Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 Bilag 8, L 168 A Bilag 8, L 168 B Bilag 8
Offentligt
3014576_0001.png
Til lovforslag nr.
L 168
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2025
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov
om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for
høring over miljøkonsekvensrapporter, mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.).
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3,
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2 og Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 4-9.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
Danmarksdemokraterne,
tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi (Mulighed for forbehold af særskilt ret over
solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.)« omfattende § 1,
nr. 3 og § 5, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige
veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen
og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet,
forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonse-
kvensrapporter m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-2 og
4-13, og §§ 2-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
Enhedslisten,
tiltrådt af
<>:
DokumentId
Journalnummer
L 168 - 2024-25 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
3014576_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 1,
indsættes efter
»etableres på«: »eller i tilknytning til«.
[Udvidelse af mulighed for forbehold af særskilt ret over
solcelleanlæg uanset tinglysningslovens § 38]
Af
Danmarksdemokraterne,
tiltrådt af
<>:
Til § 5
3)
Paragraffen
affattes således:
»§ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[ud-
valget]:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til titlen
4)
I
fodnoten
til lovforslagets titel ændres »og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april
2014« til: »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2024/52/EU af 16. april 2014«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 10,
indsættes efter
»dækning af«: »myndighedernes«.
[Sproglig præcisering]
6)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 11,
indsættes
efter »øvrige omkostninger og administration forbundet med
ordningen for erstatningsnatur«: », regler om klageadgang,
klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgørelser
om gebyrbetaling for erstatningsnatur«.
[Ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte nær-
mere regler om klageadgang, klageberettigede, klageinstans
og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for erstatnings-
natur i fremskyndelsesområder]
7)
Efter
nr. 11
indsættes:
»01.
I
§ 43 b, stk. 7, § 43 c, stk. 6,
og
§ 43 d, stk. 4,
ændres
»§ 58, nr. 3« til: »§ 58, nr. 4«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 13]
Til § 5
8)
§ 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 21. maj 2025.«
[Lovteknisk ændring]
9)
I den foreslåede
stk. 3
ændres »lov om offentlige veje
§ 17 h, stk. 6, og jernbaneloven § 38 h, stk. 6« til: »§ 17
h, stk. 6, i lov om offentlige veje m.v. og § 38 h, stk. 6, i
jernbaneloven«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Lovforslag (A) vedrører ændringer i lov om fremme af
vedvarende energi. Denne del af lovforslaget giver mulighed
for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervs-
bygninger m.v. Det skal fremme alternative finansieringsfor-
mer til solcelleanlæg, eksempelvis leasing, som er identifi-
ceret som et særligt fokus i »Klimaaftale om mere grøn
energi fra sol og vind på land 2023«.
Lovforslag (B) vedrører implementering af to tiltag fra
’servicetjek’ af tilladelsesprocesser for havvindmølleparker,
jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«, den 25.
juni 2022. Det ene tiltag er afskaffelse af kravet om godken-
delse af forundersøgelsesrapport, mens det andet tiltag er
forkortelse af høringsperioden over miljøkonsekvensrappor-
ten fra mindst 8 uger til mindst 30 dage. Forkortelsen af
høringsperioden vil gælde for elproducerende anlæg på både
land og havet og implementerer i praksis en anbefaling fra
NEKST-arbejdsgruppen »Mere sol og vind på land«. Med
lovforslaget overflyttes kompetencen til at vurdere flydende
solcelleanlæg på havet i henhold til miljøvurderingsloven
fra ministeren for grøn trepart til klima-, energi og forsy-
ningsministeren. Herudover indføres en hjemmel til at stille
krav om, at opstillere overholder EU-direktiverne om natur-
beskyttelse, hvis de foretager undersøgelser, som kan påvir-
ke havbunden med henblik på repowering af eksisterende
anlæg. Lovforslaget vedrører endvidere implementering af
nye EU-regler om forenkling af miljøvurderingsprocessen
i udpegede fremskyndelsesområder, der følger af VE III-di-
rektivet.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at indsætte en
ny § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter
der uanset tinglysningslovens § 38 vil kunne forbeholdes
særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på erhvervs-
bygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet, hvis
en række kumulative betingelser er opfyldt. Den foreslåede
undtagelse til de almindelige regler i tinglysningslovens §
38 vedrører kun solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.
