Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 , L 168 A , L 168 B
Offentligt
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (mulighed for
forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger)« omfattende § 1, nr. 3.
B. »
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og
jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende
anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter,
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-2, § 1, nr. 4-13, og § 2-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Lovforslag (A) vedrører ændringer i lov om fremme af vedvarende energi. Denne del af
lovforslaget giver mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på
erhvervsbygninger mv. Det skal fremme alternative finansieringsformer til solcelleanlæg,
eksempelvis leasing, som er identificeret som et særligt fokus i Klimaaftale om mere grøn
energi fra sol og vind på land fra 2023.
Lovforslag (B) vedrører
implementering af to tiltag fra ’servicetjek’ af tilladelsesprocesser
for havvindmølleparker, jf.
Klimaaftale om grøn strøm og varme
fra juni 2022. Den ene tiltag
er afskaffelse af kravet om godkendelse af forundersøgesrapport, mens den anden tiltag er
forkortelse af høringsperioden over miljøkonsekvensrapporten fra mindst 8 uger til mindst 30
dage. Forkortelsen af høringsperioden vil gælde for elproducerende anlæg på både land og
havet og implementerer i praksis en anbefaling fra NEKST arbejdsgruppen
Mere sol og vind
på land.
Med lovforslaget overflyttes kompetencen til at vurdere flydende solcelleanlæg på
havet i henhold til miljøvurderingsloven fra ministeren for grøn trepart til Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet. Herudover indføres en hjemmel til at stille krav om, at opstillere
overholder EU-direktiverne om naturbeskyttelse, hvis de foretager undersøgelser, som kan
påvirke havbunden mhp. repowering af eksisterende anlæg. Lovforslaget vedrører endvidere
implementering af nye EU regler om forenkling af miljøvurderingsproces i udpegede
fremskyndelsesområder, der følger af VE III-direktivet.