Retsudvalget 2024-25
L 185
Offentligt
3015034_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. maj 2025
Formueretskontoret
Jonas Karlsen
2025-05143
3703661
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om
forsikringsaftaler (Øget forbrugerbeskyttelse ved fjernsalg af
finansielle tjenesteydelser) (L 185)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om forsikringsaftaler (Øget
forbrugerbeskyttelse ved fjernsalg af finansielle tjenesteydelser) (L 185),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april
2025.
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 185 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om lovforslaget reelt vil give øgede rettigheder og beskyttelse af danske forbrugere eller alene indebære øget bureaukrati
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om forsikringsaftaler
(Øget forbrugerbeskyttelse ved fjernsalg af finansielle tjenesteydelser)
(L 185):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget reelt vil give
øgede rettigheder og beskyttelse af danske forbrugere eller om
det alene vil indebære øget bureaukrati for danske borgere og
virksomheder?”
Svar:
Formålet med lovforslaget er at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/2673 af 22. november 2023 om ændring af direktiv
2011/83/EU for så vidt angår aftaler om finansielle tjenesteydelser indgået
ved fjernsalg og om ophævelse af direktiv 2002/65/EF
(”ændringsdirektivet”) i dansk ret. Det følger af Danmarks EU-retlige
forpligtelser, at ændringsdirektivet skal være implementeret i dansk ret
senest den 19. december 2025, og at de bestemmelser, der er nødvendige for
at efterleve direktivet, skal træde i kraft den 19. juni 2026.
Ændringsdirektivets formål er at forenkle og modernisere den
lovgivningsmæssige ramme for finansielle tjenesteydelser. Direktivet
ændrer
i
direktiv
2011/83/EU
om
forbrugerrettigheder
(forbrugerrettighedsdirektivet) og ophæver direktiv 2002/65/EF (direktivet
om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne).
Ændringsdirektivet medfører totalharmonisering, medmindre andet konkret
fremgår af direktivets enkelte bestemmelser, og der lægges med lovforslaget
op til en direktivnær implementering. Dette indebærer, at der ikke indføres
strengere regler end nødvendigt med enkelte undtagelser, hvor det vurderes
at have en særlig værdi. Det gælder særligt i forhold til sprogkrav, hvor det
foreslås, at oplysninger, som den erhvervsdrivende har pligt til at give
forbrugeren, som udgangspunkt skal afgives på dansk, hvis den
erhvervsdrivende har markedsført en finansiel tjenesteydelse på dansk.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er en
række af de bestemmelser, der fremgår af ændringsdirektivet, allerede i dag
implementeret i dansk ret. Det gør sig f.eks. gældende i forhold til flere af
bestemmelserne vedrørende prækontraktuelle oplysningspligter og
forbrugerens fortrydelsesret. Ændringsdirektivet indeholder dog også nye
Side 2/3
L 185 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om lovforslaget reelt vil give øgede rettigheder og beskyttelse af danske forbrugere eller alene indebære øget bureaukrati
regler, som har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen på markedet for
finansielle tjenesteydelser.
Lovforslaget indeholder bl.a. nye bestemmelser om udøvelse af
fortrydelsesretten for aftaler om fjernsalg, der indgås ved hjælp af en
onlinegrænseflade, hvilket f.eks. kan være på den erhvervsdrivendes
hjemmeside eller app (”fortrydelsesfunktion”). Fortrydelsesfunktionen skal
sikre, at forbrugerne kan fortryde en aftale lige så let, som de kan indgå den.
Herudover indeholder lovforslaget reviderede bestemmelser om
oplysningskrav i forbindelse med aftaler om fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser til forbrugerne samt nye bestemmelser om fyldestgørende
redegørelser vedrørende aftaler om finansielle tjenesteydelser, der skal gøre
det muligt for forbrugeren at vurdere, om bl.a. den foreslåede aftale er
tilpasset vedkommendes behov og finansielle situation. Endelig indføres en
ny bestemmelse om yderligere beskyttelse af forbrugere på
onlinegrænseflader.
Side 3/3