Skatteudvalget 2024-25
L 177 Bilag 3
Offentligt
3018116_0001.png
9. maj 2025
J.nr. 2024-4033
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 177 - Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, ejendomsvurde-
ringsloven og forskellige andre love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier til be-
skatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt erhvervsejendomme, grundskyld
og dækningsafgift i visse udstykningstilfælde m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, ejendomsvurderingsloven
og forskellige andre love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier til
beskatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt erhvervsejen-
domme, grundskyld og dækningsafgift i visse udstykningstilfælde m.v.) (L 177)
Til § 1
1)
I de under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 6, 6-8. pkt.,
ændres i
7. pkt.
»og hvor
mindre end 25 pct. af den seneste ansatte ejendomsværdi for udlejningsejendom-
men efter ejendomsvurderingslovens § 88 er benyttet til andre formål end boligfor-
mål, er fortsat omfattet af denne lov uanset 6. pkt« til: »er fortsat omfattet af denne
lov uanset 6. pkt., hvis mindre end 25 pct. af den seneste ansatte ejendomsværdi
for udlejningsejendommen efter ejendomsvurderingslovens § 88 er benyttet til an-
dre formål end boligformål«.
[Sproglig præcisering]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 4, stk. 4,
og
§ 11, stk. 4,
ændres »ka-
pitel 7 b« til: »§ 45 f«.
[Præcisering af henvisning]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 4, stk. 5, 1. pkt.,
og
§ 11, stk. 5 1.
pkt.,
ændres »kapitel 7 b« til: »§ 45 i, stk. 4«.
[Præcisering af henvisning]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 4, stk. 6, 2. pkt.,
og
§ 11, stk. 6, 2.
pkt.,
ændres »kapitel 7 b« til »§ 45 i, stk. 4«.
[Præcisering af henvisning]
5)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 6,
ændres »det kalenderår«
til: »indkomståret inden det indkomstår«.
[
Rettelse af skrivefejl]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede ændring af
§ 17, stk. 2,
ændres »kapitel 7 b« til:
»§ 45 g, stk. 1«.
[Præcisering af henvisning]
7)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 17, stk. 3,
ændres »kapitel 7 b« til:
»§ 45 g, stk. 1«.
Side 2 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0003.png
[Præcisering af henvisning]
8)
I den under
nr. 12
foreslåede ændring af
§ 18, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »ka-
pitel 7 b« til: »§ 45 f«.
[Præcisering af henvisning]
9)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 20, stk. 2,
ændres »kapitel 7 b« til:
»§ 45 g, stk. 2«.
[Præcisering af henvisning]
10)
I den under
nr. 19
foreslåede ændring af
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »kapitel
7 b« til: »§ 45 g, stk. 1«.
[Præcisering af henvisning]
11)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 29, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 45, stk. 2,
ændres »kapitel 7 b« til: »§ 45 g, stk. 2«.
[Præcisering af henvisning]
12)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 33, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »kapitel
7 b« til: »§ 45 h«.
[Præcisering af henvisning]
13)
I den under
nr. 36
foreslåede ændring af
§ 45 d, stk. 1,
ændres »kapitel 7 b«
til: »§ 45 g, stk. 2«.
[Præcisering af henvisning]
14)
I de under
nr. 37
foreslåede
kapitel 7 b
ændres i
§ 45 e, stk. 2,
»anses for at
være i naturlig forlængelse af de øvrige udstykninger, finder stk. 1 anvendelse uan-
set disse ejendommes kategorisering, jf. ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1« til:
»dog anses for at være i naturlig forlængelse af de øvrige udstykninger, finder stk.
1 anvendelse på trods af formålet«.
[Sproglig rettelse]
15)
Efter nr. 38 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 74 indsættes i
kapitel 11:
»§ 74 a.
Ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsværdiskat, grundskyld eller
dækningsafgift som følge af foretagelse eller ændring af en ejendomsvurdering,
der er foretaget pr. 1. januar 2028 eller tidligere, er fristen i skatteforvaltningslo-
vens § 27, stk. 2, 1. pkt., 18 måneder, i det omfang foretagelsen eller ændringen af
ejendomsvurderingen medfører en nedsat eller uændret ejendomsværdiskat, grund-
skyld eller dækningsafgift for det pågældende indkomstår. For ejendomsværdiskat
Side 3 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0004.png
og grundskyld, der opkræves af told- og skatteforvaltningen via forskuds- og års-
opgørelsen, jf. ejendomsskattelovens § 31, foretages vurderingen af, om disse ned-
sættes eller er uændrede, samlet.
Stk. 2.
En ansættelse som nævnt i stk. 1, der varsles senere end 6 måneder efter,
at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrun-
der fravigelsen af fristerne i § 26, er frivillig for den skattepligtige, jf. 2. og 3. pkt.
