Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 12
Offentligt
3029393_0001.png
Lukket høring om
forsvarssamarbejdsaftalen
mellem Danmark og USA
(L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Fredag den 23. maj 2025 kl. 15.30-16.30 i 2-133, Christiansborg
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0002.png
Basernes betydning for den
militære afskrækkelse af
Rusland i Østersøregionen
v. Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Institut for
Strategi og Krigsstudier, Forsvarsakademiet
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og
USA (L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0003.png
Basernes betydning for
afskrækkelsen af Rusland i
Østersøregionen
Peter Viggo Jakobsen
Forsvarsakademiet
[email protected]
Lukket høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
27 maj 2025
3
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0004.png
Den russiske kapacitet i Østersøregionen
Mål: opstille 450.000 soldater
(+150.000) i nyt Vestligt Militær
Distrikt som dækker hele regionen
Logisk svar på Finland og Sveriges
optagelse i NATO
Våbenhvile i Ukraine vil facilitere
opstilling af denne styrke, der
giver Rusland offensive
muligheder
Opbygning kan ifl. FE og andre
vestlige tjenester ske hurtigt efter
våbenhvile i Ukraine
4
FE Udsyn 2023
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0005.png
NATOs kapacitet i Østersøen
NATO ambition er at kunne
afskrække/standse russisk angreb ved
sine grænser (denial)
Det kræver fremskudte styrker, der er
udrustet til (30 dages) kamp (Forward
Land Forces + nationale styrker)
Den danske enhed i Letland indgår i
disse styrker
Troværdig afskrækkelse kræver evne til
øjeblikkelig støtte fra flystyrker i
tilfælde af angreb
5
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0006.png
Nøgle til succesfuld NATO afskrækkelse
Rusland skal frygte, at NATO med det samme vil
kunne støtte sine styrker ved grænserne med fly,
, kommunikation, måldata osv. på samme måde,
som USA har gjort i Ukraine (bortset fra fly)
Det er kun USA, der kan levere denne støtte i
overskuelig fremtid
US baser i hele Østersøregionen er en
forudsætning herfor
US evne til at sende fly til baser i regionen og
operere med kort varsel skal demonstreres med
NATO øvelser
6
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0007.png
Kan vi stole på USA?
”We have no eternal allies, and we have no
perpetual enemies. Our interests are eternal and
perpetual, and those interests it is our duty to
follow.”
Britisk premierminister Lord Palmerston
House of Commons, 1 marts 1848
I skal fokusere på USAs interesser, når I
vurderer deres troværdighed
7
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0008.png
US bliver i Nordatlanten og Norden
USA skal bruge baser i Grønland, Island og
Norden for at kunne bekæmpe de russiske
avåben, som er placeret på ubåde og krigsskibe
ved Kolahalvøen
USA bliver i Nordatlanten og Norden selv, hvis
NATO dør
Det er i dansk interesse at facilitere amerikansk
tilstedeværelse, indtil Østersølandene kan
afskrække russisk aggression med minimal US
støtte
8
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0009.png
Hvordan mindske afhængighed af USA?
Integrer de nordiske styrker i et fælles forsvar –
lav et nordisk ”pindsvin”, som Rusland ikke vil
stikke sig på (inder ring)
Samarbejd med balterne, Polen og Tyskland
(midter ring)
Samarbejd med Storbritannien i Nordatlanten
og få britisk atomparaply (yder ring)
Arbejd parallelt med at holde NATO i live ved at
holde USA inde i Europa
9
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0010.png
Jeg ser frem til jeres ?
[email protected]
10
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0011.png
v. Paal Sigurd Hilde, professor ved Institutt for
forsvarsstudier
Åben høring om forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og
USA (L 188 og B 173)
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Folketinget
| 26. maj 2025
Erfaringer fra Norge
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0012.png
Supplementary Defence
Cooperation Agreement
(SDCA)
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0013.png
SDCA
• Erfaringer fra forhandlingene
• To eksempler:
• Art. 6: muligheten for å utøve makt i sikkerhetstiltak
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0014.png
SDCA
• Erfaringer fra forhandlingene
• To eksempler:
• Art. 6: muligheten for å utøve makt i sikkerhetstiltak
• Art. 26: lønnsvilkår og arbeidsrettslige regler
(i dansk avtale art. 24)
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0015.png
SDCA
• Opprinnelig (2022) 4 «AFA»;
«omforente områder»
• Finland – DCA = 15 områder
• Sverige – DCA = 17 områder
Andøya
Osmarka
Bardufoss
Ramsund
Setermoen
Evenes
Ørland
Namsen
Værnes
• SDCA 2024 -> 12 områder
Haakons-
vern
Sola
Rygge
L 188 - 2024-25 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets åbne og lukket høringer 23/5-25
3029393_0016.png
SDCA
• Erfaringer etter avtalen
• Planene for Rygge har kommet lengst, ca. 2 mrd. NOK
• Ingen stor endring
• Et ordnet og nyttig rammeverk
for amerikanske investeringer
• Koordineres opp mot nasjonale
og NATO-investeringer (NSIP)
?