Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 , L 168 A , L 168 B
Offentligt
3010386_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28-04-2025
J nr.
2024 - 1089
Akt-id
615146
Svar L 168 – spm. 5
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. marts 2025 i forbindelse
med behandling af L 168 stillet mig følgende spørgsmål 5, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 5
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21. marts 2025 fra Finans og Lea-
sing, jf. L 168 - bilag 3?
Svar
Fsva. grunden til, at den foreslåede § 15 i lov om fremme af vedvarende energi
ikke omfatter solcelleanlæg placeret på jordarealet af erhvervsejendomme, kan
der henvises til lovforslagets pkt. 2.4.2. Heraf fremgår det bl.a., at flere i solcelle-
branchen peger på, at tagarealer på erhvervsbygninger er relevante arealer for
opsætning af solceller. Henset til omfanget af sådanne arealer, vurderer ministe-
riet, at initiativer, der kan understøtte etablering af solcelleanlæg herpå, kan bi-
drage positivt til at sikre rammevilkår, der kan understøtte en udbygning af elpro-
duktionen fra vedvarende energianlæg på land.
Det fremgår endvidere, at indførelse af en særregel, således at der uanset ting-
lysningslovens § 38 kan forbeholdes særskilt ret over et solcelleanlæg, vil være
et nybrud og en fravigelse fra et af de centrale principper inden for reglerne for
fast ejendom, og at ministeriet derfor vurderer, at en undtagelse bør begrænses
til solcelleanlæg samt til visse bygningskategorier, der ofte er særligt egnede til
opstilling af større solcelleanlæg, fordi det er her, der vurderes at være potentiale
for produktion af grøn strøm af en vis volumen.
Uden for lovforslagets genstandsfelt falder således solcelleanlæg, der er placeret
på jordarealer. Hvorvidt et sådant vil kunne være omfattet af tinglysningslovens §
38 vil bero på en konkret vurdering af bl.a. udformningen og omfanget af det kon-
krete anlæg.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 168a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/3-25 fra Finans og Leasing
3010386_0002.png
Fsva. overskridelse af 30-dages fristen kan det siges, at panthavere, som alle
andre, er forpligtet til at følge gældende ret, herunder den foreslåede 30-dages
frist.
Manglende overholdelse vil derudover, efter omstændighederne, kunne betyde,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede et påbud om, at forhold,
der strider mod loven, bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist,
jf. lov om fremme af vedvarende energi § 71.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2