Modtager told- og skatteforvaltningen meddelelse fra den skattepligtige om, at an-
sættelsen ikke ønskes, inden ansættelsen er foretaget, foretages ansættelsen ikke.
Modtager told- og skatteforvaltningen meddelelse fra den skattepligtige om, at an-
sættelsen ikke ønskes, efter ansættelsen er foretaget, genoptages den skattepligti-
ges ansættelse af ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift, uanset om
betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt, og forhøjes med et beløb
svarende til den tidligere gennemførte nedsættelse efter stk. 1.««
[Indførelse af bestemmelser, som sikrer tilbagebetaling af for meget betalt ejen-
domsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift ved ekstraordinær genoptagelse]
16)
I den under
nr. 43
foreslåede
§ 84 a
udgår i
stk. 3,
»med senere ændringer«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 4
17)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 12, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 12 a« til: »§§ 12 a og 12 c«.«
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
18)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 12, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 12 a til: »§§ 12 a eller 12 c«.«
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
19)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 12 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »boet vælge, at«
[Sproglig præcisering af, at det er boet, som kan vælge anvendelse af reglerne for
skematisk værdiansættelse af aktier og virksomheder i boafgiftslovens § 12 a]
20)
Nr. 3
affattes således:
»3.
Efter § 12 b indsættes:
»§ 12 c.
Uanset § 12, stk. 1, kan boet vælge, at fast ejendom værdiansættes sva-
rende til ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11.««
[Samme sproglige præcisering som i ændringsforslag nr. 19 og konsekvens som
følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
Side 4 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0005.png
21)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 13 a, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »12 a«: »eller værdiansætte fast ejendom
i boopgørelsen efter § 12 c«.
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
22)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»Uanset 1. pkt. kan parterne vælge at fastsætte gavens værdi for fast ejendom sva-
rende til ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11.««
[Sproglig præcisering og konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
23)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 27, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »efter«: »stk. 1, 4. pkt., eller«
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
Til § 7
24)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 33 D, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »§ 12 a«: »eller § 27, stk. 1, 4. pkt.««
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
Til § 12
25)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 6,
ændres »og 12 a« til: », 12 a og 12 c«.«
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
26)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 5, stk. 1, nr. 12,
ændres »og 12 a« til: », 12 a og 12 c«.«
[Konsekvens som følge af lov nr. 369 af 9. april 2025]
Til § 14
27)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
To steder i
§ 4 b, stk. 3,
ændres »2. og 3. pkt.« til: »2.-4. og 7. pkt.«
»02.
I
§ 5, stk. 4,
ændres »6. pkt.« til: »10. pkt.« og »5. pkt.« ændres til: »9. pkt.««
[Tilpasning af undtagelse om sikkerhedsstillelse for privat gæld og teknisk æn-
dring som konsekvens af lovforslagets § 14, nr. 1]
Til § 17
Side 5 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0006.png
28)
I stk. 6 indsættes efter »§ 4,«: »1, 2 og 3-6,«
[Konsekvens af ændrings nr. 19, som er en præcisering, der ikke skal virkning
samtidig med resten af lovforslagets § 4, men have virkning samtidig lovens
ikrafttræden.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i det under nr. 1 foreslåede indsættelse af
§ 3, stk. 1, nr. 6-8.
pkt.,
foretages en sproglig præcisering i
7. pkt.,
som ikke vil have indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 2
Den i lovforslagets § 1, nr. 37, foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45
f indebærer, at skattepligten for grundskyld af ejendomme, som er omfattet af det i
lovforslagets foreslåede kapitel 7 b, adskiller sig fra den almindelige skattepligt i
ejendomsskatteloven § 4, stk. 4, og § 11, stk. 4. Forskellen består i, at ejeren på
udstykningstidspunkt vil være skattepligtigt for grundskylden og dækningsafgiften
for både udstykningsåret og det efterfølgende kalenderår.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 4, stk. 4,
og § 11, stk. 4.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 i, stk. 4, indebærer, at
pante- og fortrinsretten for henholdsvis grundskyld og dækningsafgift ikke vil finde
anvendelse for ejendomme, som er omfattet af det foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 4, stk. 5,
og § 11, stk. 5.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Side 6 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0007.png
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 i, stk. 4, indebærer, at
grundskyld og dækningsafgift ikke vil kunne inddrives hos en ny ejer, hvis der ind-
træder et ejerskifte efter forfaldstidspunktet i den foreslåede bestemmelse i ejen-
domsskattelovens § 45 h, stk. 1. Det skyldes, at pante- og fortrinsretten ikke finder
anvendelse for disse ejendomme, hvorfor der ikke er en subsidiær og begrænset
hæftelse på ejendommen efter et ejerskifte.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 4, stk. 6,
2. pkt., og § 11, stk. 6, 2. pkt.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det foreslås, at i den i lovforslaget under nr. 7 foreslåede affattelse af § 13, stk. 6,
ændres »det kalenderår« til »indkomståret inden det indkomstår«.
