Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 180
Offentligt
3029335_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. maj 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 til L 180 efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9 til L 180:
Vil ministeren i forlængelse af L 180 - svar på spm. 8, hvor ministeren medgiver, at
det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at en tidli-
gere advarsel om udvisning er et element, der tillægges vægt i proportionalitets-
vurderingen efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om
retten til privat- og familieliv i sager om udvisning af kriminelle udlændinge, rede-
gøre for, om der kan tilvejebringes særskilt hjemmel i udlændingeloven til, at der
uden betydelige økonomiske konsekvenser kan meddeles en advarsel om udvisning
ved betinget dom til udlændinge, der har opholdt sig lovligt i Danmark i over 5 år?
Vil ministeren i afkræftende fald redegøre mere specifikt for, hvori de påståede be-
tydelige økonomiske konsekvenser er ved, at en anklager i forbindelse med en
straffesag mod en udlænding med lovligt ophold i mere end 5 år nedlægger påstand
om udvisning ved betinget fængselsstraf på samme måde, som hvis udlændingen
havde haft lovligt ophold i 4 år og 11 måneder?
Svar:
Som det fremgår af pkt. 4 i lovforslag nr. L 180 forventes den foreslåede skærpelse
af udvisningsreglerne at medføre samlede statslige merudgifter på 28,8 mio. kr. i
2025 og 57,5 mio. kr. årligt i 2026 og frem (pl-2025). Den foreslåede skærpelse vil
være ressourcekrævende for de danske myndigheder, herunder særligt for politiet,
anklagemyndigheden, domstolene, kriminalforsorgen og udlændingemyndighe-
derne.
En udvidelse af den foreslåede skærpelse af udvisningsreglerne, således at betinget
straf
også efter 5 års lovligt ophold i Danmark
giver adgang til udvisning, vil være
forbundet med betydelige økonomiske konsekvenser, idet der vil skulle tages stil-
ling til udvisningsspørgsmålet i markant flere sager. Det er samtidig vurderingen, at
en sådan ændring ikke vil føre til flere udvisninger end det, der følger af den forslå-
ede ordning. Der henvises i den forbindelse til besvarelsen af spørgsmål nr. 1, 3 og
8 til L 180.
Side
1/2
26. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7923
3199549
L 180 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om der kan tilvejebringes særskilt hjemmel i udlændingeloven til, at der uden betydelige økonomiske konsekvenser kan meddeles en advarsel om udvisning ved betinget dom til udlændinge, der har opholdt sig lovligt i Danmark i over 5 år
I forlængelse af ovenstående henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 6
til L 180, hvoraf det fremgår bl.a., at det er Domstolsstyrelsens overordnede vurde-
ring, at en ændring af reglerne om udvisning som foreslået vil medføre, at sagerne
med påstand om udvisning, der overvejende vil blive ført som domsmandssager, vil
blive ca. 33 pct. mere ressourcetunge end en gennemsnitlig domsmandssag.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2