Skatteudvalget 2024-25, Skatteudvalget 2024-25, Skatteudvalget 2024-25
L 178 Bilag 4, L 178 A Bilag 4, L 178 B Bilag 4
Offentligt
3014381_0001.png
5. maj 2025
J.nr.
2024-1664
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 178 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og for-
skellige andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og
regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige an-
dre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil
og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.) (L 178)
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige
andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistrikts-
udspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.)
«
om-
fattende §§ 1-6.
B.
»Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om aktiv socialpolitik
(Skattefritagelse af kulturpas og bortseelse i formueopgørelsen ved kon-
tanthjælpsberegning)« omfattende § 1, nr. 1, og § 6, stk. 1 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget og konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I
nr. 1
udgår i den indledende tekst »og 41«, og det foreslåede
§ 7, nr. 41,
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
3)
Efter § 5 indsættes:
»§ 01
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr.
198 af 25. februar 2025, foretages følgende ændring:
Side 2 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0003.png
1.
I
§ 14, stk. 6,
og
§ 33, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »ligningslovens § 7, nr. 22«:
»og 40«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1]
Til § 6
4)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 1, nr. 1,«: »og § 01«.
[Samme virkningstidspunkt for § 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
5)
I
nr. 1
udgår i den indledende tekst »og 41«, det foreslåede
§ 7, nr. 40,
ud-
går, og det foreslåede nye nummer betegnes nr. 40.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
6)
Efter § 5 indsættes:
»§ 01
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr.
198 af 25. februar 2025, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 14
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i indkomstårene
2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale part-
nerskab for kulturpas, jf. ligningslovens § 7, nr. 40.«
Stk. 7-10 bliver herefter stk. 8-11.
2.
I
§ 33, stk. 1,
indsættes efter nr. 8 som nyt nummer:
»9) Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i indkomstårene
2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale part-
nerskab for kulturpas, jf. ligningslovens § 7, nr. 40.««
Nr. 9 og 10 bliver nr. 10 og 11.
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1]
Side 3 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0004.png
Til § 6
7)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
8)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 1,« til: »Loven«.
[Samme virkningstidspunkt for § 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]
Side 4 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
I det ene lovforslag (A) foreslås det for det første at indføre et befordringsfradrag
til studerende, der modtager statens uddannelsesstøtte (SU) og er bosat i yderkom-
muner eller på småøer. Med henblik på at muliggøre administrationen af det fore-
slåede befordringsfradrag foreslås det at præcisere, at fradraget skal omfatte stude-
rende og elever, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, hvis de er bosat i
de 25 yderkommuner eller 10 småøer, der er nævnt ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3.
pkt.
For det andet foreslås det at give mulighed for lavere beskatning af arv og gaver
mellem sociale, genetiske forældre og deres børn, så relationen kan sidestilles med
den til juridiske forældre, hvor bo- og gaveafgiften er på 15 pct.
For det tredje foreslås det at gøre uddelinger fra »Mangfoldighedspuljen« til unge
under 30 år til betaling for et højskoleophold skattefri for modtageren.
For det fjerde foreslås det at rette enkelte fejl i satserne m.v. for køretøjers periodi-
ske afgifter, så satserne bringes i overensstemmelse med det forudsatte. Satserne
blev senest ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024, der gennemførte dele af
Aftale om Deludmøntning af Grøn Fond af 15. april 2024 indgået af regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale
Venstre.
Endelig foreslås det at rette op på en regelkonflikt i boafgiftslovens § 36 og lig-
ningslovens § 17 A, ved at fradragsret for renter ved henstandsordninger efter bo-
afgiftslovens § 36 genindføres. Konflikten mellem reglerne opstod utilsigtet ved
lov nr. 1694 af 30. december 2024, der gennemførte en harmonisering og samling
af en række rentesatser i skattelovgivningen. Det foreslåede vil med tilbagevir-
kende kraft genindføre den særlige fradragsret for renter i sådanne henstandsord-
ninger med betaling af bo- eller gaveafgift i forbindelse med generationsskifte.
Fradragsretten har været en del af ordningen i mange år.
Det andet lovforslag (B) vedrører skattefritagelse af værdien af ydelser, der i ind-
komstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas. Herudover vedrører
lovforslaget nogle ændringer i lov om aktiv socialpolitik, således at uddelinger fra
Side 5 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0006.png
mangfoldighedsindsatsen og værdien af kulturpasset ikke vil indgå i formueopgø-
relsen for ret til kontanthjælp og derfor ikke vil medføre fradrag i kontanthjælpen
m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lov-
forslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Det fremgår af § 14, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen endvidere
ser bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og
fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og
ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, forenin-
ger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr.
22.