Den foreslåede ændring retter en fejl i den foreslåede affattelse af ejendomskattelo-
vens § 13, stk. 6. Med rettelsen sikres det, at anvendelsen af beskatningsgrundlag
for ejendomsværdiskat for almindelige indkomstår og forskudte indkomstår er ens,
hvilket er hensigten bag den foreslåede affattelse.
Såfremt ændringen ikke gennemføres, vil vurderings- og indkomstår være sammen-
faldende. Det vil f.eks. sige, at beskatningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten for
indkomståret 2026 udgøres af 2026-vurderingen. Dette er et brud med den grund-
læggende systematik i både de juridiske, administrative og systemtekniske opsæt-
ning af vurderings- og ejendomsskattesystemerne.
Den oprindelig ordlyd af bestemmelsen beror derfor på en skrivefejl, som med den
foreslåede ændring rettes.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 1, fastsætter særlige
regler for beskatningsgrundlaget for grundskyld.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b, som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 17, stk. 2.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Side 7 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0008.png
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 1, fastsætter særlige
regler for beskatningsgrundlaget for grundskyld af ejendomme, som er omfattet af
det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 17, stk. 3.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 f, fastsætter særlige regler
for skattepligten for grundskyld og dækningsafgiften for ejendomme omfattet af det
i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 18, stk. 2,
1. og 2. pkt.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 2, fastsætter særlige
regler for beskatningsgrundlaget for dækningsafgift af ejendomme, som er omfattet
af det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i lovforslaget fo-
reslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 20, stk. 2.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 1, fastsætter særlige
regler for grundskyldspromillen for grundskyld af ejendomme, som er omfattet af
det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 28, stk. 1,
1. pkt.
Side 8 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0009.png
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 2, fastsætter særlige
regler for beskatningsgrundlaget for dækningsafgift af ejendomme, herunder pro-
millen, som er omfattet af det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 29, stk. 2,
1. pkt., og § 45, stk. 2.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 12
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 h fastsætter særlige regler
for opkrævningen af grundskyld og dækningsafgift af ejendomme, som er omfattet
af det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 33, stk. 1,
1. pkt.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 13
Den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 45 g, stk. 2, fastsætter særlige
regler for beskatningsgrundlaget for dækningsafgift af ejendomme, som er omfattet
af det i lovforslaget foreslåede kapitel 7 b.
Med den foreslåede ændring præciseres det, hvilken bestemmelse i det i lovforslaget
foreslåede kapitel 7 b som udgør undtagelsen til ejendomsskattelovens § 45 d, stk.
1.
Ændringen er alene en præcisering af henvisningen, hvorfor den ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 14
Side 9 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0010.png
Det foreslås, at i den i lovforslaget under nr. 37 foreslåede affattelse af § 45 e, stk.
2, ændres »anses for at være i naturlig forlængelse af de øvrige udstykninger, fin-
der stk. 1 anvendelse uanset disse ejendommes kategorisering, jf. ejendomsvurde-
ringslovens § 3, stk. 1« til »dog anses for at være i naturlig forlængelse af de øv-
rige udstykninger, finder stk. 1 anvendelse på trods af formålet«.
Den foreslåede ændring ensretter bestemmelserne i § 42 e, stk. 1 og 2, hvorfor
alene plangrundlaget, herunder lokalplanen, vil have betydning for Skatteforvalt-
ningens vurdering.
Ændringen skal ses i lyset af, at de nyudstykkede ejendomme ikke er vurderet på
udstykningstidspunktet. Ejendommene vil derfor ikke have en kategorisering efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, på dette tidspunkt.
En henvisning til de nyudstykkede ejendommes kategorisering vil derfor være
uden betydning for vurderingen af, om en anden udstykning end til boligformål vil
kunne anses for værende i naturlig forlængelse af boligudstykningerne.
Skatteforvaltningen vil på udstykningstidspunktet alene kunne forholde sig til
plangrundlaget for den eller de nyudstykkede grunde, hvorfor ordlyden i bestem-
melsen foreslås ændret.
