Transportudvalget 2024-25
L 165 Bilag 5
Offentligt
1
Til Folketingets transportudvalg.
Vedr. lovforslag nr. 165 (2024-2025) om bl.a. en nedsættelse af promillegrænsen for nye erhververe
af kørekort.
Undertegnede fhv. retspræsident Niels Waage og specialkonsulent Mikhael Andersen tillader os
herved at rette henvendelse til Folketingets transportudvalg i anledning af ovennævnte lovforslag.
Niels Waage var formand for et lovforberedende udvalg, der bl.a. afgav betænkning om sanktioner
for spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden nr. 1448/2004, som danner grundlaget for
færdselslovens gældende regler på dette område. Jeg er pt. i gang med at skrive 9. udgave af min
håndbog om spiritus- og narkokørsel.
Mikhael Andersen har i mange år beskæftiget sig med færdselssager, herunder som anklager i sager
om spiritus- og narkokørsel ved retterne i Randers og Aarhus.
Vi rettede ved brev af 14. januar 2025 henvendelse til Transportministeriet med et notat af samme
dato vedrørende et udkast til lovforslaget, der var sendt i høring, men som i alt væsentligt er
identisk med det fremsatte lovforslag. Vi henviser til det nævnte notat, som vi vedhæfter som bilag
(fil 2).
I lovforslaget foreslås promillegrænsen for spirituskørsel nedsat fra 0,50 til 0,20 for førere af
almindelig bil (kategori B), der ikke har haft kørekort i mere end 3 år eller slet ikke har erhvervet
kørekort.
I notatet anførte vi bl.a., at vi ikke fandt det hensigtsmæssigt, at forslaget om nedsættelse af
promillegrænsen var begrænset til almindelig bil (kategori B), således at nedsættelsen ikke skulle
gælde for kørsel på motorcykel eller stor knallert, stor lastbil eller bus. Da tilsvarende indvendinger
er rejst i adskillige høringssvar, og da problematikken også blev nævnt af flere af ordførerne under
1. behandlingen af lovforslaget i Folketinget, vil vi ikke komme nærmere ind herpå i denne
henvendelse.
Når vi nu retter henvendelse til Transportudvalget vedr. ovennævnte lovforslag, skyldes det, at vi
mener, at lovforslaget, hvis det vedtages i den form, det er fremsat, vil medføre en retstilstand, der i
nogle tilfælde vil indebære en sanktionsfastsættelse for kørsel med en promille mellem 0,21 og 0,50
for personer, der omfattes af lovforslaget, der er uproportionel i forhold til personer, der ikke
omfattes af lovforslaget.
Der vil i nogle tilfælde være risiko for, at en sådan forskelsbehandling bliver helt grotesk. Dette vil
f.eks. være tilfældet, hvis der foreligger en kørsel med en alkoholpromille på 0,30, og føreren
dømmes for uagtsomt manddrab (uden at der er tale om vanvidskørsel). Her må føreren – sådan
som lovforslaget pt. er formuleret – imødese mindst 3 års ubetinget fængsel, hvis vedkommende har
L 165 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 10/4-25 fra Niels Waage og Mikhael Andersen
2
haft kørekort i kortere periode end 3 år, mens alene der vil blive tale om bødestraf, hvis føreren har
haft kørekort i 3 år eller derover. Et andet eksempel kan være, at føreren i forvejen er frakendt
førerretten betinget. Kører vedkommende herefter bil med en promille på 0,30, vil kørekortet blive
frakendt
ubetinget
i 3 år, hvis vedkommende har haft kørekort i kortere periode end 3 år, mens
kørslen vil være straffri og ikke føre til frakendelse af kørekortet, hvis føreren har haft kørekort i 3
år eller derover.
Vi mener ikke, at disse konsekvenser af lovforslaget er nævnt eller behandlet i bemærkningerne til
lovforslaget.
Vi henviser herved til det vedhæftede notat (fil 2), hvor vi nærmere uddyber vore betænkeligheder
ved lovforslaget, og hvor vi er fremkommet med forslag til, hvorledes man kan imødegå af de
beskrevne tilfælde af uproportional forskelsbehandling som følge af det udvidede spirituskørsels-
begreb.
Vi henviser endvidere til, at vi i notatet har gjort opmærksom på, at det forhold, at
sanktionsfastsættelsen for spirituskørsel i intervallet 0,21 – 0,50 efter lovforslaget skal følge
reglerne om sanktionsfastsættelsen for spirituskørsel i intervallet 0,51-1,20 promille, strider mod
principperne i den seneste større lovændring på området for spiritus- og narkokørsel (indførelse af
differentierede sanktioner for hashkørsel.
Vi uddyber gerne ovennævnte synspunkter ved personligt fremmøde i Transportudvalget, hvis dette
ønskes.
Roskilde, den 10. april 2025
Niels Waage
Fhv. retspræsident
Aarhus, den 10 april 2025
Mikhael Andersen
Specialkonsulent, Østjyllands politi