Notat om dele af Transportministeriets udkast til forslag til ændring af færdselsloven (Nedsættelse
af promillegrænsen for førstegangserhververe m.v.)
1. Indledning
Transportministeries udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven udsendt til høring den
17. december 2024 (herefter
lovforslaget)
indeholder bl.a. en udvidelse af begrebet spirituskørsel. I
dag foreligger der spirituskørsel efter promillekriteriet (færdselslovens § 53, stk. 1), når et
motordrevet køretøj (køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft) føres eller forsøges ført,
efter at føreren har indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under
eller efter kørslen overstiger 0,50 promille. Efter lovforslaget skal der indsættes en ny bestemmelse
som § 53, stk. 2, hvorefter der også foreligger spirituskørsel, når en almindelig bil (kategori B) føres
eller forsøges ført af en fører, der har indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen
i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,20 promille, hvis
1) forholdet er begået inden for de første 3 år efter førstegangserhvervelse af retten til at føre
almindelig bil (kategori B), eller
2) forholdet samtidig udgør en overtrædelse af eller forsøg på overtrædelse af § 56, stk. 1, 1. pkt.
(kørsel uden erhvervet kørekort).
Det fremgår af lovforslaget og bemærkningerne hertil, at spirituskørsel efter den foreslåede nye
bestemmelse med en alkoholpromille i intervallet 0,21 til 0,50 promille skal sanktioneres efter
gældende regler og praksis for spirituskørsel i intervallet 0,51 til 1,20 promille. Den foreslåede
bestemmelse medfører således ikke, udover den foreslåede nedsættelse af promillegrænsen for
førstegangserhververe m.v., ændringer i sanktionsfastsættelsen i spiritussager.
Den foreslåede udvidelse af spirituskørsel-begrebet er en nyskabelse inden for dansk færdselsret,
idet det ikke længere (alene) er førerens tilstand og kørsel, der bliver bestemmende for, om der
foreligger en strafbar færdselsforseelse. Efter lovforslaget vil tillige det tidsrum, den pågældende
har haft kørekort (eller det forhold, at den pågældende slet ikke har haft kørekort) indgå i
gerningsindholdet for strafbar spirituskørsel efter den nye foreslåede bestemmelse.
Dette indebærer en væsentlig forskelsbehandling mellem de førere af almindelige biler (kategori B),
der ikke har haft kørekort længere end 3 år (eller slet ikke har erhvervet kørekort) og alle andre
motorførere, herunder personer, der fører andre motordrevne køretøjer end almindelig bil (kategori
B), f.eks. lastbil og bus, motorcykel og stor knallert.
Forskelsbehandlingen viser sig derved, at personer, der fører eller forsøger at føre en almindelig bil
(kategori B) med en promille mellem 0,21 og 0,50 anses for at køre spirituskørsel, hvis kørslen sker