Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 12
Offentligt
3029394_0001.png
Åben høring om
forsvarssamarbejdsaftalen
mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Fredag den 23. maj 2025 kl. 14.00-15.15 i Landstingssalen,
Christiansborg
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0002.png
Velkomst
v. Rasmus Jarlov (KF), formand for Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0003.png
Suverænitet og
parlamentarisk kontrol
v. Sune Klinge, lektor ved Det Juridiske
Fakultet, Københavns Universitet
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0004.png
Danmarks potentielle
medansvar
v. Astrid Kjeldgaard-Pedersen, professor ved
Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0005.png
Høring om
forsvarssamarbejdsaftalen
med USA
Astrid Kjeldgaard-Pedersen
Professor i folkeret
Det Juridiske Fakultet
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0006.png
26/05/2025
6
Danmarks potentielle medvirkensansvar for
folkeretskrænkelser begået af amerikanske styrker fra dansk
jord
Generelle folkeretlige regler:
- Statsanvarsreglernes artikel 16 og artikel 41
- Due diligence-princippet
Eksempler på folkeretlige særregler:
- Magtanvendelse (jus ad bellum)
- Krigens love (jus in bello)
- Våbenkontrol
- Lovforslagets bemærkninger om “Udførsel af våben m.v. af
militære styrker og militært personnel”
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0007.png
26/05/2025
7
Generelle folkeretlige medvirkensregler
Statsansvarsreglerne, artikel 16,
bringes kun i anvendelse, hvis den
medvirkende stats ved eller holder
sig i bevidst uvidenhed om en
partnerstats folkeretsbrud.
Statsansvarsreglerne, artikel 41
(alvorlige brud på ufravigelige
regler):
Stater skal samarbejde om
at bringe folkeretsbruddet til
ophør og ingen stat må anerkende
situationen som lovlig.
Due diligence-princippet
indebærer en forpligtelse for stater
til at sikre, at krænkelser af andre
staters rettigheder ikke udgår fra
deres territorium.
Due diligence-princippet stiller mindre
strenge krav til statens viden end
Statsansvarsreglernes artikel 16. Det er
tilstrækkeligt, at staten ”burde vide”,
at andre staters rettigheder krænkes
fra dens territorium.
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0008.png
26/05/2025
8
Eksempler på specifikke folkeretlige medvirkensregler
Magtanvendelse (
jus ad bellum
)
-
“[t]he obligation not to use force may also be breached by an assisting State through
permitting the use of its territory by another State to carry out an armed attack against a
third State.” (artikel 16)
“The action of a State in allowing its territory, which it has placed at the disposal of
another State, to be used by that other State for perpetrating an act of aggression against
a third State …” (UNGA Declaration on Aggression, 1974)
-
Krigens love (
jus in bello
)
-
Fællesartikel 1 i Genèvekonventionerne:
Våbenkontrol
- Konventionen mod Klyngevåben er
kulminationen (Oslo-konventionen)
- Antipersonnelmineknventionen
(Ottawa-konventionen)
- FN’s Våbenhandelstraktat
”De Høje Kontraherende Parter forpligter sig
til under alle forhold selv at overholde og at
drage omsorg for overholdelsen af
nærværende konvention.”
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0009.png
26/05/2025
9
Vedr. Præciseringen af våbenlovens regler om ind- og
udførsel af materiel uden indhentelse af tilladelse
FN’s Våbenhandelstraktat, artikel 2, stk. 3:
Denne traktat finder ikke anvendelse på international
overførsel af konventionelle våben, der gennemføres af
eller på vegne af en deltagerstat til egen brug, forudsat
at de konventionelle våben forbliver under den
pågældende stats ejerskab.
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0010.png
26/05/2025
10
Vedr. Præciseringen af våbenlovens regler om ind- og
udførsel af materiel uden indhentelse af tilladelse
FN’s Våbenhandelstraktat, artikel 7
Stk. 1: …den eksporterende deltagerstat [skal] forud for en tilladelse til
eksport af konventionelle våben …vurdere risikoen for at de konventionelle
våben eller genstande: (a) vil kunne medvirke til eller underminere fred og
sikkerhed; (b) vil kunne anvendes til [alvorlig krænkelse af den humanitære
folkeret, internationale menneskerettigheder mv.]
Stk. 3:
Hvis den eksporterende deltagerstat efter at have foretaget en
sådan vurdering og overvejet de mulige afbødende foranstaltninger, afgør,
at der er en overvejende risiko for nogen af de i stk. 1 nævnte negative
følger, skal den eksporterende stat nægte at give tilladelse til eksporten.
