Skatteudvalget 2024-25
L 171 Bilag 8
Offentligt
3012031_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
29. april 2025
Henvendelse vedr. L 171 Forslag til lov om ændring af ligningsloven,
afskrivningsloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven
FSR
danske revisorer har nedenstående spørgsmål til L 171 Forslag til lov om ændring
af ligningsloven, afskrivningsloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven.
(Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reglerne om beskatning af
løbende ydelser), som blev fremsat den 19. marts og er sat på dagsorden til 1. behandling
den 30. april.
I de almindelige bemærkninger til lovforslaget anføres følgende:
”Lån
til aktionærens nærtstående kan efter en konkret vurdering anses for at være et
indirekte lån til aktionæren. Det afgørende er, om lånet alene er ydet i kraft af
aktionærens personlige relation til låntager, jf. Højesterets dom af 24. maj 2023 i
SKM2023.273.HR.
Ligningslovens § 16 E, stk. 1, omfatter ikke lån til selskaber. Det er den indirekte
rådighed for aktionæren, som aktionæren beskattes af, jf. Østre Landsrets dom af 27.
juni 2019 i SKM2019.377.ØLR.”
Ovenstående bemærkninger henviser til, at Højesteret i SKM 2023.273 har fastslået, at
et ulovligt aktionærlån kan foreligge ved udlån til hovedaktionærens samlever på trods
af, at samlevere ikke er omfattet af definitionen af nærtstående i lovteksten.
Som følge af afgørelsen fra Højesteret har Skatterådet dels fastslået, at lån fra et selskab
til hovedaktionærens søskende kan have karakter af ulovlige aktionærlån og dels har
Skatterådet senest truffet afgørelse om
SKM 2024.532 SR
at et selskab lån til en
samlevers selskab, kan have karakter af et ulovligt aktionærlån. Den seneste afgørelse
er ganske konkret begrundet, idet der forelå et lån fra samlever til vedkommendes
selskab, og provenuet fra lånet mellem selskaberne blev angiveligt anvendt til at indfri
lånet op til samleveren.
Allersenest har Skatterådet i SKM 2025.176 fastslået, at et lån mellem søsterselskaber
ikke havde karakter af et ulovligt aktionærlån.
De ovennævnte afgørelser rejser lidt tvivl om, i hvilket omfang lån mellem selskaber kan
få karakter af ulovlige aktionærlån.
FSR
danske revisorer
Børsgade 4, 4. sal
DK - 1215 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 171 - 2024-25 - Bilag 8: Henvendelse af 29/4-25 fra FSR - danske revisorer
3012031_0002.png
Blandt andet baseret på det ovenfor citerede, hvorefter ”ligningslovens
§ 16, stk. 1
omfatter ikke lån til selskaber”,
vil FSR
- danske revisorer tillade sig at konkludere, at lån
mellem selskaber som absolut hovedregel ikke kan føre til en beskatning af
hovedaktionæren efter LL § 16 E, og videre at en sådan beskatning alene undtagelsesvist
kan komme på tale, når provenuet fra lånet til et selskab indenfor kort tid kanaliseres til
aktionæren personligt eller til dennes nærtstående. Vi skal anmode om bekræftelse
heraf.
I ovennævnte forbindelse bemærkes, at det er ganske almindeligt, at selskaber foretager
udlån, herunder til selskaber, hvori nærtstående er aktionærer.
Det er således almindeligt forekommende, at der fra (holding-)selskaber ydes lån i
forbindelse med virksomhedshandler (såkaldte sælgerlån/vendor-loans), ligesom det
også er almindeligt forekommende, at der ved deloverdragelse af en virksomhed til
medarbejdere stilles kapital til rådighed for medarbejderne til finansiering af køb ind i
driftsvirksomheden.
Yderligere er det også hyppigt set, at der i forbindelse med generationsskifter indenfor en
familie ydes et finansieringslån fra eksempelvis moderens holdingselskab til børns
holdingselskaber i forbindelse med at børnene køber sig ind i den familieejede
driftsvirksomhed
tidligere ejet af moderens holdingselskab og efter overdragelsen
delejet af moderens og børnenes holdingselskaber.
Vi skal anmode skatteministeren om at bekræfte, at sådanne lån mellem selskaber, der
sikrer generationsskifter, ikke kan omfattes af ligningslovens § 16 E. FSR
danske
revisorer bemærker herved, at vi vil have fjernet os meget langt fra det oprindelige motiv
for at indføre § 16 E, hvis bestemmelsen pludseligt også skulle kunne omfatte rene lån
mellem selskaber, hvor der reelt ikke føres midler til hovedaktionæren eller dennes
nærtstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Forperson for Skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Skattepolitisk chef
Side 2