Det fremgår af § 33, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik, at der ikke foretages fradrag
i hjælpen for legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6,
og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskat-
ning hos modtageren, jf. ligningsloven § 7, nr. 22.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 6, stk. 3, efter § 1, nr. 1, indsættes, at § 01 også skal have
virkning fra den 1. januar 2025.
Således vil uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen ikke skulle indgå i formueop-
gørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i
kontanthjælpen m.v. fra og med den 1. januar 2025, hvor denne ordning gælder
fra. Det bemærkes, at den tilbagevirkende kraft alene vil være begunstigende.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lov-
forslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Det er af lovtekniske grunde nødvendigt at indsætte den nye bestemmelse som nr.
40 i både L 178 A og L 178 B. Der vil til 3. behandlingen blive stillet ændringsfor-
slag til L 178 B om at ændre 40 til 41 for at tage højde for en eventuel vedtagelse
Side 6 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0007.png
af L 178 A. Som følge af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til lig-
ningslovens § 7, nr. 40, hvoraf det fremgår, at værdien af ydelser, der modtages i
indkomstårene 2025-2028, som er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22, og som
overstiger grundbeløbet i ligningslovens § 7, nr. 22, 1. pkt., ikke skal indgå i opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst, når den samlede ydelse hidrører fra tilskud
til mangfoldighedsindsatser på højskoleområdet, og ydelsen administreres af Fol-
kehøjskolernes Forening i Danmark til ophold på en folkehøjskole, der er god-
kendt efter lov om folkehøjskoler, skal § 14, stk. 6, og § 33, nr. 4, i lov om aktiv
socialpolitik konsekvensændres, således at der i bestemmelserne henvises til både
ligningslovens § 7, nr. 22 og 40.
Uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen vil således ikke skulle indgå i formueop-
gørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i
kontanthjælpen m.v.
Til nr. 6
Som følge af den foreslåede ændring i lovforslaget § 1, nr. 1, til ligningslovens §
7, nr. 41, hvoraf det fremgår, at værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og
2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale partnerskab for
kulturpas, ikke skal indgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst, er der behov
for i § 14 i lov om aktiv socialpolitik at indsætte et nyt stykke efter stk. 6 og at ind-
sætte et nyt nr. 9 i § 33 i lov om aktiv socialpolitik. Det er af lovtekniske grunde
nødvendigt at indsætte den nye bestemmelse som nr. 40 i både L 178 A og L 178
B. Der vil til 3. behandlingen blive stillet ændringsforslag til L 178 B om at ændre
40 til 41 for at tage højde for en eventuel vedtagelse af L 178 A.
Værdien af kulturpasset vil således ikke indgå i formueopgørelsen for ret til kon-
tanthjælp og vil som indtægt ikke medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.
Til nr. 7
Det fremgår af § 6, stk. 1, i L 178 som fremsat, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2. Det skyldes, at ændringerne til vægt-
afgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. §§ 4 og 5 i L 178 som fremsat,
har til formål at rette op på en retstilstand, som ikke er i overensstemmelse med
forudsætningerne bag lov nr. 1489 af 10. december 2024. Der er dermed behov for
hurtigst muligt at kunne administrere efter de tilsigtede regler, og at fejlene rettes
så hurtigt som muligt. Af § 6, stk. 2, i L 178 som fremsat fremgår det, at § 1, nr. 2-
5, og § 2 træder i kraft den 1. juni 2025.
Det foreslås i § 6, stk. 1, at », jf. dog stk. 2« udgår. Det skyldes at § 6, stk. 2, kun
vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne i § 1, nr. 2-5, og § 2 i L 178
Side 7 af 8
L 178 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3014381_0008.png
som fremsat. Dette ikrafttrædelsestidspunkt har derfor ikke noget at gøre med æn-
dringen, hvorefter værdien af ydelser, der modtages i form af et kulturpas, skatte-
fritages for indkomstårene 2025 og 2026.
Skattefritagelsen af værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modta-
ges i form af et kulturpas, træder herefter i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. § 6, stk. 1. Det skyldes, at ændringen bør gennemføres hurtigst mu-
ligt, henset til, at det i § 6, stk. 3, foreslås, at ligningslovens § 7, nr. 40, som affat-
tet ved § 1, nr. 1, skal have virkning fra den 1. januar 2025.
Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt sikres det, at loven træder i kraft hur-
tigst muligt, og at de systemmæssige ændringer m.v. kan iværksættes hurtigst mu-
ligt.
Til nr. 8
Det foreslås i § 6, stk. 3, at ændre »§ 1, nr. 1,« til »Loven«.
Derved vil hele L 178 B få virkning fra den 1. januar 2025.
Således vil uddelinger fra kulturpasset ikke skulle indgå i formueopgørelsen for ret
til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i kontanthjælpen
m.v. fra og med den 1. januar 2025, hvor denne ordning gælder fra. Det bemærkes,
at den tilbagevirkende kraft alene vil være begunstigende.
Side 8 af 8