Der vil alene være tale om en sproglig ændring, fordi hensigten bag bestemmelsen
om, at udstykninger til andre formål end beboelse kan være i naturlig forlængelse
af udstykninger til beboelse, fortsat vil være indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 15
Når Skatteforvaltningen foretager eller ændrer, herunder ophæver, en ejendoms-
vurdering, f.eks. som følge af en klage- eller genoptagelsessag, vil det som ud-
gangspunkt medføre et ændret beregningsgrundlag for ejendomsskatterne. Æn-
dring af ansættelsen af ejendomsværdiskat kan dog kun foretages, såfremt betin-
gelserne for genoptagelse af skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26
eller 27 er opfyldt. Det samme gør sig gældende for grundskyld og dækningsafgift
fra og med kalenderåret 2024.
Når en ejendomsvurdering foretages eller ændres, er betingelserne for ekstraordi-
nær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, opfyldt. Ifølge skat-
teforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., kan en ansættelse kun foretages i de i stk.
1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af Skatteforvaltningen eller en genoptagelses-
anmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at Skattefor-
valtningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold,
der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.
Side 10 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0011.png
Reaktionsfristen ved genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1,
begynder således at løbe fra det tidspunkt, hvor Skatteforvaltningen henholdsvis
den skattepligtige får kendskab til afgørelsen om foretagelse eller ændring af en
ejendomsvurdering.
Det vil af proces- og ressourcemæssige årsager ikke i alle tilfælde være muligt for
Skatteforvaltningen at udsende varsel om ændring af skatteansættelser inden for 6
måneder. Fristreglen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., vil således i
nogle tilfælde medføre, at genoptagelse af skatteansættelsen som følge af foreta-
gelse eller ændring af en ejendomsvurdering ikke kan foretages. Dermed vil en
ændret ejendomsvurdering ikke i disse tilfælde kunne føre til en ændring af ejen-
domsskatterne.
Hvis den skattepligtige ikke selv anmoder om genoptagelse som følge af den fore-
tagne eller ændrede ejendomsvurdering, kan fristen i skatteforvaltningslovens §
27, stk. 2, 1. pkt., f.eks. medføre, at en skattepligtig, der har fået nedsat sin ejen-
domsvurdering af en klageinstans, ikke kan få genoptaget og nedsat den relevante
skatteansættelse, hvorved den for meget betalte ejendomsskat ikke vil blive tilba-
gebetalt.
Derfor foreslås det, at der i ejendomsskatteloven indsættes som
§ 74 a, stk. 1,
at
ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsværdiskat, grundskyld eller dæknings-
afgift som følge af foretagelse eller ændring af en ejendomsvurdering er fristen i
skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., 18 måneder, i det omfang foretagel-
sen eller ændringen af ejendomsvurderingen medfører en nedsat eller uændret
ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift. For ejendomsværdiskat og
grundskyld, der opkræves af Skatteforvaltningen via forskuds- og årsopgørelsen,
jf. ejendomsskattelovens § 31, foretages vurderingen af, om disse nedsættes eller
er uændrede, samlet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27,
stk. 2, 1. pkt., vil være 18 måneder i stedet for 6 måneder ved ekstraordinær gen-
optagelse af ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift, der sker som følge
af foretagelse eller ændring af en ejendomsvurdering, jf. skatteforvaltningslovens
§ 27, stk. 1, nr. 1, i det omfang foretagelsen eller ændringen af ejendomsvurderin-
gen medfører en nedsat eller uændret ejendomsværdiskat, grundskyld og dæk-
ningsafgift. Fristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.,
hvorefter en ansættelse, der er varslet af Skatteforvaltningen, skal foretages senest
3 måneder efter den dag, hvor varslet er afsendt, vil fortsat finde anvendelse.
Side 11 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0012.png
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte foretagelse og ændring af ejendomsvurde-
ringer, uanset om disse er foretaget efter ejendomsvurderingsloven eller den tidli-
gere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme.
Fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er den samme
for Skatteforvaltningen og den skattepligtige, idet en skattepligtig skal fremsætte
en anmodning om genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, inden
for 6 måneder fra kundskabstidspunktet. Det foreslås, at den foreslåede bestem-
melse i skatteforvaltningslovens § 74 a, stk. 1, skal gælde for genoptagelse på både
Skatteforvaltningens og den skattepligtiges initiativ. Hermed sikres parallelitet i
bestemmelsens anvendelsesområde.
Foruden nedsatte skatteansættelser foreslås bestemmelsen også at omfatte tilfælde,
hvor en foretaget eller ændret ejendomsvurdering ikke fører til en ændret skattean-
sættelse. Det kan f.eks. være relevant i tilfælde, hvor skattestop/skatteloftværdi-
erne bliver anvendt som beskatningsgrundlag. Den foreslåede bestemmelse vil der-
med sikre, at Skatteforvaltningen også i disse tilfælde vil kunne afslutte efterregu-
leringen.
