Transportudvalget 2024-25
L 165 Bilag 9
Offentligt
3019820_0001.png
Til lovforslag nr.
L 165
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 6. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Forenkling af Tempo 40-ordning, ansvar for egnede dæk, revision af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige og
nedsættelse af promillegrænsen for førstegangserhververe af kørekort til almindelig bil (kategori B) m.v.)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4-6, 8
og 9. Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, 7
og 10.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF, EL, RV og ALT) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og M) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod de af Danmarksdemokrater-
ne stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF og ALT) indstiller lov-
forslag A til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet ind-
stiller lovforslag B til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget
bliver forkastet ved 2. behandling, stemme imod lovforsla-
get med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD og DF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslag
A til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller
lovforslag B til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget med
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller
lovforslag B til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme hverken for eller imod
lovforslaget med de af transportministeren og de af Dan-
marksdemokraterne stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
I forhold til spørgsmålet om ansvar for egnede dæk
beklager Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget,
at et flertal i udvalget ikke støtter indførelsen af et krav
om, at køretøjer skal være forsynet med dæk, der er mær-
ket med symbolet for Three Peak Mountain Snow Flake
(3PMSF). Det er DD’s klare opfattelse, at dæk, som ikke er
typegodkendte vinterdæk mærket med 3PMSF, er åbenbart
uegnede dæk i forbindelse med kørsel på sne- eller isdække-
de veje. DD frygter, at lovforslaget i sin nuværende form vil
skabe uklarheder og forvirring for såvel bilister som politiet
og andre myndigheder.
Hvad angår revisionen af ledsagerordningen, støtter DD
den foreslåede ændring af ledsagerordningen for 17-årige
kørekortindehavere, hvormed 17-årige kørekortindehavere
vil kunne køre uden ledsager i dagtimerne fra kl. 5 til
20. Dog er det DD’s vurdering, at den foreslåede ændring
ikke i tilstrækkelig grad styrker mobiliteten for unge bosid-
dende i landdistrikterne. Ej heller vil lovforslaget give virk-
somheder i landdistrikterne det ønskede rygstød i forhold
til at rekruttere og fastholde elever og unge medarbejdere
inden for f.eks. hotel- og restaurationsbranchen. I det lys ser
AX031330
L 165 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 6/5-25
3019820_0002.png
2
DD et behov for, at 17-årige førere efter ansøgning kan få
tilladelse til at køre efter kl. 20 uden ledsager i forbindelse
med legitime ansættelsesmæssige årsager, herunder praktik.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for en deling af lovforslaget, fordi KF bakker op
om den del af lovforslaget, der vedrører forenkling af Tem-
po 40-ordningen og skærpede krav til at køre med rette
dæk. KF kan ikke støtte, at 17-årige skal kunne køre uden
ledsager. KF ville af principielle årsager gerne have støttet
ministerens ændringsforslag om sproglige og lovtekniske
forbedringer af lovteksten, såfremt det havde været stillet
til det delte lovforslag. Da der ikke er et flertal for at få
lovforslaget delt, stemmer KF imod det samlede lovforslag.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget ønskede at få op-
delt lovforslaget, således at den del, der vedrører at lade
17-årige køre bil uden ledsager fra kl. 5 til kl. 20, blev
behandlet separat. RV er imod denne ændring, da det er til
fare for trafiksikkerheden. Ydermere finder RV det proble-
matisk, at regeringen anerkender disse trafikale udfordringer
og forsøger at kompensere for dette problem ved at sænke
den tilladte promillegrænse for førstegangserhververe af kø-
rekort til almindelig bil til 0,20 promille. Denne ændring
burde også gælde for motorcykler, stor knallerter og andre
motorkøretøjer. Lovforslaget indeholder dog også elementer,
som RV bakker op om, nemlig forenkling af Tempo 40-ord-
ningen og skærpede krav til at køre med rette dæk. Da der
ikke var opbakning til at få opdelt lovforslaget, skal RV
derfor forholde sig til det samlede lovforslag med elementer,
som RV både er for og imod. RV stemmer derfor hverken
for eller imod til det samlede lovforslag.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er for forenkling af
Tempo-40-ordningen og lovændringen om ansvar for egne
dæk, men ALT stemmer imod det samlede lovforslag, fordi
ALT finder lovændringen om kørekort til 17-årige proble-
matisk.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(SF, KF, EL og
ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forenkling
af Tempo 40-ordning og ansvar for egnede dæk m.v.)« om-
fattende § 1, nr. 1, 2, 12, 21 og 23, og § 2, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Revision
af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige og nedsættelse
af promillegrænsen for førstegangserhververe af kørekort til
almindelig bil (kategori B) m.v.)« omfattende § 1, nr. 3-11,
13-20, 22, 24 og 25, og § 2.
[Ændringsforslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
2)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 56, stk. 3,
indsættes efter
1. pkt. som nye punktummer:
»Transportministeren kan efter ansøgning give tilladelse
til, at kørsel i tidsrummet fra kl. 20.00 til kl. 05.00 kan
foretages uden ledsager i tilfælde, hvor den 17-årige førers
ansættelsesmæssige forhold, herunder praktik- og læreplads-
forløb, gør det nødvendigt. Tilladelsen skal medbringes
under kørsel i tidsrummet fra kl. 20.00 til kl. 05.00 og
skal på forlangende forevises politiet. Transportministeren
kan fastsætte regler om krav til ansøgninger efter 2. pkt.,
herunder om, hvilken dokumentation der skal vedlægges
ansøgningen, og om, at ansøgninger skal indgives digitalt.«
[Forslag om tilføjelse af dispensationsmulighed]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, LA,
M og DF):
3)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 56, stk. 3,
ændres »stk.
7.« til: »stk. 7, 4. pkt.«
[Præcisering af henvisning]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 56, stk. 3,
ændres »2. og
3. pkt.« til: »5. og 6. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
5)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 56, stk. 5, 4. pkt.,
der
bliver stk. 7, 4. pkt., ændres »2. og 3. pkt.« til: »5. og 6.
pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
6)
I den under
nr. 12
foreslåede ændring af
§ 67, stk. 3,
indsættes efter »dæk,««: », og som
2. pkt.
indsættes:
»Ved kørsel i vinterføre med glat sne, slud, is eller frost
skal køretøjer være forsynet med dæk, der er mærket med
symbolet for Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF).««
[Nyt krav om 3PMSF-vinterdæk]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, LA,
M og DF):
7)
I den under
nr. 13
foreslåede ændring af
§ 77, stk. 1,
1. pkt.,
ændres »betingelserne for ledsagere« til: »betingel-
serne for at agere ledsager«.
[Sproglig præcisering]
L 165 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 6/5-25
3019820_0003.png
3
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
8)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 118, stk. 10,
ændres »4.
pkt.« til: »7. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
9)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 118, stk. 11,
ændres »3.
pkt.« til: »6. pkt.«, og »2. pkt.« ændres til: »5. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, LA,
M og DF):
10)
Efter nr. 23 indsættes:
»01.
I
§ 132 d
ændres »§§ 132, 132 b og 132 c« til: »§§ 132
og 132 b«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
forenkling af Tempo 40-ordning og ansvar for egnede dæk.
Den anden del (B) omfatter lovforslagets bestemmelser
om revision af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige
og nedsættelse af promillegrænsen for førstegangserhverve-
re af kørekort til almindelig bil (kategori B).
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 56, stk.
3, indsættes nyt punktum, hvorefter 17-årige førere efter
ansøgning kan få tilladelse til kørsel i tidsrummet fra kl. 20
til kl. 5 uden ledsager, hvis den 17-årige førers ansættelses-
mæssige forhold, herunder praktik- og lærepladsforløb, gør
det nødvendigt. Tilladelsen skal medbringes under kørslen i
tidsrummet fra kl. 20 til kl. 5 og skal på forlangende kunne
forevises politiet.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en præcisering, der ikke inde-
bærer materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 4, 5, 8 og 9
De foreslåede ændringer er en konsekvens af ændrings-
forslag nr. 2.
Til nr. 6
Det foreslås med ændringsforslager, at der i § 67, stk.
3, indsættes et nyt punktum, hvorefter køretøjer ved kørsel
i vinterføre med glat sne, slud, is eller frost skal være forsy-
net med dæk, der er mærket med symbolet for Three Peak
Mountain Snow Flake (3PMSF).
De nærmere regler for krav til dækmærkning i vinterføre
vil blive fastsat efter den foreslåede § 67, stk. 3, 2. pkt.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der
ikke indebærer materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 23, hvorved det foreslås at ophæve § 132 c. Det
nødvendiggør en ændring af henvisningen til § 132 c i § 132
d.
Ændringen i § 132 d er alene en konsekvensændring, der
ikke indebærer materielle ændringer af bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2025 og var til
1. behandling den 25. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 18. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
92. Den 12. marts 2025 sendte transportministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Jens Joel (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Morten Klessen (S)
Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V)
Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
L 165 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 6/5-25
3019820_0004.png
4
Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF)
Mads Olsen (SF) Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5