Solcelleanlæggene kan være monteret på tagarealer eller
facader, men kan ikke være placeret på jordarealet af er-
hvervsejendomme.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §
1, nr. 3, ændres således, at muligheden for – uanset tingly-
sningslovens § 38 at forbeholde særskilt ret – udvides til
også at omfatte solcelleanlæg, der etableres i tilknytning til
L 168 - 2024-25 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
3014576_0003.png
3
erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive net,
under de betingelser der følger af lovforslaget foreslåede §
15, stk. 1, nr. 1 og 2.
Ændringsforslaget indebærer således en udvidelse af an-
vendelsesområdet for den foreslåede nye bestemmelse i §
15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter bestem-
melsen ikke alene vil omfatte solcelleanlæg på tage og faca-
der af erhvervsbygninger m.v., men også sådanne anlæg, der
opstilles i tilknytning til de pågældende bygninger, f.eks.
fællesarealer, parkeringspladser m.v.
Det vil fortsat være en forudsætning for udnyttelse af
muligheden for at forbeholde særskilt ret i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvaren-
de energi, at anlægget vil være omfattet af tinglysningslo-
vens § 38. Tinglysningslovens § 38 regulerer, hvad der kan
henregnes til en fast ejendom. Herefter regnes bygninger
og tilbehør som en del af ejendommen, hvis tilbehøret er
indlagt i bygningen på ejerens bekostning til brug for byg-
ningen. Hvorvidt et anlæg er omfattet af tinglysningslovens
§ 38 afhænger af en konkret vurdering.
Til nr. 3
Konsekvensændring som følge af delingen af lovforsla-
get.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer
af bestemmelsens indhold.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering. Æn-
dringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer
af bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Som følge af, at den foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse i § 3, nr. 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke indehol-
der hjemmel til, at der kan fastsættes klageregler for afgørel-
ser om gebyrbetaling for erstatningsnatur, foreslås det, at
det tilføjes i bemyndigelsesbestemmelsen, at ministeren for
grøn trepart kan fastsætte sådanne regler efter forhandling
med klima-, energi- og forsyningsministeren.
Med den foreslåede ændring i den under § 1, nr. 1, fore-
slåede § 3, stk. 11, bemyndiges ministeren for grøn trepart
til at fastsætte regler om klageadgang, klageberettigede, kla-
geinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for
erstatningsnatur i fremskyndelsesområder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til
at fastsætte regler om, at ejere af projekter, der omfatter
etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lag-
ringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende
energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsin-
frastruktur, skal kunne påklage afgørelser om gebyrbetaling
for erstatningsnatur vedrørende deres projekt til Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Det er desuden hensigten, at en klage
ikke skal have opsættende virkning, så det pågældende pro-
jekt kan fortsætte uafhængigt af klageprocessen.
Ændringen har til formål at sikre projektejernes rettighe-
der i forbindelse med etablering af projekter, der omfatter
etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lag-
ringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende
energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsin-
frastruktur.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 13. Den foreslåede ændring
medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Som
følge af denne ændring vil begge bemyndigelseshjemler til
opkrævning af gebyrer i lovforslagets § 1, nr. 1, træde i kraft
den 21. maj 2025. Den 21. maj 2025 er implementeringsfri-
sten for medlemsstaterne efter VE III-direktivet, for så vidt
angår de opgaver, som gebyrbetalingerne knytter sig til.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering og
medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2025 og var til
1. behandling den 20. marts 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 30. oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 52. Den 12. marts 2025 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [8] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [10] spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
L 168 - 2024-25 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
3014576_0004.png
4
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF)
Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5