Vurderingen af, om foretagelsen eller ændringen af ejendomsvurderingen medfø-
rer en uændret eller nedsat skatteansættelse, vil skulle foretages pr. indkomstår og
særskilt for henholdsvis ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift. I de
tilfælde, hvor ejendomsværdiskat og grundskyld opkræves af Skatteforvaltningen
via forskuds- og årsopgørelsen, jf. ejendomsskattelovens § 31, vil vurderingen af,
om disse nedsættes eller er uændrede, dog skulle foretages samlet. Det skal ses i
sammenhæng med, at ejendomsværdiskat og grundskyld i disse tilfælde udgør én
samlet fordringstype (forskudsskat), hvorfor den afledte ændring i skatteansættel-
sen enten medfører en overskydende skat eller en restskat. I tilfælde, hvor ejen-
domsværdiskatten opkræves via forskudsopgørelsen, og grundskylden opkræves
via skattekontoen, udgør ejendomsværdiskatten og grundskylden derimod to for-
skellige fordringstyper, hvorfor de vil skulle behandles særskilt. Tilsvarende vil til-
fælde, hvor der sker ændringer til grundskyld og dækningsafgift, som begge op-
kræves via skattekontoen, jf. ejendomsskattelovens § 33, skulle behandles særskilt.
Herudover vil vurderingen af, om foretagelsen eller ændringen af ejendomsvurde-
ringen medfører en uændret eller nedsat skatteansættelse, skulle foretages særskilt
for den enkelte skattepligtige. Det betyder f.eks. for bygninger på fremmed grund
(dvs. hvor bygningen er ejet af en anden end den, der ejer grunden, hvorpå bygnin-
gen er opført), at hvis ejendomsværdiskatten forhøjes og grundskylden nedsættes,
vil ansættelsen af ejendomsværdiskatten ikke være omfattet af den foreslåede be-
stemmelse, hvorimod grundskylden vil være omfattet af den foreslåede bestem-
melse.
Side 12 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0013.png
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte alle ejendomsskatter, dvs. ejendomsvær-
diskat, grundskyld og dækningsafgift. Til og med indkomståret 2023 vil alene
ejendomsværdiskat være omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det skal ses i
sammenhæng med, at det til og med indkomståret 2023 kun var ejendomsværdi-
skat
dvs. ikke grundskyld og dækningsafgift
der var omfattet af skatteforvalt-
ningsloven, herunder fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. Det be-
tyder, at fra og med kalender- og indkomståret 2024 vil grundskyld og dæknings-
afgift også være omfattet af fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil være begrænset til at finde anvendelse ved skatte-
ansættelser på baggrund af foretagelse eller ændring af en ejendomsvurdering, der
er foretaget pr. 1. januar 2028 eller tidligere. Det skal ses i sammenhæng med, at
det herefter vil være muligt for Skatteforvaltningen at udsende varsel om ændring
af skatteansættelser inden for 6 måneder, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2,
1. pkt.
Herudover foreslås det i
§ 74 a, stk. 2,
at ansættelse som nævnt i stk. 1, der varsles
senere end 6 måneder efter, at Skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det
forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, er frivillig for den skatteplig-
tige, jf. 2. og 3. pkt. Modtager Skatteforvaltningen meddelelse fra den skatteplig-
tige om, at ansættelsen ikke ønskes, inden ansættelsen er foretaget, foretages an-
sættelsen ikke. Modtager Skatteforvaltningen meddelelse fra den skattepligtige
om, at ansættelsen ikke ønskes, efter ansættelsen er foretaget, genoptages den skat-
tepligtiges ansættelse af ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift, uan-
set om betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt, og forhøjes med et
beløb svarende til den tidligere gennemførte nedsættelse efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en nedsættelse af ejendomsværdiskat,
grundskyld og dækningsafgift efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 som ud-
gangspunkt gennemføres, da denne må formodes at være til gunst for den skatte-
pligtige. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være tilfælde, hvor den skatteplig-
tige ikke ønsker nedsættelsen på grund af eventuelle konsekvenser heraf. Derfor
vil den skattepligtige med forslaget til enhver tid kunne fravælge ansættelsen ved
at give meddelelse til Skatteforvaltningen herom. Er ansættelsen endnu ikke fore-
taget af Skatteforvaltningen, vil virkningen heraf være, at ansættelsen ikke gen-
nemføres. Er ansættelsen derimod foretaget, vil virkningen af den skattepligtiges
fravalg af ansættelsen
i det omfang dette er muligt inden for rammerne af skatte-
forvaltningslovens § 34 a, stk. 4, om forældelsesfristen på 10 år for krav afledt af
en ekstraordinær ansættelse
være, at der sker genoptagelse af det/de pågældende
indkomstår med henblik på at tilbagerulle ansættelsen af ejendomsværdiskat,
Side 13 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0014.png
grundskyld og dækningsafgift, uanset om betingelserne i skatteforvaltningslovens
§ 27 er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 omfatter alene tilfælde, hvor der kan ske gen-
optagelse efter stk. 1, dvs. hvor 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27,
stk. 2, 1. pkt., er udløbet, men hvor ansættelsen varsles af Skatteforvaltningen se-
nest 18 måneder efter, at Skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det for-
hold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Tilfælde, hvor ansættelsen vars-
les inden udløbet af 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1.
