Retsudvalget 2024-25
L 184
Offentligt
3019456_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Økonomikontoret
Pernille Hviid Skov
2025-05168
3704006
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om
Offerfonden (L 184)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om Offerfonden (L 184), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Hyrup Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 184 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om der samlet set er tale om en økonomisk styrkelse af området for ofre med Offerrådgivningens overflytning til Offerfonden, eller om der samlet set bliver færre penge til ofrene
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om Offerfonden (L
184):
”Vil ministeren redegøre for, om der samlet set er tale om en
økonomisk styrkelse af området for ofre med
Offerrådgivningens overflytning til Offerfonden, eller om der
samlet set bliver færre penge til ofrene?”
Svar:
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om Offerfonden, at fonden har til formål at
yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller
indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.
Efter § 1, stk. 2, i lov om Offerfonden kan fondens midler anvendes til at
yde tilskud til offerrådgivninger, forskning, uddannelsesindsatser,
seminarer, informationsmateriale, forsøgs- og udviklingsaktiviteter og
lignende projekter og aktiviteter. Der kan ikke ydes direkte støtte til enkelte
ofre.
Endvidere bør midlerne som udgangspunkt ikke anvendes til aflønning af
medarbejdere, der hidtil har arbejdet som frivillige støttepersoner eller
rådgivere, eller til almindelig drift. Der bør dog i tilknytning til projekter og
aktiviteter, der modtager støtte fra fonden, kunne ydes tilskud til de
driftsudgifter, som er nødvendige for projektet eller aktiviteten. Der
henvises til Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 165 som fremsat, side 6.
Det følger af § 3 i lov om Offerfonden, at staten yder et årligt tilskud til
fonden med henblik på, at fonden kan varetage sine opgaver efter § 1. Beløb,
der ikke anvendes i et finansår, kan overføres til næste finansår.
Det fremgår af bemærkningerne til § 3 i lov om Offerfonden, at tilskuddet,
som fonden modtager fra staten, svarer til indtægterne fra offerbidragene
fratrukket omkostningerne til administration af ordningen. Der henvises til
Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 165 som fremsat, side 8.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der bør være mulighed for, at en del
af midlerne indkommet på det opkrævede offerbidrag forlods via
finansloven anvendes til tilskud til bl.a. drift og administration af
Side 2/3
L 184 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om der samlet set er tale om en økonomisk styrkelse af området for ofre med Offerrådgivningens overflytning til Offerfonden, eller om der samlet set bliver færre penge til ofrene
offerrådgivningerne forud for, at Offerfonden modtager midler til uddeling
efter lovens § 1, stk. 2.
Med lovforslaget gives der derfor mulighed for, at der af de midler, der
opkræves i offerbidrag, udover dækning af omkostningerne til
administration af ordningen, kan ydes forlods tilskud til bl.a. administration
og drift af offerrådgivninger.
Med lovforslaget forudsættes det, at Offerrådgivningen i Danmark tildeles
1,3 mio. kr. i 2025. Det foreslåede driftstilskud finansieres af indtægterne
fra offerbidragene, hvilket sker forlods for, at Offerfonden uddeler midler
til projekter og aktiviteter efter ansøgning herom. Ændringen medfører
således, at det beløb som Offerfonden i 2025 modtager fra staten til uddeling
reduceres med 1,3 mio. kr.
Tilskuddet på 1,3 mio. kr. i 2025 kan bl.a. anvendes til drift og
administration af Offerrådgivningen i Danmark. Offerrådgivningens
hidtidige tilskud fra politiet har vist sig ikke at være tilstrækkelig til at dække
Offerrådgivningens driftsomkostninger, hvorfor Offerrådgivningen blandt
andet har været nødsaget til at søge tilskud ved Offerfonden. Det har bl.a.
medført, at en del af Offerrådgivningens ansættelser har været midlertidige.
Med driftstilskuddet til Offerrådgivningen sikres det således i højere grad
end i dag, at opbygget viden ikke går tabt, at der skabes bedre
forudsætninger for f.eks. at videreuddanne Offerrådgivningens mange
frivillige samt at kendskabet til Offerrådgivningens tilbud og indsatser
udbredes. Tilskuddet anvendes således til at styrke Offerrådgivningens
tilbud til ofre, vidner og pårørende til ofre for kriminalitet på tværs af landet.
Samlet set indebærer lovforslaget, at der omfordeles 1,3 mio. kr. i 2025 fra
de midler, der opkræves i offerbidrag, til Offerådgivningen. Da dette er
midler, som tidligere ville gå til offerfonden, medfører det ikke, at der bliver
færre penge til offerrelaterede formål.
Side 3/3