr. 8
Det foreslås i § 1, stk. 7, der bliver stk. 8, i lov om radio-
udstyr og elektromagnetiske forhold at ændre henvisningen
til stk. 5 og 6 til stk. 6 og 7. Den foreslåede bestemmelse
er en konsekvensrettelse som følge af, at bestemmelserne i
§ 1, stk. 5 og 6, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold foreslås rykket til § 1, stk. 6 og 7, jf. lovforslagets §
21, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2025 og var til
1. behandling den 11. april 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Forsvars-, Samfunds-
sikerheds- og Beredskabsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 188 - 2024-25 - Bilag 13: Udkast til betænkning
3029664_0004.png
4
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høring
Udvalget afholdt den 23. maj 2025 en åben høring og en
lukket høring om om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 23. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. FOU alm. del – bilag
48. Den 28. marts 2025 sendte forsvarsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <12> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <3> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til forsvarsministeren og
2 spørgsmål til henholdvis forsvarsministeren og justitsmini-
steren til mundlig besvarelse, som ministrene har besvaret i
to åbne samråd med udvalget den 26. maj 2025. [Ministrene
har efterfølgende sendt udvalget sine talepapirer, der danne-
de grundlag for ministerenes besvarelser af spørgsmålene. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <188> spørgs-
mål til henholdsvis forsvarsministeren, udenrigsministeren
og justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministrene
har besvaret. ]
Benny Engelbrecht (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S)
Mogens Jensen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Simon Kollerup (S) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Aaja Chemnitz (IA)
Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Rasmus Jarlov (KF)
fmd.
Mai Mercado (KF)
Mads Fuglede (DD) Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Søren Søndergaard (EL) Stinus Lindgreen (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5