pkt., vil derimod ikke være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås det af tekniske årsager, at »med senere ændringer«
udgår af henvisningen i den foreslåede bestemmelse i ejendomsskattelovens § 84
a, stk. 3, til § 29, stk. 1, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020.
Ændringen skyldes, at der ikke har været ændringer til § 29, stk. 1, i den tidligere
gældende lov om kommunal ejendomsskat, siden udsendelsen af lovbekendtgø-
relse nr. 1463 af 6. oktober 2020. Endvidere blev lov om kommunal ejendomsskat
ophævet fra og med den 1. januar 2024, jf. ejendomsskattelovens § 83, stk. 5,
hvorfor en henvisning til »med senere ændringer« er overflødig.
Ændringsforslaget vil ikke have en indholdsmæssig betydning.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse henvisningen til undtagelserne til, at
aktiver og passiver i dødsboer ansættes til deres handelsværdien i boopgørelsen,
idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af 9. april 2025 er indsat en
undtagelse til værdiansættelse svarende til handelsværdien i boafgiftslovens § 12
a.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 12 b i bo-
afgiftsloven med ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12 c.
Det vil herefter fremgå af boafgiftslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at der findes undta-
gelser til reglen i §§ 12 a og 12 c.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 18
Side 14 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0015.png
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse henvisningerne til de tilfælde, hvor
Skatteforvaltningen kan ændre værdiansættelsen eller anmode skifteretten om at
udmelde en eller flere sagkyndige til at foretage en vurdering efter § 93 i lov om
skifte af dødsboer.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 12 b i bo-
afgiftsloven med ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12 c.
Det vil herefter fremgå, at når boet har valgt at anvende den skematiske værdian-
sættelsesmetode efter boafgiftsloven § 12 a eller værdiansættelse af fast ejendom
efter det foreslåede § 12 b, der med ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12
c, vil Skatteforvaltningen have mulighed for at foretage ændringer i opgørelsen af
den skematiske værdi, såfremt den skematiske værdiansættelse er valgt, men ikke
er foretaget korrekt efter boafgiftslovens § 12 a, eller såfremt værdiansættelse af
fast ejendom efter boafgiftslovens § 12 c er valgt, men betingelserne for at an-
vende den ansatte ejendomsværdi efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11
til brug for værdiansættelse ikke længere er til stede.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering af, at det er boet, der kan
vælge, at værdiansættelsen af aktier og virksomheder foretages efter de skematiske
reglerne i boafgiftslovens § 12 a, forudsat betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Ændringsforslaget vil ikke have indholdsmæssig betydning.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte det foreslåede retskrav på anven-
delse af ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11
som boafgiftslovens § 12 c i stedet for som § 12 b.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat en § 12 b i boafgiftsloven. Det foreslåede retskrav rykkes
derfor til § 12 c.
Endvidere foreslås en sproglig præcisering for at præcisere, at valget om at an-
vende retskravet på anvendelse af ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejen-
domsvurderingslovens § 11 træffes af boet.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Side 15 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0016.png
Til nr. 21
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse henvisningerne til de tilfælde, hvor
den valgte værdiansættelse efter det foreslåede § 12 b i boafgiftsloven, der med
ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12 c, tilsvarende skal anvendes ved be-
regning af passivposter efter boafgiftslovens 13 a, stk. 3, 1. og 2. pkt. Ændringen
er således en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat en tilsvarende regel om obligatorisk anvendelse af den
valgte værdiansættelse efter boafgiftslovens § 12 a, når passivposter beregnes efter
boafgiftslovens § 13 a, stk. 3, 1. og 2. pkt. Det vil herefter fremgå af bestemmel-
sen, at den obligatorisk anvendelse både gælder for valgt værdiansættelse efter bo-
afgiftslovens §§ 12 a og 12 c.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte det foreslåede retskrav på anven-
delse af ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11
som boafgiftslovens § 27, stk. 1, 4. pkt., i stedet for som 3. pkt.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat et 3. pkt. i boafgiftslovens § 27, stk. 1. Det foreslåede rets-
krav rykkes derfor til 4. pkt.
