Skatteudvalget 2024-25
L 171
Offentligt
3018678_0001.png
12. maj 2025
J.nr. 2024 - 8802
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 171 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, op-
krævningsloven og skatteindberetningsloven (Lempelse af beskatningen af aktionærlån og
ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 24. marts 2025.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 171 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-25 fra KPMG Acor Tax
3018678_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. marts 2025 fra KPMG Acor Tax, jf. L
171 - bilag 3.
Svar
KPMG Acor Tax spørger, om skatteministeren vil uddybe, om der definitionsmæssigt er
forskel på, hvornår der foreligger en løbende ydelse efter ligningslovens § 12 og en lø-
bende ydelse efter ligningslovens 12 B. Der henvises til SKM2007.412.SR.
Kommentar:
Skattestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Ligningslovens § 12 vedrører løbende ydelser,
hvor yderen påtager sig en ensidig forplig-
telse for en periode af ubestemt varighed, fx yderens eller nyderens livstid. Forpligtelser
kan dog tidsbegrænses uden at miste deres karakter af løbende ydelse, men normalt ikke
til en kortere periode end ti år.
Ligningslovens § 12 B vedrører også løbende ydelser, men disse betales efter en gensidigt
bebyrdende aftale om overdragelse af et eller flere aktiver, og der skal herske usikkerhed
om enten ydelsens varighed eller størrelse, for at ydelsen kan anses for løbende.
SKM2007.412.SR vedrørte et spørgsmål om, hvorvidt en forenings gavegivere efter lig-
ningslovens § 12 kunne få fradrag for løbende ydelser i henhold til en forpligtelseserklæ-
ring. Ydelserne løb over en 11-årig periode og var fikserede beløb, hvor de største ydelser
skulle betales i de første år, hvilket Skatterådet ikke fandt var en hindring for at opnå lø-
bende fradrag efter ligningslovens § 12.
Hvis der indgås en aftale om overdragelse af et aktiv mod løbende ydelser, må ydelserne
ikke udgøre et fikseret beløb, idet dette vil indebære, at der bliver etableret en fordring,
hvorefter hele afståelsessummen vil være retserhvervet med den virkning, at der skal gen-
nemføres fuld beskatning af sælger i aftaleåret. De efterfølgende ydelser vil herefter ud-
gøre afdrag på fordringen, og aftalen vil ikke være omfattet af ligningslovens § 12 B.
Af den årsag er det bestemt, at aftalen skal angå overdragelse af et eller flere aktiver, være
gensidigt bebyrdende, og at ydelserne skal være forbundet med usikkerhed om enten va-
righeden eller størrelsen, hvorefter ydelserne ikke kan udgøre et fikseret beløb. Samme
betingelse er ikke indsat i ligningslovens § 12.
De løbende ydelser efter ligningslovens § 12 kan således være fikserede eller variable be-
løb, hvor de løbende ydelser efter ligningslovens § 12 B ikke må være aftalt som fikserede
beløb. Ydelserne i Skatterådets afgørelse i SKM2007.412.SR ville således ikke opfylde be-
tingelserne for at være omfattet af ligningslovens § 12 B.
Skattestyrelsen vil præcisere forskellen mellem løbende ydelser efter ligningslovens § 12
og løbende ydelser efter ligningslovens § 12 B ved den kommende opdatering af de re-
spektive afsnit i Den juridiske vejledning.”
Side 2 af 2