Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 , L 168 A , L 168 B
Offentligt
3010388_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28-04-2025
J nr.
2024 - 1089
Akt-id
615146
Svar L 168 – spm. 4
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. marts 2025 i forbindelse
med behandling af L 168 stillet mig følgende spørgsmål 4, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 4
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsfor-
slag, som sikrer, at arealer i tilknytning til bygninger, f.eks. fællesarealer, parke-
ringspladser mv., også er omfattet af lovforslagets bestemmelser om opsætning
af solceller, så lovforslaget ikke kun gælder for tage og facader?
Svar
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at arealer i tilknytning til bygninger, f.eks.
fællesarealer, parkeringspladser mv., også er omfattet af lovforslagets bestem-
melser om opsætning af solceller, kan udformes på følgende måde:
”Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), lov om offentlige veje mv. og jernbaneloven.
(Ændring af
tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet,
forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter, mulig-
hed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger mv.) (L
168)
Ændringsforslag
Af (…) tiltrådt af (…):
Til § 1
1) I den under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 1,
indsættes efter »på«: »eller i tilknyt-
ning til«
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 168a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at arealer i tilknytning til bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v., også er omfattet af lovforslagets bestemmelser om opsætning af solceller
3010388_0002.png
[Udvidelse af mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg uanset
tinglysningslovens § 38]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at indsætte en ny § 15 i lov om fremme
af vedvarende energi, hvorefter der uanset tinglysningslovens § 38 vil kunne for-
beholdes særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på erhvervsbygninger
mv., som er tilsluttet det kollektive elnet, hvis en række kumulative betingelser er
opfyldt. Den foreslåede undtagelse til de almindelige regler i tinglysningslovens §
38 vedrører kun solcelleanlæg på erhvervsbygninger mv. Solcelleanlæggene kan
være monteret på tagarealer eller facader, men kan ikke være placeret på jord-
arealet af erhvervsejendomme.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3, ændres således,
at muligheden for uanset tinglysningslovens § 38 at forbeholde særskilt ret udvi-
des til også at omfatte solcelleanlæg, der etableres i tilknytning til erhvervsbyg-
ninger mv., som er tilsluttet det kollektive net, under de betingelser der følger af
lovforslaget foreslåede § 15, stk. 1, nr. 1 og 2.
Ændringsforslaget indebærer således en udvidelse af anvendelsesområdet for
den foreslåede nye bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvarende energi,
hvorefter bestemmelsen ikke alene vil omfatte solcelleanlæg på tage og facader
af erhvervsbygninger mv., men også sådanne anlæg, der opstilles i tilknytning til
de pågældende bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser mv.
Det vil fortsat være en forudsætning for udnyttelse af muligheden for at forbeholde
særskilt ret i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 15 i lov om fremme af
vedvarende energi, at anlægget vil være omfattet af tinglysningslovens § 38.
Tinglysningslovens § 38 regulerer, hvad der kan henregnes til en fast ejendom.
Herefter regnes bygninger og tilbehør som en del af ejendommen, hvis tilbehøret
er indlagt i bygningen på ejerens bekostning til brug for bygningen. Hvorvidt et
anlæg er omfattet af tinglysningslovens § 38 afhænger af en konkret vurdering.
2.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan ikke støtte et sådant ændringsfor-
slag.
Der kan herom henvises til lovforslagets pkt. 2.4.2, hvoraf det bl.a. fremgår, at
indførelsen af en særregel, således at der uanset tinglysningslovens § 38 kan
forbeholdes særskilt ret over et solcelleanlæg, er et nybrud og en fravigelse af
centrale principper inden for reglerne for fast ejendom. Det er derfor ministeriets
vurdering, at en sådan undtagelse bør begrænses til solcelleanlæg samt til visse
Side 2/3
L 168a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at arealer i tilknytning til bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v., også er omfattet af lovforslagets bestemmelser om opsætning af solceller
3010388_0003.png
bygningskategorier, der ofte er særligt egnede til opstilling at større solcellean-
læg, fordi der her vurderes at være potentiale for produktion af grøn strøm af en
vis volumen. Det bemærkes i den forbindelse, at eksempelvis solcelleanlæg på
bygninger til parkering- og transportanlæg, f.eks. parkeringshuse, er omfattet af
den foreslåede ordning, jf. også
Svar på L 168 – spm. 3.
Som det også fremgår af lovforslagets pkt. 2.4.2, er afsættet for ordningen bl.a.,
at flere i solcellebranchen har peget på, at tagarealer på erhvervsbygninger er
relevante arealer for opsætning af solceller. Henset til omfanget af sådanne are-
aler, vurderer ministeriet, at initiativer, der kan understøtte etablering af solcelle-
anlæg herpå, kan bidrage positivt til regeringens ambition om at sikre rammevil-
kår, der kan understøtte en udbygning af elproduktion fra vedvarende energian-
læg på land, samtidig med at hensynene i tinglysningslovens § 38 ikke udvandes
og mister betydning.
På denne baggrund er det Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse,
at den foreslåede ordning ikke bør udvides til også at omfatte solcelleanlæg pla-
ceret i tilknytning til erhvervsbygninger mv.
Ministeriet er dog ikke afvisende for at genbesøge ordningens sammensætning
på et senere tidspunkt, såfremt den foreslåede ordning viser sig at bidrage positivt
til udbredelsen af bygningsbaserede solceller.
Det bemærkes, at ovenstående ændringsforslag vedrører det, der vil komme til
at hedde L 168A, hvis opsplitningen vedtages, jf.
svar på spørgsmål 2.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3