Endvidere foreslås en sproglig præcisering for at præcisere, at valget om at an-
vende retskravet på anvendelse af ejendomsværdien ansat efter reglerne i ejen-
domsvurderingslovens § 11 træffes af parterne.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse henvisningerne til de tilfælde, hvor
Skatteforvaltningen kan ændre værdiansættelsen. Ændringen er nødvendig, idet
der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af 9. april 2025 er indført regler
om retskrav på skematisk værdiansættelse i boafgiftslovens § 12 a.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 27. stk. 1,
3. pkt., i boafgiftsloven med ændringsforslag nr. 22 foreslås ændret til 4. pkt.
Side 16 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0017.png
Det vil herefter fremgå, at når parterne har valgt at anvende den skematiske værdi-
ansættelsesmetode efter boafgiftsloven § 12 a eller værdiansættelse af fast ejen-
dom efter det foreslåede § 27, stk. 1, 3. pkt., der med ændringsforslag nr. 22 fore-
slås ændret til 4. pkt., vil Skatteforvaltningen have mulighed for at foretage æn-
dringer i opgørelsen af den skematiske værdi, såfremt den skematiske værdiansæt-
telse er valgt, men ikke er foretaget korrekt efter boafgiftslovens § 12 a, eller fore-
tage ændringer af værdiansættelsen af fast ejendom, såfremt værdiansættelse efter
boafgiftslovens § 27, stk. 1, 4. pkt., er valgt, men betingelserne for at anvende den
ansatte ejendomsværdi efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 11 til brug for
værdiansættelse ikke længere er til stede.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse henvisningerne til de tilfælde, hvor
den valgte værdiansættelse efter det foreslåede 3. pkt. i boafgiftslovens § 27, stk.
1, der med ændringsforslag nr. 22 foreslås ændret til 4. pkt., tilsvarende skal an-
vendes ved beregning af passivposter efter kildeskattelovens § 33 D, stk. 3, 1. og
2. pkt.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 27. stk. 1,
3. pkt., i boafgiftsloven med ændringsforslag nr. 22 foreslås ændret til 4. pkt.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat en tilsvarende regel om obligatorisk anvendelse af den
valgte værdiansættelse efter boafgiftslovens § 12 a, når passivposter beregnes efter
boafgiftslovens § 13 a, stk. 3, 1. og 2. pkt. Det vil herefter fremgå af bestemmel-
sen, at den obligatorisk anvendelse både gælder for valgt værdiansættelse efter bo-
afgiftslovens § 12 a og § 27, stk. 1, 4. pkt.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Det bemærkes i øvrigt, at det i bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2, såvel
som i bemærkningerne til seneste ændring af kildeskattelovens § 33 D, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2024-25, Tillæg A, L 123 som fremsat, s. 55, omtales, at så-
fremt den skematiske værdiansættelsesmetode er anvendt ved opgørelsen af af-
giftsgrundlaget for arven, vil den samme værdiansættelse skulle anvendes ved op-
gørelse af den avance på aktiverne, der danner grundlag for fastsættelsen af de lov-
bestemte passivposter. Den relevante værdi er
som det følger af lovteksten
den
værdi, der er valgt anvendt ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget for gaven.
Side 17 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0018.png
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås at tilpasse henvisningerne i bestemmelser i skatte-
forvaltningslovens § 5, stk. 1, nr. 6, der regulerer kompetencefordelingen mellem
skifteretterne og Skatteforvaltningen vedrørende værdiansættelsesspørgsmål.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 12 b i bo-
afgiftsloven med ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12 c.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat en afgrænsning af kompetencefordelingen som følge af ind-
førelsen af et retskrav på skematisk værdiansættelse i boafgiftslovens § 12 a. Lov-
forslagets § 12, nr. 1, indeholder en tilsvarende kompetenceafgrænsning for så vidt
angår det foreslåede § 12 b i boafgiftsloven, der med ændringsforslag nr. 20 æn-
dres til § 12 c. Kompetencefordelingen vil herefter fremgå med de korrekte hen-
visninger i skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, nr. 6.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget foreslås at tilpasse henvisningerne i bestemmelser i skatte-
forvaltningslovens § 5, stk. 1, nr. 12, der regulerer kompetencefordelingen mellem
skifteretterne og Skatteforvaltningen vedrørende værdiansættelsesspørgsmål.
Ændringen er en konsekvensændring, som følger af, at det foreslåede § 12 b i bo-
afgiftsloven med ændringsforslag nr. 20 foreslås ændret til § 12 c.
