Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 , L 168 A , L 168 B
Offentligt
3007562_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-1835
Den 22. april 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 til L 168, forslag til lov om ændring af lov om fremme
af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-
kompetencen for elproducerende anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for høring over
miljøkonsekvensrapporter, mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervs-
bygninger m.v.). Spørgsmålet er stillet til ministeren for grøn trepart den 1. april efter ønske fra
medlem af Folketinget Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 10 til L 168
”Det fremgår af lovforslaget, at fristen for høring af offentligheden i forbindelse med en miljøkon-
sekvensrapport kan forkortes fra 8 uger til 30 dage. Vil ministeren redegøre for, om dette er i over-
ensstemmelse med Århus-konventionen, og om det skaber udfordringer i forhold til borgernes ret
til inddragelse? ”
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Styrelsen for Grøn Arealom-
lægning og Vandmiljø:
”Det følger af
Århuskonventionens
1
artikel 6, stk. 3, at offentlighedsprocedurerne skal omfatte ri-
melige tidsrammer for de forskellige faser, der tillader rimelig tid til at informere offentligheden,
hvorved offentligheden kan forberede sig på og opnå reel deltagelse under hele miljøbeslutnings-
processen. Århuskonventionen fastsætter ikke en udtrykkelig frist for længden af den offentlige
høring.
Århuskonventionen er i EU bl.a. gennemført ved VVM-direktiverne (direktiv 2011/92/EU og
2014/52/EU), og konventionen efterleves dermed ved overholdelse af VVM-direktiverne.
Det følger af VVM-direktivet fra 2014, artikel 6, stk. 7, at høringen af den berørte offentlighed over
den af bygherren fremlagte miljøkonsekvensrapport ikke må være kortere end 30 dage. Ændring
af høringsfristen fra 8 uger til 30 dage svarer derfor til minimumsfristen i artikel 6, stk. 7.
1
Konvention om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprø-
velse på miljøområdet (Århus-konventionen), underskrevet i Århus, Danmark 25. juni 1998.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
L 168 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om forkortelse af fristen for høring af offentligheden er i overensstemmelse med Århuskonventionen, og om det skaber udfordringer i forhold til borgernes ret til inddragelse
Ændring af høringsfristen vurderes derfor at give mulighed for at varetage hensynet til borgernes
ret til inddragelse i processen. Det bemærkes i denne sammenhæng, at forslaget på 30 dage er en
minimumsfrist, og at den kompetente myndighed fortsat vil skulle tage højde for kompleksiteten
og omfanget af det konkrete projekt.”
Jeppe Bruus
/
Charlotte Brøndum
2