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0011.png
Borgernes retssikkerhed
v. Peter Vedel Kessing, seniorforsker ved
Institut for Menneskerettigheder
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0012.png
Aftale om Forsvarssamarbejde mellem Danmark
og USA
- Retssikkerhedsmæssige problemstillinger
Peter Vedel Kessing, ph.d., seniorforsker, adj. professor (SDU)
Institut for menneskerettigheder
12
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0013.png
Retssikkerhed
To forhold:
I) Upræcis - og potentielt vidtgående aftale
- kombineret med
II) Ingen mulighed for dansk retsforfølgning og kontrol v domstolene
iii) Muligt dansk ansvar efter Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Institut for menneskerettigheder
13
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0014.png
I. Upræcis - og potentielt vidtgående aftale
Tre aspekter:
1)
Hvem er omfattet af aftalen?
– aftalen vedrører de ”amerikanske
styrker”
omfatter:
Den militære enhed (som i NATO sofa) – ”land, sea and air”
Det civile element (som i NATO sofa) – ansat by ”armed services”
+ pårørende, der arbejder for de amerikanske styrker
+ amerikanske statsborgere som er ansat i ikke-danske og ikke-kommercielle
organisationer - fx CIA/US efterretningsagenter?
Institut for menneskerettigheder
14
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0015.png
2) Bemyndigelsen til de amerikanske styrker
”Artikel 6 (2):
De amerikanske styrker skal
koordinere
sikkerhedsplaner, herunder
etablere
samarbejdsprocedurer
vedrørende sikkerhedsforanstaltninger, med de relevante
myndigheder i Danmark.”
- Meget bredt og upræcist…
2. Danmark bemyndiger … hermed de
amerikanske styrker
til at
udøve alle
rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de amerikanske styrkers brug, drift
og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og områder,
herunder at
iværksætte forholdsmæssige foranstaltninger til at
opretholde eller genoprette
orden og beskytte amerikanske styrker,
amerikanske leverandører, danske
leverandører og pårørende.
- Dansk forsvar – reguleret i Politiloven
Institut for menneskerettigheder
15
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0016.png
3. Dansk kontrol med hvem – og hvor mange – der kommer til DK?
-
Ikke krav om pas el visa
-
Fritaget for regler om registrering og kontrol af udlændinge
-
Ikke regler i aftalen om:
-
hvor mange, der kan komme til DK
-
hvem de er
-
hvornår de kommer og rejser
-
afvise personer som uønskede i DK (persona
non grata)
Som det kendes for ambassader og diplomater (Artikel 9 og 10 i
Vienna
Convention on Diplomatic Relations, 1961)
Institut for menneskerettigheder
16
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0017.png
II. Ingen mulighed for dansk retsforfølgning
og kontrol
Ingen dansk strafferetlig forfølgning af ”amerikanske
styrker”
– Artikel 12
Mulighed for amerikansk varetægtsfængsling af
”amerikanske styrker” på de danske baser – uden
adgang til dansk kontrol – US Black sites
Ingen danske civile retssager mod de ”amerikanske styrker”
– artikel 15
Dvs. meget begrænset mulighed for dansk kontrol
Institut for menneskerettigheder
17
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0018.png
Sammenfatning
Upræcis - og potentielt vidtgående aftale
Hvem er omfattet af aftalen – ”amerikanske styrker” – omfatter også civile og
efterretningsagenter
Bred og upræcis bemyndigelse til – nødvendige beføjelser
Hvor mange, hvem, hvornår kommer de, mulighed for at afvise
kombineret med
Ingen mulighed for dansk retsforfølgning og kontrol ved danske domstole
- Risiko for den enkelte borgers retssikkerhed
Institut for menneskerettigheder
18
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0019.png
Muligt ansvar efter den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
Danmark må ikke acceptere evt. menneskerettighedsbrud begået af andre stater i Danmark
- Tage positive skridt til at sikre, at det ikke sker bl.a. vi diplomatiske midler
Institut for menneskerettigheder
19
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0020.png
Internationale
konventioner og
forsvarsaftaler
v. Frederik Harhoff, professor emeritus ved
Juridisk Institut, Syddansk Universitet
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0021.png
Spørgsmål
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029394_0022.png
Afrunding
v. Rasmus Jarlov (KF), formand for Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025