Ændringen er nødvendig, idet der siden fremsættelsen af L 177 ved lov nr. 369 af
9. april 2025 er indsat et retskrav på skematisk værdiansættelse i boafgiftslovens §
12 a, samtidig med, at den tidligere § 12 a er flyttet til § 12 b. Lovforslagets § 12,
nr. 2, indeholder en tilsvarende kompetenceafgrænsning for så vidt angår det fore-
slåede § 12 b i boafgiftsloven, der med ændringsforslag nr. 20 ændres til § 12 c.
Kompetencefordelingen vil herefter fremgå med de korrekte henvisninger i skatte-
forvaltningslovens § 5, stk. 1, nr. 12.
Ændringsforslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 27
Virksomhedsskattelovens § 4 b indeholder regler om tilfælde, hvor den skatteplig-
tige stiller aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld, der
Side 18 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0019.png
ikke indgår i virksomhedsordningen. I sådanne tilfælde følger det af virksomheds-
skattelovens § 4 b, stk. 1, at den skattepligtige har gjort brug af værdier i virksom-
hedsordningen, hvilket indebærer en hævning i virksomhedsordningen.
Der følger en undtagelse hertil af virksomhedsskattelovens § 4 b, stk. 3, om, at den
skattepligtige ikke anses for at have gjort brug af værdier i virksomhedsordningen,
hvis der stilles sikkerhed for gæld med pant i fast ejendom omfattet af virksom-
hedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt., i det omfang gældens kursværdi ikke
overstiger ejendomsværdien med tillæg af udgifter til forbedringer, som er foreta-
get efter fastsættelsen af ejendomsværdien, eller den kontante anskaffelsessum for
den del af ejendommen, der tjener til bolig for den skattepligtige. På tilsvarende
vis anses den skattepligtige ikke for at have gjort brug af værdier i virksomheds-
ordningen, hvis der stilles sikkerhed for gæld med pant i fast ejendom omfattet af
virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt., hvis gælden kan henføres til om-
lægning af gæld, der er undtaget efter virksomhedsskattelovens § 4 b, stk. 3, og
kursværdien af gælden ikke overstiger kursværdien af den gæld, der er omlagt.
Denne undtagelse omfatter sikkerhedsstillelse i ejendomme, der både tjener til bo-
lig for den skattepligtige og anvendes erhvervsmæssigt i væsentligt omfang, samt
visse udlejningsejendomme som nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 6-8,
som anført i virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Som følge af de foreslåede ændringer til virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, jf.
lovforslagets § 14, nr. 1, foreslås det, at henvisningerne i virksomhedsskattelovens
§ 4 b, stk. 3, til virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt., ændres, således
at der henvises til virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2.-4. og 7. pkt., i stedet for.
Med den foreslåede ændring af § 4 b, stk. 3, sikres det, at undtagelsen for sikker-
hedsstillelse efter virksomhedsskattelovens § 4 b, stk. 3, fortsat er gældende for
blandet benyttede ejendomme, der anvendes af ejeren til boligformål og erhvervs-
mæssige formål, og hvor den erhvervsmæssig del af ejendommen kan indgå i virk-
somhedsordningen, uanset hvilken bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 1,
stk. 3, som vurderingen er foretaget efter.
Den foreslåede ændring af virksomhedsskattelovens § 5, stk. 4, er en teknisk æn-
dring som konsekvens af lovforslagets § 14, nr. 1. Ændringen vil ikke have ind-
holdsmæssig betydning.
Til nr. 28
Ændringen er konsekvens af ændringsnummer 19, som er en sproglig præcisering
af, at det er boet, der kan vælge, at værdiansættelsen af aktier og virksomheder fo-
retages efter de skematiske reglerne i boafgiftslovens § 12 a, forudsat betingel-
serne herfor i øvrigt er opfyldt. Ændringsnummer 19 indebærer ingen indholds-
Side 19 af 20
L 177 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3018116_0020.png
mæssige ændringer, og det foreslås derfor omfattet af lovforslagets § 17, stk. 1, så-
ledes at ændringen vil få virkning samtidig med lovens ikrafttræden den 1. juli
2025. Ændringsnummer 19 skal således ikke omfattes af lovforslagets § 17, stk. 6.
Ændringsforslaget indebærer ikke ændringer i forhold den foreslåede virkning for
lovforslagets § 4, jf. lovforslagets § 17, stk. 6.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ændringsforslagene skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekven-
ser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige, fordi de primært har ka-
rakter af tekniske ændringer og rettelser.
Ændringsforslag nr. 15 indeholder en indholdsmæssig ændring, der dog ligeledes
vurderes ikke at indebære nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offent-
lige. Det skyldes, at overskridelsen af 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens
§ 27, stk. 2, 1. pkt., ikke forventes at ske i et nævneværdigt omfang. Ændringsfor-
slaget vurderes ligeledes ikke at indebære implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Side 20 af 20